Obalans i magen orsakar mugg?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag läste nyss att mugg kan komma av obalans i magen, för att hästen t ex ätit "skräpväxter". Speciellt om hagen är torr och de bytt hage med foderomställning som följd. Det stod att de lät benen va och behandlade magen istället, med att ge hästen vanlig bakjäst ca 10g om dagen.

Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Hur påverkar jäst hästen?
 
Håller med, mugg har alltid haft någon kontakt till magen i de fall jag upplevt. Behandlar man bara benen så behandlar man symptomen istället för att få ordning på problemet. Problemet kvarstår dock, bara inte lika synligt.
 
Har provat bakjäst utan nämnvärt resultat på just den hästen. Har provat många av de preparat som finns på marknaden men tycker faktiskt bäst om Kraffts MagTarm. Dubbel dos första dagarna till man ser förbättring, därefter underhållsdos i c a 10 dagar.
 
Min häst har en mindre bra mage varje vinter. Alltid bra när det finns grönt gräs. Muggen har kommit och gått, men jag kan tydligt se att vissa hagar och vissa stall har gjort det hela bättre, andra sämre. Och faktiskt så var han som bäst i mugghänseende när det var riktigt leriga hagar (!) och högt energivärde i hösilaget (!)
--- så jag tror att det beror på individ och omgivning, och att inget är ett universalmedel--
Och min häst får ett paket jäst om dagen vissa perioder på vintern, och har då bättre mage, men ingen större skillnad på ev mugg. Har provat Kraffts magtarm och Yea sac och foderjäst...osv. Bakjäst fungerar bäst för magen på min häst. Inget av tillskotten har gjort större skillnad på muggen , vad jag har sett.
Alltså: prova dig fram..
 
Bytte hage för några år sedan och hästen fick ett riktigt rejält mugganfall. Det var mycket klöver i den nya hagen och det kan ha varit det som utlöste det hela. Brist på koppar kan också bidra till mugg har jag läst någonstans
 
Kl
Mugg är ju ett samlingsnamn och symptomen kan ha olika orsak liksom att det kan handla om väldigt olika bakterier.
I vissa fall (läs :inte sällan) är symptomen magtarm relaterade . I andra fall kan det röra sig om vissa jordbakterier .
 
Immunförsvaret sitter till stor del i magen, så dålig mage ger sänkt immunförsvar som i sin tur leder till att bakterier får fäste. Men det innebär inte att all mugg beror på magproblem eller att magproblem alltid ger mugg.

Sommarmugg beror ofta på problem med levern pga att hästen ätit tex johannesört, alsikeklöver eller andra växter som orsaker fotosensibilitet.
 
Då hade jag bytt stall på stört. Det är ju förgiftning vi pratar om.

Grannstallet hade stånds i hagen. En av hästarna provsmakade, fick grav fång på 48 timmar och fick avlivas. Sånt vill jag aldrig behöva vara med om.
Hur kan man veta om det är förgiftning? Är det vanligt att bara en häst påverkas och inte dom andra?
 
Hur kan man veta om det är förgiftning? Är det vanligt att bara en häst påverkas och inte dom andra?

Absolut, det är ju olika från häst till häst vad de ger sig på att äta. Just stånds är ju rätt osmakligt, så det var bara en häst av fem som provade. Vilket alltså medförde döden. Och sedan har de olika känslighet också.
 
Absolut, det är ju olika från häst till häst vad de ger sig på att äta. Just stånds är ju rätt osmakligt, så det var bara en häst av fem som provade. Vilket alltså medförde döden. Och sedan har de olika känslighet också.
Är "skogshagar" mer vanligt med "skräpväxter" än t ex en fd åker där det tagits hö?
 
Hårt betade hagar gör att gräset har svårt att etablera sig, och därför tar oönskat skräp överhand. Hästar lämnar dessutom mycket rator, som i sin tur fröar och sprider sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Masse
·
Hästvård Haft den här hästen i 6 år och nu i sommar fick han mugg för första gången. Det bara exploderade på en gång. Var lite regnigt den veckan...
Svar
10
· Visningar
1 638
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 000
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp