Ofokuserad hund - hur tränar ni?

Har du nått tips på vad man kan testa förutom diverse kamptrasor, olika godisar (inkluderande de godaste man lyckats testa fram med sin hund, dvs inte tråkiga torrisar eller dyl) ? Min hund är faktiskt kampglad, vi har alltid kampat mycket och han gör det överallt. Godis tar han också överallt. Men alla godisar och kamptrasor jag testat har inte såpass högt värde att de står över de där hundarna som är där i närheten man kan glo på (och helst vilja springa fram till om man kunde). Dvs, han bjuder inte på beteenden något särskilt i såna situationer för godis/kampbelöning.. Funderat en hel del på vad man skulle kunna testa.

Min ena kan jag belöna med spring, alltså att vi springer tillsammans. Lite som kull. Då får jag honom att släppa det runtomkring. Tar jag med en jaktleksak blir det WIN, men jag kan inte alltid visa leksaken från början. Bästa springet för Billy är att springa, sedan jaga leksak, kampa lite, få vinna leksaken och sedan bli jagad av mig medan han springer ärevarv med sin vinst. (Ivan kräver däremot synlig jaktleksak på marken direkt springet startar.)

Att bryta fokus på omgivningen gör vi också med fysisk kontakt, alltså en knuff och ett pet för att reta upp honom lite, följt av fintar och brottning. När vi skojbrottas får han ”bita” mig. Det här kombineras gärna med hetsrösten, som viskar/väser typ ”Kom igen då! Är du redo? Ska vi köra? Ska du ta mig?”.

Annars är ett favorittrick ett bra knep för att få hunden att ”komma tillbaka in i bubblan”. Billy älskar high five (som är en bra kontaktövning i sig). Ivan gillar att snurra. Vi har också ”Buren!” som favorit, vilket innebär att hunden ska springa in och lägga sig i buren. Båda mina älskar det, konstigt nog.

Sen tycker jag ofta att jag ser feltajmad belöning, att den kommer försent för att matte till exempel ska stanna och gräva fram den ut fickan först. Det är DYRA sekunder. Det går faktiskt att gräva i fickan och springa samtidigt ;) Tajming betyder väldigt mycket för hunden, och för belöningens värde.

Mina hundar leker verkligen INTE med vad som helst, men de gillar:

Kaninpäls (jaktleksak, fleecefläta, liten pip, typ alla former av kaninpäls)

Rävpäls (kampleksak med nätboll där bollen är helt ointressant)

Renpäls (bara en stuvbit med päls, typ 15x40 cm)

Tulpanboll

Funtube (jag kastar den till mina, de är små och gör inte sönder den)

Liten gul tennisboll med pip (bara Ivan)

Alla de här leksakerna är MINA, de får inte leka med dem till vardags och de får inte leka med dem själva.
 
Min ena kan jag belöna med spring, alltså att vi springer tillsammans. Lite som kull. Då får jag honom att släppa det runtomkring. Tar jag med en jaktleksak blir det WIN, men jag kan inte alltid visa leksaken från början. Bästa springet för Billy är att springa, sedan jaga leksak, kampa lite, få vinna leksaken och sedan bli jagad av mig medan han springer ärevarv med sin vinst. (Ivan kräver däremot synlig jaktleksak på marken direkt springet startar.)

Att bryta fokus på omgivningen gör vi också med fysisk kontakt, alltså en knuff och ett pet för att reta upp honom lite, följt av fintar och brottning. När vi skojbrottas får han ”bita” mig. Det här kombineras gärna med hetsrösten, som viskar/väser typ ”Kom igen då! Är du redo? Ska vi köra? Ska du ta mig?”.

Annars är ett favorittrick ett bra knep för att få hunden att ”komma tillbaka in i bubblan”. Billy älskar high five (som är en bra kontaktövning i sig). Ivan gillar att snurra. Vi har också ”Buren!” som favorit, vilket innebär att hunden ska springa in och lägga sig i buren. Båda mina älskar det, konstigt nog.

Sen tycker jag ofta att jag ser feltajmad belöning, att den kommer försent för att matte till exempel ska stanna och gräva fram den ut fickan först. Det är DYRA sekunder. Det går faktiskt att gräva i fickan och springa samtidigt ;) Tajming betyder väldigt mycket för hunden, och för belöningens värde.

Mina hundar leker verkligen INTE med vad som helst, men de gillar:

Kaninpäls (jaktleksak, fleecefläta, liten pip, typ alla former av kaninpäls)

Rävpäls (kampleksak med nätboll där bollen är helt ointressant)

Renpäls (bara en stuvbit med päls, typ 15x40 cm)

Tulpanboll

Funtube (jag kastar den till mina, de är små och gör inte sönder den)

Liten gul tennisboll med pip (bara Ivan)

Alla de här leksakerna är MINA, de får inte leka med dem till vardags och de får inte leka med dem själva.

Tänkvärt, tackar! Jag gör också samma med fysisk kontakt&brottning. Det ger en viss grad av kontakt, men dessvärre är det svårt att hålla den fokusen så fort man slutar med det och ska göra någon slags annan övning.

Håller på att testa om jag kan få tag i ännu roligare kampleksaker också, päls-grejer står ju i allmänhet ganska högt upp på listan. Något jag märker är att omväxling kan förnöja också.. Men inget vi har testat har varit riktigt tillräckligt ännu.
 
Tänkvärt, tackar! Jag gör också samma med fysisk kontakt&brottning. Det ger en viss grad av kontakt, men dessvärre är det svårt att hålla den fokusen så fort man slutar med det och ska göra någon slags annan övning.

Håller på att testa om jag kan få tag i ännu roligare kampleksaker också, päls-grejer står ju i allmänhet ganska högt upp på listan. Något jag märker är att omväxling kan förnöja också.. Men inget vi har testat har varit riktigt tillräckligt ännu.

I ditt fall hade jag nog testat att öva på att leka/brottas på annan plats, och träna upp uthålligheten i det till en början :) För om hunden inte engagerat kan leka på en annan plats - hur ska den engagerat kunna utföra en annan uppgift?
Förutsatt att hunden kan leka engagerat på hemmaplan då, och att det fungerar som en belöning där.
 
Sen tycker jag ofta att jag ser feltajmad belöning, att den kommer försent för att matte till exempel ska stanna och gräva fram den ut fickan först. Det är DYRA sekunder. Det går faktiskt att gräva i fickan och springa samtidigt ;) Tajming betyder väldigt mycket för hunden, och för belöningens värde.
Jag klickar en del, och det är ett jättebra sätt att träna upp sin timing på, tycker jag. Och då kan man stå och gräva i fickan några sekunder, det spelar ingen roll, för belöningsmarkeringen kom i rätt ögonblick även om själva godisen dröjer lite. :)
 
I ditt fall hade jag nog testat att öva på att leka/brottas på annan plats, och träna upp uthålligheten i det till en början :) För om hunden inte engagerat kan leka på en annan plats - hur ska den engagerat kunna utföra en annan uppgift?
Förutsatt att hunden kan leka engagerat på hemmaplan då, och att det fungerar som en belöning där.

Hmm, kanske litemissförstånd. Alltså överallt utom på träningsplan med hundar i närheten kan vi leka hur länge som helst. Det är heller inte så särskilt svårt att få kontakt med honom om han tittar på något annat, så länge det inte är en hund som är i närheten. Förstår du vad jag menar?
 
Hmm, kanske litemissförstånd. Alltså överallt utom på träningsplan med hundar i närheten kan vi leka hur länge som helst. Det är heller inte så särskilt svårt att få kontakt med honom om han tittar på något annat, så länge det inte är en hund som är i närheten. Förstår du vad jag menar?

Då är jag med, jag missförstod! :)

Kanske får ni börja med att jobba med avstånden då?
På vilket avstånd från andra hundar kan han fortfarande leka - 150m, 100m, 50m?
 
Då är jag med, jag missförstod! :)

Kanske får ni börja med att jobba med avstånden då?
På vilket avstånd från andra hundar kan han fortfarande leka - 150m, 100m, 50m?

Han kan leka rätt bra bredvid dem (när man väl brutit hans stirrande och fått igång leken med en kamptrasa som han huggit..). Men så fort man ska träna nått moment, vare sig det är fotgående eller vadsomhelst så kommer det svåra. Sålänge man tex är igång och kampar så kämpar han på med det så att säga, men förväntan om kampbelöningen räcker inte till för att hålla fokus för att göra nått annat moment särskilt väl. Dvs, kampen är rolig medans den varar... men inte så rolig att man bjuder på nått beteende för att få den som "belöning" .. Godis.. mja, nog är det lite intressant, men de där hundarna där borta då? De måste jag ju titta på hela tiden då o då :P

Avstånd, sure. Försöker alltid ta ut tillräckligt så det fungerar bättre, inte alltid dock det går att göra tex om man tränar inomhus. Är nog inte mer än 10-20m jag kunde hålla senast i hallen vi tränade i.
 
Han kan leka rätt bra bredvid dem (när man väl brutit hans stirrande och fått igång leken med en kamptrasa som han huggit..). Men så fort man ska träna nått moment, vare sig det är fotgående eller vadsomhelst så kommer det svåra. Sålänge man tex är igång och kampar så kämpar han på med det så att säga, men förväntan om kampbelöningen räcker inte till för att hålla fokus för att göra nått annat moment särskilt väl. Dvs, kampen är rolig medans den varar... men inte så rolig att man bjuder på nått beteende för att få den som "belöning" .. Godis.. mja, nog är det lite intressant, men de där hundarna där borta då? De måste jag ju titta på hela tiden då o då :P

Avstånd, sure. Försöker alltid ta ut tillräckligt så det fungerar bättre, inte alltid dock det går att göra tex om man tränar inomhus. Är nog inte mer än 10-20m jag kunde hålla senast i hallen vi tränade i.
Lär in momenten utanför klubben i lugn och ro. När hunden vet vad det handlar om kan du börja träna med den störning de andra hundarna utgör. Det brukar dessutom finnas tider när det är nästan tomt på brukshundklubben. Har du möjlighet att träna då?

Tio-tjugo meter är en lång sträcka att gå fot för en ung hund. Gå tillbaka och gå 3-4 steg, och jättebelöning på det om det blir bra. Hunden ska tycka att fotgåendet är värt besväret. Jag tror att den blir mer engagerad om det är "enklare" och "lönsammare" att jobba.
 
Lär in momenten utanför klubben i lugn och ro. När hunden vet vad det handlar om kan du börja träna med den störning de andra hundarna utgör. Det brukar dessutom finnas tider när det är nästan tomt på brukshundklubben. Har du möjlighet att träna då?

Tio-tjugo meter är en lång sträcka att gå fot för en ung hund. Gå tillbaka och gå 3-4 steg, och jättebelöning på det om det blir bra. Hunden ska tycka att fotgåendet är värt besväret. Jag tror att den blir mer engagerad om det är "enklare" och "lönsammare" att jobba.

Absolut, vi tränar ju momenten hemma också, varje dag en del när han får mat (den är tydligen jäkla god, så den jobbar man gärna för iaf hemmavid=D).

Jag har dock börjat tänka precis som du säger nu. Satsar på att det ska bli helt rätt första få stegen, sen kommer belöningen.
 
Absolut, vi tränar ju momenten hemma också, varje dag en del när han får mat (den är tydligen jäkla god, så den jobbar man gärna för iaf hemmavid=D).

Jag har dock börjat tänka precis som du säger nu. Satsar på att det ska bli helt rätt första få stegen, sen kommer belöningen.

Exakt, tät belöningsfrekvens ger bättre resultat :up:

(Se fokus och störningstolerans som något man töjer ut.)
 
Minikursen (tre tillfällen) i belöningsutveckling är slut! Fick verkligen bekräftat att han ÄR svårbelönad :p Kursledaren hade funderat och tänkt jättemycket på honom mellan tillfälle ett och två för han är så lurig :grin::rofl:

Men lite genombrott fick vi så nu får vi bara kämpa vidare :p Han gillar att vara med mig iaf, det är ju tur det :idea:
 
Belönar agilityn med att han får nosa, så gör redan delvis det :) Ska se om jag kan ta till det mer! Tack igen för bra tankar :)

Ja, det kan inte vara många hundar som spottar ut köttbullar :p Tage gillar inte kött, bara det liksom :D
Zeppe älskar kött, men när han är på en annan planet så spottar han ut köttbullar. Kycklingfilé och julskinka har jag också testat :angel:
Zeppe kan gå jättebra, vara lätt att belöna (lek, godis, mys, muntligt) MEN när han blir "blockerad" (kallar jag och husse det) så finns varken jag eller husse. Han kan inte det enklaste kommando, han går inte att belöna/bryta, händer det i ett hundmöte blir han inte särskilt trevlig och Lemmy/Sid kan få en känga av det också precis som att han inte fattar att det är dom. Det händer ju inte bara i träningssituationer utan i vardagslivet också. Ungefär som att han går upp i nått slags läge där allt (=vi) blir blockerat och vi finns inte längre.
Har inga bra tips för jag har typ gett upp. Alltså jag går inte kurs med honom längre och tar sällan med honom på träningarna som Lemmy far på. Han verkar inte direkt sakna det heller så jag vet inte hur mycket engagemang jag ska lägga ner på det, men visst hade det varit kul med en lösning :) Följer tråden iaf!
 
Zeppe älskar kött, men när han är på en annan planet så spottar han ut köttbullar. Kycklingfilé och julskinka har jag också testat :angel:
Zeppe kan gå jättebra, vara lätt att belöna (lek, godis, mys, muntligt) MEN när han blir "blockerad" (kallar jag och husse det) så finns varken jag eller husse. Han kan inte det enklaste kommando, han går inte att belöna/bryta, händer det i ett hundmöte blir han inte särskilt trevlig och Lemmy/Sid kan få en känga av det också precis som att han inte fattar att det är dom. Det händer ju inte bara i träningssituationer utan i vardagslivet också. Ungefär som att han går upp i nått slags läge där allt (=vi) blir blockerat och vi finns inte längre.
Har inga bra tips för jag har typ gett upp. Alltså jag går inte kurs med honom längre och tar sällan med honom på träningarna som Lemmy far på. Han verkar inte direkt sakna det heller så jag vet inte hur mycket engagemang jag ska lägga ner på det, men visst hade det varit kul med en lösning :) Följer tråden iaf!
Har läst ditt svar när du skrev det men glömde visst att svara då ;) Låter likt Tage i mycket, fast Tage skulle aldrig bli utåtagerande. Får se hur länge jag orkar kämpa med Tage...
 
Har funderat i omgångar under en lång tid nu på att kastrera Tage. Han fyllde nyligen tre år och sen hans tvåårsdag har intresset för tikar ökat gradvis. För två veckor sen började vårens agilitykurs, första veckan gick bra med tanke på att vi haft agility-uppehåll i princip hela vintern men förra veckan och igår var hemska. Igår travade han sig igenom banorna slickandes i luften :meh:, och när han väl fick upp lite fart rymde han iväg till andra hundar. Att rymma till andra gjorde han jättemycket förr men i höstas gick vi en hel kurs utan att han drog iväg sådär. Och igår gjorde han det 4-5 gånger... När granntiken var i höglöp förra våren pep han konstans i flera dygn och åt ingenting alls. Nu har han haft en dålig ätarperiod igen de senaste veckorna men har inte varit pipig så vet inte om det är just granntiken han reagerat på eller nått annat. Jag vet att kastrering inte är en quick fix, men måste ju vara jobbigt för Tage själv att bli så påverkad av tikar :(

Anledningen till att jag tvekar med kastrering är för att det ju inte går att få ogjort och jag är så rädd för att dåliga sidor ska komma fram. Min terrier som togs bort tidigare i år kastrerades när han var ung, och med honom blev det superbra. Men jag visste inte om allt dåligt som kunde bli av en kastrering då. Han var jätterädd för allt, aggressiv, åt superdåligt och väldigt tikintresserad innan kastreringen men blev en helt ny hund efteråt. Men jag har ju förstått, inte minst efter att ha läst här på buke genom åren, att det inte blir så bra för alla.

Tage är orädd men blir väldigt "vek" om jag blir arg på honom och som jag skrev i trådstarten så blir han osäker/rädd mot vissa dofter. Är rädd för att detta ska förstärkas om testosteronet försvinner? Han är annars världens snällaste mot alla levande varelser så vi har inga problem med hanhundsaggression eller så.

Har läst lite om chip, men känner ingen själv som kastrerat med chip och tycker mycket av infon man hittar på nätet är antingen skrivet för typ 10 år sedan eller bara lite kort info på nån veterinärskliniks hemsida. Så skulle uppskatta att få lite erfarenheter/tankar om kastrering och/eller kemisk kastrering med chip på hundar som är vuxna (Tage är som sagt 3 år). Jag vet att många schnauzers får dålig päls när de kastreras men det är inget jag bryr mig om ifall det skulle inträffa.
 
Har bara skummat tråden så kan ha missat att någon tipsat om det tidigare.
Men det som har funkat på min tik som har blivit blockerad och vägrat belöning har varit smetigt ”godis” som jag har tryckt ut på nosen. Då har hon slickat bort det och IOM det ”snapped out of it”. Körde först med mjukost men nu har vi gått över till kattmat i gelé, i påsar. Och dom fullkomligt älskar hon!
 
Har bara skummat tråden så kan ha missat att någon tipsat om det tidigare.
Men det som har funkat på min tik som har blivit blockerad och vägrat belöning har varit smetigt ”godis” som jag har tryckt ut på nosen. Då har hon slickat bort det och IOM det ”snapped out of it”. Körde först med mjukost men nu har vi gått över till kattmat i gelé, i påsar. Och dom fullkomligt älskar hon!
Ska testa, tack för tips :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 055
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 019
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 225
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp