Nybörjare-Galopp

Zorro

Trådstartare
Hej!
Min dotter är 11 år och har ridit i en termin (en dag i veckan).
Hon är väldigt lättlärd och oerhört ambitiös och målmedveten.
Nu hoppas hon på att få prova på att galoppera snart.

Hur länge brukar en behöva rida innan det är dags för att galoppera?
Är det rimligt att tro på att hon kommer att få börja med galopp nästa termin?

Förstår att det är individuellt men rent generellt menar jag.
 
Har alla ridit lika länge? Hur avancerade saker gör dem i traven? Har dem bra koll på att styra, rida lätt och sitta ner i traven tror jag inte det är så långt kvar tills dem får galoppera. Själv minns jag inte :meh: men skulle gissa att det tog ett år ca.
 
Det är inte helt lätt eller rättvist att jämföra då hon går i en nybörjargrupp där hon är 3-5 år äldre än övriga. Jag kan själv ingenting om ridning men trots det kan jag se att det är stor skillnad på henne och övriga.
Hon har ridit utan grimskaft sen 4-5 lektionen och övriga har fortfarande, efter en termin, någon som håller i grimskaftet.

Så ja, hon är långt före dem andra men jämförelsen är som sagt inte helt rättvis då hon är betydligt äldre och dessutom är lättlärd även med elvaåringars mått.
 
Det är olika beroende på ridskolor och hur stora grupperna är. Men hon borde få testa på att galoppera nästa termin. Möjligen att de blir longerade första gången. Om hon är otålig skulle du kunna se om det finns möjlighet till privatlektioner, då det kan vara skönt att ha lugn och ro när man börjar galoppera.
 
Hon är mer än otålig :D
Jag har lyckats tona ner det med hänvisning till säkerheten, att hon är nybörjare och att det ofta är bättre att skynda långsamt för att vara säker rent tekniskt. Att om hon stressar på kan det vara på bekostnad av tekniken och då kanske hon får prova tidigare men sen kanske dröjer längre innan hon kan ta nästa steg...

...men nu har mer kunniga föräldrar i gruppen också sagt att hon är för bra för den gruppen och sist såg t.o.m. jag att hon behöver ta nästa steg.
 
Ja, byt grupp säger jag med. Jag tror inte att dem kommer få galoppera så snart om vissa fortfarande har ledare. Men det jag ska säga är att hon kanske får prova att galoppera en gång, sen dröjer det nog länge innan hon får galoppera igen och mer regelbundet. :)
 
Senast ändrad:
Jag ska givetvis prata med läraren och fråga hur hon ser på det.
Kruxet verkar vara att det är fullt på nivåerna över nybörjargruppen.

LesPaul, hur menar du med galopperandet?
Att hon kanske får prova någon enstaka gång i den gruppen men sen inte mer?
Eller menar du att det vanliga är att inte få galoppera så regelbundet i början?
 
Ja det är inte så regelbundet i början. Dem kanske får testa en gång, sen kanske det tar flera månader innan dem får göra det igen.
 
Hon skulle inte kunna byta grupp då? Det är oftast skönare att vara i en grupp där man jobbar ikapp än en grupp där man väntar på alla andra.

Samtidigt är det inte kul att vara den "sämsta" i gruppen heller.

TS, vad vill din dotter göra? Det låter ju som att hon vill utvecklas i snabbare takt, och på hur du beskriver det låter hon redo för nästa steg.
Prata med ridläraren om det finns plats i någon lämplig grupp som har kommit lite längre. Kanske ska du också förbereda dottern på att det vid ett byte av grupp kan vara så att de andra kan mer än henne, men att man brukar komma ikapp ganska fort så länge det inte är FÖR svårt :)
 
Ja det är inte så regelbundet i början. Dem kanske får testa en gång, sen kanske det tar flera månader innan dem får göra det igen.

Så har det inte fungerat på de ridskolor jag har/har haft insyn i. Där brukar galoppen bli ett regelbundet inslag i lektionerna ganska omedelbart efter man fått börja känna på den.
På den ena tror jag galoppen brukar börja introduceras efter ca ett år i barngrupperna, på den andra vet jag inte riktigt. Vuxengrupperna på den ridskolan däremot, brukar få galoppera i slutet av första terminen. Men så fort tror jag inte man går framåt med barnen.

Det jag reagerar mest på är att barnen i TS dotters grupp fortfarande rider med ledare efter en termin. Här gör man det typ första gångerna, i mitten av terminen är det definitivt inga ledare.
 
Ja, vi har pratat mycket om att hon troligen skulle vara klart sämst i en ny grupp.
Men hon är jäkligt driven och jag är övertygad om att hon skulle komma ikapp de sämsta i gruppen relativt snabbt.

Men vi har absolut pratat om det. Hon säger att hon förstår och är okej med det men jag vet att hon absolut inte nöjer sig med att ligga efter, hon kommer att vända det till en drivkraft :)
 
Problematisk, intressant att du säger det med ledare.
Min dotters kompis går på en annan ridskola och de fick rida utan ledare redan första gången. De har även fått galoppera första terminen.
Så visst har vi funderat och pratat lite här hemma.
Samtidigt är detta en ny värld för mig så jag har tänkt att det är en säkerhetsfråga och att det kanske är bra eftersom de yngre inte skulle klara av att hålla igen hästen om den krånglar.
 
Ja, vi har pratat mycket om att hon troligen skulle vara klart sämst i en ny grupp.
Men hon är jäkligt driven och jag är övertygad om att hon skulle komma ikapp de sämsta i gruppen relativt snabbt.

Men vi har absolut pratat om det. Hon säger att hon förstår och är okej med det men jag vet att hon absolut inte nöjer sig med att ligga efter, hon kommer att vända det till en drivkraft :)

Då är det bara att hoppas att det finns plats i en grupp på nivån efter den hon är i nu :)
Det brukar väl alltid vara något barn som flyttar, något som tröttnar osv så det löser sig nog nu till våren.
 
Då är det bara att hoppas att det finns plats i en grupp på nivån efter den hon är i nu :)
Det brukar väl alltid vara något barn som flyttar, något som tröttnar osv så det löser sig nog nu till våren.
Ja, får hoppas på det.
Till sommaren kanske även jag försöker komma med i någon vuxen nybörjargrupp...slutar väl med att vi köper ett torp och lite egna hästar...ska bara vinna på triss först :D
 
Problematisk, intressant att du säger det med ledare.
Min dotters kompis går på en annan ridskola och de fick rida utan ledare redan första gången. De har även fått galoppera första terminen.
Så visst har vi funderat och pratat lite här hemma.
Samtidigt är detta en ny värld för mig så jag har tänkt att det är en säkerhetsfråga och att det kanske är bra eftersom de yngre inte skulle klara av att hålla igen hästen om den krånglar.

Jag kan tänka mig att det kanske kan bero på hur hästarna på ridskolan är? En mindre ridskola t.ex. kanske inte har samma möjlighet att ha många olika typer av hästar, utan de hästar man har måste kunna gå alla lektioner. Då är det kanske större risk att de är lite pigga, busiga etc. för de minsta barnen.
Sen har förmodligen olika ridskolor olika syn på säkerhet osv.
Den ridskolan jag har mest koll på nu för tiden, har ett gäng små, snälla ponnyer som går nybörjarlektionerna. De placerar alltid en lugn, trygg ponny i täten och sen får de rida på led i början. De ponnyerna är så trygga, både i sig själva och med varandra, så det ska väldigt mycket till för att de ska skutta till eller hitta på något bus.

Ledare är ju på ett sätt en trygghet, men på ett sätt inte. Jag tror att det är lätt att liksom låta ledaren göra lite av jobbet, medvetet eller undermedvetet, så jag tror man utvecklas snabbare av att rida själv. Och i och med att man utvecklas i ridningen, får man bättre kontroll över hästen, och det ger ökad säkerhet.
Så det är lite både och, anser jag. Och kanske är det mycket det att din dotter ridit utan ledare som gjort att hon avancerat snabbare än de andra barnen?
 
Jag kan tänka mig att det kanske kan bero på hur hästarna på ridskolan är? En mindre ridskola t.ex. kanske inte har samma möjlighet att ha många olika typer av hästar, utan de hästar man har måste kunna gå alla lektioner. Då är det kanske större risk att de är lite pigga, busiga etc. för de minsta barnen.
Sen har förmodligen olika ridskolor olika syn på säkerhet osv.
Den ridskolan jag har mest koll på nu för tiden, har ett gäng små, snälla ponnyer som går nybörjarlektionerna. De placerar alltid en lugn, trygg ponny i täten och sen får de rida på led i början. De ponnyerna är så trygga, både i sig själva och med varandra, så det ska väldigt mycket till för att de ska skutta till eller hitta på något bus.

Ledare är ju på ett sätt en trygghet, men på ett sätt inte. Jag tror att det är lätt att liksom låta ledaren göra lite av jobbet, medvetet eller undermedvetet, så jag tror man utvecklas snabbare av att rida själv. Och i och med att man utvecklas i ridningen, får man bättre kontroll över hästen, och det ger ökad säkerhet.
Så det är lite både och, anser jag. Och kanske är det mycket det att din dotter ridit utan ledare som gjort att hon avancerat snabbare än de andra barnen?
 
Ja, sånt kan säkert spela in.
Jag får ett bra intryck av ridskolan och känner några som känner till den och säger att den är bra så jag känner mig lugn på det sättet.

Hm, blir lite fel och kan låta drygt om jag ska kommentera min dotter...men faktum är att jag är övertygad om att hon hade lärt sig snabbt oavsett ridskola eller metod.
Hon har väldigt lätt för att ta instruktioner och överföra det i praktiken.
Har väldigt lätt för alla typer av teknikgrenar/sporter. Så att hon ligger långt före övriga tror jag handlar om den förmågan och att hon är i en fördelaktig ålder där intellekt och fysik samspelar väldigt bra.
 
Var glad att de skyndar långsamt. Hon har hela livet på sig att galoppera. ;) Det finns ju med all säkerhet en god anledning till att det dröjer. Rider de andra fortfarande med ledare så lär det ju fortsätta att dröja ett tag. Jag gillar ridskolor som skyndar långsamt och har ett bra säkerhetstänk. Och som andra skriver - ligger hon jättelångt före de andra kan hon ju kanske byta grupp. Det rätta att göra är väl att prata med ridläraren och höra vad han/hon tycker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: valy
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 394
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 805
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp