Nyhetskällor

Det stämmer inte. De har en politisk färg på ledarsidan, inte på nyhetsrapporteringen.

Den politiska färgen påverkar naturligtvis nyhetsrapporteringen. Om DN var en invandringskritisk tidning hade de i sin nyhetsrapportering inte enbart refererat rapporter av tankesmedjor som hävdar att vi tjänar miljarder på invandringen. Utan istället hänvisat till den riktiga forskningen som visar raka motsatsen. Vilket förvisso även en neutral och opolitisk tidning bör göra i sin nyhetsrapportering.
 
Jag läser SVT, SvD (digital prenumerant) och BBC news dagligen.
Det är så jag följer med i nyhetsrapporteringen idag, tittar aldrig på nyheter på tv eller lyssnar på radio längre.
 
Vad det gäller politiska nyheter så letar jag reda på originalkällan, oavsett vad den nu månde heta eller utges. De allra flesta nyhetshus idag huseras av desktopjournalistik, nyheter köps, nyheter översätts och återrapporteras. Jag använder sunt förnuft och kollar alltid ett antal olika källor för samma nyhet. Alla korta referat, klipp citat har en originalkälla någonstans. Det är många stora mediahus och nyhetsbyråer jag inte litar på alls.
Jag skulle vilja säga att CNN och aftonbladet är generellt samma skit - men båda KAN ibland också publicera kvalitativ journalistik - då handlar det oftast om grävande journalistik i längre reportage som tagit tid och kunskap och insikt att sätta ihop.

I stora drag så är det främst France24, Al-Jazeera, bbc news och diverse(många!) frilansjournalister på youtube och periscope jag följer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp