Obehag inför en persons blickar

Guest

Trådstartare
Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan?


Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en kollegas blickar. Jag känner mig avklädd och det har gått så långt att jag tycker riktigt illa om personen.

Jag brukar inte anse att det överhuvudtaget är relevant att nämna genus utan brukar använda det mer neutrala pronomen” hen ”men nu gör jag inte det, för anser att det har en väsentlig betydelse för hur du/ni tänker kring denna situation.


Helt otippat ( random) rör detta 2 kvinnor i den övre medelåldern, varav jag då, är den ena kvinnan.


Kollegan började för ett drygt år sedan. Jag är en ganska öppen person och snackar med de flesta ( försöker ha ett inkluderande förhållningssätt) och då det visade sig att hon, kollegan, brukade ha matlåda med sig blev det naturligt att hon, ngr andra kollegor och jag brukade gå till matsalen vid samma tid. Jag brukade fråga om det var dags att gå på lunch när jag passerade hennes rum, ja ni vet, sådant man ofta gör. Ska tillägga att de flesta brukar gå ut och käka lunch varför vi är en liten skara ”matlådemänniskor” som går till företagets matsal.

Ja, vi satt väl tillsammans, snackade om vardagliga ting och inget mer med det.

Som jag minns gick det kanske 4 veckor, sedan började jag märka att kollegan gav mig långa blickar, leenden, hon kunde vinka från långt bort i korridoren i korridoren, hon satte sig extremt nära mig i soffan i fikarummet. Hon riktigt klämde sig ned intill mig, jag kunde påpeka att det var kanske lite väl trångt, men nej då, hon tyckte det gick så bra så.


För att komma till toaletterna, passerar man hennes rum och när man kommer ut från hissen ser man rakt in i hennes rum. Varje gång jag passerade hennes rum, vred hon sin stol och tittade ut på mig med ett leende.


Jag anade/upplevde att hon kanske hade fått en” fling ”för mig. Jag tänkte, att om jag verkar lite avvisande i mitt kroppsspråk och lite mindre social med henne, kanske hon förstår att det inte är besvarat.


Vill påpeka att jag inte är homofob, att jag anser att vem som helst, kan när som helst bli förälskad i en person av samma kön, även om man inte varit det tidigare i livet.


Av detta blev det i stället så att hon i fikarummet och lunchrummet kunde fyra utav blickar som var som en blandning av åtrå, sårad och övergivenhet.

Hennes stirrande blev intensivare, det var som om när jag klev in i ett rum där hon fanns, var hennes blick fastnaglad på mig. Hennes blick hela tiden på mig, oavsett om jag var långt bort eller nära.


I lunchrummet ”högg” hon all tänkbar information om mig, hon kunde få. Svårt att förklara men som jag upplevde det, hon skulle veta så mkt det bara var möjligt om mig. Nästan slet mobiltelefonen ur min hand då jag visade ett foto på min brorsons son för en annan kollega., etc etc.


Konsekvensen utav detta är att jag undviker så långt det är möjligt att vistas i samma rum som henne ( vi har inte gemensamma möten), slutade att fika, ändrat mina lunchtider, tittar rakt fram när jag passerar hennes rum för att slippa se hur hon häver sig ut för att stirra på mig.

Helt och hållet slutat prata om mina privata aktiviteter då jag ändå måste vara i närheten utav henne( lunchtid).


När hon inte tror att jag ser det, ser hon på mig såsom man skulle säga ” klär av en med blicken”, jag känner mig naken, obehag, kan knappt titta på henne, slutat hälsa på henne. Går omvägar för att slippa göra det.


Hennes blickar sitter som fastnaglade, oavsett.


Jag har i förtroende berättat för någon kollega, fått respons att det nog inte är så farligt och att det går över, att jag kan välja ta det på ett annat sätt, att min inställning till det hela är ”fel”. Jag skulle kunna rycka på axlarna åt det.


Jag har försökt flera olika metoder, ibland funkar det lite bättre, att jag ger f*n i hennes blickar men det återkommer alltid att jag mår pyton utav det.


Tänker att jag är överkänslig, att jag har ett eget ansvar för att det inte går över, att hon inte slutarupp för att jag är avvisande i mitt kroppsspråk och för att jag sänder ut dålig energi. Om jag bara hanterar det på ett annat sätt……… Ni vet, det klassiska. Man tar ansvar för allt!


Det här snurrar runt i mitt huvud även på min fritid men när jag är ledig lite längre som över jul och i kombination med att hon också kanske är ledig när jag jobbar och vice versa, då det har gått tid utan att jag har behövt konfronteras med hennes blickar, då går det ur mitt ”system”.


Dessvärre är det sedan så att när vardagen är åter och man arbetar måndag till fredag och måste finna mig i detta stirrande och känna detta obehag så blir det som tusen gånger värre för att det blir en sådan kontrast till hur det är att slippa det, att vara fri från det.


Ni tänker säker, att varför har jag inte talat med henne?


Varit på väg flera gånger men har inte ”vågat” känns som det är onämnbart, subtilt etc etc. Har tänkt att det kanske blir en större grej utav det om man nästlar sig in och man går in i försvar. Och som jag skriver ovan, att jag på något vis tycker att jag har ett eget ansvar för mitt mående, fast jag kanske egentligen inte är det.


Vad får ni för tankar? Vad skulle ni säga/definiera det jag är utsatt för?
 
Låter som det är dags att samla mod och ta tjuren vid hornen och fråga rakt ut vad hon vill med sitt beteende och bereoende på vad hon svarar, svara att man t ex inte är intresserad "tyvärr, men jag känner inte samma för dig". Om det känns läskigt att gå själv, kanske det kan hjälpa att ha en kollega med som du litar på, som stöd.
Kan räcka med vetskapen att personen finns med som moraliskt stöd för dig.
 
Varit på väg flera gånger men har inte ”vågat” känns som det är onämnbart, subtilt etc etc. Har tänkt att det kanske blir en större grej utav det om man nästlar sig in och man går in i försvar. Och som jag skriver ovan, att jag på något vis tycker att jag har ett eget ansvar för mitt mående, fast jag kanske egentligen inte är det.

Men du behöver väl inte fokusera på att tolka vad hon eventuellt gör eller känner, om du nu tycker det är onämnbart och subtilt. Du kan väl ta upp hur du känner dig, och att du vill att hon slutar med det alldeles oavsett vad det är som driver det?
 
Men du behöver väl inte fokusera på att tolka vad hon eventuellt gör eller känner, om du nu tycker det är onämnbart och subtilt. Du kan väl ta upp hur du känner dig, och att du vill att hon slutar med det alldeles oavsett vad det är som driver det?
eller hur!

"Jag känner mig obekväm med sättet du ser på mig, vore tacksam om du kunde ändra på det."
 
Som redan nämnts ta tjuren vid hornen
Säg utan anklaga att du har märkt att hon tittar mycket på dig och fråga varför hon gör det
Du behöver inte lägga in någon värdering i frågan/tonfallet. Ställ bara frågan
Om hon säger att hon är kär i dig, svara bara kort att känslorna inte är besvarade

Om hon fortsätter stirra, så säg ifrån på skarpen
Ingen ska behöva känna obehag på sin arbetsplats. Det är en form av trakasserier hon gör mot dig
 
Men varför fråga efter en anledning!? Jag ser ingen fördel med det men en hel del nackdelar. Det räcker väl med att konstatera att hennes beteende - oavsett exakt vad det är eller vad som driver det - är väldigt störande.

Det spelar ju ingen roll om anledningen att jag, låt säga, klappar en kollega på håret dagarna i ända är för att han påminner mig om min hund och jag gör det utan att tänka, eller om det är för att jag är hysteriskt kär i honom, eller om det är för att jag tror han är en avatar för en av lyckans gudar och det är en besvärjelse för att jag ska får tur den dagen. Helt oavsett anledning är det ett oacceptabelt beteende, det räcker ju så. Det finns inget att diskutera, det finns inget att förklara, det är bara bort med tassarna.
 
Men varför fråga efter en anledning!? Jag ser ingen fördel med det men en hel del nackdelar. Det räcker väl med att konstatera att hennes beteende - oavsett exakt vad det är eller vad som driver det - är väldigt störande.

Det spelar ju ingen roll om anledningen att jag, låt säga, klappar en kollega på håret dagarna i ända är för att han påminner mig om min hund och jag gör det utan att tänka, eller om det är för att jag är hysteriskt kär i honom, eller om det är för att jag tror han är en avatar för en av lyckans gudar och det är en besvärjelse för att jag ska får tur den dagen. Helt oavsett anledning är det ett oacceptabelt beteende, det räcker ju så. Det finns inget att diskutera, det finns inget att förklara, det är bara bort med tassarna.
Förvisso
Det känns ändå lite magstarkt att börja med en käftsmäll
Ge människan chans att sluta stirra. Kvinnan kanske är så väck att hon tror att känslorna är besvarade..., människor kan få för sig vad som helst...
 
långa blickar, leenden... satte sig extremt nära mig i soffan i fikarummet. Hon riktigt klämde sig ned intill mig, jag kunde påpeka att det var kanske lite väl trångt, men nej då, hon tyckte det gick så bra så... ser hon på mig såsom man skulle säga ” klär av en med blicken”, jag känner mig naken, obehag... Hennes blickar sitter som fastnaglade, oavsett.

Vad skulle ni säga/definiera det jag är utsatt för?
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Sexuella-trakasserier-/
 
Förvisso
Det känns ändå lite magstarkt att börja med en käftsmäll
Ge människan chans att sluta stirra. Kvinnan kanske är så väck att hon tror att känslorna är besvarade..., människor kan få för sig vad som helst...

Vad är det för käftsmäll? Och hur är det tänkt att vara mindre känsligt att be henne berätta att hon är kär och beter sig som en stalker? Jag fattar inte, det verkar vara fel väg att gå på precis alla sätt jag kan komma på. Vad finns att vinna på det?
 
Vad är det för käftsmäll? Och hur är det tänkt att vara mindre känsligt att be henne berätta att hon är kär och beter sig som en stalker? Jag fattar inte, det verkar vara fel väg att gå på precis alla sätt jag kan komma på. Vad finns att vinna på det?
Det verkar ha pågått en tid med stirrandet
Kvinnan tror kanske TS är kär i henne

Ja, kanske är det bästa att bra gå fram till henne och säga till att hon lägger av med ett stirra
Punkt!
 
:banana:
Låter som det är dags att samla mod och ta tjuren vid hornen och fråga rakt ut vad hon vill med sitt beteende och bereoende på vad hon svarar, svara att man t ex inte är intresserad "tyvärr, men jag känner inte samma för dig". Om det känns läskigt att gå själv, kanske det kan hjälpa att ha en kollega med som du litar på, som stöd.
Kan räcka med vetskapen att personen finns med som moraliskt stöd för dig.

Hej och tack för ditt svar.

Låter som en god ide att ta ett samtal och tror nog att det får bli tillsammans med våra chefer, hon har en egen chef.
Helst ska man ju först ta det enskilt men det här är ju inte en vanlig irritationskonflikt, mellan 2 personer, eller hur? Jag ska ladda upp!
 
Men du behöver väl inte fokusera på att tolka vad hon eventuellt gör eller känner, om du nu tycker det är onämnbart och subtilt. Du kan väl ta upp hur du känner dig, och att du vill att hon slutar med det alldeles oavsett vad det är som driver det?
 
Hej och tack för svar!

Jo så har jag tänkt, att jag ska trycka på min upplevelse utav obehag och att be henne ta hänsyn till det, kanske inte gå in i vad hon egentligen menar med sitt stirrande.
 
:banana:

Hej och tack för ditt svar.

Låter som en god ide att ta ett samtal och tror nog att det får bli tillsammans med våra chefer, hon har en egen chef.
Helst ska man ju först ta det enskilt men det här är ju inte en vanlig irritationskonflikt, mellan 2 personer, eller hur? Jag ska ladda upp!
Hur som, lycka till och hoppas det löser sig. :up:
 
Som redan nämnts ta tjuren vid hornen
Säg utan anklaga att du har märkt att hon tittar mycket på dig och fråga varför hon gör det
Du behöver inte lägga in någon värdering i frågan/tonfallet. Ställ bara frågan
Om hon säger att hon är kär i dig, svara bara kort att känslorna inte är besvarade

Om hon fortsätter stirra, så säg ifrån på skarpen
Ingen ska behöva känna obehag på sin arbetsplats. Det är en form av trakasserier hon gör mot dig
 
Hej och tack för svar,
jag blir mer och mer styrkt i att detta ej är ok och ja uppskattar förslagen på formuleringar!
 
Du kanske ska göra det så enkelt som möjligt och fråga: Varför stirrar du på mig hela tiden?

Och ta det därifrån.
YES!
Har det på tungan. För länge sedan träffade jag en kille, det var utomlands, på brusten engelska sa han: What are you for looking at?????????? Kanske skulle testa den :devil:
 
Men varför fråga efter en anledning!? Jag ser ingen fördel med det men en hel del nackdelar. Det räcker väl med att konstatera att hennes beteende - oavsett exakt vad det är eller vad som driver det - är väldigt störande.

Det spelar ju ingen roll om anledningen att jag, låt säga, klappar en kollega på håret dagarna i ända är för att han påminner mig om min hund och jag gör det utan att tänka, eller om det är för att jag är hysteriskt kär i honom, eller om det är för att jag tror han är en avatar för en av lyckans gudar och det är en besvärjelse för att jag ska får tur den dagen. Helt oavsett anledning är det ett oacceptabelt beteende, det räcker ju så. Det finns inget att diskutera, det finns inget att förklara, det är bara bort med tassarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb De senaste veckorna har jag börjat få obehagliga brev från en man (dubbelt så gammal som jag) som är kund på mitt jobb. Han kommer ofta...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
14 783
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 145
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp