Nyköpt häst

Wildhearts

Trådstartare
Har ni några tips på hur jag börjar lägga upp arbete på ridbana på en 7-åring som mest är skogsriden? Jag tänker korta pass i främst skritt och trav där jag tänker på vägar, övergångar och framåtbjudning i första hand. Tänkte också börja och avsluta passen med skrittrundor i skogen. Har tillgång till instruktör i stallet, men vill i alla fall kunna prova några gånger på bana först.
 
Tror att det är viktigt att låta hästen vänja sig vid den nya miljön först, innan man börjar ställa krav. Du kan ju tänka att du lägger grunden för er framtida relation, så en trevlig start är att hästen får upptäcka att den kan vara trygg med dig, att du inte begär ngt han inte klarar av och att du gör saker i lugn och ro.
Naturligtvis är det jättebra att tidigt ta hjälp av sin tränare för att hitta nycklarna på den nya hästen och lägga upp en plan för framtida tränande.
Värt att tänka på också är att skaderisken är som störst det första halvåret - året med en ny ryttare, hästen går på nya underlag, nytt foder, ny skoning och i ett nytt träningssystem, så det är viktigt att vara uppmärksam på hästens mående och kanske lägga in lite extra vila ibland när det kan behövas.
Vanlig fälla är att man vill vara med på exakt alla träningar och tävlingar som finns, men det kan straffa sig i längden.
 
Tack för ditt svar och tipsen swe! Jag rider för instruktör 1 gång i veckan tillsammans med min gamla ridgrupp. Janja uppskattar när det är fler hästar i manegen :) Vi tar det lugnt utan lär mest bara känna varandra.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 638
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp