Nyårslöften 2017 med uppföljning

Jag ska gå till en frisör i år.
Minst en gång i veckan träna något med unghästen, om så bara i tjugo minuter.
Äta mat.
Frisör - jag har till och med ringt. Ingen svarade.
Unghästen - lite har vi gjort men inte tillräckligt.
Mat - Går i vågor. Men jag ser till att äta för det mesta.
 
Mitt löfte är att fortsätta gå ner i vikt. Jag har gått ner drygt 18 kilo, har 13 kilo till jag vill ner i första läget. Sedan kanske fem eller tio till, det går jag ta ställning till märkt jag kommer dit.

Detta åstadkoms genom träning och genom att tänka på vad jag stoppar i mig. Minst tre träningspass i veckan, simning, löpning eller vad jag nu känner för.
Nio av de tretton är borta. Tre träningspass i veckan har jag hållit ganska bra.
 
Jag ska föda barn och sen ska jag komma i form. Inget megahets på gymmet i 2 månader utan i lugn takt tappa mina gravidkilon och stärka upp kroppen.

Sen ska jag börja rida igen.
Uppföljning.

Fött barn. Har två kg kvar till starvikten men med tanke på bredare höfter och större byst så känns vikten nu mer hälsosam än innan. Dålig på att träna men jag bär mycket i sele det känns bra för ryggen och går power walks nästan varje dag.

Inte kommit igång med ridning än men jag siktar på att rida i höst.
 
Vad duktiga ni är! Jag hade i princip glömt bort tråden men nu när den poppade upp så passade jag på att färdigställa några punkter på min lista för att det skulle kunna bli en lite bättre uppdatering. :bow::D

Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)

De två första går fortfarande bra. Jag har gått med i en Facebookgrupp som heter Vad lagar du för veganmat idag? och den är en superbra inspirationskälla. Punkten om alkohol hade jag glömt (förträngt?) men lyckligtvis är jag för ekonomisk och osocial för att det ska ha blivit någon större konsumtion ändå.
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)
Nej, vitaminerna tog slut och jag köpte aldrig några nya. Å andra sidan äter jag varierat och får en del sol så det känns inte som de behövs just nu.

Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)

Gymmet har helt enkelt inte hänt. Däremot har jag varit jättebra på att vandra i kuperad terräng med tungt lastad ryggsäck (eller ja, men 8 kg iaf) och kängor. Nu känner jag mig faktiskt redo för att gå lite i uppförsbacke på hög höjd under semestern och det är mycket värt att se fram emot det istället för att vara orolig.

Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum

- Sovrum och hall har varit klara länge. Vardagsrummet har tagit lång tid p.g.a. massor av lager tapeter att skala, takputs som ramlade ned på vissa ställen och då fick plockas bort helt, slipning och spackling av tak och väggar och sen tog det sjukt lång tid att välja färg. Tak och väggar är klara nu :banana: men måla element och fönster är kvar. Vi har nästan bestämt hur vi vill ha köket så det kan vi kanske beställa om ett tag.
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
Har blivit av med ett par kassar sen sist men det har gått segt.
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete
Ekonomi - check! Vi har en del pappersarbete som behöver fixas av jurist och hon är på semester just nu men jag är lite stolt över att ha bokat lite tider, gått på möten och valt den bästa i alla fall. :)

Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra

Hos andra blir jag nog aldrig "klar" med. Har i alla fall en idé om vad jag kan skriva uppsats om för att få tillfälle att prata med en massa coola personer hos nuvarande arbetsgivaren.
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor
Har ett släpande moment i en kurs som jag sparar till nästa läsår.

Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter

Tre konserter - check. Dock bara 3-4 nya artister.
- Åka på två korta och en lång resa
Första korta klar, andra korta just inbokad. Långa resan börjar om någon vecka. Är även lite sur på mig själv för att jag har det här som mål, särskilt som resa på något sätt automatiskt är lika med flygresa. Det är så ohållbart och jag kan inte på något sätt stå för nöjesflygande egentligen. Inför nästa år ska jag snarare ha som mål att minimera flygandet. Helt sjukt att jag klappar mig på axeln för att jag inte har bil, äter mindre kött o.s.v. men ändå bara har haft positiva associationer till (flyg-)resor.

Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen

Låter texten från föregående uppdatering stå kvar: Det här är helt klart den största utmaningen. Nuförtiden slöar jag dock mera på ekonomisidor än på Facebook och Buke så det känns aningen mer konstruktivt.
 
Dags att uppdatera lite?

Jag ska försöka att inte dra mig undan och stänga in mig när jag blir ledsen. Jag ska försöka prata istället för att bara hålla allt inom mig och vara stum mot dem som bryr sig om mig. Det känns omöjligt, ouppnåligt, men blir det lite skillnad är det iallafall bättre än ingen skillnad.

Jag har faktiskt jobbat på denna punkt idag, för första gången. Fyfan vad jobbigt det är och fy fan vad ont det gör. Nu känns det värre än någonsin, men det kanske behövs för att det ska kunna bli bättre?

Jag ska försöka göra det här till ett bra år och använda alla verktyg jag har för att uppnå det. Som att titta på en video där folk på en tunnelbana skrattar hejdlöst över ingenting, för att kanske börja skratta själv.

Det här hade jag glömt bort. Ska försöka ta upp igen.

Jag ska försöka fortsätta gå min egen väg och strunta i trycket från omvärlden så gott det går, trots att jag gör alla fel enligt den bild som finns idag.

Jag har klippt av mig håret som jag velat länge men inte vågat. Är nog lite mer mig själv nu.

Jag har en kalender som jag fyller i med färger på dem dagar där det händer något roligt. Jag tänker ha minst en rolig sak varje månad, som att gå på bio, ha picknick, gå på stan med en vän eller ta en roadtrip.

Detta har gått riktigt bra sista månaden och jag har flera roliga saker framför mig!
 
1. Rida mera! Det gör mig glad och jag har egentligen rätt bra förutsättningar.
Har jag faktiskt gjort, tom kommit iväg på en liten träning. Även om vi skämde ut oss så gav det mig mycket inspiration.

2. Annan träning, tänkte börja smått med en 10 minuters träningsvideo från youtube ca varannan dag.
Nä, det blev visst inte så mycket med det. Har gjort flera omstarter, men har svårt att hänga i.

3. Äta lite mindre socker
Hahaha! Men jag har ju ett halvår till på mig att bättra mig

4. Mer konsert, bio och evenemang! Den 14e ska vi till konserthuset i Göteborg, så på god väg!
Jodå, ett par standup och bio har vi varit på, inbokat "Phantom of the Opera" på Operan i Göteborg i höst.

5. Spara en halvstor slant till en mer exotisk resa under 2018. Madagaskar hägrar, men vi får se hur långt pengen räcker.
Slanten försvann visst på en riktigt bra vecka i Portugal istället. Men jag tar nya tag, nu planerar vi budget i Österrike nästa år och ev Madagaskar 2019. Sparar vidare :)
 
Rundresa i Peru med massor av guidade turer, djur (lamor +släktingar, kondorer och sånt) landskap och arkitektur. Avslutades med fyra dagars vandring på Inkaleden och Machu Picchu. Sen var vi på Galapagoskryssning och kollade bl a leguaner och simmade med sjölejon och sköldpaddor. Helt magiskt. :heart
Men jeeeesus vilken drömresa!! ÅH vad avundsjuk jag blir! Var det en organiserad resa?
 
Men jeeeesus vilken drömresa!! ÅH vad avundsjuk jag blir! Var det en organiserad resa?
Ja vi utgick från ett färdigt paket som hette Peru med Inkaleden och så bad vi resebyrån (Machete Tours) att lägga till kryssningen och ett par extra mellandagar. Om vi fått göra om allt så hade jag önskat fler luckor i schemat så att vi hade fått lite sovmorgon och planlöst strosande mellan alla aktiviteter. Fyra veckor hade nog varit lagom.
 
Ja vi utgick från ett färdigt paket som hette Peru med Inkaleden och så bad vi resebyrån (Machete Tours) att lägga till kryssningen och ett par extra mellandagar. Om vi fått göra om allt så hade jag önskat fler luckor i schemat så att vi hade fått lite sovmorgon och planlöst strosande mellan alla aktiviteter. Fyra veckor hade nog varit lagom.
Låter fantastiskt!

Och ja, vanligtvis läggs det inte in tillräckligt tid för att flanera och ha lite lugna dagar. En månad med det innehållet låter ju som en riktig drömresa :). Jag blir sjukt avundsjuk!
 
Låter fantastiskt!

Och ja, vanligtvis läggs det inte in tillräckligt tid för att flanera och ha lite lugna dagar. En månad med det innehållet låter ju som en riktig drömresa :). Jag blir sjukt avundsjuk!
Tack! Jag är lite avundsjuk på mitt forna jag som hade allt kvar att se fram emot. :)
 
Jag ska försöka ändra hela livet känns det som! Har ett jobb som är katastrof, så jag tänkte söka skola till hösten. Bokat högskoleprovet oc ska försöka öva lite innan. Tänkte gå ner några kg, men orkar inte ta tag i det just nu. Sluta med mina energidrycker, men orkar inte det just nu heller.. :D
Måste uppdatera här, gjorde högskoleprovet, sökte skola, kom in och har börjat :cool: gick ner 5 kg och har varit utan energidryck 13 dagar :D:D
 
Uppdatering: Börjat nytt jobb, men kommer nog byta igen. Min nya kommun efterlever inte ens barnkonventionen längre. Har upplevt mycket i sommar och mer blir det. Lärt känna många nya goa människor, men hälsosam - njaaaa!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 695
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 644
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp