Nyårslöften 2017 med uppföljning

TygerTyger

Trådstartare
Vem mer vill lista sina nyårslöften och sen faktiskt genomföra dem också? :D

Att göra:
1. Tänk ut och skriv upp dina nyårslöften
2. Återkom till tråden så ofta du vill och rapportera om hur det går
3. Få pepp, öka sannolikheten att du når målen
 
Jag är själv igång med att formulera mina något vaga målbilder enligt SMART-modellen, dvs att de ska vara
  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbundna
Hittar inte boken nu (tror att det var Nudge av Thaler & Sunstein) men jag har läst att man kan öka sannolikheten för att man verkligen ska göra något som man föresatt sig om man säger till någon att man ska göra saken, säger när man ska göra den och berättar hur det praktiskt ska gå till. T ex "Jag ska lämna blod på onsdag efter jobbet. Jag tar bussen dit."
 
Jag och sambon pratade igår om att vi från efter nyår ska minska på vårt data/mobilanvändande när han är hemma (han jobbar borta 10 dagar, hemma 4).
Sen bör vi båda gå ner i vikt, så vi ska hjälpas åt att äta bättre tex.
Nyårslöfte vet jag inte om vi kallar det, men det borde platsa i tråden ändå.
 
Okejokejokej, här kommer mina:
1. Köpstopp hela året. Undantaget är att jag behöver sele + vagn till hästarna. Innebär: inga nya kläder, ingen ny hästutrustning (förutom sele+vagn då), inga hundprylar, inga kattprylar osv. Hygienartiklar är såklart okej. Klarade detta i åtta månader förra gången, så nu vill jag sikta på ett helt år :) Ett eventuellt undantag jag funderar på är dock att jag säljer något innan, och sedan får jag handla något för de pengarna. Men har inte riktigt förlikat mig med det ännu. Känns som fusk :p
2. Ska ha kört in en av mina "unghästar" innan 1 juni.
3. Ska ha sålt en av mina "unghästar" innan 1 juni.
4. Ska gå upp i arbetstid genom att lägga in fler kan-dagar i datorsystemet på jobb. Jag tar aldrig någonsin extrapass trots att verksamheten skriker efter det.

Tror detta var allt :)
 
1. Max 55kg på vågen 31/12-17.
2. Ha slutfört svenska 2 och 3 med godkänt betyg (dvs E).

Mer än så känns lite övermäktigt eftersom jag ska klämma ur mig en unge under våren.
Betygen i svenska är nödvändiga för att kunna fortsätta med högskolestudier så det är en icke förhandlingsbar punkt. Håller på med 2 just nu.
Vikten är heller inte omöjlig, har vägt mindre i år :)
 
Vem mer vill lista sina nyårslöften och sen faktiskt genomföra dem också? :D

Okej, rapportera målen vet jag inte men listan kan jag skriva upp :D

* Inte klaga på min egen eller andras kroppar och när jag gör det ska jag uppmärksamma att jag gör det och försöka fundera på varför.
* Vara snäll med mig själv och inte tänka eller säga elaka saker om mig som person. När jag ändå gör det ska jag göra som i punkt nummer 1, uppmärksamma att jag gör det och fundera på varför jag gör det.
* Plugga mer strukturerat (ständigt löfte haha) - Sitta 2 timmar efter varje kväll och de timmar jag inte sitter på vardagarna får jag ta igen på helgen. Annars ledig helg.
* Vara nöjd med att träna 2 gånger i veckan (så jag inte sätter 5 ggr/v som mål och det blir för övermäktigt)
 
Jag har två mål som måste fixas.
1. Skaffa nytt jobb.
2. Ta mig igenom 5km-loppet Action Run antingen i Västerås eller Norrköping. Det är i september iaf och för att klara loppet behöver jag ha tränat regelbundet fram till dess. Jag ska träna både styrka och kondition så gott jag kan.
 
1. Göra en jättebra årsuppföljning på jobbet och leverera den senast 19 januari
2. Pyssling ska ha LC-licens i år
3. Återuppta geologin och klara termin 1 under 2017 (det är fri fart) delmål studs tag i mentor under februari 2017
4. ..ta ut de poäng jag redan läst (två papper saknas och ska levereras senast 31 januari)
 
Ja vad kul! Jag älskar nyårslöften!

Mina nyårslöften är:

  • Komma igång med körkortet! Helst ha det gjort innan året är slut men det är inte hela världen. Än så länge har jag ansökt om körkortstillstånd, gjort synundersökning och valt körskola. Så fort jag fått tillståndet ska jag signa upp mig för ett paket som verkar bra och förhoppningsvis kan jag ta min första lektion i februari.
  • Komma igång med (hålla igång) min träning. Målet är minst en gång i veckan eftersom jag lätt fastnar i allt eller inget.
Är superpepp faktiskt :).
 
Jag vill också vara med :)

- viktnedgång efter barnafödande.

14/8 börjar jag jobba och då vill jag vara på 65 kilo.
Det är åtta kilo bort ungefär, äter hyggligt bra men rör mig för lite. Ingen motivation och gillar inte att träna :angel: bara att rida :p
 
Jag ska föda barn och sen ska jag komma i form. Inget megahets på gymmet i 2 månader utan i lugn takt tappa mina gravidkilon och stärka upp kroppen.

Sen ska jag börja rida igen.
 
Här är en till som gillar nyårslöften!

  • Dra ner på mejeriprodukter, smör och ost är fritt fram. Men mjölk, grädde, creme fraiche o.s.v. ska helst vara havre-baserat. (Alltså inte soja. Kör detta stenhårt sedan början av veckan.)
  • 2 (av 3) luncher i veckan bör jag gå power walk. Missar jag en dag så får det tas igen på helgen.
  • Börja laga ordentlig mat. (Har tjuv- börjat.)
  • Läsa skönlitteratur.
 
- Sluta snusa (och inte börja igen trehundrafyrtisju gånger om).

Det enda nyårslöftet jag har och jag har egentligen inte så mycket val. Men har så dålig karaktär och faller tillbaka :angel: Och då ska vi inte tala om när jag ska sluta. Kommer inte bli på nyår pga vidrig abstinens och har både tenta och romantisk helg med sambon inbokat. Men när tentan är skriven v. 2 då jäklar får det vara nog :mad:
 
- Sluta snusa (och inte börja igen trehundrafyrtisju gånger om).

Det enda nyårslöftet jag har och jag har egentligen inte så mycket val. Men har så dålig karaktär och faller tillbaka :angel: Och då ska vi inte tala om när jag ska sluta. Kommer inte bli på nyår pga vidrig abstinens och har både tenta och romantisk helg med sambon inbokat. Men när tentan är skriven v. 2 då jäklar får det vara nog :mad:
Finns det inte massor av olika hjälpmedel för sådant? :) (Finns ju massvis för de som vill sluta röka tänker jag.)
 
Vill inte kalla det nyårslöften, men mål. Får återkomma med detaljer när jag klurat ut mer hur saker och ting ska gå till, men som översikt:
  • I augusti ska jag springa Ultravasan 45 och måste således träna inför det. Hoppas på att komma iväg på första träningspasset i morgon.
  • Återgå till kosten vi hade innan jag började jobba heltid med mer vegetariskt, mer grönsaker och mer baljväxter.
  • Starta sparande åt barnet (är i princip sjösatt) och åt mig själv.
  • Diverse renoveringsprojekt ska fasiken genomföras i år!
  • Hålla bättre koll på jobbmarknaden under vårterminen eftersom jag återigen är visstidsanställd.
Det var det jag kom på nu. Får som sagt återkomma med fler detaljer när jag tänkt igenom ordentligt. :p
 
Finns det inte massor av olika hjälpmedel för sådant? :) (Finns ju massvis för de som vill sluta röka tänker jag.)
Finns nikotinfritt snus. Mitt problem är inte nikotinberoendet utan att inte ha något under läppen :arghh: Denna skitvana. Så nokitinfritt snus skulle funka om jag lite akut var tvungen att sluta (typ gravid) men i det lpnga loppet skulle jag bara falla tillbaka igen. Bäst att sluta rätt av även fast att det är hemskt :angel:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp