Nya regler för avelsvärdering?

Hör med vår nya registrator. Hon skickade mig ett mail om att se till att få nästa års kull från hngsten jag har på station reggade i SWF som welsh partbreed, alltså inte bara få stämpeln utan att ligga i SWFs register. Raskodern är klarar för WPB ponny/överhöjdare om jag inte missminner mig.
 
Det kanske bör framhållas att det är inte den holländska Welsh K ponnyn som är mest framgångsrik, utan det är NRPS/NPA ponnyn, dvs den som är mer typ Partbred Arab med stort Arabinslag, som leder överlägset i tävlingstatistiken. Welsh K är faktiskt en liten ras i holland och ganska få ston betäcks, och har ju mest varit inriktad på utställning och dressyr, inom hoppning är NPA ponnyn helt överlägsen. Men för den skull kan väl man få avla på den typ man vill, dvs är jag intresserad av hoppning så kanske jag väljer NPA blodet före Welsh K ( var största merit oftast är *Vackraste trav på utställning*!)
 
Trevligt att du i allafall fick svar, jag mailade registrator för 6 månader sen angående inreg av mina föl som är Welsh cobX arab och ville inregga dom som welshpartbred. Men eftersom registrator inte ens bevärdigade sig med att svara, så fick dom bli Svensk Ridponny istället.
 
Vi har en ny registrator sedan några månader tillbaka. Att hon inte skulle svarat på dina mail är otänkbart. Det måste varit den gamla isåfall. Var inte rädd för att höra av dig igen till den nya med dina frågor. Hon jobbar häcken av sig för att reda upp det som blivit liggandes efter tidigare reg. Nu kan du iallafall få WPB stämpel i dina fölisars pass så blir de välkomna att visas på Welsh utställningar :)
 
Licensierar SWF partbreed hingstar också?
Det låter faktiskt intressant, då jag har Welsh B också skulle det kunna vara ett alternativ.
 
Hör med Mats eller Aina, de är mer insatta. Själv är jag mammaledig och snappar upp lite här och lite där :D
 
Tack för informationen, det var nämligen precis det jag var intresserad av, dvs att kunna visa stofölen som Welsh partbred (vare sig dom blir över eller under ponnymått), eftersom jag är mkt mkt nöjd med den kombinationen, vore det intressant att få en utomståendes åsikt, man har ju nämligen tendens ibland att bli lite hemmablind....... :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: Zevzan
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har lagt ett förslag till beslut om nya regler som ska gälla inom Vålådalens naturreservat. Med anledning av det ökade...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Avel Jag tänkte betäcka två av mina egna ston med min egen unghingst. Jag gör det av personliga skäl, för min egen skull och utan tanke eller...
Svar
5
· Visningar
1 419
Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp