Nytt eller beg?

Enslow

Trådstartare
Vi ska köpa ett nytt/beg släp eftersom vi sålt vårat gamla våran budget ligger runt 80000sek.

Då får man ett nytt billighets släp med alla tillbehör eller ett ca 10år gammalt dyrsläp.

Är det då bättre att köpa ett Ume, Boj,Thule etc som ändå har gått ca 10 efter vägarna.
Eller ska man köpa ett Cheval,Variant superior eller liknande.

Tacksam för hjälp //Enslow
 
För strax över 80' får man en ny Ifor 506 eller en lätt begagnad 511. Eller för en bra bit under 80' en ny 403 med litet extra bling. Åt det hållet hade jag tittat.
Jag hade förmodligen inte valt en ny (t ex) Cheval, och en (t ex) Boj för 80' är sannolikt litet för gammal för att det skulle vara riktigt intressant för mig.
 
Vi ska köpa ett nytt/beg släp eftersom vi sålt vårat gamla våran budget ligger runt 80000sek.

Då får man ett nytt billighets släp med alla tillbehör eller ett ca 10år gammalt dyrsläp.

Är det då bättre att köpa ett Ume, Boj,Thule etc som ändå har gått ca 10 efter vägarna.
Eller ska man köpa ett Cheval,Variant superior eller liknande.

Tacksam för hjälp //Enslow

Jag håller inte riktigt med där.
Jag hade förvisso (självklart) valt ett dyrare, begagnat släp. Men ett 10 årigt Boj eller Thule kostar inga 80k! De kostar kanske 30k.
Förra året köpte vi ett (då) 15-16 år gammalt Trane/Thule/Trailergruppen som var i riktigt fint skick, renoverat och allt. Det kostade 17 000 kr. De "dyrsläpen" som kostar typ 80k, är 10-talens årsmodeller.
Men ja, jag hade satsat på ett "nybegagnat" dyrare släp :up:
 
Men ett 10 årigt Boj eller Thule kostar inga 80k! De kostar kanske 30k.
Nja, de begagnade Boj-modeller från -07 -- 08 som ligger på Blocket just nu kostar i genomsnitt över 60k (spritt mellan 50k och 75k). De enda annonser med Boj under 30k är två transporter från -94. Tio år gamla Thule finns runt 30k men då är det de billigaste/enklaste modellerna med plyfaväggar och plyfagolv. Sen är det ju stor spridning i pris mellan modeller, både (t ex) Boj och Thule har ju haft enkla modeller med gott om plyfa såväl som modeller med bara aluminium och/eller syntetmaterial så jag tycker det är svårt att jämföra rakt av.
 
Vi ska köpa ett nytt/beg släp eftersom vi sålt vårat gamla våran budget ligger runt 80000sek.

Då får man ett nytt billighets släp med alla tillbehör eller ett ca 10år gammalt dyrsläp.

Är det då bättre att köpa ett Ume, Boj,Thule etc som ändå har gått ca 10 efter vägarna.
Eller ska man köpa ett Cheval,Variant superior eller liknande.

Tacksam för hjälp //Enslow

Jag hade ungefär samma budget när jag skulle köpa efter att ha sålt mitt Thule Royal som blev lite litet för min nya häst. Valde att köpa ett nytt Ifor Williams HB 511. Supernöjd! Det jag fick "tumma på" var bomlösningar, som jag tyckte var betydligt bättre på Thule, samt att jag inte har sadelkammare men använder sadelskåp istället vilket funkar toppen.
I övrigt är släpet stort, luftigt och välventilerat. Ligger stadigt på vägen. Än så länge har alla hästar älskat det och glatt sprungit på, min lastar sig själv sedan jag köpte det. Tycker även det är extremt smidigt med frontutlastning då jag åker mycket själv.
Slutsatsen är att det kan jag rekommendera!
 
Ok tack för alla åsikter.

Jag kanske var lite otydlig men om man tittar på blocket på dom som kostar runt 80 så finns det både nya och begagnade.
Jag är inte nått proffs på vilket märke som är bäst.

Det som jag ser som fördel med nytt så kan vi bestämma själv vilken utrustning som vi vill ha samt bestämma totalvikten ochså.
Men samtidigt vill vi ha ett släp som håller 10-15år.

Jag förstår att en transport som kostar ca 70-80 ny inte håller lika bra som en som kostar 150-200 ny.
Eller är det som med bilar att man får betala extra mycket just för att det är ett visst märke.

MVH//Enslow
 
Jag hade gått på ett begagnat "bättre" släp. Har man ingen brådska kan man få tag på bättre begagnat till bra pris.
Själv köpte jag ett Fautras Provan -14 för 65' förra året. Både jag och häst är väldigt nöjda men då bytte vi upp oss från IW enhästars från -00.
 
Med 80 000:- i budget hade jag köpt ett nytt Humbaur eller Thiel. Tycker båda de märkena verkar vara riktigt bra kvalité, men jag har bara kört sådana som varit relativt nya och det är ju klart att de är fina då, men jag tycker ändå att det märks stor skillnad mot tex Värmlandsvagnen. Och med ett nytt släp har man ju garanti ett antal år och man vet exakt vad man får. Med ett begagnat vet man ju inte om någon gjort en "ful-lagning" som håller ett tag, men som sedan tex kräver att man drar om all el...
 
Du får även ett nytt Böckmann för 85' i aluminium eller glasfiber. Tyskt släp i bra kvalitet.
Om du behöver ett extra stort hade jag köpt ett begagnat.
 
Du hamnar lite "mitt emellan" med din budget.

Som @lytesout95 får du en schysst, ny böckmann i alu om du streckar budgeten lite till eller är en jävel på att pruta ;) (typ till 85). Thules Royal XT med sadelkammare får du också ny för de pengarna.

Skall du däremot ha något extra rymligt slagskepp med inbyggd horsecam, klädkammare, sadelkammare, kombiramp eller aid-system etc så har du ju inget val och måste köpa ett beggat.
Så det beror ju på hur mycket dyra krav du har på ditt släp, eftersom det inte riktigt framgår i tråden.

Och JO! Hållbarheten i ett nytt Thule för 80k eller 120k skiljer sig inte. Det är funktioner, material och utrustning du betalar för när du kollar på kvalitetsmärken.
 
Jag köpte ett nytt Thulin royal xt för 75.
Är galet nöjd med mitt släp. Bra komfort, ventilation och smarta lösningar. Kör ofta två hästar och det är gott om plats framför hästarna och sadelkammaren är utmärkt.
Väldigt nöjd!
Mina lastar sig själva och åker väldigt bra. Har snarare problemet att de inte vill gå ut ur släpet :p
 
Jag håller inte riktigt med där.
Jag hade förvisso (självklart) valt ett dyrare, begagnat släp. Men ett 10 årigt Boj eller Thule kostar inga 80k! De kostar kanske 30k.
Förra året köpte vi ett (då) 15-16 år gammalt Trane/Thule/Trailergruppen som var i riktigt fint skick, renoverat och allt. Det kostade 17 000 kr. De "dyrsläpen" som kostar typ 80k, är 10-talens årsmodeller.
Men ja, jag hade satsat på ett "nybegagnat" dyrare släp :up:
Nja alltså vi ska sälja vårt Boj-släp -01 och när vi kollat upp vad vi bör ta för det så landar vi på 40-50' så att ett 07 skulle kosta 30' känns helt främmande.
 
Nja alltså vi ska sälja vårt Boj-släp -01 och när vi kollat upp vad vi bör ta för det så landar vi på 40-50' så att ett 07 skulle kosta 30' känns helt främmande.

Men vad man bör ta är ju kanske inte samma som man får.
Jag tog 20 000 för min Boj , samma årsmodell med sadelkammare, och då var mkt nytt, hela drag, lysen, taklucka, bakdelen,lås, sommar o vinterdäck, golvet fixat o nylagat, bytt en bom o stoppning fram. handtag till sadelkammare bytt.
Jag menar 30 kan det säkert gå o få för.

Men att köpa en är värre, jag vill ha en med riktigt bra kvalitee, fler tips mottages tacksamt.
 
Jag köpte ett nytt Thule 2010. Av olika orsaker sålde jag det efter ett par år (hästen dålig). När det sen blev dags för nytt släp landade valet på ett då 7 år gammalt Fautras provan för nästan samma pengar som den nya Thulen kostade. Klart värt det. Mitt släp är nu 10 år och jag räknar iskallt med att det ska gå i minst tio år till. Jag ger det lite omsorg, servar hos generalagenten varje år. Med tanke på hur gedigen denna kärra är jämfört med Thulen tror jag inte att Thulen varit i samma skick som tioåring.
För min del är en begagnad kvalitetsvagn alltid bättre än en ny budgetvagn. Men det beror ju på behov och krav också. Alla ar olika situationer.
 
Bytte mitt Thule -10 då det började rosta utvändigt (annars nöjd med släpet) och ville ha ett med panikbommar, kombiramp och där jag kunde köra mina små ponnyer på ett säkert sätt.

Valde att lägga till lite mer än det dubbla (fick 32 för mitt Thule, kostade 52 nytt) och köpa ett Boj 2010 för 70'.
I stället för ett nytt Ifor eller kanske lägga på mer för ett nytt Forzab (är väldigt förtjust i Boj). Är mycket nöjd. Köpte ett som gått som leasingsläp i 5 år, i princip nyskick. Supernöjd med mitt val som sagt :)
 
Nu har vi varit runt och tittat på nya transporter
Vi har hittils hunnit med Ifor williams Fautras Boj Thule Cheval Ronbe och Umesläpet.
Och ärligt så är det bara umesläpet som sticker ut men är alldeles för dyrt för oss.
Resten finns det både för och nackdelar med men kvalitets mässigt är dom ganska lika enligt oss.
Nu var vi inte ute och drog dom med häst i så där kan jag inte uttala mig om.
Min bror var med och han har jobbat i bilverkstad i 20 år och enligt han så är det ingen större skillnad.
Så nu tänkte vi jaga det bästa priset helt enkelt.
flera säljare sänkte utpriset med mellan 5 och 10000:- direkt när vi var där så det borde gå att få till något vettigt pris.
//Enslow
 
för 80 k i budget har du mycket att fundera på.

Ett äldre Boj, förvisso kvalitet, men har ändå sina brytpunkter, t ex plyfaväggar dom blir dåliga efter säg 15 ? år och behöver bytas. Samma sak Thule, kvalitetsbekymmer på just väggar för 10 år sen. Inte heller Ume är klanderfritt trots alu.

Helt ärligt, jag skulle välja ett nytt släp, ex vis Böckmann, där du får mycket för pengarna, garanti och inga bekymmer. Eller ett äldre släp som totalrenoverats om det överstiger 10 årsstrecket för de pengarna, eller att du räknar in den kostnaden inom ett par år i budgeten.
 
jag köpte ett nytt böckmann, känns som ett väldigt prisvärt alterantiv. Alugolv, panikutlösning på bommarna fram samt snabbfästen och långbom bak var mina kriterier. 61 landade det på för ett nytt.
 
Jag köpte ett begagnat UME BA35 för 75 tkr. Det var 5 år gammalt och välskött och regelbundet servat (jag kände gamla ägaren). Jag valde UME pga det skallrar mindre, har en lång spilta och individuell fjädring på boogien. Har kört en del olika släp och det är absolut det bästa släpet tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 887
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 332
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 873
Senast: fio
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp