Ögonlaser

Registrerade mig precis här på bukefalos... Mest för denna trådens skull, men är jag även hästintresserad :). Dock inte till den grad att jag regelbundet skriver på forum...

Är också väldigt nyfiken på att korrigera min syn men ängslig som man är så har jag inte kommit till skott.
Har varit på förundersökning på både Memira och Vårda. Min syn har varit dålig men stabil ett bra tag nu och jag har fått klartecken av båda två. Men jag har fortf det där stora "tänk om..." i bakhuvudet.

@Vira Det har gått mer än ett år nu. Har du gjort operationen? Isf hade det varit trevligt med lite feedback :) Några biverkingar?

@Trott Hur är det för dig? Fortfarande lika nöjd? Har du upplevt några problem?

Tacksam för all feedback!
Jag fegade ur! Min bror var på kontroll där strax efter mig, och fick höra ännu mer om riskerna än vad jag hade gjort. Lät på dem som att om man hade så stora synfel som han och jag har (omkring 7) så får man i princip räkna med att det inte blir riktigt rätt i alla fall, och att man får problem med att köra bil i mörker, och då vågade inte jag. Men om jag hade ett mindre synfel hade jag definitivt provat, och det kan nog hända att jag gör det lite längre fram när tekniken har blivit bättre :).
 
Jag opererade mig för snart två år sedan och ångrar mig inte. Hade i och för sig ett ganska litet synfel (-2,5?).
När det gäller själva operationen tyckte jag att det värsta var när de skulle skära upp hornhinnan samt att det luktade lite bränt när de använde lasern. :cautious: Efteråt tyckte jag mest att det sved samt att jag var känslig för ljus i ett antal timmar, kände mig lite fånig när jag hade solglasögon på mig nör jag gick genom stan och det var mörkt ute :o.

Allt läkte som det skulle, jag var torr i ögonen i ca ett halvår men då hade jag torr luft både på jobbet och hemma så frågan är om allt berodde på operationen. Jag fick inte helt perfekt syn på ena ögat men så nära man kam komma och på det andra ögat blev det perfekt.

Kan verkligen rekommendera att göra det. :)
 
Jag vill också gärna operera mina ögon, men min syn har inte stabiliserat sig ännu.

Däremot har min sambo nyligen opererat sig. Tyvärr verkar det inte som att det kommer att bli riktigt bra och han kommer förmodligen att behöva göra om operationen. Det kan bero på att han utöver vanligt synfel även hade ett brytningsfel. Men där han gjorde operationen kostar det ingenting att korrigera med en ny operation och de är väldigt trevliga. Vi har träffat på flera som har gjort sin operation hos dem och de har alla varit väldigt nöjda.
 
Tack för era svar!

@Vira Haha då är vi två om att fega ur! Kan mycket väl bli så för min del också. Man är rädd alltså... Trots att jag har haft dålig syn i typ hela mitt liv så är tanken av att någon ska in och pilla i mina ögon väldigt skrämmande.

@FiaM Kul att du är nöjd! Nä, -2,5 är ju inte så farligt. Att glida runt med solglasögon låter ju snarare som en fördel än en nackdel ;)

@Skyggni Tråkigt med sambon. Får verkligen hoppas att allt löser sig. Det är ju iaf bra att ni får gratis korrigering. Vet du vad klniken heter?

Jag håller er uppdaterade på hur det blir för mig. Tror jag väntar med det ett tag till. :) Dock känns det nästan som att ju mer jag läser och funderar desto längre bort kommer jag.

Tack igen för alla svar!
 
Jag vill också gärna operera mina ögon, men min syn har inte stabiliserat sig ännu.

Däremot har min sambo nyligen opererat sig. Tyvärr verkar det inte som att det kommer att bli riktigt bra och han kommer förmodligen att behöva göra om operationen. Det kan bero på att han utöver vanligt synfel även hade ett brytningsfel. Men där han gjorde operationen kostar det ingenting att korrigera med en ny operation och de är väldigt trevliga. Vi har träffat på flera som har gjort sin operation hos dem och de har alla varit väldigt nöjda.
Jobbigt att han inte fick det bra på en gång. Jag var både närsynt och hade brytningsfel och det var inga problem för mig. Så olika det kan vara! Jag hade runt -5 -5.75 och fick inte höra om några förhöjda risker.
 
Tråkigt med sambon. Får verkligen hoppas att allt löser sig. Det är ju iaf bra att ni får gratis korrigering. Vet du vad klniken heter?

Han har gjort den på Memira i Malmö, men nästa operation blir förmodligen antingen i Lund eller Helsingborg. Men har behöver vänta tills i januari innan det vet säkert om operationen behöver göras om.

En av hans kollegor har gjort operationen med samma företag och även hon behövde korrigera, dock bara på ett öga.
 
Ni som har korrigerat synfel med ögonlaser, hur gick det? Blev det bra? Har ni fått några problem efteråt, typ ökad ljuskänslighet eller torrare ögon?

Jag har börjat dra igång processen med ögonlaser (ska på förundersökning hos memira om en vecka), men börjar känna mig nervös. Å ena sidan skulle det vara såååå skönt att slippa glasögonen/linserna som jag har dragits med sedan femårsåldern. Å andra sidan vill jag inte hamna ur askan i elden, och eftersom min kropp är lite av ett måndagsexemplar känns det som att jag är typen som drabbas av de komplikationer som kan komma :p. Det blir inte heller bättre av att jag måste trixa med mina mediciner eftersom den som håller mig i form inte får tas under någon månad kring operationen pga infektionsrisken. Och så är det ju ganska många tusenlappar det handlar om också ...

Så berätta, hur var det för er? :)


Tänk bra på att man kan inte får nya ögon om något blir fel. En släkting har gjort en ögon operation ve ej vilken sorts metod som användes men det är något års sedan, och synen ändrar sig hela tiden på ena ögat för släktingen. De har provat att göra om operationen på annat vis sätt vet ej hur eller vad man gjorde men det ögat har fortfarande inte "stabil" syn. Så nu har minsläkting endast ett fungerande öga. Krånglade ögat går ej att operera om en 3 ggr. Har kollat på "vanlig ögon mottagning på sjukhuset också.
Kan var värt att tänka på att det inte alltid går så bra. Och man blir inte alltid lika bra behandlad på alla företag när operationen misslyckas. Släktingen opererade ögonen för att slippa glasögonen.

Mvh
Pudlan
 
Puttar upp denna tråden! Är ni i tråden fortsatt nöjda? Någon mer som gjort sen tråden var aktiv sist?

Jag funderar på att lasra ögonen, men vet inte om jag vågar (pga fattig och mesig). Trivs i glasögon, men de är rätt otympliga när man rider, sportar, ligger i soffan, har gaming headset (= typ all tid då jag inte är på jobbet). Och jag kan inte ha linser då jag har brytningsfel och om linsen hamnar liiiiite snett så ser jag extremt dåligt. Har provat otaliga linser och fått nöja mig med att linserna hamnar snett ca 100 gånger om dagen.

Tror inte jag har speciellt mycket synfel dock, står 0,75 och 1,25 på linserna - är det mina synfel?
 
Puttar upp denna tråden! Är ni i tråden fortsatt nöjda? Någon mer som gjort sen tråden var aktiv sist?

Tror inte jag har speciellt mycket synfel dock, står 0,75 och 1,25 på linserna - är det mina synfel?
Jag fick en gratis konsultation från My Dog men har ännu inte varit på undersökningen. Det har väl varit min dröm länge att slippa glasögon men jag är som @GardenAngel lite feg och tycker att det är mycket pengar. Dessutom fungerar linser för mig, för det mesta i alla fall, så jag blir så osäker på om det är värt det. Mitt synfel har i princip hållit sig konstant hela tiden så ur den synvinkeln borde jag ju vara en bra kandidat.

Det är dina synfel och det är inte särskilt mycket, jag tror jag har -2,25.
 
Jag gjorde en operation i november 2015. Inga problem överhuvudtaget och jag är väldigt nöjd.

Det kändes när de lyfte av hinnan på ögat vilket killades :rofl: Jag är lite knäpp så jag tycker bara att sånt är kul.
Körde bil mindre än ett dygn senare. Använde droppar enligt ordination men efteråt har jag inte haft problem med torrhet.

Jag hade -1,75 på ena ögat och -3,5 på andra ögat. Astigmatism på båda.
FS-LASIK hette metoden om jag minns rätt. Den "snällaste" sorten :) Operationen gjordes på Memira i Malmö men undersökning före och efter gjorde jag i Lund.
 
Jag har gjort för typ 4 år sen. Kommer inte ihåg exakt vilken metod, men det var en där dom löste upp hornhinnan, petade den åt sidan, körde laser och petade tillbaka hornhinnan. Hade torra ögon innan och var tvungen att köra ögondroppar typ 5 gånger om dagen i minst ett halvår innan operationen. Hade gett mig fan på att operera! Hade typ -5 och -7 eller något sånt. Hade ganska kraftiga besvär ett dygn men fick telefonhjälp från läkaren som utfört op. Typ 21 en fredagkväll, bra service! Var sjukskriven typ en vecka, mer eller mindre jävligt dålig syn från början, men det tog sig och blev bra på typ en vecka. Såg ruskigt bra sen. Har fått lite sämre syn nu misstänker jag. Nöjd, använde koskela. Skulle göra om det alla dagar i veckan!

Använder ögondroppar morgon och kväll, men hade som sagt torra ögon innan också. Något sämre mörker seende skulle jag tro.:cool:
 
En närstående till mig fick gjort LASEK för ca 5 år sedan. Rent optiskt var operationen lyckad, synfelet korrigerades fullt ut. Dock har h*n sedan operationen haft stora problem med torra ögon. Viss torrhet fanns redan före operationen, men mycket små besvär. Sett i backspegeln borde h*n dock inte ha opererats, eftersom det inte är ovanligt att lindriga problem med torra ögon förvärras rejält.
 
Puttar upp denna tråden! Är ni i tråden fortsatt nöjda? Någon mer som gjort sen tråden var aktiv sist?

Jag funderar på att lasra ögonen, men vet inte om jag vågar (pga fattig och mesig). Trivs i glasögon, men de är rätt otympliga när man rider, sportar, ligger i soffan, har gaming headset (= typ all tid då jag inte är på jobbet). Och jag kan inte ha linser då jag har brytningsfel och om linsen hamnar liiiiite snett så ser jag extremt dåligt. Har provat otaliga linser och fått nöja mig med att linserna hamnar snett ca 100 gånger om dagen.

Tror inte jag har speciellt mycket synfel dock, står 0,75 och 1,25 på linserna - är det mina synfel?

Jag fick väldigt mycket torrare ögon och mycket sämre mörkerseende. Det har blivit riktigt jobbigt att köra bil när det är mörkt.
Och nu sitter jag här i glasögon igen. Jag opererades 2011, synen blev toppen och jag var nöjd för det övervägde nackdelarna att jag såg bra och slapp glasögon. Nu har jag nackdelarna kvar och glasögonen tillbaka...
 
Jag fick väldigt mycket torrare ögon och mycket sämre mörkerseende. Det har blivit riktigt jobbigt att köra bil när det är mörkt.
Och nu sitter jag här i glasögon igen. Jag opererades 2011, synen blev toppen och jag var nöjd för det övervägde nackdelarna att jag såg bra och slapp glasögon. Nu har jag nackdelarna kvar och glasögonen tillbaka...
Din syn har alltså blivit sämre igen, om jag förstår dig rätt? Hur mycket synfel hade du innan? Hade du haft oförändrat synfel i fem år innan operationen? (har för mig att de rekommenderade det. Jag har haft oförändrad syn sen jag fick glasögonen för tio år sen.)
 
Din syn har alltså blivit sämre igen, om jag förstår dig rätt? Hur mycket synfel hade du innan? Hade du haft oförändrat synfel i fem år innan operationen? (har för mig att de rekommenderade det. Jag har haft oförändrad syn sen jag fick glasögonen för tio år sen.)
Precis, inte mycket men så att jag behövde glasögon tyckte optikern och hej! vad mycket bättre jag ser :angel:
Jag hade haft oförändrat synfel i de antal år som Memira krävde, jag kommer inte ihåg antalet men 5 kan säkert stämma. Jag hade -4,25 på ett öga och -3,75 på ett.
Jag hade hoppats att det skulle "hålla" lite längre, även om jag var medveten om att man kanske skulle behöva glasögon igen känns det som lite väl kort period.

Min bror opererades något år senare, hade mindre synfel än jag. Fick glaskroppsavlossning tror jag det heter, har nu som en "mask" som flyter runt och är i vägen i synfältet. Väldigt ledsen och besviken, han är verkligen en sån som researchar och ställer frågor men de "glömde" nämna det. När han tog upp det sen fick han veta att det var mycket vanligt, konstigt att de inte sa det när han frågade innan då..
 
Puttar upp denna tråd då jag funderar på ögonlaser. Har varit på Memira två gånger med 1,5 års mellanrum och har oförändrad syn i 2,5 år. Det var då jag skaffade första glasögonen så kan ha varit samma även längre tid. Är översynt och har brytningsfel. Vet inte vad siffrorna står för men har PWR +0,25 och CYL/ADD -1,25. Det är LASEK som är aktuellt för mig isåfall.
Mitt "problem" är att jag jobbar som lokförare och är förstås beroende av bra syn för att kunna jobba. Är orolig att om det inte blir bra så tänk om det inte längre går att korrigera med glasögon? :nailbiting: hon sa dock att den risken är extremt liten, att det vanliga om det inte blir bra är att man får ha glasögon igen och visst, surt att lägga pengar utan resultat men ändå kanske värt risken isåfall då 95% blir bra efter en första operation.. vad säger ni som gjort detta? Dessutom sa hon att med mitt synfel tar läkningen lite längre, får nog räkna med att inte kunna jobba på 4-5 veckor men då blir man sjukskriven...😒
 
Puttar upp denna tråd då jag funderar på ögonlaser. Har varit på Memira två gånger med 1,5 års mellanrum och har oförändrad syn i 2,5 år. Det var då jag skaffade första glasögonen så kan ha varit samma även längre tid. Är översynt och har brytningsfel. Vet inte vad siffrorna står för men har PWR +0,25 och CYL/ADD -1,25. Det är LASEK som är aktuellt för mig isåfall.
Mitt "problem" är att jag jobbar som lokförare och är förstås beroende av bra syn för att kunna jobba. Är orolig att om det inte blir bra så tänk om det inte längre går att korrigera med glasögon? :nailbiting: hon sa dock att den risken är extremt liten, att det vanliga om det inte blir bra är att man får ha glasögon igen och visst, surt att lägga pengar utan resultat men ändå kanske värt risken isåfall då 95% blir bra efter en första operation.. vad säger ni som gjort detta? Dessutom sa hon att med mitt synfel tar läkningen lite längre, får nog räkna med att inte kunna jobba på 4-5 veckor men då blir man sjukskriven...😒
Jag vet ju inte vilka krav som är för synen för lokförare men både mitt och makens, samt bror och kompis som alla opererat ögonen har fått kraftigt försämrat mörkerseende. Jag och maken har dessutom glasögon igen. Men det är mörkerseendet och de torra ögonen/ljuskänsligheten som jag upplever är de värsta "biverkningar" förutom att det är trist att behöva ha glasögon igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp