Ohanterad 10årig valack

Har du läst inlägg 24, 25 o 26?
Tack Vallhund, såg det nu.

TS: Ja då får du nog lämna iväg hästen för inridning, om det uppstår samma problem där, eller om personen anser att hästen har något annat problem så hade jag ombesiktigat hästen ännu en gång och då varit noga med vad problemet är så veterinären kan kolla tex rygg och annat som vet anser är relevant. Sen är frågan hur mkt tid och pengar man själv vill lägga på ett sånt projekt.
 
Tack Vallhund, såg det nu.

TS: Ja då får du nog lämna iväg hästen för inridning, om det uppstår samma problem där, eller om personen anser att hästen har något annat problem så hade jag ombesiktigat hästen ännu en gång och då varit noga med vad problemet är så veterinären kan kolla tex rygg och annat som vet anser är relevant. Sen är frågan hur mkt tid och pengar man själv vill lägga på ett sånt projekt.
Är benägen att hålla med dig, sen är jag ff nyfiken på om hästen kollats på en gårdsbesiktning eller på klinik o huruvida TS var med själv eller inte, kan inte se att det framkommit i tråden.
 
Det va mer så att jag tyckte så mycket om hästen och jag tycker inte att man ska slakta snälla, hela hästar :)

Jag kan förstå tanken. Men det här är ju tyvärr inte en snäll, hel häst.
Inte sett till ridning åtminstone.

Och här har du tagit dig vatten över huvudet.
Om hästen "måste" ridas in: lämna bort till proffs och var ärlig med att det inte fungerat. Var också ärlig med att den inridningserfarne person du anlitat, inte heller lyckats.,

Annars: överväg om du ska behålla hästen för exempelvis "trick-träning" eller annat sätt att umgås än att rida, alternativen blir då att sälja som sällskapshäst (och än en gång: var tydlig med vilka problem som uppstått) eller låt avliva.
En död häst lider inte; en levande men svår häst kan mycket väl komma att bli lidande.
 
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben

Jag hade skickat iväg hästen en månad (eller längre) till ett proffs och sett vad som händer. Går det bra så är det en billig peng för att få en fungerande häst, går det inte bra så är det en billigt peng för att slippa bryta nacken genom att försöka själv.
 
Antingen hade jag tagit bort den rätt av. Eller gjort en grundlig utredning och om det inte visar något hade jag skickat den till ett proffs för inridning. Dock hade jag bestämt innan hur mycket jag är beredd att satsa i pengar.
 
Inne på @Amanda_F :s linje. Har den inte varit i arbete är jag skeptisk till att den kommer att hålla.
Sen tror jag också att det är nåt fel på den. Behjärtansvärt, men nä. Stoppa tillbaka hästen i sin hage och hitta en annan.
 
Om ägaren inte hade tid med att rida in honom och inte "kände något för hästen", varför sålde inte denna hästen som 3 åring? En välstammad trevlig 3-valack borde vara relativt lättsåld, ingen normalfuntad människa låter väl en sådan häst bara gå och skräpa i 7 år för sedan att ge bort den, snacka om förlust....!

Min gissning är att det finns en annan anledning att hästen inte är inriden, t.ex. att det är något fel på den fysiskt eller psykiskt. Det kan t.ex. vara problem i ryggen som gör att den inte kan ridas. Gjordes en noggran vet.besiktning innan du tog hem den?

Helt OT här men jag känner till en del sådana fall. Faktiskt inte så ovanligt alls. Och då menar jag inte att hästen har varit skadad och släpps utan intresset har inte funnits.

Har flertalet exempel runt omkring så det är vanligare än man tror. (eller så har jag väldigt ovanligt folk runtomkring mig :D )

TS Jag skulle som nämnts tidigare att lämna iväg hästen till ett proffs som jobbar med det för att få hjälp och berätta vad du gjort och hästen gjort innan.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
861
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp