Ögonfransförlängning

Det jag vet finns för material är äkta mink (borstas från minkarna, dyrt och tror inte många gör det), human hair, dålig kvalite syntet som är hårt, syntet silke och syntet mink. Räv har jag också hört talas om.

Jag har ingen utbildning i tillverkning men kan man ens göra fransar av silke?
I Korea (förlängningar startade där) är det vanligt med silkefransar.
 
I Korea (förlängningar startade där) är det vanligt med silkefransar.

Fast bara för att någon säger att det är silke betyder inte att det är äkta. Det efterliknar silkestråden och själva fransar smalnar av tidigt men den är gjord av polyesterfiber (samma som syntetmink) vilket gör den mjukare än vanliga syntetfransar av polyester som är hårdare. Har som sagt ingen inblick i tillverkningsprocessen men jag tror inte att det går att manipulera silket som på bilden och med en hållbar böj, vet någon så får den gärna säga till. Silke tänker jag som lätt och rörligt och rörliga fransar som inte håller formen vill jag inte arbeta med. Äkta hår blir ju inte böjen och längden lika på alla fransar på raden/ i burken heller så det är verkligen inget fel med falsk mink/silke.

10092201-mNSm0.jpg
 
Man kan alltså inte måla eyeliner och ta bort eller ha ögonskugga under dessa veckor?
Jo, självklart.
Det sägs att man inte ska ha mascara med fibrer i, som gör fransarna fylligare, men det använder jag gladeligen och mina fransar ramlar inte av för det. Men visst, vikten blir ju större och ens egna fransar ska ju tåla vikten.
 
Själv skulle jag inte använda mascara, mest för att det känns onödigt med förlängningen.

I övrigt sminkar jag mig sällan, men ser inte att det skulle vara ett problem om jag nu vill det. De som sätter mina fransar har alltid varit toksminkade, och själva haft förlängning.
 
Jag är extremt känslig och rädd om mina ögon. Hur jobbigt är det egentligen att sätta dit fransarna? Och hur lång tid tar det? Och när man tappar fransarna sen, är det lätt att man får in dom i ögonen? Är riktigt sugen på att prova.
 
Jobbigt? Jag somnar och sover som en stock. Det tar 45 minuter var tredje vecka att fylla på, första setet tog 1,5 timme att sätta dit.

Har aldrig någonsin tappat en fejkfrans i ögat, de är för tunga för att glida in. Det har å andra sidan aldrig hänt att jag tappat en riktig in i ögat heller, det har dock hänt att någon vikt sig och lagt sig irriterande i ögat.

Reagerar du däremot mot limmet (har hänt mig med ett lim för allergiker) är det helt fruktansvärt. Det var ett rent helvete, innan medicin och droppar började verka. Det gör jag inte om.
 
Exakt så. Först sätts det skyddslappar under ögonen innan de egna fransarna och ögonlocken rengörs. Därefter appliceras fransarna. Hela tiden ska man blunda. (Och ska jag blunda så somnar jag. Ytterst väldresserad. På den punkten.)
Fast är det som när man färgar att man ABSOLUT INTE FÖR ALLT I HELA VÄRLDEN FÅR RÅKA TITTA?
 
Ja, så är det absolut. Fransarna sitter i många fall fast en smula i underlaget innan de försiktigt lossas vid slutet av behandlingen. Tittar du upp innan riskerar du att förstöra hela arbetet.

Med färgning riskerar du bara att få lite svid i ögat. (jag har färgat tidigare)


Här finns lite resultat att se http://www.lafransar.se/galleri
 
Senast ändrad:
@LadyCovergirl Åh fy fan, då skulle jag aldrig klara det. Samma sekund som de säger att jag måste blunda hela tiden får jag ett helt rubbat behov av att få öppna ögonen. Att färga ögonfransarna är TORTYR för mig, jag ligger och vrider mig i stolen alla de där sex minutrarna eller vad det är tills det är klart.

Syrran (småbarnsförälder) slocknar bara när hon ska göra det :D
 
Jag var nog hos en väldigt kass tjej så mina erfarenheter är inte bra.
Fick panik för det kändes som att mina ögon var fastlimmade, som att det inte skulle gå att öppna dom.
Det var lite så också, men det gick ju att öppna även om det tog emot.
Hon tappade in lim i ögonen och det gjorde svinont när hon försökte pilla bort det, skulle aldrig kunnat sova mig igenom det.
Sminka mig testade jag en gång, då blev jag av med kanske 15 fransar, både när jag nuddade de med eyelinern/penseln och när jag tog av det med pads och sminkborttagning (hade ej olja). Så fort jag borsta eller pilla på dom åkte de av, de kändes som stela pinnar.
 
@niphredil Det är ju klassiskt! "Du får inte klia på såret/stygnen/tatueringen/valfritt ställe!" Klart som fan att jag då måste klia där!

Men i detta fall så ligger jag så snällt där och sussar hela timmen det tar att få tjusiga fransar. Jag betalar i princip för att få sova lite på dagtid :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 214
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 580
Senast: norrsol
·
S
Utrustning eller vad ska man säga när sadeln börjar flagna.. min sadel 2 månader gammal har tappat ytterskinnet. på flera ställen har sadeln...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 107
Senast: Cake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp