Nytt ansvar för stallägare

Är ju om hästen flyttar eller kommer in i stallet och inte om den är iväg och tävlat eller tränar eller kommer till stallet för träning eller tävling så 20 hästar lär inte bli ett problem även om det är ett stall med hästar för tävling.
 
Är ju om hästen flyttar eller kommer in i stallet och inte om den är iväg och tävlat eller tränar eller kommer till stallet för träning eller tävling så 20 hästar lär inte bli ett problem även om det är ett stall med hästar för tävling.
Jag läste inte hela texten ser jag, men vad skönt! Det var ju lite snack om att man ev skulle vara tvungen att journalföra även vid tävling, men bra att det inte blir så.
Då undrar jag hur det blir för försäljningsstall framöver och ifall man som ny köpare kan se hela hästens historik med olika stallvistelser? Ska bli intressant att se lagen i sin helhet när den är helt klar.
 
Jag läste inte hela texten ser jag, men vad skönt! Det var ju lite snack om att man ev skulle vara tvungen att journalföra även vid tävling, men bra att det inte blir så.
Då undrar jag hur det blir för försäljningsstall framöver och ifall man som ny köpare kan se hela hästens historik med olika stallvistelser? Ska bli intressant att se lagen i sin helhet när den är helt klar.
Den dagen man måste förmedla när hästen även åket på träning eller tävling lär det troligen gå att fixa över Internet eller genom en app eller något annat smidigt sätt som inte är påkommen än.
 
Mottagnings och avgångskontroll med chipläsning. Är bara registrering av in och ut samt byte av hagar mm kvar då, så det går att stämma av med betesplaner för bidrags och icke bidragsmarker. Ska det väntas på tekniken så blir det nu bums för den finns, titta bara på korna i en lösdriftsladugård.
 
Fast det blir väl som med de flesta nyheter av detta slag ( foderjournaler, transporttörtillstånd, hästpass som ska finnas tillgängliga, tilläggsregistrering) att det inte finns någon egentlig tillsyn av att regelverket följs och att det eg inte blir ngn påföljd för den som struntar i det ...
 
Hade varit skönt om man kunde se hästens historik och vilka stall den har stått i så man enklare kan spåra smitta om man råkar ut för något. Men det gäller att folk är ärliga och noga med att uppge rätt information och där lär det antagligen brista i många fall.
 
Hade varit skönt om man kunde se hästens historik och vilka stall den har stått i så man enklare kan spåra smitta om man råkar ut för något. Men det gäller att folk är ärliga och noga med att uppge rätt information och där lär det antagligen brista i många fall.
Ja, så är det ju. Och den som vill kommer säkerligen hitta kryphål för att slippa fylla i det som behövs. Jag vet inte hur ofta folk faktiskt åker ut för att kontrollera pass och senare journaler, själv har jag aldrig varit med om ett sånt besök.
 
Jag fattar inte vad det är för problem med det faktiskt. På lantbruksdjuren har man haft såna krav i evigheter och då handlar det inte om några 20 djur att hålla reda på. Snarare 100 och fler. Det har gjort att man blixtsnabbt kan hitta källan till salmonellautbrott t ex. Tänk så oerhört mycket snabbare man kan spåra kvarka och andra smittor om man har koll på var hästarna hör hemma. Är det dåligt det? Men oj oj oj då... en hästägare kanske måste slösa lite bläck på en blankett och några kronor för ett frimärke när hen flyttar sin häst från en anläggning till en annan. Så förskräckligt!!!:arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Jaha, då var det klart att det blir stallägarens ansvar att journalföra vart samtliga hästar befinner sig från och med den 1 april år 2021.
Känns som ett riktigt hån och skämt, men tyvärr tycks det stämma.
Jag undrar hur det blir i praktiken för dom med över 20 inackorderingar under en tävlingssäsong?
Ptja, vi hade 200 tackor med i snitt +2 lamm (350-400/år alltså) per tacka + ett gäng baggar som alla blev journalförda efter vilka beten de fanns på över säsongen, varje gång de förflyttades/bytte grupp av nån anledning, så vad är problemet med att journalföra några i sammanhanget väldigt få hästar/ägare :confused:
 
Jaha, då var det klart att det blir stallägarens ansvar att journalföra vart samtliga hästar befinner sig från och med den 1 april år 2021.
Känns som ett riktigt hån och skämt, men tyvärr tycks det stämma.
Jag undrar hur det blir i praktiken för dom med över 20 inackorderingar under en tävlingssäsong?

http://www.equipage.se/nytt-ansvar-for-stallagare/

Förstår inte riktigt upprördheten. Detta är ju som tidigare skrivits ett krav på andra håll (djurhållning) och utgör inget problem där utan är ju snarare något som är bra för den som vill hålla friska djur.

Det är det här motståndet mot "nymodigheter" och förändringar som gör att jag tycker hästnäringen är oerhört oproffsig. Istället för att se vad gott det gör för helheten, ser man till det merjobb det möjligen ger enskild.
 
Jag fattar inte vad det är för problem med det faktiskt. På lantbruksdjuren har man haft såna krav i evigheter och då handlar det inte om några 20 djur att hålla reda på. Snarare 100 och fler. Det har gjort att man blixtsnabbt kan hitta källan till salmonellautbrott t ex. Tänk så oerhört mycket snabbare man kan spåra kvarka och andra smittor om man har koll på var hästarna hör hemma. Är det dåligt det? Men oj oj oj då... en hästägare kanske måste slösa lite bläck på en blankett och några kronor för ett frimärke när hen flyttar sin häst från en anläggning till en annan. Så förskräckligt!!!:arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tänkte också på det. Så gör vi redan med korna. Man bokför i princip allt i KAP och CDB och stalljournaler.. Ser inga bekymmer att göra lika med hästarna.
 
Alltså jag är lite trög, men vad är det som skall journalföras?
Är det bara datumen när de flyttar in och ut från ett stall?
Stod ju att det inte va vid tävling.
Annars jättebra med lite bokföring på ev sjukdomar så det ej sprider sig vid flytt.
Men här i området tvivlar jag på att alla stallägare skulle vara ärliga, inga vill ju ha sjukdomar i sina fina stall.
 
Alltså jag är lite trög, men vad är det som skall journalföras?
Är det bara datumen när de flyttar in och ut från ett stall?
Stod ju att det inte va vid tävling.
Annars jättebra med lite bokföring på ev sjukdomar så det ej sprider sig vid flytt.
Men här i området tvivlar jag på att alla stallägare skulle vara ärliga, inga vill ju ha sjukdomar i sina fina stall.
Ja, det blir ju så eftersom hästar inte flyttar så mycket mellan olika djurhållare så blir det i stort sett när hästen flyttar in i stallet och sedan om den flyttar från stallet/anläggningen.
Här är exempel på vad som ska rapporteras när det gäller får och get t ex. http://www.jordbruksverket.se/amnes...eraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html Och det blir ju liknande för häst då troligtvis. Inte särskilt bökigt och väldigt bra sätt att hålla koll på smittor framför allt.
 
Ja, det blir ju så eftersom hästar inte flyttar så mycket mellan olika djurhållare så blir det i stort sett när hästen flyttar in i stallet och sedan om den flyttar från stallet/anläggningen.
Här är exempel på vad som ska rapporteras när det gäller får och get t ex. http://www.jordbruksverket.se/amnes...eraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html Och det blir ju liknande för häst då troligtvis. Inte särskilt bökigt och väldigt bra sätt att hålla koll på smittor framför allt.
Ja lät ju som ett riktigt bra beslut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 691
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 738
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 843
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 139
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp