Odla exotiska växter

A-K.Eng

Trådstartare
Jag har gjort ett nytt försök med att driva upp mango.

Avokado struntar jag i numer, de blir ju alldeles för höga och klipper man ner dem så växer det långa grenar bara längst upp. Inte särskilt dekorativt.

Är det nån mer här som ger sig på sådant och kan komma med tips och råd?

Mango i vattenglas:

PICT0044-1.jpg
 
Sv: Odla exotiska växter

Hur gör man för att driva upp mango? Har funderat nån gång på att plantera det men inte kommit till skott... Skall alltså kärnan ligga i vatten?

Jag har planterat diverse citruskärnor, dock kommer jag inte ihåg nu vilka varianter det är faktist...
 
Sv: Odla exotiska växter

Det finns en bra bok något i stil med odla exotiskt kanske denna? http://www.bokus.com/b/9789151845715.html
eller om det ar en annan bok, känner inte riktigt igen framsidan... I Tidningen AoT fanns en serie om att odla det vi "äter", bla ris - det var spännande och kul att testa.

Men mycket är bara att prova - kul och spännande. ett år satte jag ingefära i jord, det blev finfina blad (behöver sättas tidigt dec-jan) för att de ska hinna blomma om jag kommer ihåg rätt.

Jag provar ofta saker från asiataffärerna, knölar, rötter och frön :love:
 
Sv: Odla exotiska växter

Jag vet att jag har sett nån annan bok på samma tema, den var inte "odla ute" i slutet av namnet...
 
Sv: Odla exotiska växter

Hur gör man för att driva upp mango? Har funderat nån gång på att plantera det men inte kommit till skott... Skall alltså kärnan ligga i vatten?

Jag har planterat diverse citruskärnor, dock kommer jag inte ihåg nu vilka varianter det är faktist...

Man skrapar av så mycket som möjligt av fruktkött från kärnan, lägger den i ett glas vatten, den ska vara helt täckt. Normalt tar det ca 8 veckor innan den börjar gro ordentligt. Denna kärnan hade börjat redan när jag köpte mangon.

Vi får se hur det går. Återkommer med rapporter.
 
Sv: Odla exotiska växter

Först när jag såg den fick jag en association av en felfärgad pingvin (ofödd), men det kanske är någon från yttre rymden :eek:
 
Sv: Odla exotiska växter

Det är ena sega rackare det där.

Min verkar ha stannat i växten. Ser inte mycket annorlunda ut än på första bilden.

PICT0114.jpg



Eller vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Odla exotiska växter

Jag satte passionsfruktsfrön i höstas. (Sköljde fröna, lät dem torka på hushållspapper och petade sedan ner i en kruka med jord.)

De är nu knappt 1 dm höga små plantor. Har den stående ljust och relativt svalt. Tänker sätta dem i stora krukor i växthuset i sommar så kanske de växer till sig! Valde passionsfrukt för att jag läst någonstans att den klarar att övervintras i vanlig rumstemperatur - många andra exotiska växter ska tydligen ha riktigt svalt fast inte frostfritt för att klara vintern och det kan jag inte erbjuda...
 
Sv: Odla exotiska växter

Inte speciellt exotiskt, men jag har fått upp mitt första paprikaskott :D Ska peta ner fler kärnor tänkte jag, så kanske jag får en hel liten buske med paprika! Den är så söt, min lilla planta. Första bladparet tittar precis upp :) Väntar redan på att den ska bli stor och bära frukt :p

Har hört att de inte lever så länge, paprikorna, ett år bara ungefär. Synd, då måste jag göra om allt nästa vår..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 085
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp