Odlingslådor

Sv: Odlingslådor

Jag är ju rätt ny på detta men ni vet ju att på påsarna med tex sallad så står det att det ska vara x cm mellan varje frö. Hur noga är ni med sådant? Jag bara kör i lite som jag tycker. :)

Det finns en bok som heter Trädgårdsbalkongen (Gustaf Alm - Martha Högström), Norstedts förlag, ISBN 91-1-854032-5. Den har jag använt mig av som förebild när jag planterat tätt. Upptäcker man sedan att det är för tätt kan man alltid gallra ut eller flytta plantor.

Enligt den boken kan man t.ex. sätta 49 rädisor eller salladslök i en 30*30 cm-ruta :eek:
 
Sv: Odlingslådor

Haha, och jag som varit hysterisk noga och har 15 cm mellan varje lök. Har redan klickat hem boken. :)

*kl*

Jag har 6 st lådor av pallkragar, 4 har två på höjden och 2 har tre på höjden och ett fönster över sig, så att det blir som ett litet drivhus. Odlar kryddor, smultron (som ska ut i naturen så fort det är färdiggrävt på vår tomt..), jordgubbar och lök.

Jag har mina lådor på det gamla trädgårdslandet, men det hade inte blivit skött på x många år och var en åker av tistlar och lera. Efter två års försök att få till det gav jag upp, bad sambon gräva ur det, la på markduk, fyllde på med singel och ställde dit pallkragar, som vi hade massor av efter en lev av gamla takpannor. Jag är ingen storodlare och hatar ogräs, så det här passar mig perfekt.

Dessto bättre var att dotterns sandlåda också fick plats där, så att vi slipper gräs i den. :)
 
Sv: Odlingslådor

Kul med fönster över så man kan dubbla som drivbänk! Ska se om jag får tag på något som passar.
 
Sv: Odlingslådor

ett annat tips är att åka till byggmarknaden och köpa murbalja de finns i rektangulär samt runda.
Och är stora nog att plantera i
 
Sv: Odlingslådor

Jättefina!

Här är mina. Mitt i alltihop kom vår baby, så vi hann inte riktigt klart med plattorna runt omkring, men det kommer...

2011.05.30
printImage


2011.06.15
printImage
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 339
Senast: WildHorse
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 460
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Wille
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 377
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp