Nybörjarfrågor

Roxanna

Trådstartare
Efter en lektion där vi skulle jobba med att sitta två steg, stå ett osv. i trav, så känner jag mig lite smått värdelös. Har någon några tips på hur jag kan lära mig känna detta?

Sedan har jag tränat på att se till att hästen inte genar i hörnen t.ex., då använder jag mig utav innerskänkeln i normal läge (vid behov), är detta rätt? Vid enhandsfattning där målet är att göra en volt, ska ytterskänkeln även då vara i normalläge så att säga?

Vid halt försöker jag tänka att jag ska dra in naveln till ryggraden, och får då lite tryck i sittbenen. Detta kan jag också göra i halvhalter, kan det ge fel signaler till hästen? Har jättesvårt att tajma halterna, och är väldigt försiktig med att inte dra i tyglarna, men det slutar ändå med att det lätt blir så omedvetet (vilket jag vet är fel såklart). Alla råd uppskattas!

Är nybörjare så ursäkta dumma frågor men vill så gärna lära mig :)
 
Senast ändrad:
Äsch, du är inte värdelös. Det där med att sitta två steg och stå ett, det är svårt och det är öva, öva, öva som gäller.
Att sitta ned två är ungefär samma känsla som när man ska byta sittben, att man sitter över en takt. Stå upp en är som en vanlig lättridning. Det svåra är att få in det i huvudet.

Jag är övertygad om att det andra kommer med övning, övning och mer övning, samt instruktioner från en bra tränare som kan visa live på dig. :)
 
Att sitta ner två steg och stå upp två är en övning som kräver att du verkligen hittar din balans rätt över fotsulorna.Tänk att du ska landa på fötterna om ngn drar undan hästen under dig och ta ett lätt tag i manen för få lite hjälp i början! Ang volten så ska din yttre skänken vara tillbakadragen - även dina axlar ska följa hästen så att din yttre axel går fram lite och den inre tillbaka ( = dina axlar ska följa hästens bogar och dina höfter hästens höfter) Du verkar tänka rätt när det gäller halt och halvhalt.
 
Efter en lektion där vi skulle jobba med att sitta två steg, stå ett osv. i trav, så känner jag mig lite smått värdelös. Har någon några tips på hur jag kan lära mig känna detta?

Sedan har jag tränat på att se till att hästen inte genar i hörnen t.ex., då använder jag mig utav innerskänkeln i normal läge (vid behov), är detta rätt? Vid enhandsfattning där målet är att göra en volt, ska ytterskänkeln även då vara i normalläge så att säga?

Vid halt försöker jag tänka att jag ska dra in naveln till ryggraden, och får då lite tryck i sittbenen. Detta kan jag också göra i halvhalter, kan det ge fel signaler till hästen? Har jättesvårt att tajma halterna, och är väldigt försiktig med att inte dra i tyglarna, men det slutar ändå med att det lätt blir så omedvetet (vilket jag vet är fel såklart). Alla råd uppskattas!

Är nybörjare så ursäkta dumma frågor men vill så gärna lära mig :)

Vaddå "vid enhandsfattning"? Är det western du rider? Halvhalter tycker jag inte att man ska fokusera så mycket på som nybörjare. Det får komma när grundhjälperna är mer befästa, tycker jag.
 
Jag knäckte koden för böjt spår i år (har ridit i +10 år...). Har alltid haft svårt för att sitta rakt över hästen på böjt spår för att jag varit så fokuserad på att dra tillbaka ytterskänkeln för att böja hästen. Nu har jag istället börjat tänka att jag ska fortsätta sitta precis som jag gör på rakt spår, när jag vill komma in på böjt spår tänker jag istället att jag vrider kroppen liksom i midjan. Lätt att göra på marken också - vrid överkroppen åt höger så kan du nästan känna att vänster ben trycks bakåt. Det jag knäckte med detta var alltså att det inte är ett självändamål att ytterskänkeln ska bak, utan det kommer som en konsekvens av att jag sitter rätt i sadeln - "vrider mig", visar hästen vart jag ska med min egen kropp istället för att trycka hästen dit jag vill och göra mitt bästa för hänga med.

Fick en riktig aha-upplevelse som jag har haft mycket nytta av på alla sätt i min egen ridning.
 

Liknande trådar

Träning Jag rider på ridskola och har de senaste lektionerna försökt träna på att göra halvhalter och försöka få till en korrekt halt. Har läst...
Svar
4
· Visningar
5 612
Senast: corzette
·
J
Islandshäst Nu har jag varit på kurs och fått lära mej nya saker som verkar vettigt, men sedan kommer frågorna när kursen är slut (förstås) :smirk...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp