Nytt akvarium!

Plantan

Trådstartare
Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt!

Planen var en kampfisk i ett mindre, enkelt akvarium, men funderar ev på ett "Akvarie-kit" på 54 liter. Då blir det lite futtigt med bara en fisk. Vilka är roligast? Kampfiskar eller slöjstjärtar? De senare kan man ju ha ett gäng av, fast kampisen har ju roligare/snyggare färg och form. Vilka blir mest personliga? Bägge kan handmatas om man håller på ett tag, eller?

Gör det nån skillnad med alger om man har sniglar och räkor egentligen? Är de bra för nåt annat än just att äta alger? Är det ett säljknep av djuraffären? Tycker tex en kampfisk att det är kul med räkor eller vill han bara pina livet ur dem eller äta upp dem?

Så enkelt och lättskött som möjligt vill jag ha det. Helst bara mat, vatten, lyse, fisk, växter. Inte massa konstig näring eller annat kemikalisk jox att hålla reda på. Doppvärmare och pump måste man kanske ha.

Tips på snabbväxande långa/höga växter som är superenkla att sköta? Nåt lurvigt som är som gräsmatta?

Hur gör man med vattnet när man skaffar akvarium för första gången? Tappar fisken andan om man släpper ner den i ett kar med bara "färskvatten"? Läste att bara vattnet har lagom temperatur så kan man hiva ner firren, (enligt konstens alla regler med fiskpåsen flytande i vattnet si å så länge osv) men det stod inget om hur man gör med fiskar till ett akvarium med bara nytt kranvatten. Måste man krångla med konstiga ämnen att hälla ner i vattnet? Dels kostar de extra pengar och dels vill jag inte använda medel när det är fiskar som ska bo där!

Vilken är din favorit fisk och varför? Har den nåt speciellt som inte andra firrar har?
:)
 
Kul att du vill skaffa akvarium! :D

I ett 54 liter kan du definitivt ha en kampfisk, dock inte slöjstjärtar eller andra guldfiskar.

Dessa blir jättestora och kräver därför väldigt mycket utrymme, tänkt mer 400-600 liter för slöjstjärtar och 600< för guldfisk, helst damm. De vill också ha väldigt svalt vatten för att hålla sig friska och ha den livslängd det är tänkt, detta är svårt att uppnå då vattnet antar minst rumstemperatur. Samtidigt som de skitar ned kopiöst och därmed kräver kraftig filtrering.
Det finns fina små fiskar som kan trivas i ett 54 liters, dock är det ganska svårt att hålla en bra vattenkvalitet i ett litet akvarium (<100 liter) så du ska ha ett betydligt mindre antal fiskar än du tror för att hålla underhållet på lägre (läs- inte jättehög) nivå.

Vill du ha kampfisk så vill den vara ensam. De vill inte umgås med andra fiskar utan kommer försöka ha ihjäl saker som är mindre och bråkar med saker som är större vilket gör att antingen skadas/dödas kampfisken eller den andra fisken.
Kampfiskar vill ha det ganska varmt och väldigt lugnt vatten, stark ström stressar dem.
Vet ej hur de är med räkor, men skulle tro att dessa inte lämnas ifred. Ett gäng sniglar (exempelvis posthorn) skulle fungera bra som algbekämpningsarmada.

Ett 54-liters kommer inte kännas tomt med en kampfiskhane om du planterar många växter i växlande grön färgskala, kanske någon flytväxt samt 2-3 snäckor som sakta drar fram. Det kommer bli en vacker levande tavla. :)

När du skaffar ett nytt akvarium så är det bra att ha en större del snabbväxande växter först som sedan sakta byts ut mot långsamväxande. De snabbväxande tar upp näring effektivt, men har svårt att konkurrera med de långsamväxande i det långa loppet som då räknas som några år.

Växter som håller sig korta och snyggt lurviga som gräsmattor kräver ofta väldigt stark belysning och CO2-utrustning. I ett "vanligt" akvarium tenderar de att helt enkelt smälta bort efter köp, jag har provat flera gånger. ;)

Pump finns det olika sorters, filterpumpar till cirkulationspumpar till syrepumpar. Det du är ute efter är en filterpump, antingen en som är i akvariet eller en som står vid sidan om akvariet där endast insug och utblås är i akvariet.
Den första är billigare, men för mer oljud och tar upp mer plats i akvariet. Den andra har oftast större filtervolym (= mer bra bakterier som kan bryta ned grovt och fint skit) samt är oftast tystare men förstås dyrare.

Ju större filtervolym du har i förhållande till vattenvolym desto längre håller sig vattnet fräscht och klarar av om det blir obalans i systemet. Standard brukar vara att pumpen ska kunna omsätta 3 ggr akvariets volym i timmen, skitigare om fiskarna är grisiga.
Så i ditt fall skulle jag kolla på en pump som omsätter minst 150L/h, gärna mer, och som har justerbart utblås så det inte blir storm i akvariet.
Pumpen skall skapa ytcirkulation, då detta syresätter vattnet. Du behöver inte göra så pumpen blåser bubblor i vattnet för att uppnå detta, om man tycker det är fint är det helt okej men det för en massa oljud.
Pumpens filter skall aldrig tvättas med något rengöringsmedel, utan filtervadden/mattan kramas ur i svalt vatten under kran alternativt en hink med använt akvarievatten. Du vill såklart att bakterierna överlever behandlingen, så väldigt varmt samt väldigt kallt vatten bör inte användas.

Det brukar förespråkas att 25-30 % av vattnet byts ut varje vecka, ett så kallat delvattenbyte, för att fisken inte ska få nitritförgiftning. Nitritförgiftning kan ge permanenta skador på fiskens hud och andningsorgan och kan i nog höga doser döda fisken. Nitrit samt andra ämnens nivåer går också att testa efter för att bestämma hur mycket och hur ofta vattnet behöver bytas, men det kräver att en orkar göra dessa tester samt tyder dem korrekt.

Vill du ha andra fiskar än en kampfisk så finns det vackra små stimfiskar som skulle klara av att bo på 54 liter, men då helst bara ett stim då det inte blir mycket vattenvolym för vardera fisk.
Det viktiga är att göra en ordentlig eftersökning på just den fiskens behov, då de är väldigt olika varandra. Såväl temperatur som pH, hårdhet i vattnet, hur strömt de vill ha det som vad de vill äta.

Exempelvis kanske 12-15 galaxyrasbora (danio margaritatus), eller 12-15 moskitorasbora (boraras brigittae). Dessa stimfiskar kan se bleka ut i handeln, men är otroligt vackra och skulle gå att kombinera med exempelvis små räkor eller snäckor.

Kanske ett gäng guppyhanar om du vill ha något väldigt färggrant som rör sig i vattnet? De är dock ganska känsliga och har lite ryckigt rörelsemönster, men det beror på vad man gillar personligen.
 
Hjärtligt tack för den utförliga informationen! Jag ska följa dina råd och kolla upp mycket av det jag funderar på. Trodde inte att kampfisken var en sån bråkig typ! Jag visste att de brukar fajtas med varann, men jag trodde inte de var så stöddiga att de gav sig på andra större fiskar! :nailbiting: Tydligen ska de bara sällskapa med bepansrade bekanta. Vänner verkar det inte vara tal om! En mellanstor hummer kanske kan vara lagom motstånd! ;)
 
Kul att du känner dig peppad! :D

Akvarium kan göras till en heltidshobby som kräver enormt med underhåll och investeringar eller något betydligt enklare där du bara lägger ned någon minut på matning och inspektion varje dag + någon timme på vattenbyte i veckan. Enklaste sättet att göra det svårt för sig är att köpa för mycket fisk för snabbt, något som är väldigt svårt att motstå.


Precis, kampfiskarna har tyvärr storhetsvansinne. Men de är otroligt vackra och bär upp ett litet akvarium alldeles utmärkt för sig själv. :)


Vill du veta mer om akvarium i allmänhet så finns det ett till forum med väldigt mycket bra information och väl skrivna artiklar, såväl nybörjarorienterat som djupgående. Minns inte hur det var med länkandet här, så jag skickar dig ett PM med adressen.

Där finns bl.a. ett snäcklexikon, hur du gör när du ska starta upp ett alldeles nytt akvarium, fiskars utfodring och ett stort växtlexikon. Samt massor med artbeskrivningar.

Folk där är också väldigt vänliga och vill gärna ge råd. Då vi är många akvarienördar med olika inriktning finns det nästan alltid någon som kan svara om en undrar något speciellt.
 
Va kul, ska kolla upp dina tips! Jättesnällt! Det enda "krångliga" med en kampfisk är väl att man ska hålla noga reda på temp och vattenflöde? I övrigt är det mest bara att ha mycket växter, endast djur med rustning i karet och att det är rent och hålla vattnet fräscht? Har jag fattat det rätt?
 
Inga problem, alltid kul att hjälpa till!
I det stora hela ja. :D
Vattenflödet ställer du bara in en gång genom att handla en pump som passar och anpassa utflödet vid första insättningen.

Sen att hålla reda på tempen får du göra med alla fiskar i alla fall då och då. Även fiskar som går att ha utan värmare, så vattnet blir rumstempererat, gillar sällan att temperaturen rusar iväg som den exempelvis kan göra sommartid.

Vi har ett platy-arium på drygt 200 liter (platys+amanoräkor) som inte behöver någon extra värme, men vi får hålla koll vid värmeböljor om vattnet måste bytas oftare eller om de börjar visa tecken på stress.
Vårt 600 liters akvarium brukar vi vilja ha en temperatur på 25-26 grader då vårat ciklidpar trivs bäst så, så där har vi värmare. Men även där kan fiskarna tycka det är obekvämt om det blir för varmt. Det är ju ett trögare system då vattenmassan blir så stor, men några dagar med 29 grader inomhus ger tillslut 29 grader i vattnet.

Enkelt sagt brukar för kallt ge sprättiga/rädda fiskar som är bleka, för varmt ger flämtande fiskar som nästan ser lite svullna ut. Båda tillstånden kan göra så att sjukdomar bryter ut. Flämtande fiskar kan även tyda på nitrit-toppar i vattnet, så vattenbyte är i princip alltid steg 1 vid sådana symptom.
 
Jag har ett hus som blir vansinnigt varmt på sommaren, men som tur är har jag en sval källare där jag får ha Firren ifall det blir värmebölja! Känns som ett 54 liters är ett ganska lämpligt format just med tanke på det! (600 liter är inte helt lättflyttat!! Hur stort är det?? Enormt! Nån skrev att de stoppar ner petflaskor med is i sina stora kar när det blir jättevarmt!) Det är viktigast med vattenbyten i början, med små mängder för nitritrisken om jag räknat ut det här rätt? Fast om det bara är en fisk så är inte risken så jättestor, hoppas jag??
 
Köpte ett begagnat akvarium och det följde med pump och doppvärmare. Hoppas dessa passar, annars får jag leva på nudlar fram till jul! Pumpen bubblar inte, men det blir lite gung i växterna närmast. Testade det i ett pyttelitet "prov-akvarium" (Inga fiskar) som vi satt växter i, så jag tror inte det blir för strömt. Växterna ca 25 cm längre bort var helt stilla. Tror man kan gasa på mer fart, men det kanske räcker så?
 
Praktiskt att ha tillgång till en källare, själv bor man i lägenhet. :D
Vid flytt av akvarium så kan du försöka spara så mycket som vattnet som möjligt i hinkar innan du flyttar på det. Tänk bara på att bottenglaset är byggt för att klara vikt endast när det står på plats, inte lyftas med massa inredning. Jag har dock flyttat väldigt små akvarium med grus/växter i (>50 liter) samt dragit större akvarium till andra rum genom att tömma ut vattnet men inte lyft akvariet från dess bänk.

Det är viktigt med vattenbyten i början ja, du kan byta 1-2 ggr i veckan i början för att sedan övergå till en gång i veckan.
Om du bara har en fisk så blir såklart tillförseln av nitrit betydligt lägre än om du fyller upp akvariet till bristningsgränsen, vilket är vanligt. ;) Det är de första två månaderna man får ha lite uppsikt, sen brukar akvariet anses vara igång.

600 liter är 2 meter långt och flyttas väldigt försiktigt genom att lyfta ena änden i taget med domkraft precis nog mycket för att få under en matta som allt sedan knuffas på. Då akvariet i sig själv (utan bänk) väger ungefär 100 kg knakade det oroväckande i bänkramen under upp- och nedhissning när vi flyttade det i våras. :crazy:
 
Kul!
Det viktigaste är att ytan krusas eller i alla fall rör på sig, det behöver inte vara så att växterna vajar i strömmen. Du kanske kan rikta utblåset uppåt?
Hur stort (vilka mått) blev akvariet på?
 
Tror det är nåt standard mått? 30x30x60. Känns litet med tanke på hur jag vill inreda det men känns jättestort om det går sönder! :nailbiting: Dessutom går det åt massa växter och rötter mm för att det ska bli riktigt fint, så det blir betydligt mycket dyrare än vad jag tänkte mig... O_o
Men det ska bli så kul! :bump:
 
Tips på saker som inte är speciella akvariesaker man kan ha i karet? De grejerna man kan köpa är så himla dyra, och jag vill inte ha "Elsa" eller "Dödskallar"... Inte heller nåt som ser plastigt ut. Har du nåt kul?
 
Jag har bara sand, växter, någon träbit och sten. Skiffer är väldigt vackert tycker jag, finns även andra icke-reaktiva stenar som turmalin (helt svart) och kvarts (olika sorters vit) som är väldigt fina.
Dessa och många andra går att plocka utomhus, dock måste du vara säker på vad det är för sorts stenar så de inte avger något till vattnet.

Jag vet att folk har provat ha ormhassle i akvariet, själv har jag haft drivved av gran från en sötvattensjö. Fick ta bort dem efter ett år då de började brytas ned så det blev bruna partiklar i vattnet. Ofarligt, men lite fult.
I djuraffären finns det ganska dyra träbitar, men de tål att ligga i vatten år efter år.

Saker gjorda av keramik går att ha i akvariet, om du vill ha något dekorativt föremål. Se då till att om den är färgad så ska det vara glasering och inte målat med färg.
 
Skiffer är jättesnyggt! Tycker överhuvudtaget att kantiga, spetsiga stenar är läckra om man ställer dem på högkant så de blir som berg i bakgrunden. Och att grunden/gruset sluttar framåt. De som planterat så det ser ut som en tavla med "djup" är så fina, sett flera som byggt upp så snygga träd och naturvyer som är helt makalösa! "Gräsmatta" är oxå väldigt läckert. En del har jord (?) i akvariet, vad växer bra i det? Blir det inte väldigt grumligt? Finns runda, mörka, korn oxå, vad är det? Vet du? Definitivt överkurs än så länge, men kul att veta! Behövs nog större akvarium än mitt, måttade lite hur stor rot/gren som skulle gå in om jag satte mossa på, och det vart inget större träd! Typ 15 cm högt! Jag får försöka i alla fall, trots att det sannolikt bara blir nåt som ser ut som en liten vägruska. :D
 
Har en jord under gruset/sanden brukar det kallas Walstad-akvarium. Jag har provat det i två omgångar, upplevde det som svårare att plantera samt omplantera växter då det är svårt att inte riva upp jord i vattnet.
Var inte heller någon vinst för växterna gällande näring vad jag kunde urskilja.

Det finns bra flytande växtnäring eller runda pellets som trycks ned i sanden om man vill ge sina växter en extra skjuts.

Vet ej vad runt mörkt grus kan vara, ibland är det putsats och ibland färgat grus.
 
Det var såna som arrangerar utställningsakvarier jag såg såna korn eller vad det var. Jag trodde det var nån sorts planteringsjord, men det låter sannolikt att det skulle vara extra snyggt grus för det ändamålet.
 
Aha, nu vet jag vad du menar! Det kallas soil och är mycket enklare att hantera än jordakvarium. Soilen behöver inte täckas över vilket jord måste, och avger sakta näring till vattnet. Fungerar annars som grus. Också poppis hos räkakvarister, Redbee är var de brukar hänga.
Det är bara fasligt dyrt i förhållande till mängd och fungerar inte om akvariet innehåller fiskar som bökar, gräver eller plockar i underlaget.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag köpte hem två stycken segelfensmolly i fredas. Båda var pigga och alerta och såg fina ut i fenor, slemhinnor och allt. Alla andra...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Comfort
·
Övr. Djur Jag vågar inte lägga mina frågor ang akvariesnäckor i den andra tråden, så jag startar en egen. :angel: Jag är intresserad av att...
Svar
4
· Visningar
4 828
Senast: Lupin
·
Övr. Djur Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt...
Svar
3
· Visningar
2 482
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 359
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp