Nypon (gör-det-själv)

Reville

Trådstartare
Både nyponpulver och nyponskal säljs ju som tillskott till hästar och jag undrar vad det är för nypon, är det såna vanliga som växer lite överallt? Jag har nämligen lekt lite med tanken på att försöka göra egen, men undrar om det är värt att göra sig besväret bland alla taggbuskar? Och skulle det ens gå att framställa det själv eller är det en alltför omständig process tro? :)
 
Nu gör jag det som godis till min häst då han älskar nypon.

Jag plockar dem och torkar i ugnen eller torkskåpet, eller ollaren. Men jag kör hela nypon. Jag bryr mig inte om att rensa eller pilla. Han äter dem direkt från busken så jag antog att det inte var något problem att äta dem hela torra heller.
 
Nu gör jag det som godis till min häst då han älskar nypon.

Jag plockar dem och torkar i ugnen eller torkskåpet, eller ollaren. Men jag kör hela nypon. Jag bryr mig inte om att rensa eller pilla. Han äter dem direkt från busken så jag antog att det inte var något problem att äta dem hela torra heller.
Hur länge kör du dem i ugnen och vad har du för temperatur på ett ungefär?
 
Både nyponpulver och nyponskal säljs ju som tillskott till hästar och jag undrar vad det är för nypon, är det såna vanliga som växer lite överallt? Jag har nämligen lekt lite med tanken på att försöka göra egen, men undrar om det är värt att göra sig besväret bland alla taggbuskar? Och skulle det ens gå att framställa det själv eller är det en alltför omständig process tro? :)
Det beror ju på vad du vill vinna på det hela, som godis ja. Kommer det till den medicinska biten så är den en speciell nyponsort som behövs.
 
Både nyponpulver och nyponskal säljs ju som tillskott till hästar och jag undrar vad det är för nypon, är det såna vanliga som växer lite överallt? Jag har nämligen lekt lite med tanken på att försöka göra egen, men undrar om det är värt att göra sig besväret bland alla taggbuskar? Och skulle det ens gå att framställa det själv eller är det en alltför omständig process tro? :)

Ska du ha den medicinska delen ska det vara Rosa canina, strandnypon. De växer inte överallt.

Men vanliga nypon kan man ju ge som godis utan att det är farligt. Alla innehåller c-vitaminer.
Jag ger bitar till hästen, 1 dl om dagen. Ska man få några mängder får man nog torka en himla massa nypon. Men att ge några bitar som godis funkar ju.
 
@purity_666 och @Boj Tack för era kunniga svar!
Jag gav mig faktiskt ut i dikena hemmavid beväpnad med handskar, gummistövlar och hink idag men kände väldigt snabbt att det är bättre för mitt humör att åka och köpa vid behov istället :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 318
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp