Bukefalos 28 år!

Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Iddefixen

Trådstartare
Har en 14 månaders JR hane. Har problem att få honom att koppla av och jag lyckas nästan aldrig få honom trött.
Att ut och gå räcker inte. Jag har provat sök, leta godis mm hemma, lösa problem osv osv.. Men INGET funkar.

Det ger helt enkelt ingen effekt.
Han får rejält med promenader och springer ofta fritt samt är med mig några timmar i stallet varje dag.

Något som tidigare inte varit ett stort problem är att han så fort man öppnar ytterdörren attackerar ett träd. Han avbarkar det.... OK att det stannar vid ett träd. Men nu har han börjat flyga på folk man möter. Han hoppar upp och biter tag och hänger sig i deras kläder. Fösöker vara konsekvent och hård. Det funkar inte. Har börjar allmänt få ett märkligt förhållningssätt till okända. Han studsar runt dem och morrar och skäller. Inte så trevligt!!!
Är livrädd att han ska börja bitas.

Har en känsla av att detta beror på att han inte får tillräckligt med stimulans. Men jag hittar ju inget sätt att få hans hjärna trött.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Först och främst skulle jag vilja veta vad du menar med att du är konsekvent och hård? Det är viktigt att det är DU som styr hans aktiviteter! Han får absolut inte springa ut genom dörren före dig! Kräv av honom att han sitter kvar tills du ger honom tillåtelse att gå ut. På vilket sätt märker du att han behöver mer hjärngympa? En jackrussel är ju ett energiknippe, tänk att det egentligen är en jakthund. Det är också viktigt att du talar om för honom när det är dags att vila. 'Samma sak här som vid dörren, kräv att han lägger sig.
Det är naturligtvis viktigt även hur du belönar honom. Det måste finnas en anledning att lyda. När man har en så här livlig hund är det bäst att syssla med lugna aktiviteter, spår t ex. Viktigt att inte bygga upp ännu mer stress.
Fortsätt jobba, så ska du se att det löser sig! Du verkar ju vara en "bra" hundägare som är medveten om hjärngympans nödvändighet.
Lycka till!
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Som tidigare talare, du bestämmer när man får går ut genom dörren, vart man går sedan osv... Du kanske skulle gå en kurs antigen hos närmsta brukshundsklubb eller annan bra tränare, om du pm kan du får telefon nr till en bra kille som oftast jobbar med jakthundar och dessutom föder upp en del JR.
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Han får inte springa ut före mig. Men för att sen få kissa mm så måste han få springa runt lite. Direkt så attackerar han trädet. Tidigare var det ett annat träd. Men då ställde jag mig vid det innan han fick hopp och lekkommandot. Och det hjälpte. Men nu verkar det vara verklöst...

Vad jag menar med konsekvent och hård... Att jag säger till på samma sätt varje gång han uppvisar beteendet. Att jag säger till på skarpen, läser läxan när han biter tag i någons kläder. Jag önskar att de drabbade hade sagt ifrån själva oxå. Men det gör de aldrig. De blir ju lite förvånade....
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Det är inte de som blir påhoppade som ska säga ifrån till din hund! Bara du. Kanske får du ha honom i koppel ett tag. För att lättare understryka vad du menar. Vad händer om du säger nej, när han hoppar på folk eller på trädet?
Tar han åt sig när du läser läxan? Hur visar han det? Vad får han för belöning? Detta är frågor du kan ställa för att kunna ställa en "diagnos". Ge inte upp! Det här fixar du!
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

vi har en foxterrier som var precis som du beskriver, förutom att han inte på något sätt verkade aggressiv. bara himla överaktiv och blev aldrig trött.
enda gången han blev trött när han var liten var när vi var på bruks (han blir fortfarande trött efter kurserna). Jag skulle nog börja där och stimulera hunden där med någon agility kombinerad lydnadskurs. jag kan säga att jag tror att agilityn har gjort min voffe mycket lydigare, inte själva lydnaden. utan med agilityn så blev det ju mycket roligare att lyda eftersom jag då visade honom vad han skulle göra för roligt nästa gång.
lycka till!
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Låter som om Du behöver träna passivitet med Din hund och tänka ut vad det är i Er vardag som gör att han stressar upp så mkt.

Tycker inte han låter överaktiv utan stressad och kanske överstimulerad.

Har han ont någonstans?
När började han med alla dessa beteenden?

Som någon ovan skrev så strunta i alla aktiviteter som drar igång honom, han behöver syssla med en aktivitet där han måste ta det lugnt och tänka, tex blodspår.
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Vart bor du? Använd PM-funktionen om du inte vill lägga ut det här.

Jag skulle rekommendera att ta hjälp av en instruktör. Det är mycket svårt att hjälpa någon över ett forum.

Attacken på trädet låter som en överslagshandling pga den höga stress som han har. Möjligen är även skällandet på människor det och det kan säkert om stressen får öka ytterligare avslutas i en attack.
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Jag tror inte han har ont. Han är inte aggresssiv när han attackerar trädet utan är mest livlig och glad på nått vänster.

Han har varit sådan här sedan han var valp. Fast då krävdes det inte lika mycket innan han blev trött. :)

Har lite funderat lite på om det är stress, men jag fösöker hålla på att han ligger still när jag sitter still. Men så fort man reser sig så rusar han efter....
Men vi tränar på att han ska slappna av. Går sådär!

Jag vill eg. gå både agillity och lydnadskurser, men det är svårt att hitta några. Tyvärr missade vi lydnaden när han var valp, han blev sjuk lagom till starten.

Har fösökt få tag på en IMMI instruktör, men den som bor här har inte tid... :(
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Finns det ingen bra brukshundklubb i närheten?
 
Sv: Överaktiv besvärlig JR (långt..)

Vi har tre "brukshundsklubbar" här. Men en har fullt på alla kurser..likadant jämnt. Står i kö...
En annan kan aldrig svara på när kurserna drar igång.
Den tredje är inte bra....enligt ryktet en schäferklubb som inte gillar småhundar. Men det kan ju vara fel!

Detta blir inte lätt :)
Men jag ska ringa och kolla lite mer!

Tack för all hjälp!!! :bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 119
Senast: Sel
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 785
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 687
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp