Nytt eller beg?

Nu har vi varit runt och tittat på nya transporter
Vi har hittils hunnit med Ifor williams Fautras Boj Thule Cheval Ronbe och Umesläpet.
Och ärligt så är det bara umesläpet som sticker ut men är alldeles för dyrt för oss.
Resten finns det både för och nackdelar med men kvalitets mässigt är dom ganska lika enligt oss.
Nu var vi inte ute och drog dom med häst i så där kan jag inte uttala mig om.
Min bror var med och han har jobbat i bilverkstad i 20 år och enligt han så är det ingen större skillnad.
Så nu tänkte vi jaga det bästa priset helt enkelt.
flera säljare sänkte utpriset med mellan 5 och 10000:- direkt när vi var där så det borde gå att få till något vettigt pris.
//Enslow


Det är skillnad. I Fautras har du ingen golv skiva som ruttnar. Den har livstids garanti. Inga väggar i träskivor som ruttnar. Mitt Fautras från -08 är i ny skick o rullar till ridhuset varje vecka m.m.
Dörrar bak med step up o urlastning fram. Om man vill.
Enda vi behövt göra på dessa år är att smörja stödhjul o ljusterat bromsarns en gång sen -08.

Grannen sålt sitt cheval det golvet hade ruttnat ä, väggar trasiga, bromsar krånglade o det var mycket jobb på de släpet för att göra i ordning det. Samma årsmodeller båda står ute.
 
Det blev ett nytt Cheval Liberte Gold2 Alu.

Sadelkammare,hård baklucka,extra öppningsbara sidofönster,extra isolering.
Säkerhetsbommar.stepin.stoppade sidoväggar
Nått fjädringssystem dom kallar Pullman(fjädern såg ok ut men dämparen såg lite klen ut men lätt att byta ut mot en kraftigre om man märker att den är för mjuk)

Aluminium golv med limmad gummimatta köpte extra gummimatta på Swedol som vi lagt över.
Väggarna är ochså aluminium 2st skivor med någon isolering mellan även sparkskydd på insidan väggarna.
Glasfiber front och tak.

Lyckades få ner priset till under 70000 så vi får väl se om det var ett bra köp men hittils känns det bra har åkt totalt ca 20 mil hittils.

//Enslow
 
Det blev ett nytt Cheval Liberte Gold2 Alu.

Sadelkammare,hård baklucka,extra öppningsbara sidofönster,extra isolering.
Säkerhetsbommar.stepin.stoppade sidoväggar
Nått fjädringssystem dom kallar Pullman(fjädern såg ok ut men dämparen såg lite klen ut men lätt att byta ut mot en kraftigre om man märker att den är för mjuk)

Aluminium golv med limmad gummimatta köpte extra gummimatta på Swedol som vi lagt över.
Väggarna är ochså aluminium 2st skivor med någon isolering mellan även sparkskydd på insidan väggarna.
Glasfiber front och tak.

Lyckades få ner priset till under 70000 så vi får väl se om det var ett bra köp men hittils känns det bra har åkt totalt ca 20 mil hittils.

//Enslow


Grattis till ditt släp!
Du kan inte byta byta den dämparen till en kraftigare. De släpet är typgodkänt med den som sitter på.
O glöm inte att räkna med extra mattan i vikten på vad du får lasta.
 
Ok det kanske stämmer men låter konstigt på bilar får man byta trasiga dämpare mot en bättre modell.
Har du nån länk där man kan se vilka dämpare man får byte till.
Sen väger extramattan max 30kg så det blir inte så stor skillnad men vi ska givetvis tänka på det.
//Enslow
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 796
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 233
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: fio
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 012
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp