Nyhetskällor

Seabaz

Trådstartare
Vilka nyhetskällor läser/lyssnar ni till och har förtroende för?

Det är ju väldigt många scam källor och "fake news" idag som cirkulerar. Jag vill väldigt gärna vara källkritisk och har ju mina botten och toppen källor men kanske att jag kan få fler tips här?

Svt, dn, svd, afb, exp?
Olika insatta i ämnet personers bloggar/artiklar?

Alla ämnen!
 
Etablerad media och kända journalister.

I och med att jag jobbat inom socialtjänsten i över 20 år har jag sett många händelser som det skrivits om i media i verkligheten, så att säga. Det har verkligen lärt mig hur samma nyhet kan rapporteras på olika sätt och vilka som har ett seriöst sätt att förhålla sig.
 
Väldigt få källor är helt neutrala. Även "stora" tidningar som DN och SvD har en politisk agenda i botten. Det viktiga är ju att veta om vad denna är, så att man själv kan väga det politiska mot det innehållsliga.

Jag tenderar mot att se källor med tydlig författare och ansvarig utgivare som mer trovärdiga, samt tex tidningar som inriktar sig på att sälja prenumerationer snarare än lösnummer som mer trovärdiga.

Och naturligtvis hålla isär nyhetsartiklar och debattartiklar.

Läser ibland texter av författare från 'extrem'-håll (blandat vilket) för jag är intresserad av retoriken inblandad. Det är faktiskt rätt intressant.
 
Jag kollar dagligen Aftonbladet, DN, SvD, The Guardian, El País, Jezebel, New York Times, BBC och CNN.

För rolig nyhetsrapportering är mina favoriter Full Frontal with Samantha Bee och så A Closer Look med Seth Myers.
 
Jag "läser" (skummar rubriker och läser enstaka artiklar) DN, SVD, The Guardian, New york times, Propublica, BBC, Frankfurter allgemeine Zeitung, Die Welt, Der Spiegel, SVT och Time.

Och så följer jag Last week tonight med John Oliver slaviskt- fenomenal satir!
 
Och så följer jag Last week tonight med John Oliver slaviskt- fenomenal satir!
Jag har tröttnat på Oliver faktiskt :o. Tror jag följt det för slaviskt och för länge så vi behöver lite av en paus från varandra :D.
 
Jag har tröttnat på Oliver faktiskt :o. Tror jag följt det för slaviskt och för länge så vi behöver lite av en paus från varandra :D.

Jag har klarat mig så långt. Men ser bara de stora inslagen och inte hela avsnitt. Har kanske hittat (här ville telefonen skriva Jan-Åke...) den magiska dosen av 20 minuter i veckan :D
 
Väldigt få källor är helt neutrala. Även "stora" tidningar som DN och SvD har en politisk agenda i botten. Det viktiga är ju att veta om vad denna är, så att man själv kan väga det politiska mot det innehållsliga.

Vet du (eller någon annan) hur man tar reda på det? Om det inte är alldeles uppenbart. Tex nyheteridag som är vidrigt rasistiska. Dom i sin tur säger ju (såklart) att typ afb och svt drar åt vänster...

Jag har alltid läst bl a afb men jag vet ju inte om dom är eller inte är röda? Samma med svt förutom att dom visat tydligt några ggr att dom inte gillar tex SD
 
Svenska medier: SVT, DN, SvD, Sydsvenskan, Etc och GP (förutom somliga ledarskribenter och krönikörer men jag har lärt mig sålla...) Ja, och Bohusläningen, men den läser jag mest för att få lite gulliga lokalnyheter - de skriver om viktiga saker också förstås men jag är så förtjust i rara små reportage om nån eldsjäl på en loppis eller sporthändelser.

Utländska medier: BBC, The Guardian, The Times, New York Times, CNN och Le Monde.

Sedan läser jag förstås annat också, Omni är en bra app för det där!
 
Vet du (eller någon annan) hur man tar reda på det? Om det inte är alldeles uppenbart. Tex nyheteridag som är vidrigt rasistiska. Dom i sin tur säger ju (såklart) att typ afb och svt drar åt vänster...

Jag har alltid läst bl a afb men jag vet ju inte om dom är eller inte är röda? Samma med svt förutom att dom visat tydligt några ggr att dom inte gillar tex SD
SVT är public service. Nog borde du väl inse att de om några inte kan rapportera falskt eller tendensiöst? Då blir de omedelbart anmälda.

Att en sajt påstår att public service är vänsterstyrt säger mer om dem än om public service.

Aftonbladet är socialdemokratisk, Expressen liberal. Det framgår på deras ledarsidor. Deras nyhetsvärdering bör vara objektiv.

Överlag är de riktigt stora som DN och SvD objektiva. Kvällstidningarna är ju just kvällstidningar. De jagar smaskiga rubriker. De säljer på sina löpsedlar.
 
Jag tycker att det är intressant att läsa vad de som inte har samma politiska åsikter som jag skriver. Det blir lite enkelspårigt om man bara tar in de som har samma sympatier som en själv och aldrig utsätter sig för tankar från andra håll.
Jag har flera kompisar med vänstersympatier som prenumererar på Svenska Dagbladet på grund av att de anser att deras nyhetsrapportering är bäst.
 
Har DN, SVT och BBC som huvudsakliga källor. Undviker aktivt kvällsblaskorna och alla andra som är mest intresserade av clickbaits.
 
Vet du (eller någon annan) hur man tar reda på det? Om det inte är alldeles uppenbart. Tex nyheteridag som är vidrigt rasistiska. Dom i sin tur säger ju (såklart) att typ afb och svt drar åt vänster...

Jag har alltid läst bl a afb men jag vet ju inte om dom är eller inte är röda? Samma med svt förutom att dom visat tydligt några ggr att dom inte gillar tex SD
Vad gäller de stora morgon/kvällstidningarna så framgår deras politiska tillhörighet av ledarsidorna. Aftonbladet är oberoende socialdemokratiskt t.ex., Göteborgs-Posten oberoende liberal. Nyhetsrapporteringen är dock oberoende och objektiv, det är ledarsidorna och ledarskribenternas texter som är/kan vara politiska. Det är viktigt att lära sig skilja på ledare, kåserier, krönikor och journalistik eftersom det är olika typer av texter med olika typ av syfte och utformning där ledare, krönikor och kåserier uttrycker skribentens åsikt. Nyhetsartiklar skrivna av en journalist rapporterar vad som hänt, inte vad journalisten som person anser om det som hänt. Som en enkel grundregel.
 
Vad gäller de stora morgon/kvällstidningarna så framgår deras politiska tillhörighet av ledarsidorna. Aftonbladet är oberoende socialdemokratiskt t.ex., Göteborgs-Posten oberoende liberal. Nyhetsrapporteringen är dock oberoende och objektiv, det är ledarsidorna och ledarskribenternas texter som är/kan vara politiska. Det är viktigt att lära sig skilja på ledare, kåserier, krönikor och journalistik eftersom det är olika typer av texter med olika typ av syfte och utformning där ledare, krönikor och kåserier uttrycker skribentens åsikt. Nyhetsartiklar skrivna av en journalist rapporterar vad som hänt, inte vad journalisten som person anser om det som hänt. Som en enkel grundregel.

Tack.

GP är dock liberal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp