Nya regler för avelsvärdering?

E

esa

Någon som vet när de nya reglerna för avelsvärdering för vissa ponnyraser (bla welsh) kommer att införas? Och blir det några nya regler alls??
 
Det ryktas att vi skall anpassa oss till EU:s regler redan ifrån 2005 men ingen verkar veta säkert och man får inte reda på någonting från avelsföreningen. det är väl kanske för tidigt, men när man har läst det i Ridsport så skulle man vilja få en bekräftelse från föreningen oxå... :smirk:

Jag menar, det finns ju alltid Internet och hemsidor som kanske borde uppdateras aningen oftare med information. :idea:

Fast det är väl svårt för föreningen att komma med info när den inte verkar vara spikad av SH. När jag dömde min ettårshingst för ett par veckor sedan fick jag omdömet att spara honom wett par år till för att visaf ram på premiering. "Hallå, tänkte jag, skall det inte vara fritt då?"
Men det var ordföranden i Avelsvärdeingsnämnden som kläckte ur sig repliken så inte ens h*n tycks veta än.... :crazy:
 
Preliminärt är det 2005 men mkt kan hända på vägen dit........
SWF får snart en ny hemside adress då web master inte kommer åt nuvarnade adress.
 
Är det inte fortfarande så att avelsföreningarna kan ställa minimikrav för godkännande, så att avkommorna blir stamboksberättigade? Och att de fortfarande kan ställa krav på vissa genomgångna tester för godkännande (rasvis)?
Att det sen är LAGLIGT att använda vad skit som helst är väl en helt annan sak... :p
 
Dom nya reglerna för avelsvärdering för avelsvärdering gäller faktiskt redan idag! Det är nämligen så att hela det svenska premierings-systemet strider mot Eu-rätten, och engelska ponnyraser ska avelsvärderas enligt moderföreningen, tex är en welsh antingen registrerad eller inte, nån stamboksförning förekommer ej i moderföreningen, alltså kan kan vi egentligen ej ha nån sån i sverige. Samma med andra raser.Det är endast inhemska svenska raser som Halvblod, ardenner, nordsvensk, svensk ridponny(hur svensk är den?) som får ha sina egna regler vad gäller premiering, övriga raser SKA följa moderföreningens regler.
 
Hm ardenner är väl ändå en ras som inte är svensk.......
Riktigt så är det inte med svensk lag och EU rätten. I Sverige kommer WPF fortsätta med någon form av kvalitetsbedömning av hingstarna för att komma in i en speciell bok. England tar ju inte in utlandsfödda djur i sin stambok vilket är mot EUs regler. Vi ska nog fortsätta att avla som vi gör just nu. Det går inte att få registrera sitt föl i stambok I om pappan inte är godkänd och så kommer det att förbli tills jordbruksverket sagt sitt om hingstarnas avelsbedömning.
 
Även Jordbruksverket är tvunget att följa Eurätten, så tyvärr har du helt fel, hästar definieras som en vara enligt eu's regelverk, och därmed får inga handelshinder finnas.
 
Sorry tror mer på Jordbruksverket än på dig. Enligt Jordbruksverket får vi fortfarande inte gör som moderslandet. Tillsvidare så får vi snällt hålla oss till Sveriges rikes lagar angående hingstar och deras avkommors berättigande till stambokföring.
 
Vissa tror på Jordbruksverket, vissa tror att jorden är platt, dock måste alla böja sig för EU's regelverk.Är du medveten om att Sverige/Jordbruksverket är fällt 2 ggr i Europadomstolen angående svenska lagen om obligatorisk avelsvärdering av hingstar vilken anses hindra varors(hästars) handel :bump: inom euområdet, och samt att Kommerskollegium har kommit fram till att EU's regelverk går före svensk lag?
 
försöker hålla koll på den nya också, den var faktiskt aningens mer uppdateras på ett ställe :D
 
Vissa tror på Jordbruksverket, vissa tror att jorden är platt

tro gör man i kyrkan, här försöker vi tvista med Jordbruksverket huruvida de skall godta våra Plan- och Riktlinjer eller inte, därav har inga förändringar blivit ännu, vi befinner oss fortfarande i Ingemansland.

om Sverige nu blivit fällda i Europadomstolen hur kommer det sig då att det inte blivit några påföljder? Så du menar att jag glatt kan på eget bevåg ge min hingst ett stamboksnummer och börja annonsera och hävda att jag har rätten på min sida och därmes trampa oå hela Ponnysveriges fötter...?
 
Inga nya regler kommer att införas ännu. år 2005 gäller samma regler som tidigare, dvs obligatorisk mönstring för unghingstar!
:bow: :bump:
 
Men regeringen fick blankt nej på att förlänga dispensen om avelsvärderingen i Juni 2004, man måste från år 2005 följa EU regler enligt det möte man hade med EU komissionen redan 2005.
Welshförbundet har väl redan tagit beslut om att följa EU reglerna angående redan i England godkända hingstar.

Jag vet inte varför man försöker hindra EU godkända hingstar, alla welsh och EU raser ligger ju långt före Sverige och inte är det så att Sveriges ponnyer toppar Europa listorna på något vis vare sig exteriört eller i prestation, vi skulle väl vara tacksamma om det kom in lite prestation i våra stammar :)
 
Vet inte om jag läser bakvänt, men jag hänger inte riktigt med. Sverigen har ju haft rubriken "EU-hingst" ganska länge vid detta läget, dom försöker man väl inte ta bort eller hindra? fast jag kan ärligt säga att jag inte vet hur det förhåller sig med reggningen av avkommorna efter en EU-hingst... :o

och det anses ju vara helt OK att betäcka med hingst "godkänd" i annat land, typ england, för den avkomman blir ju helt Grön så att säga, (sen att den engelska hingsten sedan blir godkänd oxå i sverige gör ju bara saken enklare :D)

fast det kanske är detta du menar fast jag läser konstigt, hängde inte med i meningarna riktigt... :o

och visst kan de svenska welsharna prestera! och hålla en exteriört internationell standard :idea: (det var menat till alla som läser)
 
Nej EU hingstar är inte godkända i Sverige, man måste göra en avelsvärdering här beroende på ras, men detta är felaktigt enligt EU regler.

Vi håller inte Internationell prestations standard på våra ponnyer, ännu toppar vi inga EM listor långt ifrån. Ibland klarar sig väl welsh bra Internationellt, men det är väl Welshar e. Internationella hingstar mest! :crazy:
 
jag menade nog mest exteriört sett fast det framgick dåligt ser jag nu, för på de internationella utställningarna ligger svenskarna alltid bra till, och sist blev det jag en svensk "andrasegrare" i Ridden-Championatet (Moelgarnedd Montana)och innan dess har vi ju Toy, Commence, Arkitekt m.fl m.fl.

att det inte finns så mycket bra internationella ponnyer beror ju tyvärr lite på de svenska ryttarnas ekonomi och trångsynthet då de väljer en korsningsimport istället vilket knappast gynnar de svenska ponnyuppfödarna :mad:

annars är vi nog överens om att det är en bra bit kvar att nå av welshaveln i Svea Rike :smirk:
 
Ja exteriört är dom nog bra, en del ivarje fall.
Jag gillar inte de lågställda feta hingstarna... Men jag gillar Montana men han är ju långt ifrån Svensk det enda svenska med honom är väl hans ägare. ;)
EM i dressyr(ponny) har vunnits av Tyska ridponnyer i många år, samt Hollänska ligger väl till, vi blir glada för en individuell 7-9 plats. Det räcker inte!
 
Nä, jag vet inte riktigt hur vi skall nå framgångar med något annat än ridponnyer eller importer för tillfället när man vet att welshen är gångbar internationellt om det bara finns bra ryttare till dom. Vill minnas att Kyra K satt och trampade på Köhls Cidden när han var unghäst så visst kan dom om bara ryttarna kan. i tyskland och Holland är det väl också lite så att det finns så otroligt många fler bra ponnyer att välja emellan utav tävlingsryttarna, det känns lite så, samt att welsh sektion K (eller F, vad heter den nu igen?) är mycket mer homogent framavlad till den perfekta ridponnyn. något sånt skulle man ha i sverige! Då skulle vi fått något att bidra med i hög konkurrans. Våra welsh partbreds här ger jag inte så jättemycket för då blandningarna är i mitt tycke alldeles för fria. Avkomman kan bli precis hur som helst... :crazy:
man får väl fortsätta avla rastypsavel och inte prestationsavel tills man hittar köpare. att säga att lilla hästen gått kvaliteten eller årgångschampionaten säger liksom inte så mycket då finalerna går i Lätt klass nivå. :smirk:
 
Precis! du har samma inställning som mig... Welsh K är perfekt vacker duglig och trevlig. Jag avlar Welsh K vad kul, men här heter det Ridponny. Jag har egen hingst från Welsh K. Tänk om vårt welsh förbund tog upp dem samt även welsh partbreed. Jag skulle gärna regga mina avkommor hos welsh istället.
Jag har en helsyster till Cidden! :love:
Vi behöver mer seriösa tränare när det gäller ponny, tränare som förstår att det är samma träning och utbildning som för stor häst, annars har vi ingen chans att nå toppen.
Kolla gärna min hemsida http://go.to/arhultsdressyr
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
948
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
833
Senast: Zevzan
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har lagt ett förslag till beslut om nya regler som ska gälla inom Vålådalens naturreservat. Med anledning av det ökade...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp