Nya inkörningstråden!

Här händer inte mycket, men det händer lite i alla fall...
Dottern fick prova att tömköra new forestponnyn (Noblesse) i söndags (innan det började snöa, eller rättare sagt, precis när flingorna började fladdra i luften...) och det gick ganska bra. Noblesse tyckte nog att det var lite svårt, för hon blev jättetrött i huvudet av 10 minuter i skritt.... :love: Nyttigt för de små liven att tänka lite! :D
 
Vet inte om jag presenterade Sunny i förra tråden. Så här kommer i såna fall en presentation till. ;)

170305_002_58bc31e5ddf2b36f7aa49588.jpg


Sunny är min ena welsh mountain, som har gått som avelssto fram till nu. Fjolårets föl är nio månader och jag har börjat förbereda Sunny för inkörning. Vi går just nu promenader, men i nästa vecka ska jag testa att tömköra i grimma (tandkoll om två veckor) och se hur det går. Enligt uppgift från uppfödaren så är hon tömkörd, men det är minst 1 ½ år sedan, så vi skyndar långsamt.

Eftersom hon är oskodd får vi anpassa oss efter underlaget, just nu är det perfekt med snötäckta grusvägar, men det vänder ju snart och blir isgata överallt. Men jag hoppas vi hinner lite jobb innan dess.

Förhoppningen är att hon är på god väg att bli inkörd innan sommaren, då hon ska flytta tillfälligt till en kompis på obestämd tid. Men det är en väldigt känslig och lite nervös ponny, så det kan också hända att jag bedömer att hon inte är körponnymaterial.
 
Jag har köpt en 2årig Welsh, som jag hoppas stannar på d-ponny måttet. Min tanke är att han ska bli körponny och så småningom att mina barn kan rida honom.
Ohanterad och lite rädd om huvudet, men har ingen brådska med honom. :)

När ni började tömköra era unghästar, satte ni tömmen i grimman först?
 
Jag är supersugen på att köra men vi har inte tid att fixa till rockarden just nu. Körde med kaklarna i söndags och hon älskar verkligen det. Så otroligt glad häst. :) Alla ljud och konstigheter bekommer henne inte alls. Vi testade trav på ridbanan som var lite frusen så skaklarna hoppade omkring en del men hon bara gick som en klocka.

Nu tills vi har mer tid ska jag försöka hinna med att köra med skaklarna och ta oss ut på mer trafikerade vägar så mycket det går. Hon måste ut och miljötränas. Hon är ju cool men det behöver bli mer vardagsmat att möta större fordon, barnvagnar, kossor etc. Framförallt har hon en fantastisk egenskap att hon inte kastar sig när hon blir rädd utan hon stannar och tittar, sedan blir hon nyfiken och vill framåt fastän hon inte riktigt vågar. Behöver också lasta och åka till andra miljöer och tömköra/köra skaklarna. Om allt går som planerat kan vi flytta in i huset om några veckor och då lägger vi ner allt vad renovering heter ett tag, så då kan jag fokusera mer på körningen. Hon kommer bli en klockren körhäst. :)

Mitt största problem nu är att jag hittar en massa vagnar och selar hela tiden som jag vill köpa. :angel:
 
Tömkörde häromdagen, Sunny var typ :confused: när jag gick vid virveln. Så det var bara att börja om från början och leda henne, för att successivt gå allt längre bakåt. Hon var ffa tveksam i igångsättningarna, får man verkligen gå när matte är där bak? :cautious:

Så jag tror att om hon blivit tömkörd förut, så har det varit med en ledare där framme. Nu gör det inte så mkt, för jag har ingen brådska och hon är fantastiskt rolig att jobba med. Verkligen älskar att få beröm och vara ute med matte på äventyr. :heart
 
Min fina fina tjej! Har ont om tid pga renovering men försöker hinna med henne någon gång i veckan. Longerade lite igår då hon vilat i ca en vecka. Idag spände jag för skaklarna själv och tog en runda i skogen på kanske en halvtimme. Vi mötte en hästkompis villet gick jättebra. Tidigare har hon blivit jättespänd och värst har det varit med hästar hon känner.

Sen mötte vi en fyrhjuling men de stannade och stängde av motorn, så snällt. Det var ju inga problem, Lycka passade på att tigga kel av föraren. :p Pigg var hon, det var med bestämda steg hon tog sig an denna runda, men helt hanterbar och inte stressad, bara ett gött sug och härlig energi. Frustade hur mycket som helst och var jätteglad att få jobba. En liten arbetsmyra, hon skulle ju lätt kunna jobba 5 dagar i veckan trots att hon är så ung.
 
Idag tränade vi på halter, trånga passager och att kliva i skaklarna till rockarden. :) Gjorde mängder med halter och det gav resultat. Får inte glömma att göra en massa halter, hela tiden! Ställde fram gamla oljefat, ett nära staketet och en till nära första tunnan. Det var ju inget att gå emellan tyckte hon. Skrittade lite i skogen sen och genade genom våran trädgård. Bästa vägen att gå var mellan odlingsbädd och skottkärra, precis så hon kom emellan. Lite frågande men klarade ut det.
Kliva i skaklarna gick riktigt fint! Det är ju inte som lösa skaklar som ligger plant på marken. Dessa är höga baktill, och trängre. Ett steg i taket, peka på bakbenet för att flytta på det, backa ett steg i taget, ett halvt steg framåt... Hon vet precis vad hon ska göra. :heart Kunde även tömköra henne in i skaklarna och ta ett steg i taget med bakbenen.

Nu när hon är mer van vid skaklar kan jag konstatera att rockarden inte alls är för smal som jag trott. Hon var helt obrydd med skaklarna, jag lyfte dem och tryckte mot henne/drog dem mot mig så de verkligen gick emot mage och bakben. Inga problem och de är inte så tighta att de ligger emot när hon står mitt i dem. Fick hjälp att ta uppställda bilder också, såhär är dagsläget hos oss! Lite mitt emellan vinter- och sommarpäls, speciellt under magen är det mycket päls kvar. :)
IMG_9893_zpspboisrph.jpg
 
Så körsugen!! Nu vet jag att min rockard inte är för smal men hållaren för seltungan måste göras lite större. Är ju punka också så jag testade att pumpa däcken och insåg snabbt att det är rejäl punka. :laugh: Så ny däck måste till. Ett projekt för veckan. Funderar på även ge den nya fälgar så den blir riktigt fin... Och så måste jag välja en färg. Den är blå i dagsläget, eller snarare blå/rostfärgad. :p Kanske blir premiärtur till helgen?!
 
Så mycket enklare att köra in unghästar när man kan ha dem som handhästar från början. Ludwig hänger här på trygga storebror Gizmo. Idag hade han gjord och yttertöm för första gången. Inte primärt för styrning, utan mer för att kunna leda bort honom från att bita brorsan i halsen... Och för att kunna träna på att ha linor som hänger mot bakbenen. Trygg liten ettåring, blir ett finfint par av dessa sen.

 
Så mycket enklare att köra in unghästar när man kan ha dem som handhästar från början. Ludwig hänger här på trygga storebror Gizmo. Idag hade han gjord och yttertöm för första gången. Inte primärt för styrning, utan mer för att kunna leda bort honom från att bita brorsan i halsen... Och för att kunna träna på att ha linor som hänger mot bakbenen. Trygg liten ettåring, blir ett finfint par av dessa sen.

ha ha ja det är en hel del gratis när de gått bredvid större delen av livet ^_^. Grannens nordis gick bredvid sin mamma som föl och som unghäst. Har dessutom gått som handhäst en hel del också. Var ju inga problem med att varken dra däck, rockard eller att dra parvagn (allt in om de första 2 veckorna ;)). Världens enklaste inkörning :). Hon har nu nog inte varit i vagn mer än 20 gånger men drar parvagnen i takt som sin mor och svänger som en stjärna utan minsta lilla bry :).
Alla hästar borde ha fått gå som handhäst i alla fall och fått bli inkörda innan inridning.
 
När brukar ni introducera tömkörning eller annat som syftar till inkörning?

Jag har en ettåring hemma som jag skulle vilja köra in. Har dock ingen mer erfarenhet annat än att jag hjälpt till någon gång med inkörning av travhäst och det var väl kanske inte så grundligt men samtidigt väldigt avspänt.

Har lite olika selar hemma (en Tärnsjö loksele passande nordsvensk, en tranemosele passande nättare kbl och en travsele av gammal rem-modell), två rockarder (en tung med bildäck och en urgammal grafströms med trasig skackel) samt lättare timmerdoningar, en rissla och en nätt kälke. Behöver jag komplettera med något tror ni? Jag tänker att travselen kan vara bra att hänga på i invänjningssyfte och borde funka att tömköra med. Ska finnas en tömkörningsdäckel någonstans men den har jag inte lyckats lokalisera.
 
Jag som har bruksnordsvensk tycker att inkörningen påbörjas tidigt, allra bäst att de får gå jämte stoet i körningen från början. Ettåringar tycker jag ska tömköras (korta pass, bara så de blir vana), när de är två är det trevligt om de har fått dra skaklar el dyl.

Du verkar ju ha rätt gott om grejor, börja tömköra med travselen och när hästen är hyfsat stor nog, ta tranemon, de brukar ju gå att ställa in rätt bra. Vad är det för häst, och hur stor förväntas den bli?
 
Du verkar ju ha rätt gott om grejor, börja tömköra med travselen och när hästen är hyfsat stor nog, ta tranemon, de brukar ju gå att ställa in rätt bra. Vad är det för häst, och hur stor förväntas den bli?

Just nu har jag bara en inkörd häst och den är inget att ha när det kommer till utbildning av yngre förmågor :meh: Handhäst kommer nog unghästen att få vara vid ridning iaf så får den lära sig lite om världen på det viset. Jag tänkte nog att travselen blir lagom att börja med, kanske redan i sommar ett par gånger? Min tanke är att befästa gångartskommandon lös i korallen vilket väl borde vara bra att ha även vid tömkörning/körning. Det är en quarter som borde bli 1,50 på ett ungefär i mankhöjd. Tärnsjöselen lär den förmodligen aldrig fylla ut, inte lokorna i varje fall :D
 
Eftersom jag nu skapat mitt första inlägg på körforumet kan jag lika gärna visa bild och presentera den unga förmågan också.
Morganvalack född 2016. Har haft honom i min ägo sedan ett halvår, men tingade honom när han var tre månader. Han är hittills tömkörd två gånger med en person intill (på bilden med grimskaft tills vi kommit förbi hagen där kompisarna går). Han är en helt fantastisk liten häst som tar det mesta, utom flugmedel, med ro. Just nu har han dock sommarlov på heltid.

Planen är att han ska sättas för vagn nästa sommar, och att han i framtiden ska kunna tävlas på hobbynivå. Själv gick jag naturbruk med häst och sportkörning som inriktning i gymnasiet, och ägnade mig därefter åt att träna travhästar en period. Nu har det dock varit tomt med både körning och ridning ett bra tag, så det ska bli roligt att komma igång igen när guleböjen vuxit till sig.

19051973_1741246782834327_625859748155097088_n.jpg


Framifrån ser han ut såhär:
18948009_1431071383650015_5629418002848940032_n.jpg
 
Får tyvärr meddela att det inte blir någon inkörning eller andra framtida aktiviteter för hästen i mitt inlägg ovan. Han galopperar numera på de evigt gröna ängarna :cry:
 
Får tyvärr meddela att det inte blir någon inkörning eller andra framtida aktiviteter för hästen i mitt inlägg ovan. Han galopperar numera på de evigt gröna ängarna :cry:

Men oj!! Vad hände?

Vad ledsamt och väldigt tråkigt. Han var jättevacker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp