Nya mobillagen i yrket?

Jag bet att det kommer påverka oss i vården en hel del. Men att man har jobbat på en lösning.
Vi som jobbar i bemanningen och behöver GPS och använder då mobiltelefon som GPS, där ställer det till det endel. Men alla nya bilar som tas in har GPS inbyggd i bilen.
Varför stället det till det? Jag använder mobilen som GPS i jobbet ibland, men innan jag kör startar jag GPS:en, lägger telefonen framför ratten och sen kör jag, supersmidigt. :up:
 
Varför stället det till det? Jag använder mobilen som GPS i jobbet ibland, men innan jag kör startar jag GPS:en, lägger telefonen framför ratten och sen kör jag, supersmidigt. :up:
Precis :up: Lagen säger ju inte att du inte får använda, utan att du inte får ha den i handen. Jag startar oxå mobilens gps när jag börjar åka och sen sätter jag fast den i hållaren.

Jag kan inte känna att det är synd om privatpersoner... Gpsen går att dra igång innan, Är det något jätteviktigt så finns det headset i alla dess former, dels som går via bilens system, trådlösa, och skulle nu det trådlösa få slut på batteri finns det dom med sladd.

Tycker då det är värre för yrkeschaufförerna. Dom har redan bra lösningar, är det viktiga funktioner som kommer försvinna nu iom att dom inte kan pilla på mobil så kommer företagen lösa det inom kort...
 
Precis :up: Lagen säger ju inte att du inte får använda, utan att du inte får ha den i handen. Jag startar oxå mobilens gps när jag börjar åka och sen sätter jag fast den i hållaren.

Jag kan inte känna att det är synd om privatpersoner... Gpsen går att dra igång innan, Är det något jätteviktigt så finns det headset i alla dess former, dels som går via bilens system, trådlösa, och skulle nu det trådlösa få slut på batteri finns det dom med sladd.

Tycker då det är värre för yrkeschaufförerna. Dom har redan bra lösningar, är det viktiga funktioner som kommer försvinna nu iom att dom inte kan pilla på mobil så kommer företagen lösa det inom kort...
Jag tror det den här lagen vill komma åt är rattsurfarna, de som sitter t ex och skickar sms och kollar facebook medan de kör osv.

Ja vi får alla våra bokningar i mobilen, kommer bli lite jobbigt att stanna varenda gång det plingar för att kolla vad det var som kom...
 
Jag bet att det kommer påverka oss i vården en hel del. Men att man har jobbat på en lösning.
Vi som jobbar i bemanningen och behöver GPS och använder då mobiltelefon som GPS, där ställer det till det endel. Men alla nya bilar som tas in har GPS inbyggd i bilen.

Både ja och nej. Det är inte så enkelt i alla lägen men oftast, ja

Jag forstar inte alls hur det skulle "stalla till det":confused: Tvart om.

Har i Oregon har "handheld devices" varit forbjudna lange. Det ar dryga boter om man haller en telefon i handen oavsett vad man gor med den. Manga stater har har lagar mot att anvanda eller halla i en telefon (eller "device") medan man kor ... och har haft det lange. Det ar konstaterat att 'roughly' var 6:te olycka orsakas av att nagon textar och kor har i USA.

I ena fordonet anvander jag mobilen som GPS och den sitter i en hallare pa instrumentbradan, I andra fordonet ar den inbyggda GPSen bra nog och det "handsfree" system bilen har funkar super bra. For samtal i det aldre fordonet kan jag valja att anvanda bluetooth eller sladd och oronsnacka.
 
Menade mest att de funktioner som finns på en mobil som regel går att köra på en ipad (eller androidplatta) och att det är lättare att jobba med i hållare än vad en mobil är. :)
 
Ska jag vara helt ärlig så kommer jag nog fortsätta använda mobilen när jag kör bil på samma sätt som jag gör idag, med sunt förnuft. Använder den bara när jag ändå inte använder högerhanden (automat, bra väglag, raksträcka osv). Jag ser absolut ingen skillnad trafiksäkerhetsmässigt med det mot att sitta och pilla på en mobil/gps på instrumentpanelen i det läget.
 
Ska jag vara helt ärlig så kommer jag nog fortsätta använda mobilen när jag kör bil på samma sätt som jag gör idag, med sunt förnuft. Använder den bara när jag ändå inte använder högerhanden (automat, bra väglag, raksträcka osv). Jag ser absolut ingen skillnad trafiksäkerhetsmässigt med det mot att sitta och pilla på en mobil/gps på instrumentpanelen i det läget.

Eller äta en glass.

Jag kommer inte heller ändra beteende.
 
Det som gör att det ställer till det är att planeringen är som gjord av arslen. Var där rimliga tider planerade så hade det dels inte behövts snattras med trafikledningar mm och resvägar mm hade kunnat lästs in innan och gps-er ställts in i förväg, eller där är tid att stanna till lite på lämpligt ställe.
Dessutom så skulle trafikledningsfolket kunna ägna sig åt att leda trafiken istället för att sitta och försöka hitta fel på hur chaufförerna missköter sitt jobb när de vägrar jobba på rasten och annat liknande dumheter för att försöka lösa problem som för snålt tilltagna kör-, lastnings- och lossnings-tider leder till.
Mycket av snattrandet i telefonen beror på ett anorektiskt tänkande i organisationen med tanke att det skulle spara pengar. Men det leder bara till att den administrativa bördan för att rota i skiten och lösa onödiga problem eskalerar. Men det räknas tydligen inte utan det tycks som vanligt på många håll idag bara vara de som faktiskt gör det jobb som drar in pengarna som är den dyra personalen som det ska sparas på. Undrar hur illa det ska bli innan trenden vänder och det går mera åt rätt håll igen?
 
Kommer den nya mobillagen påverka er i yrket? Ni som kör blåljus t.ex. Yrkesförare osv.

Vi som kör buss får inte längre prata i komradion under körning. Inom SL i alla fall, vår mikrofon till komradion är handhållen. Det innebär krångel i kontakt med trafikledning och när vi har anslutningar till andra bussar.
Arbetsgivaren får väl installera en hållare och kanske byta ut micken mot en lämpligare eller installera headset. Har för mig jag sett busschaufförer i Skåne som inte hållit i en mick men det var många år sedan.
 
Arbetsgivaren får väl installera en hållare och kanske byta ut micken mot en lämpligare eller installera headset. Har för mig jag sett busschaufförer i Skåne som inte hållit i en mick men det var många år sedan.

Det är en politikerfråga, det är fortfarande SL som äger utrustningen och systemen i bussarna. Så nej, inom den upphandlade busstrafiken finns det inget "bara". Dessutom är det ju skattepengar som ska bekosta sånt, så då ska det väl dessutom upphandlas.
 
Kommer den nya mobillagen påverka er i yrket? Ni som kör blåljus t.ex. Yrkesförare osv.

Vi som kör buss får inte längre prata i komradion under körning. Inom SL i alla fall, vår mikrofon till komradion är handhållen. Det innebär krångel i kontakt med trafikledning och när vi har anslutningar till andra bussar.

Vi har monterad mikrofon med fotkontakt.... Våra förare får överhuvudtaget inte hålla i sin mobil under pågående körning, ej heller ha blåtand.... mobilen får enbart användas vid ändhållplatser så det blir ingen större ändring för våra förare.... man får bara komma ihåg att inte pilla på biljettmaskinen heller under körning....
 
Vi har monterad mikrofon med fotkontakt.... Våra förare får överhuvudtaget inte hålla i sin mobil under pågående körning, ej heller ha blåtand.... mobilen får enbart användas vid ändhållplatser så det blir ingen större ändring för våra förare.... man får bara komma ihåg att inte pilla på biljettmaskinen heller under körning....
Hur sköter er trafikledning kontakten med bussarna? Vi skickar iväg en begäran om kontakt, sen ropar trafikledningen upp i turordning. Nu måste dom ju kolla så vi står still först.
Hoppas man bygger om till fotkontakt och fasthållen mikrofon.
 
Hur sköter er trafikledning kontakten med bussarna? Vi skickar iväg en begäran om kontakt, sen ropar trafikledningen upp i turordning. Nu måste dom ju kolla så vi står still först.
Hoppas man bygger om till fotkontakt och fasthållen mikrofon.
Eftersom det är en ny lag som måste följas, så är det ju bara att ni chaufförer ser till att stanna bussen när ni blir uppropade, för att följa lagen. Resenärer som klagar gör förhoppningsvis att SL tar tag i problemet och hittar en lösning. Det är ju inte direkt någon nyhet att lagen kommer nu och egentligen borde de ha tagit tag i att hitta en lösning mycket tidigare, för trafiksäkerhetens skull.

(jag använder förvisso min privata telefon när jag kör lastbil på somrarna, men oavsett vilket så använder jag alltid handsfree - eftersom mina armar och axlar inte klarar av en handhållen lur...)
 
Det är en politikerfråga, det är fortfarande SL som äger utrustningen och systemen i bussarna. Så nej, inom den upphandlade busstrafiken finns det inget "bara". Dessutom är det ju skattepengar som ska bekosta sånt, så då ska det väl dessutom upphandlas.
En politikerfråga att köpa in någon form av handsfree? Saknas pengar så man behöver tilläggsbudget men politiker beslutar inte på sådan detaljnivå. Det lär ligga på tjänstemän att budgetera för handsfree.
 
Kommer inte beröra mig personligen men vår transportenhet kommer påverkas, speciellt de som tycker det är jobbigt att konstant ha en handsfree i örat vilket de kommer bli tvingade till iom detta.
 
Kommer den nya mobillagen påverka er i yrket? Ni som kör blåljus t.ex. Yrkesförare osv.

Jag ska inte uttala mig alltför säkert för jag har inte googlat fram varesig lagen eller svaren men jag kan tänka mig att utryckningsförare blir undantagna från den lagen. Även om kollegan för det mesta sköter kommunikationen under utryckning kan det ibland bli så att föraren tvingas svara på anrop eller på samtal från ledningscentralen tex om kollegan är upptagen med annan kommunikation.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 497
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 106
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp