Nytt underlag – vad ska vi toppa med?

Blueberry

Trådstartare
Vad föredrar ni för underlag UTOMHUS om gräs INTE är ett alternativ?

Förutsättningarna för klubbens agilityplan är någon slags naturlig mix av sand, mossa och grus där ungefär en fjärdedel av banan är som en grusgång. :banghead:
Att ha i åtanke är att det är naturlig dränerat eftersom banan står på en redig sandbank i skogsmiljö (det var Vänerns botten för några miljoner år sedan) och vatten stannar liksom inte kvar särskilt länge. Det blir inga vattenpölar alls, med andra ord.

Jag är lite rädd att fel underlag blir som en disktrasa och suger åt sig vatten när det regnar, samtidigt som det så klart ska vara skonsamt för hundarna att springa och hoppa på.

Jag avskyr underlaget som är just nu och har fått i uppdrag att lösa det. När hindren flyttas in för vintern är det läge att skrida till handling, men vad ska vi välja att toppa/blanda med?

Några förslag:
  • Sågspån/flis (som många motionsspår toppas med)
  • Sågspån/sand (typ som i ridhus, men inte lika fluffigt och tungt)
  • Sand eller grus (och hoppas att det inte blir tungt eller djupt att springa på?)
  • Något slags stenmjöl (som liksom sätter sig och inte rör sig. Skonsamt?)
  • Täckbark av något slag (jag lockas av tanken, det borde väl kunna fungera?)
Vi vill undvika sånt som riskerar att bli djupt och kladdigt.
Jord och gräs är inte ett alternativ nu, men om underlaget råkar förmultna och att det blir planteringsbar jord i framtiden gör absolut ingenting.
 
Jag skulle undvika sand/fint grus/fint sågspån - tänk vad otroligt skitiga alla långhåriga hundar kommer bli!

Stemjöl modell paddex tror jag kan slita väldigt hårt på tassarna.
 
Vad tror du om täckbark?
Det blir ju jord efter ungefär 2 år, då kan vi antagligen plantera gräs.
 
Vet inte hur halt det blir med ett så pass rörligt underlag? Har fått för mig att agilityfolk är jäkligt petiga...

Har ju inte riktigt det problemet i min gren ;)
 
Nej, och ändå är det BC-personerna inom agility som är värst :angel: :D

Karlstad har en hundrastgård i kommunens regi, och där bytte de från gräs till stenmjöl för något år sedan. Underlaget där känns väldigt bra och så vitt jag vet har inga skador på tassar och trampdynor rapporterats. Det är ju egentligen väldigt sällan en hund springer under lång tid på en agilitybana, även om svängar och hopp sliter en del – oavsett underlag. Jag tänker dock på att halkrisken däremot minskas, i alla fall jämfört med gräs?
 
Ja, stenmjöl är nog bättre än tegelkrosset på tennisbanorna. Dålig ide från min sida!
 
Nej, och ändå är det BC-personerna inom agility som är värst :angel: :D

Karlstad har en hundrastgård i kommunens regi, och där bytte de från gräs till stenmjöl för något år sedan. Underlaget där känns väldigt bra och så vitt jag vet har inga skador på tassar och trampdynor rapporterats. Det är ju egentligen väldigt sällan en hund springer under lång tid på en agilitybana, även om svängar och hopp sliter en del – oavsett underlag. Jag tänker dock på att halkrisken däremot minskas, i alla fall jämfört med gräs?

Kan du inte kontakta kommunen och fråga om/vad för undersökningar de gjorde innan sitt val? Kanske har de statistik på det underlaget som kan hjälpa er vid utvärdering. Det är ju inte riktigt samma användningsområde att lägga det på en agilityplan, och spontant tycker jag det låter riskabelt, men fakta är ju bättre än magkänsla. ;)

(Min hund hade gått omkull på två röda i täckbark. Finns inget som håller emot i svängar eller inbromsningar. Men han är väl knappast agilitytypen heller. :D)
 
Kan du inte kontakta kommunen och fråga om/vad för undersökningar de gjorde innan sitt val? Kanske har de statistik på det underlaget som kan hjälpa er vid utvärdering. Det är ju inte riktigt samma användningsområde att lägga det på en agilityplan, och spontant tycker jag det låter riskabelt, men fakta är ju bättre än magkänsla. :D

(Min hund hade gått omkull på två röda i täckbark. Finns inget som håller emot i svängar eller inbromsningar. Men han är väl knappast agilitytypen heller. :D)

Jag jobbade faktiskt på den förvaltningen när de bytte, hehe.
Det var för att marken var hård och odränerad och jorden inte släppte igenom regnet, så när det var blött ute blev det inte gräs som underlag – utan lervälling. Det fanns inte ett grässtrå kvar efter höstens monsunregn. Då blev det ett jäkla gnäll från hundägarna och översta lagret skrapades bort och byttes till stenmjöl. Då blev det ett jäkla gnäll från hundägarna som trodde att tassar och trampdynor skulle gå sönder, men det tystnade väldigt snabbt och nu verkar alla nöjda.
 
Jag jobbade faktiskt på den förvaltningen när de bytte, hehe.
Det var för att marken var hård och odränerad och jorden inte släppte igenom regnet, så när det var blött ute blev det inte gräs som underlag – utan lervälling. Det fanns inte ett grässtrå kvar efter höstens monsunregn. Då blev det ett jäkla gnäll från hundägarna och översta lagret skrapades bort och byttes till stenmjöl. Då blev det ett jäkla gnäll från hundägarna som trodde att tassar och trampdynor skulle gå sönder, men det tystnade väldigt snabbt och nu verkar alla nöjda.

Aha, OK. Enkelt att kunna fråga sig själv! :laugh:
 
Har egentligen ingen input angående vilket material ni skulle använda, men kanske på vad ni inte bör använda. Jag var på en föreläsning om friskvård för hund av Stefan Rosén häromveckan och han sa att dom märker av mycket skador på hundarna som tränar hopp i ridhus om vintern, så jag hade försökt undvika den typen av underlag :)
 
Har egentligen ingen input angående vilket material ni skulle använda, men kanske på vad ni inte bör använda. Jag var på en föreläsning om friskvård för hund av Stefan Rosén häromveckan och han sa att dom märker av mycket skador på hundarna som tränar hopp i ridhus om vintern, så jag hade försökt undvika den typen av underlag :)

Tack Johanna! Perfekt information att ha med. Undvika tungt/djupt underlag alltså.
 
Hittade det här efter att ha googlat ambitiöst:

Hundhallen är 18*31 m stor med underlaget fingrus (stenmjöl) som finns i fotbollshallar. Stefan Rosens (Cert fysioterapeut, författare från Redog) uttalande om underlaget löd: ” Underlaget är mycket bra för hundträning och även i förebyggande syfte, för att undvika ev. skador”.
 
Jag skulle undvika sand typ ridhusbotten, men det finns ju ridhus som har väldigt finkornigt underlag som är betydligt fastare men med bra svikt. Det blir dock hysteriskt smutsigt och hundarna får en massa sand i ögonen osv.
Finns ju en del agilitybanor på grus. Vet att Nacka BK har grus, Åtvidaberg också. Jag tycker dock att hundarna sliter trampdynorna när man tränar på grus, men det är säkert olika beroende på typ av grus.
Jag kör mkt lydnad på vår grusplan vintertid och Ila får skavsår på den övre trampdynan om jag kastar för mycket boll där vid belöningarna..

Täckbark låter halt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hur mycket har underlaget med att göra när hästen ska hoppa? Jag hoppade en arab iförgår som min kompis äger. Det var ett tag sen den...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: md5krist
·
T
Hästmänniskan Är så trött på att rida i ridhus och ridbanor med dåligt underlag... fattar inte hur det kan vara bra att rida på djupt och tungt...
Svar
5
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp