Nyfött föl kan inte sträcka ut frambenen..

hesttb

Trådstartare
Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta.

Ett litet frieser hingstföl föddes idag, ca 3 veckor tidigt. Oturligt nog verkar han inte vara fullt utvecklad, frambenen är mycket böjda, (stum i lederna) går att sträcka som mest 90 grader. Vilket gör att han inte kan stå upp. Veterinären gav antibiotika och rekommenderade att stretcha frambenen, men utsikterna var inte ljusa. Han är i övrigt pigg och tar flaska med aptit.

Jag har förstås försökt läsa mig runt lite men hittar inte mycket om detta.. Därför undrar jag om någon varit med om liknande, och om den lille faktiskt kan ha en chans att klara sig? Vet att föl som föds med lite böjda framben ofta rätar ut framknäna av sig själva, men i detta fall känns det tyvärr mörkare..
 
Men är det inte tetracykliner som syftas på i ursprungsinlägget där det står antibiotika :)? I övrigt har jag tyvärr inget att komma med :(, håller tummarna för er!
 
Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta.

Ett litet frieser hingstföl föddes idag, ca 3 veckor tidigt. Oturligt nog verkar han inte vara fullt utvecklad, frambenen är mycket böjda, (stum i lederna) går att sträcka som mest 90 grader. Vilket gör att han inte kan stå upp. Veterinären gav antibiotika och rekommenderade att stretcha frambenen, men utsikterna var inte ljusa. Han är i övrigt pigg och tar flaska med aptit.

Jag har förstås försökt läsa mig runt lite men hittar inte mycket om detta.. Därför undrar jag om någon varit med om liknande, och om den lille faktiskt kan ha en chans att klara sig? Vet att föl som föds med lite böjda framben ofta rätar ut framknäna av sig själva, men i detta fall känns det tyvärr mörkare..
Jag har haft ett halvblodsföl som hade så krokiga framben (böjda i knäna) att han det första dygnet inte klarade att stå upp och dia själv. Det var till att gå in och lyfta upp honom och hjälpa honom att dia. Jag har för mig att han bara behövde hjälp första dygnet, sedan kunde han dia själv. Men frambenen var krokiga länge. Jag ska ha en bild någonstans... Han behandlades inte med något.
 
Han fick en 8 på benen på fölvisningen så till dess var han bra :) Men han behövde ligga ner och vila mycket i början. Det behöver ju alla föl men han vilade mer än andra föl jag haft. Inte så konstigt då jag tänker att det var väldigt ansträngande för honom att gå/springa med de krokiga benen. Han var född 2 veckor för tidigt och väldigt stor och långbent. Blev en kille på 175 till slut.
 
Vi har också haft ett föl som föddes med väldigt krokiga framben. Hon föddes med bakåtslagna framben och kunde det första inte gå alls. Efter 1,5 dygn kunde hon dia själv om vi reste henne. Hon fick ingen behandling. det tog några veckor innan hon var ok, och visades sedan också med en åtta på sina ben. Men stretching är superviktigt, 5-10 ggr per dag de första dagarna. ta tag i hoven och tryck försiktigt på knäet 5-10 ggr i taget per ben, 5-10 ggr. Inget våld, utan lätt och försiktigt. Nu vet vi ju inte hur just ditt föl ser ut, men vi får samma på kalvar ibland när de föds baklänges. De stretchas också. Viktigt är ju att fölis får ordentligt att dricka och att ni hjälps åt att resa den upp ibland.
 
Tack för goda råd! Han behandlas med antibiotika (tetracyklin) var 12e timme och vi stretchar och masserar så mycket vi kan. Vi har pratat med flera olika veterinärer och fölexpert, att gipsa, spjäla eller dyl verkar inte aktuellt. Vi har dock fått känslan av att ingen egentligen haft erfarenhet av såhär mycket böjda framben på föl.

Bifogar bild på hur frambenen såg ut från igår, några timmar gammal, då gick de att sträcka som mest 90 grader. Idag tycks det blivit lite bättre, snarare 100 grader. Så vi håller tummarna och ger honom tid. Han mår i övrigt fint, tar nappflaska med god aptit och är pigg och glad. Han har kämparglöden och vill verkligen upp och stå. Med lite hjälp står han korta stunder, så fortsätter benen att sakta räta på sig kanske det finns hopp för honom ändå. Vi håller tummar och tår.
 

Bifogade filer

  • 2C1D224A-E7D9-4114-964C-A2EAD129BFDE.jpeg
    2C1D224A-E7D9-4114-964C-A2EAD129BFDE.jpeg
    649,4 KB · Visningar: 227
Jag har inga tips att komma med mer än det ni redan gör, men håller allt jag kan för att den lille ska bli bra i sina ben och snart få chansen att fara runt på ängarna. :heart
 
Jag har haft ett halvblodsföl med krokiga framben, han var inte inte bara i knäet utan även nere i kotan. Han fick tetracyklin och stretching det ena benet blev snabbt bättre men det andra tog någon vecka innan han kunde något så när på det.
Men min veterinär gav också en dos selen. Enligt henne kunde detta uppstå av selenbrist hos fölet.
 
Det du gör samt ganska hårt underlag i boxen så fölet måste trampa igenom så att säga samt mkt vila. Vi promenerade i stallgången. Vi skulle dra undan halmen upp till väggarna samt lite spån i mitten så det blev hårt. underlag
 
Tack för goda råd! Han behandlas med antibiotika (tetracyklin) var 12e timme och vi stretchar och masserar så mycket vi kan. Vi har pratat med flera olika veterinärer och fölexpert, att gipsa, spjäla eller dyl verkar inte aktuellt. Vi har dock fått känslan av att ingen egentligen haft erfarenhet av såhär mycket böjda framben på föl.

Bifogar bild på hur frambenen såg ut från igår, några timmar gammal, då gick de att sträcka som mest 90 grader. Idag tycks det blivit lite bättre, snarare 100 grader. Så vi håller tummarna och ger honom tid. Han mår i övrigt fint, tar nappflaska med god aptit och är pigg och glad. Han har kämparglöden och vill verkligen upp och stå. Med lite hjälp står han korta stunder, så fortsätter benen att sakta räta på sig kanske det finns hopp för honom ändå. Vi håller tummar och tår.
Som ni kämpar allihop ! Hoppas det går vägen :heart
 
Hur går det för er ❤️?

Efter en vecka av stretch, massage, tetracyklin och flaskmatning kunde han fortfarande inte stå eller sträcka på benen. Vi blev till slut förordrade av veterinärerna på vår hästklinik att låta honom tas bort.. De gjorde bedömningen att han aldrig skulle bli helt bra i benen trots flera operationer. Så med stor sorg lät vi honom somna in till slut❤.
 

Liknande trådar

S
Avel Jag startar en ny tråd med rapporter om vårt hingstföl e. Corlensky som föddes 24 april med felläge och kontraktur i carpus och kotor...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 312
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp