Nyhetskällor

De angav sig, senast jag kollade, som oberoende liberala, men de kan ju ha ändrat nu under alla omorganisationer och förändrad ledarredaktion. Får kolla igen!
Tidningen ligger framför mig, den är liberal ;)

Det har inte förändrats efter att ledarredaktionen förnyades.
 
Ett bra sätt att hålla koll på nyhetsflödet är appen Omni. De samlar artiklar från olika källor, även utländska, till aktuella händelser, presenterar händelsen i en kort notis med länkar till källorna under. Hur bra som helst. Länkar inte till fake news och "alternativa" medier.
 
DN, SvD, GP och DI samt OMNI och så ser jag aktuellt/rapport på tv om det inte är allt för mycket krigsrapportering för det klarar jag inte. Facebook också, eftersom jag följer expo, etc och en del andra.
 
I Sverige, SVT, SR, tyvärr har ju både DN och SVD hamnat bakom paywall. Aftonbladet och Expressen läser jag mest för sporten (bästa NHL är Per Bjurman som skriver underbara bloggar) och krönikörer, gillar både Patrik Lundberg och Oisin Cantwell. Läser sällan bloggar eftersom jag vill ha källkritik. DI är solid, men återigen begränsat antal artiklar. Hmm, har lärt mig en del knep för att komma igenom paywall. :angel: Gamla hederliga UNT är faktiskt inte så dum. Glömde, Expressen har en utrikes del med längre reportage på plats som varit riktigt bra.

Annars så, Guardian, Independent, Daily Telegraph (om jag vill den mer konservativa inriktningen, förståeligt eftersom de en gång var den brittiska militärtidning). Aldrig Mail eller de andra blaskorna - Daily Mail är ju uttalat rasistisk.:yuck: Det är lite sorgligt att den som bäst rapporterar och analyserar Amerikansk politik är en brittisk tidning, Guardian. Washington Post, NYT, BBC. CNN har gått ner sig totalt, liksom Newsweek. Jezebel är nog den enda bloggen jag läser regelbundet. Al-Jazera naturligtvis. MSNBC, USA Today om jag vill ha en mer neutral/konservativ. Ibland skummar jag faktiskt igenom alt-right som tex Breitbart och FOX (och det absoluta träsk av vidrighet som är 4chan) för att försöka förstå hur de ser på världen - scary och helt verklighetsfrånvänd och där kan vi prata om ingen källkritik. :eek: Jag brukade läsa Jerusalem Post men nu är den så ensidig att jag inte står ut, däremot Haaretz är bra.

Lokala nyhetskällor om något specifikt har hänt, tex valet i Kenya så läser jag Kenyanska tidningar osv. Tycker det är intressant både vad/hur de rapporterar.

Konstigt nog kan jag ibland skumma SCB eftersom, om jag vill ha helt neutral källkritik, är det där man kan hitta den.

Ibland när jag inte orkar med allt elände i världen så läser jag hockeyboards - världens största hockey forum - de har fö ett politiskt subform som visserligen varierar i kvalitet något otroligt men där det finns riktigt bra skribenter. Det är avslappnade med fanatiska hockeyfans eftersom de antingen är i extas och kommer vinna SC eller alla är inkompetenta och bör sparkas/tradas. :D

Kattforum både här och på kattforum är också ett nöje, jag älskar när man diskuterar katters oförståeliga matvanor och hur mycket tid, kraft och pengar som ägnas åt att få den förbaskade katten att äta mat som är bra för den. :meh: Samt spänningen och jublet när det kommer en fast bajskorv i lådan.:D
 
DN, Guardian, SR och ett par andra länders public service-radio på eget initiativ. Men definitivt inte varje dag.
Kompletterar med en väldigt stor twitterbubbla, dels för debatten och analyserna, som ju alltid länkar tillbaka till var ursprungsnyheten kommer ifrån (men ska man kunna använda Twitter som någon sorts form av "nyhetskälla" måste man nog redan ha ganska bra koll på källkritik, objektivitet o dyl); dels för att jag kan följa mindre och lokala nyhetskällor, framförallt vad gäller miljönyheter. Det är jätteviktigt, men får sällan till aldrig den plats de förtjänar i den vanliga pressen.
 
Twitter och BBC glömde jag. Och Al-Jazeera. Men jag lusläser inte, det finns det inte tid till.

E?

Ee?
Al-Jazira tycker jag egentligen. Jazeera är väl amerikansk transkribering. Fast de väljer ju själva ee-varianten för sina engelskspråkiga sidor så det är kanske mest korrekt att följa det.
 
Ett bra sätt att hålla koll på nyhetsflödet är appen Omni. De samlar artiklar från olika källor, även utländska, till aktuella händelser, presenterar händelsen i en kort notis med länkar till källorna under. Hur bra som helst. Länkar inte till fake news och "alternativa" medier.

Omni är ett bra tips jag fått från Buke tidigare. Inte vinklat, inte så bubbligt och tydliga källor.
 
@Hyacinth Jag glömde också Al-Jazeera! Jag följer dem på Facebook men läser rätt sällan deras nyheter, nån artikel per vecka bara.
 
Följer BBC för utlandsnyheter i allmänhet och BBC arabia för nyheter kring MENA i synnerhet vilket jag anser vara den mest seriösa och kan följa diverse tidningar av de som inte sprider dynga här i Sverige, DN är nog favoriten som jag även jobbat en del för som frilans och känner igen andra journalister som seriösa och objektiva. Skriver en del också till ETC, gillar deras tänk och de belyser oftast ämnen som andra tidningar inte riktigt bryr sig om. När jag var i Palestina hängde jag en del med en Al Jazerajournalist. Har läst mycket av dem men kan inte bestämma mig hur seriösa och objektiva de är. Jag anser nog att de är objektiva, men få i arabvärlden gillar dem och jag tänker att det finns en anledning till att flera länder bojkottar Qatar nu tills de lägger ner? Dock har jag inte hunnit följa proceduren särskilt ingående, jag har inte själv följt just den konflikten (jag menar den arabiska delen av tidningen då).
 
"Seriös och objektiv" = tycker lika som en själv

Jag läser mest vetenskapliga underökningar och rapporter, domslut och annan facklitteratur och följer inte nyhetsrapporteringen nämnvärt, ibland läser jag dock svd och utom det lite ströartiklar här och där och även lite på olika forum.
 
SVT är public service. Nog borde du väl inse att de om några inte kan rapportera falskt eller tendensiöst? Då blir de omedelbart anmälda.

Granskningsnämnden granskar inte om det public service säger eller skriver är korrekt eller falskt (detta är alltså inte min tolkning utan vad de själva säger). SVT har därför kunnat rapportera rena felaktigheter och vinklade inslag för att sedan bli friade av Granskningsnämnden.
 
"Seriös och objektiv" = tycker lika som en själv

Jag läser mest vetenskapliga underökningar och rapporter, domslut och annan facklitteratur och följer inte nyhetsrapporteringen nämnvärt, ibland läser jag dock svd och utom det lite ströartiklar här och där och även lite på olika forum.
Nja så skulle jag inte säga, då hade jag nog inte själv läst och jobbat för så skilda tidningar som etc och DN.
En objektiv och seriös journalist för mig är en som följer de pressetiska reglerna och som kan hänvisa sitt jobb till tydliga källor. Samma med media som också har pressetiska regler att förhålla sig till.
 
Jag prenumererar på DN sedan länge, så det är främst genom den tidningen som jag uppdaterar mig om vad som händer i världen.

Men egentligen litar jag mest på public service: svt och SR. Det är bara det att jag inte riktigt har ro att kolla på tv eller lyssna på radio.. Jag går däremot in på SR:s webb och kollar nyhetsrubriker dagligen.

Jag brukar läsa lokaltidningen på webben förut, men jag har slutat efter allt för många gånger då jag och/eller närstående har känt hur de vinklar och grejar för att få till en "story". Jag tycker inte att de känns seriösa och vill inte stödja dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp