Nybörjare-Galopp

Så har det inte fungerat på de ridskolor jag har/har haft insyn i. Där brukar galoppen bli ett regelbundet inslag i lektionerna ganska omedelbart efter man fått börja känna på den.
På den ena tror jag galoppen brukar börja introduceras efter ca ett år i barngrupperna, på den andra vet jag inte riktigt. Vuxengrupperna på den ridskolan däremot, brukar få galoppera i slutet av första terminen. Men så fort tror jag inte man går framåt med barnen.

Det jag reagerar mest på är att barnen i TS dotters grupp fortfarande rider med ledare efter en termin. Här gör man det typ första gångerna, i mitten av terminen är det definitivt inga ledare.

Jaså? Ok, har för mig att det var så när jag började, men det beror väl på vilken ridskola.
 
Vanligtvis brukar en snittnybörjare ha ledare 4-5 gånger under hela lektionen. Nästa 3-4 gånger brukar de flesta bara behöva ledare i traven. Det beror såklart lite på vilka hästar man har och hur eleverna är men det är snittet enligt min erfarenhet. Att de flesta har ledare efter en termin är nog inte så vanligt. Jag kan bara minnas en gång som en av mina elever behövde ledare så länge. (Jag utgår nu ifrån elever som är minst sju år när de börjar rida.)

En elvaåring lär sig ofta snabbare än en sjuåring då elvaåringen har bättre kroppskontroll precis som vuxna oftast lär sig snabbare. Jag tror inte jag har haft en enda nybörjarvuxen som inte har galopperat i slutet av första terminen och som inte ridit själv andra lektionen. Det är sällan det behövs ledare alls på vuxenlektioner.

Vad gäller galoppen gör vissa så att de låter sina elever testa galopp på longerlina ganska tidigt. Mycket tidigare än de klarar av att galoppera själva men då blir det en gång och sedan väntan tills de klarar upp det själva. Oftast sker detta efter påtryckningar från föräldrar som anser att deras barn ska gå fortare fram. För vissa upplevs det som något positivt och för andra negativt. Personligen föredrar jag att inte forcera utan vänta till eleven är nästintill redo för galopp, låta dem testa på lina för att sedan prova själva. Ledare är farligt att ha i galopp så eleven måste klara av att styra, bromsa och gasa själv i övriga gångarter först. Det är vanligast att eleverna får galoppera en och en i början. Annars blir det lätt kaos.

Ta en diskussion med instruktören. Instruktören ser ju annat än ditt barn gör och vad andra elever och deras föräldrar gör. Att forcera är aldrig bra. Att lära sig rida är som att bygga ett hus, grunden måste vara stabil innan man går vidare och har man missat en bit är det svårare att få till det senare. Instruktören kanske är mycket medveten om och håller med om att ditt barn behöver byta grupp men det kan vara långa köer och någon lämplig plats kanske inte finns just nu eller så finns det saker som gör att instruktören anser att ditt barn behöver gå långsammare fram än vad barnet själv tycker. Man vill gärna ha så jämna grupper som möjligt då det ger bäst resultat för alla men barn utvecklas olika och det är inte alltid så att hela gruppen är redo för mer avancerade saker på samma gång och då är byte av grupp det som gäller för de som ligger i framkant. I ert fall kan det finnas en stor fördel att hamna med en grupp jämnåriga dessutom. Det kan vara jobbigt för ett äldre barn att gå med yngre i vissa fall. Att de känner pressen på sig att de måste vara så duktiga men de är ju nybörjare de precis som alla andra.
 
Julklappstips: privatlektion.

Det kan ju också finnas någon duktig privatryttate som kan ge en kort lektion nån gång. Jag red nog mest så till en början. Försäkring hade jag i och med medlemskap i ryttarförbundet
 
Det tar inte ett år innan man får galoppera på ridskolorna jag känner till.
Prata med ridläraren om vad denne anser. Som förälder tycker man oftast att ens bra är lite duktigare än vad dom är men är det så att barnet utvecklas snabbare än de andra i gruppen låter det som om barnet är redo att byta grupp. Hoppats att hon får galoppera snart! Första galoppen är ett minne för livet :)
 
Tinywiny, precis så tänker jag också, att instruktören har mycket mer koll än vad vi har. Det är därför jag också hela tiden tonat ned ivern att byta grupp.
Samma med galoppen, det är inte enbart för den jag frågar för jag tycker precis som du och några till skrivit, att det är viktigt att vara mogen för den (vi satt en halv söndag och kollade på youtube, klipp på nybörjare och rutinerade som ramlade av hästarna, då förstod hon bättre). Bättre att skynda långsamt, vill inte att hon åker på en allvarlig skada.
Jag har också förklarat det med husexemplet och hon förstår det. Vi har en kanonbra relation och hon litar på mig och mitt omdöme, det gör att hon trots ivern accepterar att gå kvar.
Jag har heller inga problem med att fortsätta tona ned och låta henne fortsätta i den gruppen, om det finns en bra anledning.

Samtidigt börjar skillnaden bli så markant att t.o.m. jag ser den så är det enbart pga platsbrist kan jag tänka mig att fortsätta någon månad till eller att hon eventuellt får lite mer avancerade övningar, annars kanske det är bättre att byta stall tills det finns plats.

Men det är jätteintressant att höra era tankar, kanske får försöka ragga upp någon ridkunnig som kan ge henne lite extralektioner och tips.
 
Julklappstips: privatlektion.

Det kan ju också finnas någon duktig privatryttate som kan ge en kort lektion nån gång. Jag red nog mest så till en början. Försäkring hade jag i och med medlemskap i ryttarförbundet
Jättebra tips!
Hon önskar sig att få rida två ggr i veckan men det är ju inte gratis och livspusslet ska gå ihop också. Men en eller två privatlektioner är ju kanonbra!
Tack!
 
Det tar inte ett år innan man får galoppera på ridskolorna jag känner till.
Prata med ridläraren om vad denne anser. Som förälder tycker man oftast att ens bra är lite duktigare än vad dom är men är det så att barnet utvecklas snabbare än de andra i gruppen låter det som om barnet är redo att byta grupp. Hoppats att hon får galoppera snart! Första galoppen är ett minne för livet :)
Haha, precis...och jag är medveten om den föräldrafällan :).
Men i det här fallet är det verkligen så, hon är väldigt långt före övriga.
Inte för att hon nödvändigtvis är bättre på andra sätt men hennes förutsättningar är betydligt mer gynnsamma i dagsläget. Ålder, kroppskontroll, intresse, målmedvetenhet, förmåga att ta in och omsätta instruktioner etc.

Men jag ska givetvis prata med instruktören och få hennes åsikt, jag litar mer på instruktörens kunskap och bedömning än på min i det här fallet :)
 
Jag tror att man som ridskoleryttare kan komma ganska långt med en/två privatlektioner som bara har fokus (störst fokus) på att fatta galopp och galoppera. Man hinner mycket mera om man är själv och inte delar tiden med en grupp. Jag tror även att det kan ge ridläraren en bättre bild av vad eleven klarar av.
 
Tinywiny, precis så tänker jag också, att instruktören har mycket mer koll än vad vi har. Det är därför jag också hela tiden tonat ned ivern att byta grupp.
Samma med galoppen, det är inte enbart för den jag frågar för jag tycker precis som du och några till skrivit, att det är viktigt att vara mogen för den (vi satt en halv söndag och kollade på youtube, klipp på nybörjare och rutinerade som ramlade av hästarna, då förstod hon bättre). Bättre att skynda långsamt, vill inte att hon åker på en allvarlig skada.
Jag har också förklarat det med husexemplet och hon förstår det. Vi har en kanonbra relation och hon litar på mig och mitt omdöme, det gör att hon trots ivern accepterar att gå kvar.
Jag har heller inga problem med att fortsätta tona ned och låta henne fortsätta i den gruppen, om det finns en bra anledning.

Samtidigt börjar skillnaden bli så markant att t.o.m. jag ser den så är det enbart pga platsbrist kan jag tänka mig att fortsätta någon månad till eller att hon eventuellt får lite mer avancerade övningar, annars kanske det är bättre att byta stall tills det finns plats.

Men det är jätteintressant att höra era tankar, kanske får försöka ragga upp någon ridkunnig som kan ge henne lite extralektioner och tips.
Jag tycker som sagt att du ska prata med instruktören och höra vad hen tycker. Att hon vill mer är jättepositivt och där finns det mycket man kan lära sig genom att läsa och genom att titta på andra ryttare när de rider. En av mina elever kunde "allt" i teorin när hon äntligen fick börja rida. Hon hade läst massor av ridlära, hästkunskap osv. och det gjorde att hon gick framåt med stormsteg. Allt kan man såklart inte läsa sig till men att förstå något i teorin gör det enklare att förstå det även i praktiken även om det ändå kan ta lite tid att få till det.

Avramlingar tycker jag inte ni ska titta på. Då är det bättre att fokusera på att lära sig hästens signaler och att lära sig känna av hästen både när man sitter på och är på marken runt hästen. Att ha ett bra säkerhetstänk, kunskap om hur en häst fungerar och förstå vilka signaler hen visar är det bästa sättet att förhindra skador. Att se andra ramla av kan motverka ditt syfte. Då kan hon bli rädd och börja spänna sig och spänner man sig så kan man inte känna och inte komma till ridning.

Jag tycker som sagt att du ska uppmuntra hennes kunskapstörst. Uppmuntra henne att läsa och lära och uppmuntra henne att lära sig allt runt omkring hästen med. Det är ju inte bara ridning med hästar utan det är ju så mycket mera :)
 
Jag tycker som sagt att du ska prata med instruktören och höra vad hen tycker. Att hon vill mer är jättepositivt och där finns det mycket man kan lära sig genom att läsa och genom att titta på andra ryttare när de rider. En av mina elever kunde "allt" i teorin när hon äntligen fick börja rida. Hon hade läst massor av ridlära, hästkunskap osv. och det gjorde att hon gick framåt med stormsteg. Allt kan man såklart inte läsa sig till men att förstå något i teorin gör det enklare att förstå det även i praktiken även om det ändå kan ta lite tid att få till det.

Avramlingar tycker jag inte ni ska titta på. Då är det bättre att fokusera på att lära sig hästens signaler och att lära sig känna av hästen både när man sitter på och är på marken runt hästen. Att ha ett bra säkerhetstänk, kunskap om hur en häst fungerar och förstå vilka signaler hen visar är det bästa sättet att förhindra skador. Att se andra ramla av kan motverka ditt syfte. Då kan hon bli rädd och börja spänna sig och spänner man sig så kan man inte känna och inte komma till ridning.

Jag tycker som sagt att du ska uppmuntra hennes kunskapstörst. Uppmuntra henne att läsa och lära och uppmuntra henne att lära sig allt runt omkring hästen med. Det är ju inte bara ridning med hästar utan det är ju så mycket mera :)
Du är klok som en bok och vi tänker väldigt lika i den här frågan :)
Jag köper absolut ditt resonemang om avramlingarna men jag känner henne utan och innan och vi förde hela tiden ett samtal om vad vi såg och varför.
Jag kände att hon behövde förstå på ett djupare plan.

Böcker har jag tänkt på, har du något bra tips?

Samma sak med någon bra hästkunskapsapp men jag hittar ingen.
 
Du är klok som en bok och vi tänker väldigt lika i den här frågan :)
Jag köper absolut ditt resonemang om avramlingarna men jag känner henne utan och innan och vi förde hela tiden ett samtal om vad vi såg och varför.
Jag kände att hon behövde förstå på ett djupare plan.

Böcker har jag tänkt på, har du något bra tips?

Samma sak med någon bra hästkunskapsapp men jag hittar ingen.

Tack :)
Det tror jag absolut att du gör :)

Det var så längesedan det var aktuellt att jag tyvärr inte har några bra tips på böcker numera. Jag hoppas någon annan kommer in i tråden som har några bra tips :)
 
Jag tror att de allra flesta ridlärare vill att eleven ska kunna sitta ner i traven med hyfsad balans innan galopp introduceras. Om de flesta i gruppen fortfarande har ledare så lär det dröja innan din dotter får galoppera även om hon är redo för det.

Privatlektion i julklapp låter som en bra idé! Då kan hon få prova galopp (om ridläraren går med på det).
 
elvaåringar har en helt annan motorisk förmåga än vad genomsnittsbarnnybörjaren (som är 5-7ca) har. man brukar prata om idrottens "gyllene ålder" ca runt åk 4-6 när barnen är väldigt drivna samtidigt som de börjar få styrka och kontroll över kroppen bra nog för att utvecklas fort. så att din dotter lär sig snabbare än kompisarna är inget konstigt. Hör med ridläraren om det finns plats i några lite mer rutinerade grupper, ta ett par privatlektioner om det behövs för att ta några steg framåt för att matcha in i nya gruppen bättre. Ridlärare vet om att det ofta är roligast att rida med jämnåriga och att äldre nybörjare lär sig snabbare än yngre generellt, så vi är ofta öppna för gruppbyte om möjlighet finns. finns inte plats idag så brukar det gå att stå på kö.
 
elvaåringar har en helt annan motorisk förmåga än vad genomsnittsbarnnybörjaren (som är 5-7ca) har. man brukar prata om idrottens "gyllene ålder" ca runt åk 4-6 när barnen är väldigt drivna samtidigt som de börjar få styrka och kontroll över kroppen bra nog för att utvecklas fort. så att din dotter lär sig snabbare än kompisarna är inget konstigt. Hör med ridläraren om det finns plats i några lite mer rutinerade grupper, ta ett par privatlektioner om det behövs för att ta några steg framåt för att matcha in i nya gruppen bättre. Ridlärare vet om att det ofta är roligast att rida med jämnåriga och att äldre nybörjare lär sig snabbare än yngre generellt, så vi är ofta öppna för gruppbyte om möjlighet finns. finns inte plats idag så brukar det gå att stå på kö.
Ja, precis som du säger så är hon i den perfekta åldern. Lägg till att hon är en god lyssnare och väldigt bra på att omsätta instruktioner till handling så förstår du varför jag vill höra mig för bland mer hästkunniga.
Jag kan ju henne och utvecklingsfasen hon befinner sig i men jag kan inte hästar eller ridning.

Samtidigt vill jag inte verka som en dryg förälder som tror att just mitt barn står över alla andra :)
 
Senast ändrad:
Ja, precis som du säger så är hon i dem perfekta åldern. Lägg till att hon är en god lyssnare och väldigt bra på att omsätta instruktioner till handling så förstår du varför jag vill höra mig för bland mer hästkunniga.
Jag kan ju henne och utvecklingsfasen hon befinner sig i men jag kan inte hästar eller ridning.

Samtidigt vill jag inte verka som en dryg förälder som tror att just mitt barn står över alla andra :)
lägg fram det som att hon gärna skulle vilja rida med lite mer jämnåriga. Får man frågan någon enstaka gång som ridlärare får man ta det utan att tycka att föräldern är dryg.
 
Det känns som att jag har en plan. Fick bekräftat att det är viktigt att skynda långsamt men att det ändå verkar rimligt att hon får gå vidare för att utvecklas.
Ska absolut prata med instruktören och höra hur hon ser på det.

Och ska kolla upp privatlektioner, låter som en fantastisk julklapp. Antar att det är en djungel när jag ska hitta ett bra stall för lektionerna...men det får bli nästa problem :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 259
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 859
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp