Nya mobillagen i yrket?

MissFideli

Trådstartare
Kommer den nya mobillagen påverka er i yrket? Ni som kör blåljus t.ex. Yrkesförare osv.

Vi som kör buss får inte längre prata i komradion under körning. Inom SL i alla fall, vår mikrofon till komradion är handhållen. Det innebär krångel i kontakt med trafikledning och när vi har anslutningar till andra bussar.
 
Kommer den nya mobillagen påverka er i yrket? Ni som kör blåljus t.ex. Yrkesförare osv.

Vi som kör buss får inte längre prata i komradion under körning. Inom SL i alla fall, vår mikrofon till komradion är handhållen. Det innebär krångel i kontakt med trafikledning och när vi har anslutningar till andra bussar.


Har blåtandshedset. Funkar komon bra.
 
Jag har ännu inte sett lagtext utan bara spekulationer, så jag tycker det är svårt att sia om effekterna både för egen del och generellt. Om någon har fakta så länka gärna.
 
Den här informationen har vi fått.

Nya regler om kommunikationsutrustning

Regeringen har beslutat att förare av motordrivna fordon under färd inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på sådant sätt att den hålls i handen. Det gäller från och med 1 februari 2018.

– Sveriges Bussföretag har fått frågor på vad reglerna innebär när det gäller användande av kommunikationsradio där föraren under färd håller en mikrofon i handen. Svaret är att det inte är tillåtet enligt de nya reglerna. Föraren får stanna fordonet och stå still för att prata i handhållen mikrofon.

Lydelsen av de nya reglerna i Trafikförordningen (1998:1276) är följande:
10 e §/Träder i kraft I:2018-02-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. /Ändringsförordning (2017:1284)/.
 
De är nog förberedda för det, på vårt företaget så är radion i några maskiner betydligt äldre än 2004 men det funkar fint att koppla upp mot blåtand. Någon har de fått byta ut som var riktigt gammal men blåtand har funnit länge.
Det beror nog på hur pass mycket man velat betala för det.
Jag har svårt att tro att SL betalade extra för nått som inte ansågs nödvändigt då. Det här dom inte gjort på nån annan utrustning.
 
Tack. Nej, mig kommer det knappast att påverka varken i jobb eller privat. Har bra bt-handsfree i alla bilar.
Jag ser nog inga riktigt stora säkerhetsvinster generellt heller; jag förutspår att de som absolut vill fortsätta rattsurfa (motsv) helt enkelt kommer att sätta mobilen i en hållare på instrumentbrädan eller mittkonsolen precis som de flesta av oss hade för 15-20 år sedan, eller i ett armfodral på vänster underarm. Men visst, får man bort några så är det förstås av godo.
 
SL/trafikförvaltningen/politikerna här gick ifrån manuellt styrda stämplar 2011 tror jag och är fortfarande inte ens nära att ha kortbetalning på bussarna. Men nu kanske de måste tänka till.
 
Jag bet att det kommer påverka oss i vården en hel del. Men att man har jobbat på en lösning.
Vi som jobbar i bemanningen och behöver GPS och använder då mobiltelefon som GPS, där ställer det till det endel. Men alla nya bilar som tas in har GPS inbyggd i bilen.
 
Blåljuspersonal har nog inte problemet, kanske vissa befäl som åker själva ut till skadeplats. Men överlag så den som kör har alltid koncessionerat sig på att köra, den som sitter till höger (passagerare) ansvarar för radio, telefon, kontakter med larmcentral/kollegor m.m.

Men ja det lär nog bli problem med tex, taxi, väktare, busschaufförer och andra yrkeschaufförer.

Min spontana tanke är att jag tror olyckor kommer att öka iallafall till en början. Folk kommer fortfarande vilja svara/läsa sms och kommer stanna i väggrenen och antingen stanna till dumt där det tex är skymd sikt, men även inte se sig för ordentligt när dom ska ut igen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 447
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 363
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp