Det känns verkligen så kan man lugnt säga.
Sen vet jag ju att liksom jag har fler i släkten asperger och drag av npf i sig och det påverkar väl också hur man tänker och fungerar. Det sitter nog i en problematik med att sätta sig in i hur andra känner.
Man blir ledsen ändå när man har påtalat hur illa det blir för en.

I vissa fall kan en del handlingar innebära jättestora omställningar för enskild person. Men att hosta i armvecket (normalt hanterbart för en treåring) kan knappast komma att inkräkta på någons personliga integritet.
 
Det känns verkligen så kan man lugnt säga.
Sen vet jag ju att liksom jag har fler i släkten asperger och drag av npf i sig och det påverkar väl också hur man tänker och fungerar. Det sitter nog i en problematik med att sätta sig in i hur andra känner.
Man blir ledsen ändå när man har påtalat hur illa det blir för en.

Fast just att hosta rakt ut/i handen vs att hosta i armvecket är inget man behöver kunna känna in hur det känns för andra. Det är något man lär sig precis som man lär sig en hel massa andra sociala regler.

Kan du kanske byta synvinkel hos den här personen? Istället för att påtala hur illa det blir för dig om hen gör så så påtala att det hör till normalt hyfs att hosta i armvecket och att det ses som ohyfsat att hosta rakt ut/i handen.
 
I vissa fall kan en del handlingar innebära jättestora omställningar för enskild person. Men att hosta i armvecket (normalt hanterbart för en treåring) kan knappast komma att inkräkta på någons personliga integritet.
Vad som är normalt hanterbart för andra kan i vissa fall verka helt hopplöst att ta till för denne. ;)
Till exempel vet ju alla hur viktigt det är med munhygien som tandborstning, de flesta lär sig som barn. Det sitter inte här, trots problem med tänder. För mig är det en normal rutin att sköta tänderna, för denne person verkar det vara en omöjlighet och det trots att det inte är någon annan än den själv som drabbas.
Det verkar vara problematiskt att ändra sina vanor, helt enkelt.
 
Fast just att hosta rakt ut/i handen vs att hosta i armvecket är inget man behöver kunna känna in hur det känns för andra. Det är något man lär sig precis som man lär sig en hel massa andra sociala regler.

Kan du kanske byta synvinkel hos den här personen? Istället för att påtala hur illa det blir för dig om hen gör så så påtala att det hör till normalt hyfs att hosta i armvecket och att det ses som ohyfsat att hosta rakt ut/i handen.
Jag har gett upp om det där, för oavsett hur jag tar upp saker så får man en dålig attityd tillbaka.
Som vuxen människa så tror jag att personen förstår bättre egentligen, har svårt att föreställa mig att beteendet är likadant i alla situationer.
Blir oftast en otrevlig ton direkt när man säger till eller ber om något som kräver eftertanke eller handling. Ännu mer nuförtiden eftersom situationen har blivit mer infekterad ju sjukare jag blivit.
 
Vad som är normalt hanterbart för andra kan i vissa fall verka helt hopplöst att ta till för denne. ;)
Till exempel vet ju alla hur viktigt det är med munhygien som tandborstning, de flesta lär sig som barn. Det sitter inte här, trots problem med tänder. För mig är det en normal rutin att sköta tänderna, för denne person verkar det vara en omöjlighet och det trots att det inte är någon annan än den själv som drabbas.
Det verkar vara problematiskt att ändra sina vanor, helt enkelt.

Väldigt tråkigt, oaktat din problematik. Det kan ju gå vilken fungerande människa som helst på nerverna.

Mitt djupa deltagande. Men jag kan nog förstå att jag själv hade utvecklat vissa speciella drag utifrån detta, som någon slags motpol för att kontrollera det jag inte kan kontrollera (jag kan inte kontrollera hur rövhatten hostar, men jag kan kontrollera effekterna av det och eliminera verkningarna av det).

Som exempel växte jag upp med föräldrar som älskade osorterade högar och ständigt fulla köksvaskar. Jag har utvecklat formlig fobi vad gäller osorterade högar och skit i vasken (potatisskal, papper etc). Någon utifrån hade säkert tyckt jag var på gränsen till manisk i de här fallen. Det är helt enkelt en produkt av min uppväxt.
 
Väldigt tråkigt, oaktat din problematik. Det kan ju gå vilken fungerande människa som helst på nerverna.

Mitt djupa deltagande. Men jag kan nog förstå att jag själv hade utvecklat vissa speciella drag utifrån detta, som någon slags motpol för att kontrollera det jag inte kan kontrollera (jag kan inte kontrollera hur rövhatten hostar, men jag kan kontrollera effekterna av det och eliminera verkningarna av det).

Som exempel växte jag upp med föräldrar som älskade osorterade högar och ständigt fulla köksvaskar. Jag har utvecklat formlig fobi vad gäller osorterade högar och skit i vasken (potatisskal, papper etc). Någon utifrån hade säkert tyckt jag var på gränsen till manisk i de här fallen. Det är helt enkelt en produkt av min uppväxt.
Jag förstår.
Mycket av min problematik kan nog bero på ångesten det innebär att inte ha kontroll. Jag har väldigt stort behov av rutiner och att få ha kontroll över min tillvaro, en del av problematiken min asperger medför. Kanske i grunden bidrog mycket till att jag i slutändan utvecklade tvång.
Är så tacksam för att ni ger av er tid, jag upplever verkligen att det hjälper att börja reda ut röran i mitt huvud. :)
 
Jag byter sängkläder 1 g/v ungefär. Jag är förtjust i doften rena lakarn har och har en liten, långhårig hund som sover i sängen.
Hon tvättas inte efter varje promenad. Så hon kan säker dra med sig smuts in.
Jag tvättar händerna efter toabesök, om de blir synbart skitiga eller innan/medan jag lagar mat.
Jag tvättar inte händerna innan jag bäddar eller hänger tvätt.
Jag kan lägga mig med kläder jag haft ute i säng eller soffa.
Jag städar handfat/kranar etc ca 1 g/v. Köket torkar jag av 1-2 ggr dag bara för att jag skvätter vatten och inte vill ha fula fläckar.
Jag tvättar kläder på 30-40 grader. Ibland kör jag vita lakarn på 60. Men oftast kör jag handdukar och sängkläder på 40.
 
Jag byter sängkläder 1 g/v ungefär. Jag är förtjust i doften rena lakarn har och har en liten, långhårig hund som sover i sängen.
Hon tvättas inte efter varje promenad. Så hon kan säker dra med sig smuts in.
Jag tvättar händerna efter toabesök, om de blir synbart skitiga eller innan/medan jag lagar mat.
Jag tvättar inte händerna innan jag bäddar eller hänger tvätt.
Jag kan lägga mig med kläder jag haft ute i säng eller soffa.
Jag städar handfat/kranar etc ca 1 g/v. Köket torkar jag av 1-2 ggr dag bara för att jag skvätter vatten och inte vill ha fula fläckar.
Jag tvättar kläder på 30-40 grader. Ibland kör jag vita lakarn på 60. Men oftast kör jag handdukar och sängkläder på 40.
Tack för svar. :up:
 
Jag har själv ocd så jag vet vilket helvete det kan vara, men att inte utsätta sig för ångesten är det sämsta du kan göra. Och det är mycket du kan göra på egen hand. den här serien vill jag tipsa dig om http://www.imdb.com/title/tt1668188/ , hela serien finns att se här
,
den fick mig att få tummen ur och ta tag i mina problem med hjälp av en KBT psykolog
 
Senast ändrad:
Jag har själv ocd så jag vet vilket helvete det kan vara, men att inte utsätta sig för ångesten är det sämsta du kan göra. Och det är mycket du kan göra på egen hand. den här serien vill jag tipsa dig om http://www.imdb.com/title/tt1668188/ , hela serien finns att se här
,
den fick mig att få tummen ur och ta tag i mina problem med hjälp av en KBT psykolog
Jag har provat KBT för annan problematik en gång i tiden och upplevde att det inte hjälpte mig alls, men har sökt hjälp i alla fall och hoppas på att det går att lägga upp på ett sätt som fungerar för mig.

Tack för video, ska kika på det när jag orkar hålla fokus. :up: Hoppas det går bra för dig idag!
 
Jag har provat KBT för annan problematik en gång i tiden och upplevde att det inte hjälpte mig alls, men har sökt hjälp i alla fall och hoppas på att det går att lägga upp på ett sätt som fungerar för mig.

Tack för video, ska kika på det när jag orkar hålla fokus. :up: Hoppas det går bra för dig idag!
kbt fungerar bara om du totalt lägger ner hela din själ i behandlingen. Du måste vara beredd på att det kommer vara fruktansvärt jobbigt. Innan du kommit till den punkten att du är beredd at göra allt, så är kbt bortkastat :) tack jag mår bra idag =)
 
kbt fungerar bara om du totalt lägger ner hela din själ i behandlingen. Du måste vara beredd på att det kommer vara fruktansvärt jobbigt. Innan du kommit till den punkten att du är beredd at göra allt, så är kbt bortkastat :) tack jag mår bra idag =)
Jag upplever att det hela krockade totalt med min asperger-problematik, det är lite det jag drar mig för. Men hittar jag en behandlare som förstår sig på och kan ta hänsyn till att jag inte fungerar som nt alltid, då kör jag på igen. :D

Fantastiskt att höra att du har det bra, starkt jobbat! :up:
 
Har nu fått svar på remissen och de tar inte emot mig som det är nu.
De anser att min boendesituation gör att det inte är någon idé att starta behandling, jag kommer inte klara av den utan att ha en plats som jag kan ladda upp batterierna på i lugn och ro. Jag instämmer där.

Nu innebär det ju att jag sitter i en rävsax, jag har fått avslag på ansökan att få hjälp med boende av LSS för de tycker att jag ska söka hjälp från psykiatrin eftersom bacillskräcken är så problematisk (jag har redan kontakt med psykiatrin). De väljer att påstå att all min problematik där är rent tvång och låtsas inte om/har inte kompetensen att känna igen problematiken som beror på min asperger.
Har på grund av den inte en chans att få tag på boende normal väg så som det ser ut idag.

Behandling för tvånget får jag inte för jag har inte en bra nog boendesituation att klara det. Risken är att det blir värre.
 
Har nu fått svar på remissen och de tar inte emot mig som det är nu.
De anser att min boendesituation gör att det inte är någon idé att starta behandling, jag kommer inte klara av den utan att ha en plats som jag kan ladda upp batterierna på i lugn och ro. Jag instämmer där.

Nu innebär det ju att jag sitter i en rävsax, jag har fått avslag på ansökan att få hjälp med boende av LSS för de tycker att jag ska söka hjälp från psykiatrin eftersom bacillskräcken är så problematisk (jag har redan kontakt med psykiatrin). De väljer att påstå att all min problematik där är rent tvång och låtsas inte om/har inte kompetensen att känna igen problematiken som beror på min asperger.
Har på grund av den inte en chans att få tag på boende normal väg så som det ser ut idag.

Behandling för tvånget får jag inte för jag har inte en bra nog boendesituation att klara det. Risken är att det blir värre.

Förklara ditt dilemma för båda parter. Behöver du hjälp så kan också bistånd vara en väg att gå. Du kan få hemtjänst även om du får avslag från LSS.
 
Det är ovanligt att folk med Asperger behöver så mycket hjälp som på ett LSS-boende om de är normalbegåvade. Vanligtvis har de en egen bostad och sedan hjälp från boendestöd eller liknande (kan heta olika saker i olika kommuner), dvs. att personal kommer och hjälper ibland, inte att de finns där hela tiden. Kan vara olika ofta och olika saker de hjälper med, beroende på den personens individuella behov.
Har kommunen berättat för dig hur du söker det eller vilken annan hjälp du kan få som bistånd, när du inte får hjälpen via LSS?

Varför skulle du inte kunna få tag på en bostad den vanliga vägen?
 
Det är ovanligt att folk med Asperger behöver så mycket hjälp som på ett LSS-boende om de är normalbegåvade. Vanligtvis har de en egen bostad och sedan hjälp från boendestöd eller liknande (kan heta olika saker i olika kommuner), dvs. att personal kommer och hjälper ibland, inte att de finns där hela tiden. Kan vara olika ofta och olika saker de hjälper med, beroende på den personens individuella behov.
Har kommunen berättat för dig hur du söker det eller vilken annan hjälp du kan få som bistånd, när du inte får hjälpen via LSS?

Varför skulle du inte kunna få tag på en bostad den vanliga vägen?
Ja alltså, det är inte gruppbostad jag skulle ha. Det finns olika upplägg, jag har ju fått hjälp av handläggare att ansöka om det som är lämpligt för mig.

Jag har stora problem inom det sociala främst, vilket påverkar mig på så vis att jag inte kan leva ett normalt fungerande liv, jag kommer inte in i samhället som de som har lite lättare för sig.
Jag fixar inte jobb, jag fixar inte studier, jag fixar inte ta mig någonvart själv. Jag är märkbart avvikande när man träffar mig irl.
Eftersom jag inte kan arbeta så lever jag på aktivitetsersättning, inte vidare intressant för hyresvärdar när trycket på bostäder är så stort att de kan välja bort det. Har inte stått i kö länge nog att få kommunalt heller.

Vidare så vet jag om flera personer som inte har grövre problematik än jag som har fått hjälp med bostad, det enda som skiljer sig är diagnoser.

Vad jag förstår är det delvis bacillskräcken som ställer till det - att jag i nuläget inte kan ta in någon i min bostad utan måste få hjälpen utanför den. Jag behöver hjälp med saker som att handla, hantera kontakten med myndigheter osv.
En annan märklig sak de sa var att jag klarar av att äta och ta mig runt inom hemmet själv, men det klarar de flesta jag har träffat som till och med bor på gruppboende med personal hela tiden. o.O

Boendestöd har jag, men det är svårt att få till när det sker ändringar i hemmet konstant. Det försvårar mycket.
 
Förklara ditt dilemma för båda parter. Behöver du hjälp så kan också bistånd vara en väg att gå. Du kan få hemtjänst även om du får avslag från LSS.
Har gjort, har haft sip-möte förra året med alla inblandade parter. Lagt upp behandlingsplaner som de sedan bara lagt ner utan att ens höra av sig.
Träffade bland annat en arbetsterapeut tror jag det var, för att utreda vilka behov jag har samt styrkor i och med att jag ansökte om hjälp med bostad. Gick några veckor, vi kontaktar LSS och då påstår de att de inte ens fått in en ansökan. Vilket de sagt finns inne vid ett annat tillfälle när jag hörde mig för om en ansökan om daglig verksamhet som inte hänt något med. De är inte vidare kända för att ha bra koll här.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: Otherside
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 643
Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 625
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 483
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp