Nybörjare-Galopp

Det känns som att jag har en plan. Fick bekräftat att det är viktigt att skynda långsamt men att det ändå verkar rimligt att hon får gå vidare för att utvecklas.
Ska absolut prata med instruktören och höra hur hon ser på det.

Och ska kolla upp privatlektioner, låter som en fantastisk julklapp. Antar att det är en djungel när jag ska hitta ett bra stall för lektionerna...men det får bli nästa problem :D

Ridskolan kanske kan erbjuda privatlektioner? Det gjorde den jag red på.
 
Har någon av er bra boktips eller förslag på appar som kan vara bra, är det bara att hojta.

Jag tänker främst på kunskapsböcker.
 
Det känns som att jag har en plan. Fick bekräftat att det är viktigt att skynda långsamt men att det ändå verkar rimligt att hon får gå vidare för att utvecklas.
Ska absolut prata med instruktören och höra hur hon ser på det.

Och ska kolla upp privatlektioner, låter som en fantastisk julklapp. Antar att det är en djungel när jag ska hitta ett bra stall för lektionerna...men det får bli nästa problem :D
Nej, du tar privatlektioner på ridskolan hon redan går på, helst för samma ridlärare hon redan har idag, eller ridläraren för gruppen hon vill börja i.

Jag tycker att det är en jättedålig ide att ta privatlektioner i något privatstall för någon privatryttare "som kan tänka sig låna ut hästen en stund". Då har du inga garantier för hästens lämplighet, privatryttarens förmåga att lära ut eller ens förmågan att hålla säkra lektioner. Det är jättesvårt och absolut en träningssak att hålla säkra lektioner och det underlättar enormt att ha vana och rutinerade hästar. Det är ingenting vem som helst som vill tjäna ett par hundringar (antagligen svart) ska åta sig.
 
Nej, du tar privatlektioner på ridskolan hon redan går på, helst för samma ridlärare hon redan har idag, eller ridläraren för gruppen hon vill börja i.

Jag tycker att det är en jättedålig ide att ta privatlektioner i något privatstall för någon privatryttare "som kan tänka sig låna ut hästen en stund". Då har du inga garantier för hästens lämplighet, privatryttarens förmåga att lära ut eller ens förmågan att hålla säkra lektioner. Det är jättesvårt och absolut en träningssak att hålla säkra lektioner och det underlättar enormt att ha vana och rutinerade hästar. Det är ingenting vem som helst som vill tjäna ett par hundringar (antagligen svart) ska åta sig.
Nej nej nej!
Jag menar absolut inte en privatryttare, jag tänkte i första hand hennes instruktör men om det inte går så tänkte jag kolla på andra ridskolor, med utbildade instruktörer, inte privatryttare.

Eller tänker ni att det inte är en bra idé heller?
Passa på att påverka, jag är som en svamp i den här världen :):bow::)
 
Nej nej nej!
Jag menar absolut inte en privatryttare, jag tänkte i första hand hennes instruktör men om det inte går så tänkte jag kolla på andra ridskolor, med utbildade instruktörer, inte privatryttare.

Eller tänker ni att det inte är en bra idé heller?
Passa på att påverka, jag är som en svamp i den här världen :):bow::)
Det bästa är om hennes ordinarie instruktör ger privatlektionen. Hen vet då vem din dotter är och kan börja direkt med det hon behöver och ingen tid behöver förspillas på att förklara och visa vad hon kan. Då vet ni också kvalitén på undervisningen, att hon lär sig korrekt och att hästen är okej. Att träna för olika tränare är bra i ett senare skede, när man har kommit så långt att input från olika kan värderas och förkastas eller tas till sig men inte nu, nu behöver hon den konsekvens som en tränare ger.
 
Jag med!
För att jag ängsligt bad ridläraren kolla på ponnyn jag red under en uteritt eftersom "jag tror hon är halt! :cry:"
Ridläraren svarade lugnt att nej, hon är inte halt, hon galopperade :up:

Första "riktiga" (medvetna) galoppen kommer jag däremot inte ihåg.

Jag var ca 8 år gammal (skulle jag gissa). Jag red ridskolans snällaste häst. Är fortfarande övertygad om att han var magisk på nåt sätt! En halvblodsvalack som var allas älskling. Och så skulle jag få galoppera för första gången. Jag var rädd och vågade inte. Då sa ridläraren: Om du inte vågar galoppera när du har stallets snällaste häst så kan du lika gärna hoppa av och gå hem. Då skärpte jag mig och vågade. Det gick jättebra! Valacken var så snäll! Jag var ju bara en liten myra på hans rygg :heart
 
haha. min första galopp var på stallets absolut suraste ponny, cayenne. var jätterädd för henne men hon var rätt snäll att rida iaf, så länge man gick sist. vi skulle skritta en runda runt en liten rasthage ihop med gruppen. vi halkade efter ett par meter och hästarna i hagen började springa så då galopperade min ponny ikapp de andra typ fyra språng. minns fortfarande min bästis mammas (som av ngn anledning red med i gruppen?) ängsliga ansiktsuttryck när hon vände sig om och såg vad som hände.

minns inte riktigt när vi började galoppera i gruppen mer än att vi fick prova på lina första gången och man tappade gummistövlarna hela tiden.
 
:nailbiting:
jag kan vara rätt barsk men hade aldrig vågat säga så! blev du inte ledsen eller fick lite ont i magen?

Eller hur, jag hade glidit av hästen och gråtande sprungit till mamma om jag fått höra det när jag var liten och osäker :( Det hade kunnat ta död på min ridlust. Jag är glad att jag fick vara lite rädd ifred med mjuk pushning från ridläraren och inga såna hårda ord.
 
när jag hade kommit längre än mina kompisar i ridgruppen på ridskolan, fick jag rida med de vuxna som kunde mer.Inget jag tyckte va jobbigt utan bara sög i mig all kunskap istället
 
De var nog 100 år sen jag red på ridskola. Men jag red 2 terminer och då hade vi galopperat och småhoppat å hela kitet.
Jag var 5-6 när jag gick på ridskola. Fast hade då haft medryttarhäst ett tag innan jag började också.
 
Vår dotter började ridskola vid 7,5 år och har snabbt för att lära. De började galoppera när alla i gruppen kunde rida lätt i traven vilket inföll när hon ridit typ fyra lektioner (hon kunde inte rida lätt när hon började men visste rent teoretiskt hur man gjorde så hon lärde sig snabbt). I början sprang ridläraren eller en förälder bredvid i galoppen (veckans motionspass!) men efter ett tag fick de bestämma själv om de ville galoppera själva eller inte. Samtidigt som de började galoppera började de trava över bommar och skutta över hinder på typ 20-30 cm.
Ett och ett halvt år senare är hon i en mer avancerad grupp där de har börjat hoppa banor, göra framdelsvändningar osv. Hon är alltså nio nu och barnen i gruppen är mellan 8-15 år och har ridit 1,5 - 3 år skulle jag gissa.
Vår dotter rider sedan typ ett halvår även på vår medryttarhäst. Innan dess fick hon ett par gånger hyra en ponny på ridskolan en dag. Då fick de förutom pyssla, fodra, rykta och mocka privatlektion med ridlärare. Väldigt nyttigt och något helt annat än att rida den vanliga lektionen.

Jag hade låtit henne rida någon privatlektion på ridskolan och kollat upp nivån i gruppen över hennes. På vår ridskola får man förfrågan när det blir plats och de ser att ett barn är redo att gå upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 390
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 799
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Masked Singer 2024
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp