Odlingslådor

Sar

Trådstartare
Tänkte dela med mig en bild på mina nybyggda odlingslådor, har satt kryddor i en del och dill, persilja, rödbetor, squash, bondbönor och smörgåskrasse i de andra.
P1000450.JPG
 
Sv: Odlingslådor

Jättefina!

Jag vill också ha odlingslådor men jag är väldigt ohändig så jag undrar om någon vet var man kan köpa sådana?
 
Sv: Odlingslådor

Tack!
Jag har inte sett några odlingslådor liknande dessa till salu men jag vet att det finns många som odlar i upphöjda lådor som de gjort av pallkragar. Och det går ju både att köpa (rätt billigt) samt att man ofta kan få tag på dem gratis av någon bekant.
 
Sv: Odlingslådor

Ser ut så här!
product_thumb.php


Min foderlår består av två pallkragar jag ställt på varandra (odch så har jag IKEAtvättlådor som jag häller fodret i), det borde fungera utmärkt att odla i.
Vi använde barstufolie (en slags åldersbeständig plast) på insidan pallkragen så att inte träet skulle fara illa av jorden och vattnet (står mer på hemsidan).
Ta och testa pallkragar på varandra i valfri höjd, jag tror till och med att det finns ett "pallkrageforum" på någon trädgårdssida!
 
Sv: Odlingslådor

Jag har kollat runt och blir inte klok på var man kan köpa sådana! Det finns på blocket men inte i närheten av mig såklart. :(
 
Sv: Odlingslådor

Granngården har till exempel. Plantagen också har jag för mig..

Sar: så snyggt!
 
Sv: Odlingslådor

Sar: så snyggt!

Tack, jag blev riktigt nöjd (det var sambon som överraskade med fjällpanel). Smörgåskrassen och rädisorna har redan titta upp, hoppas att resten ska trivas bra också!

Narcissa; jag undrar om det inte kan finnas på vissa byggföretag med trädgårdsavdelning typ Coop Bygg?!
 
Sv: Odlingslådor

Varför har du sådana? Istället för att bara odla i jorden i markhöjd, menar jag?

Det enda sammanhang där jag har kommit i kontakt med sådan upphöjd odling var som ett tips till rullstolsbundna odlingsfantaster.
 
Sv: Odlingslådor

Varför har du sådana? Istället för att bara odla i jorden i markhöjd, menar jag?

Det enda sammanhang där jag har kommit i kontakt med sådan upphöjd odling var som ett tips till rullstolsbundna odlingsfantaster.

Åh, jag tycker att det ska vara bekvämt att odla!:D Förutom att man slipper rotogräset så blir det helt enkelt väldigt lättsamt att sköta när man kan stå som vanligt istället för att vara böjd som en ostkrok.
Man kan också lägga gräsklipp mellan odlingsraderna så slipper man även luftburet ogräs och får gratis gödning.

Jag satte även jordgubbarna på plockvänlig höjd (när man står nedanför muren)
080624-080630+%2831%29.JPG
 
Sv: Odlingslådor

Åh, jag tycker att det ska vara bekvämt att odla!:D Förutom att man slipper rotogräset så blir det helt enkelt väldigt lättsamt att sköta när man kan stå som vanligt istället för att vara böjd som en ostkrok.

:D

Ja, det blir ju bekvämare även om man inte använder sig av rullstol!

Nackdelen jag kan komma på är väl att det blir väldigt små arealer (jag kallar det arealer därför att mina grannar på landet är bönder, vi menar rätt olika saker med ordet odlingsareal)?

Nu är jag ingen storskalig odlare alls, men även ett mindre grönsaksland är ofta ganska mycket större än de där lådorna. Man kan för all del ha många lådor.

Den handikappanpassade trädgård jag såg hade massor av lådor med gångar emellan, så odlingsarealen blev minst lika stor som mitt grönskaksland (som är 10x10 meter kanske).
 
Sv: Odlingslådor

Jag kör raderna på tvären och det verkar som att det ger en rätt ok yta (2 m långa rädisrader blir nämligen 1,5 m för mkt för vår familj:D) men det är klart att fler lådor ger mer areal!
För de som har ont och värk i kroppen är det också rätt skönt att slippa spadvända ett nytt trädgårdsland, betydligt lättare att bara hiva ner grenar och fylla på med kompost.
Jag har bekanta som har odlat så här länge men för oss är det första säsongen så det ska bli spännande att göra en utvärdering sedan.
 
Sv: Odlingslådor

Jag är jätteavundsjuk! Jag har pallkragar med bara 1 lager så det är ju i stort set marknivå, rotogräsen kan fortfarande ta sig upp, även om det inte är så farligt. Nu när jag är höggravid skulle det varit kanon med höga lådor!

Jag vill dessutom ha en varmbänk och det måste ju gå att göra genom att täcka dina med tex gamla fönster och lägga hästskit i botten.

Får börja skissa....
 
Sv: Odlingslådor

Jag är jätteavundsjuk! Jag har pallkragar med bara 1 lager så det är ju i stort set marknivå, rotogräsen kan fortfarande ta sig upp, även om det inte är så farligt. Nu när jag är höggravid skulle det varit kanon med höga lådor!

Jag vill dessutom ha en varmbänk och det måste ju gå att göra genom att täcka dina med tex gamla fönster och lägga hästskit i botten.

Får börja skissa....

Jag vet ju att en del lagt markduk eller gamla tidningar i botten för att hindra rotogräset (jag skippade det eftersom lådorna var så höga). Det finns beskrivet hur vi byggde lådorna på vår blogg om det finns något tips du kan använda eller också kanske det fungerar att bara bygga på med fler pallar?
Förra sommaren var jag också höggravid, hoppas du får lite svalare väder än jag hade!
 
Sv: Odlingslådor

Jag fick tag i pallkragar gratis igår. :D
Så nu har jag sått lite olika grödor. Jag är ju rätt ny på detta men ni vet ju att på påsarna med tex sallad så står det att det ska vara x cm mellan varje frö. Hur noga är ni med sådant? Jag bara kör i lite som jag tycker. :)
 
Sv: Odlingslådor

Jag fick tag i pallkragar gratis igår. :D
Så nu har jag sått lite olika grödor. Jag är ju rätt ny på detta men ni vet ju att på påsarna med tex sallad så står det att det ska vara x cm mellan varje frö. Hur noga är ni med sådant? Jag bara kör i lite som jag tycker. :)

Vad kul!:laugh:

Jag är ingen erfaren odlare utan jag har bra höftat. När man ser att det kommer upp kan man ju gallra om det blir för tätt. Däremot är jag noga med att så ex.vis sallad flera olika datum så att man inte står med en jätteskörd som blir klar precis samtidigt, det finns ju någon måtta på hur mkt sallad man kan pressa i sig....

Rödbetorna köpte jag på såband som man grävde ner, kändes lite lyxigt!;)
 
Sv: Odlingslådor

Jag köpte morötter på såband men de är inte nere i jorden ännu. ;)
Måste köpa mer jord.

Jag kommer nog att få gallra eftersom jag typ har pressat ner alla fröna i mina små lådor. Haha.

Till helgen ska jag dessutom måla mina lådor vita så att de smälter i lite mer i min trädgård.
 
Sv: Odlingslådor

Jag är ingen erfaren odlare utan jag har bra höftat. När man ser att det kommer upp kan man ju gallra om det blir för tätt. Däremot är jag noga med att så ex.vis sallad flera olika datum så att man inte står med en jätteskörd som blir klar precis samtidigt, det finns ju någon måtta på hur mkt sallad man kan pressa i sig....

Smart!

I fjol var första året för oss som odlare, och även om jag inte satte mycket sallad så blev det övermäktigt mycket. Hade ju kunnat sätta med en veckas mellanrum.
 
Sv: Odlingslådor

Jag är ju rätt ny på detta men ni vet ju att på påsarna med tex sallad så står det att det ska vara x cm mellan varje frö. Hur noga är ni med sådant?

Du behöver inte vara särskilt noga med det där. De där avstånden är delvis en anpassning till industriellt jordbruk, så de tar hänsyn till att det ska vara någorlunda rationellt i stor skala.

Gödslar du ordentligt kan du så betydligt tätare, och blir det trångt kan du gallra efter hand. Den sallad du gallrar bort, kan du ju också äta!
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 303
Senast: WildHorse
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 420
Senast: Sirap
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 316
Senast: cili
·
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp