Ögonlaser

Vira

Trådstartare
Ni som har korrigerat synfel med ögonlaser, hur gick det? Blev det bra? Har ni fått några problem efteråt, typ ökad ljuskänslighet eller torrare ögon?

Jag har börjat dra igång processen med ögonlaser (ska på förundersökning hos memira om en vecka), men börjar känna mig nervös. Å ena sidan skulle det vara såååå skönt att slippa glasögonen/linserna som jag har dragits med sedan femårsåldern. Å andra sidan vill jag inte hamna ur askan i elden, och eftersom min kropp är lite av ett måndagsexemplar känns det som att jag är typen som drabbas av de komplikationer som kan komma :p. Det blir inte heller bättre av att jag måste trixa med mina mediciner eftersom den som håller mig i form inte får tas under någon månad kring operationen pga infektionsrisken. Och så är det ju ganska många tusenlappar det handlar om också ...

Så berätta, hur var det för er? :)
 
Ni som har korrigerat synfel med ögonlaser, hur gick det? Blev det bra? Har ni fått några problem efteråt, typ ökad ljuskänslighet eller torrare ögon?

Jag har börjat dra igång processen med ögonlaser (ska på förundersökning hos memira om en vecka), men börjar känna mig nervös. Å ena sidan skulle det vara såååå skönt att slippa glasögonen/linserna som jag har dragits med sedan femårsåldern. Å andra sidan vill jag inte hamna ur askan i elden, och eftersom min kropp är lite av ett måndagsexemplar känns det som att jag är typen som drabbas av de komplikationer som kan komma :p. Det blir inte heller bättre av att jag måste trixa med mina mediciner eftersom den som håller mig i form inte får tas under någon månad kring operationen pga infektionsrisken. Och så är det ju ganska många tusenlappar det handlar om också ...

Så berätta, hur var det för er? :)

Vet att @Agapi har gjort!
 
Jag har nyligen (ca 3-4 mån sen) gjort ögonlaser hos Memira. Har som dej haft glasögon/linser ända sen 5-6 års åldern. Detta va det absolut bästa jag någonsin gjort! Helt klart värt pengarna ;) Det va såklart lite otäckt, eftersom man är vaken under tiden (man kan få en skvätt lugnande) men man har ju bedövning på ögonen. Det är läskigt efteråt, men man får sitta och vila i ca 1,5 tim, sen får man gå där ifrån. Jag kunde köra bil dagen efter, men jag va något extra ljuskänslig i ca en vecka, men jag är ljuskänslig sen tidigare med och det har inte blivit värre. Har inte haft några problem alls, vare sej med torrhet eller nått annat :)
 
@Trott Åh det låter toppen, tack för beskrivningen! Jag kan absolut leva med ljuskänslighet och sådant en kortare tid efteråt, bara ogärna resten av livet :).
 
Dom kollar ju ögonen ganska noga innan, och dom säger iaf att dom nekar ca 20% pga att dom inte kan garantera ett bra resultat, så man får väl hoppas att det är så :p För övrigt så satt jag vid datorn redan samma kväll, om än med så låg skärmljus som möjligt, men det gick, även om det va lite väl tidigt kanske ;)
 
Vet att @Agapi har gjort!

Japp, jag gjorde LASIK för några år sedan. Har haft glasögon/linser sen 8-årsåldern (-6.50 och -7.00), trivdes inte i glasögon och hade mycket problem med linserna eftersom inga riktigt passade mig (plus att varje gång jag drack vin blev linserna dimmiga, och nej det var inte pga alkoholen :D var tvungen ta ut linserna och rengöra dom flera gånger per kväll).

Fick dock inte 100% perfekt syn efter operationen och har fått operera om vänster öga en gång till men blev inte speciellt bättre. Jag har fortfarande svårt att läsa skyltar på långt håll och eftersom jag hade dåligt mörkerseende, ljuskänslighet OCH torra ögon redan innan operationen så kör jag helst inte bil i mörker och använder fortfarande ögondroppar varje dag. MEN, trots att det inte blev ett perfekt resultat ångrar jag det inte en sekund. Sååå skönt att slippa krångla med glasögon och linser varje dag :)

Min pojkvän opererade ögonen för ett par månader sen (även med LASIK) och han fick nästintill 100% perfekt syn på båda ögonen :)
 
Jag har också gjort lasik, för ca 3 år sedan :)
Jag är supernöjd! Hade -5.0 och -5,25 innan operation, och hade full syn på återbesöket. Jag körde bil dagen efter.
Tyvärr har min syn ändrat sig något det senaste året, så jag kommer att korrigera det innan min 5-årsgaranti har gått.

Jag opererade hos Memira i Borås.
 
Jag gjorde en på Memira i februari 2011. Den bästa investeringen någonsin!
Först fick jag göra en synundersökning där och blev då rekommenderad vilken metod de ansågs bäst för mina ögon. Det är viktigt att ens syn har hållt sig stadig utan för mycket förändringar ett par år för att få ett 100% resultat, annars finns det väl "risker" om att du kanske inte blir av helt med ditt synfel. Sedan får man oavsett vad den där "ålderssynen" i övre meddelåldern när man måste läsa allt på långt avstånd ändå ;)

När jag kom på "operationsdagen" så fick jag en lugnande tablett. Fick ta på mig en mössa som höll inne allt hår och sedan ligga på en operationssäng. De gav smärtlindrandedroppar och sedan sög en maskin fast ögat, det skars och "lagade" synfelet och sedan fick man någon mjölkig vätska i ögat. Varje öga tog inte ens en halv minut. Processen totalt kanske 10 min? Efteråt fick du blunda och vila i ett rum där ca 45 min innan du fick med dig pencillindropp och vätska för uttorkning med dig hem.

"När kan man öppna ögonen och se som vanligt?" var min första fråga och de sa "Du märker när ögonen kan/vill det" och det stämde så himla bra! Ca 4-5 timmar efter kunde jag ha de öppna utan att det rann floder med tårar ur ögonen och synen var då perfekt! Jag såg!

Dagen efter var jag på efterkontroll och körde då själv ca 1,5 h resa. Vid undersökning hade jag 0 synfel! :D

En bra tid efter är man ljuskänslig. Jag satt ofta med solbrillor framför både dator och tv :p

Det som jag tyckte var jobbigast eller obehagligt var möjligen när koppen sögs fast kring ögat, det gjorde inte ont men det kändes bara märkligt på något sätt. Sen svider det ganska så bra ett par timmar efter + när man droppar i penicillin. Men absolut överkomligt och så värt det! :love:
 
Min mor har lite alla möjliga synproblem och har behandlats med laser. Allt blev då lite bättre och än så länge har det inte märkts att någonting skulle bli sämre. Inga torra ögon eller så och hennes syn har varit helt oförändrad de senaste tre åren.
 
Japp, jag gjorde LASIK för några år sedan. Har haft glasögon/linser sen 8-årsåldern (-6.50 och -7.00), trivdes inte i glasögon och hade mycket problem med linserna eftersom inga riktigt passade mig (plus att varje gång jag drack vin blev linserna dimmiga, och nej det var inte pga alkoholen :D var tvungen ta ut linserna och rengöra dom flera gånger per kväll).

Fick dock inte 100% perfekt syn efter operationen och har fått operera om vänster öga en gång till men blev inte speciellt bättre. Jag har fortfarande svårt att läsa skyltar på långt håll och eftersom jag hade dåligt mörkerseende, ljuskänslighet OCH torra ögon redan innan operationen så kör jag helst inte bil i mörker och använder fortfarande ögondroppar varje dag. MEN, trots att det inte blev ett perfekt resultat ångrar jag det inte en sekund. Sååå skönt att slippa krångla med glasögon och linser varje dag :)

Min pojkvän opererade ögonen för ett par månader sen (även med LASIK) och han fick nästintill 100% perfekt syn på båda ögonen :)
Oj, det där lät jobbigt. Dock bra att du tycker att det var värt det, men då verkar du å andra sidan haft lite mer problem med linser/glasögon än vad jag har. Det där med mörkerseendet, beror det på halofenomen som de pratar så mycket om eller är det bara allmänt dåligt mörkerseende? Och hur fungerar det med torra ögon, är det något du har besvär av eller blir det rätt ok med ögondroppar? :)

Jag är i alla fall superglad över att jag fick höra din nyanserade bild här, dvs att det kan bli lite fel men kännas bra ändå! :)
 
@ nexxa Tack för en utförlig beskrivning av hur det går till! :)

+AraSlei och Red_Chili: Det verkar ju som att det väldigt bra för dem flesta att döma av berättelserna man läser i alla fall! Och det är ju uppmuntrande i alla fall!

*kl*

Nu har jag varit hos Memira, och tyvärr hade min syn sprungit iväg lite för mycket senaste halvåret, så jag får vänta ett år och kolla igen då. Så himla typiskt, för den har stått ganska stilla ett tag innan dess. Fast i och för sig bättre att det händer ett tag före operationen än efter. Annars fick jag klartecken med hornhinnorna och sådär. Dock när jag frågade närmare så sa optikern att jag nog får räkna med halofenomen i och med att mina pupiller/mitt synfel är lite stort, och att jag typ garanterat kommer att få torrare ögon. Det kändes lite sådär faktiskt, så kanske är det bra att jag får ett år på mig att fundera :cautious:.

Eh ja, och dessutom upptäckte deras optiker att jag skelar. Vilket jag inte känt av alls tidigare men som blev enormt störande så fort hon uppmärksammat det eftersom jag vet vad jag ska leta efter nu :p. Det var dock inget hinder för en operation.
 
Just det, jag har också fått ett sämre mörkerseende sedan operationen. Dock inga problem med torra ögon eller dylikt :)

Jag hade utan tvekan gjort om det igen!
 
Jag har inte opererat mig med laser, men har hört från min mamma att en tjej på hennes jobb hade laseropererat hennes ögon och nu, ca. 6år senare om jag minns rätt så slutade hennes ögons funktion där ögonen tåras att fungera så hon måste droppa i dem varje dag manuellt.

Lite luddigt då jag hörde detta för ett tag sedan men bara så att ni vet att det kan komma komplikationer- även senare, men antar att chansen är väldigt liten?
 
@Vira, om du vill kan jag prata mer ordentligt med morsan om ögonoperationen imorgon, kolla hur länge sedan det är hon gjorde den och om hon verkligen inte fått minsta biverkning eller så :)
 
Rent spontant känns det som att chansen är ganska liten att tårkanalerna slutar fungera, det är ju i hornhinnan man lasrar, och inte i någon av tårkanalerna? Däremot är det ju en relativt vanlig komplikation att man upplever ögat som torrare, men då tror jag att det är snarare för att hinnan blivit känsligare och kräver mer fukt.
 
@Trasdocka Usch, det lät inte vidare kul! Antar dock att det är rätt ovanligt? Men när det eventuellt blir dags får jag höra med dem vad de har för statistik på sena komplikationer, om de alls räknar sådana!

@Red_Chili Ja gärna! :) Jag tycker det känns extra intressant att höra om just de här små biverkningarna, som man kanske inte pratar så mycket om. Risken att man blir blind är ju knappast så stor, då skulle det ju inte få göras, men det känns viktigt att ha koll på vilka smågrejer som kan förändras så att man kan ta ställning till det också :).
 
Rent spontant känns det som att chansen är ganska liten att tårkanalerna slutar fungera, det är ju i hornhinnan man lasrar, och inte i någon av tårkanalerna? Däremot är det ju en relativt vanlig komplikation att man upplever ögat som torrare, men då tror jag att det är snarare för att hinnan blivit känsligare och kräver mer fukt.
Aha, ja det lät ju jätterimligt! Jag har funderat på varför ögat blir torrare, och det där lät ju som den absolut troligaste förklaringen.
 
Jag har precis haft min 3 månaderskoll hos Memira, och det såg kanon ut, och jag ser också kanon! Jag är kanske lite ljuskänsligare än tidigare, har helst solglasögon även när det är molnigt/mulet, men det kanske jag bara tänker på pga att jag nästa alltid bara haft glasögon och då inte haft möjligheten att ha solglasögon :) Jag var närsynt och brytningsfel, -5,5 och -5,75 hade jag. Jag har i princip 150% bättre syn enl min kontakt på memira haha! Ser tydligen bättre än vad man måste göra för att bli jas-pilot. Men det kanske är nått dom säger till "alla" ;) Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde detta tidigare! :bump:

Låter iaf bra att dom vill att du återkommer om ett år, och jag håller tummarna att din syn har blivit stadigare.
 
Registrerade mig precis här på bukefalos... Mest för denna trådens skull, men är jag även hästintresserad :). Dock inte till den grad att jag regelbundet skriver på forum...

Är också väldigt nyfiken på att korrigera min syn men ängslig som man är så har jag inte kommit till skott.
Har varit på förundersökning på både Memira och Vårda. Min syn har varit dålig men stabil ett bra tag nu och jag har fått klartecken av båda två. Men jag har fortf det där stora "tänk om..." i bakhuvudet.

@Vira Det har gått mer än ett år nu. Har du gjort operationen? Isf hade det varit trevligt med lite feedback :) Några biverkingar?

@Trott Hur är det för dig? Fortfarande lika nöjd? Har du upplevt några problem?

Tacksam för all feedback!
 
Registrerade mig precis här på bukefalos... Mest för denna trådens skull, men är jag även hästintresserad :). Dock inte till den grad att jag regelbundet skriver på forum...

Är också väldigt nyfiken på att korrigera min syn men ängslig som man är så har jag inte kommit till skott.
Har varit på förundersökning på både Memira och Vårda. Min syn har varit dålig men stabil ett bra tag nu och jag har fått klartecken av båda två. Men jag har fortf det där stora "tänk om..." i bakhuvudet.

@Vira Det har gått mer än ett år nu. Har du gjort operationen? Isf hade det varit trevligt med lite feedback :) Några biverkingar?

@Trott Hur är det för dig? Fortfarande lika nöjd? Har du upplevt några problem?

Tacksam för all feedback!
Jag är fortfarande nöjd :) till våren har det väl gått två år och än har jag inga problem som jag inte hade innan = jobbigt att köra när det är mörkt eller mörkt plus regn. Så än är det inget att klaga på *peppar peppar ta i trä * :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp