Oförsäkrad häst - vad sker vid ev. olycka?

Septicemia

Trådstartare
Jag började fundera lite på det här då jag har fått erbjudande att rida lite på en häst som visat sig vara oförsäkrad. Det handlar inte om att vara medryttare eller fodervärd utan helt enkelt bara rida hästen vid enstaka tillfällen.

Men rent juridiskt, vad händer om ekipaget (jag och hästen) råkar ut för eller orsakar en olycka? Det finns såklart tusen möjliga scenarion men jag syftar främst på olyckshändelser där antingen jag som ryttare, andra djur eller människor blir drabbade.

Finns det något särskilt man borde tänka på eller är det inte mitt "problem" eftersom det inte är min häst?
 
Jag började fundera lite på det här då jag har fått erbjudande att rida lite på en häst som visat sig vara oförsäkrad. Det handlar inte om att vara medryttare eller fodervärd utan helt enkelt bara rida hästen vid enstaka tillfällen.

Men rent juridiskt, vad händer om ekipaget (jag och hästen) råkar ut för eller orsakar en olycka? Det finns såklart tusen möjliga scenarion men jag syftar främst på olyckshändelser där antingen jag som ryttare, andra djur eller människor blir drabbade.

Finns det något särskilt man borde tänka på eller är det inte mitt "problem" eftersom det inte är min häst?

Försäkringen täcker hästens skador. (Och en del har en försäkring modell väldigt basic som täcker personskador orsakade av hästen). Så att hästen är oförsäkrad spelar eg ingen roll för de scenariona du målar upp, dvs ersättning till ryttare eller tredje part.

Dina skador bör du ha en olycksfallsförsäkring för. Orsakar du en olycka etc så i din hemförsäkring brukar finnas en ansvarsdel som även inkluderar ett visst rättsskydd.
 
Tack!

Till mina egna hästar har jag haft försäkringar som täckt skador även på ryttare (det har fungerat problemfritt vid de tillfällen då de behövt användas), därav min fundering.

Kan hästägaren kräva ersättning för t.ex. vet.kostnader av mig om något händer hästen? Det känns lite olustigt att fundera i de här banorna men jag vill verkligen ha mitt på det torra.
 
Tack!

Till mina egna hästar har jag haft försäkringar som täckt skador även på ryttare (det har fungerat problemfritt vid de tillfällen då de behövt användas), därav min fundering.

Kan hästägaren kräva ersättning för t.ex. vet.kostnader av mig om något händer hästen? Det känns lite olustigt att fundera i de här banorna men jag vill verkligen ha mitt på det torra.

Ja, om du vållar en skada på hästen kan du bli ersättningsskyldig enligt skadeståndsrättsliga regler. Det krävs bland annat att du varit oaktsam och att ditt oaktsamma handlande orsakat skadan (sk orsakssamband/kausalitet). I ett sådant läge har du hjälp av ansvarsdelen i din hemförsäkring. Så kolla upp att du har en sådan och villkoren för den.
 
Kan hästägaren kräva ersättning för t.ex. vet.kostnader av mig om något händer hästen? Det känns lite olustigt att fundera i de här banorna men jag vill verkligen ha mitt på det torra.
Det är något du måste komma överens med ägaren om innan du börjar rida hästen.
 
Fast ersättningsskyldig kan du bli även om hästen är försäkrad. Det kan ju hända att försäkringsbolaget kräver ersättning, eller ägaren för kostnader utöver försäkringen. Alt. att försäkringen inte täcker en ev. skada.

Du får höra med ägaren hur denne tänker runt ditt ansvar. Oavsett försäkring eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 839
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har haft häst i min "ungdom" (innan barnen kom) och har sagt till mig själv att någon gång skaffa häst igen när barnen är stora, vilket...
Svar
9
· Visningar
1 412
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag känner att jag har stannat upp lite när det kommer till hästar. Har varit medryttare sedan jag var 14 på lite olika hästar och...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp