Ohanterad Fölunge

Jamtland

Trådstartare
Har för snart en vecka sedan fått hem min nya fölunge. Hon är ca 4 månader så hon har såklart sin mamma med sig som jag lånat av uppfödaren. Stoet är både social, lätthanterad och trevlig. Fölungen är rätt ohanterad och tyvärr väldigt blyg för folk.
Hur skulle ni jobba med en sådan fölis?
Det går att klia och klappa henne om man "smyger" på henne från sidan/ bakifrån och hinner lägga handen på henne innan hon ser att du är där.

Jag är egentligen inte ett dugg orolig eller tveksam hur jag ska hantera och "träna" henne men känner att det vore intressant att höra hur andra skulle göra i samma situation för att i framtiden få en lugn och trygg rid- och körhäst?
/Jenny
 
Har för snart en vecka sedan fått hem min nya fölunge. Hon är ca 4 månader så hon har såklart sin mamma med sig som jag lånat av uppfödaren. Stoet är både social, lätthanterad och trevlig. Fölungen är rätt ohanterad och tyvärr väldigt blyg för folk.
Hur skulle ni jobba med en sådan fölis?
Det går att klia och klappa henne om man "smyger" på henne från sidan/ bakifrån och hinner lägga handen på henne innan hon ser att du är där.

Jag är egentligen inte ett dugg orolig eller tveksam hur jag ska hantera och "träna" henne men känner att det vore intressant att höra hur andra skulle göra i samma situation för att i framtiden få en lugn och trygg rid- och körhäst?
/Jenny
Jag hade fortsatt att hanterat mamman med fölis närvarande och som du gör redan nu, kliat, kliat och kliat henne så hon känner och ser att du är en trevlig filur och att det är riktigt skönt och mysigt att bli kliad.

Hur länge ska du ha stoet hos er, längre än två månader hoppas jag? En fyramånaders tycker jag det räcker med att kunna sätta grimma på, leda med stoet och få hovarna verkade. Att leda med stoet får du ta med en nypa salt, det kan gå lite sådär att få dem att följa med och man får ha gott om tid, medhjälpare och tålamod om det ska ledas, annars får du nöja dig med att hon följer med mellan hage och stall om de inte går på lösdrift.

När hon är mer van vid dig och den nya situationen så smekningar över hela kroppen, även under mage, juver och ben. Jag har smekt med hopknövlade morotspåsar som prasslar lite, händerna och borstar. Hitta var det är skönt att bli kliad.
 
Jag skulle nog brötat omkring en hel del. Skramlat med redskap. Tappat borstar. Sådant som inte skrämmer märren vilket får fölis att inse att människor gör konstiga saker men det händer inget.
Min åring försöker jag vänja vid "kramar". Jag går emot honom med armarna utsträckta och tjoar -Ska vi kramas? Inte för att jag brukar krama hästar men för att han inte ska skygga för viftande händer och utrop. Jag får nu, efter tre månader komma ända fram om jag fäller ner den ena handen men han är fortfarande skeptisk. Jag "kramar" alltid ardennern framför honom. När jag sen väl får krama så är det för att förbereda för loke och sadelgjord. Något som kramar åt. Kramförsöken övergår alltid i bästa kliet.
 
Jag har alltid mina föl i stort sätt ohanterade. Kliar, kelar inte och låter dem växa upp i stor flock.
Tar in dem när det är dags för chipning. Då ställer jag in föl och mamma i box, sätter på grimma för första gången. Lite trixigt, men eftersom dem inte är så stora kan man göra det "i farten" även om de sprattlar lite. Sedan ledtränas fölen; oftast genom att vara fastbundna i mamma med handhästgjord. En leder mamma och en går bakom fölet. Sedan går vi. Fölen brukar ibland streta, stegra eller härja lite men är snabblärda och brukar ta 15-20min sedan är de helt ledbara och går med fint.
Efter det verkas dem och är då fortfarande bunden i mamma; då tränar man att vara fastbunden samtidigt som mamma är väldigt nära.
Använder alltid mamma i träningen av föl då hon är deras trygghet. Allt blir en första gång nångång och då är det tryggt att ha mamma bredvid.
Vi som arbetar med fölen är alltid lugna och metodiska.
 
Vill du ha fölet mer tamt hade jag tagit in mamma och föl i en box och pysslat med mamman. Låta fölet undersöka dig själv.
Den "tingas" vara nära dig eftersom utrymmet är litet men kan fortfarande "fly" dvs gå undan om det blir läskigt.
Klia på rumpan om du får möjlighet , det brukar dem gilla och acceptera först.
Att bli klappad på huvudet brukar vara det läskigaste enligt ohanterade småttingar ;)
 
Jag skulle bygga upp relationen med mamman. Det är hon som visar fölet hur det ska bemöta dig.
Jag skulle låta fölet bli nyfiken på mig och själv söka kontakt med mig, inte tränga mig på.

När fölen sökt kontakt med mig kan jag klia och klämma på dem så att de blir vana vid att det inte är hotfullt med att människor känner på dem överallt på kroppen.

All min kontakt med föl bygger på att jag har en bra relation med mamman.
 
Hade också börjat mest med mamman rätt som det är tar nog fölet eget initiativ .När jag jobbade på stuteri och med bla unghästbeten var det de unghästar som var lagom mycket hanterade de som var mest nyfikna.De som var mycket hanterade ( inte alla men många) var liksom lite trötta på människorna.Klart jag tycker man ska hantera sin unge så ex Hovslagaren ska få ett lättsamt jobb mmm men gör det med måtta.Sen är ju alla föl olika personligheter en del håller sig mer för sig själva
 
Har för snart en vecka sedan fått hem min nya fölunge. Hon är ca 4 månader så hon har såklart sin mamma med sig som jag lånat av uppfödaren. Stoet är både social, lätthanterad och trevlig. Fölungen är rätt ohanterad och tyvärr väldigt blyg för folk.
Hur skulle ni jobba med en sådan fölis?
Det går att klia och klappa henne om man "smyger" på henne från sidan/ bakifrån och hinner lägga handen på henne innan hon ser att du är där.

Jag är egentligen inte ett dugg orolig eller tveksam hur jag ska hantera och "träna" henne men känner att det vore intressant att höra hur andra skulle göra i samma situation för att i framtiden få en lugn och trygg rid- och körhäst?
/Jenny
Väldigt väldigt OT, men jösses vilken söt avatarbild du har!!!:love::love::love:
 
Jag hade fortsatt att hanterat mamman med fölis närvarande och som du gör redan nu, kliat, kliat och kliat henne så hon känner och ser att du är en trevlig filur och att det är riktigt skönt och mysigt att bli kliad.

Hur länge ska du ha stoet hos er, längre än två månader hoppas jag? En fyramånaders tycker jag det räcker med att kunna sätta grimma på, leda med stoet och få hovarna verkade. Att leda med stoet får du ta med en nypa salt, det kan gå lite sådär att få dem att följa med och man får ha gott om tid, medhjälpare och tålamod om det ska ledas, annars får du nöja dig med att hon följer med mellan hage och stall om de inte går på lösdrift.

När hon är mer van vid dig och den nya situationen så smekningar över hela kroppen, även under mage, juver och ben. Jag har smekt med hopknövlade morotspåsar som prasslar lite, händerna och borstar. Hitta var det är skönt att bli kliad.
Än så länge får vi inte på grimman och att verka hovar (på ett "bra" sätt) är inte att tänka på än.
Men vi har gjort stora framsteg, igår fick jag borsta över mannen och klia ända upp i pannluggen utan att hon brydde sig!

En fråga till, Det har visat sig att hon är väldigt kittlig under magen. Hon lägger öronen och går undan. Givetvis låter jag bli att hålla på där under just nu, Vill bygga upp förtroendet först. Men igår råkade sambon komma åt på fel ställe, öronen åkte bak och det small en bakhov i väggen. Sparkar accepterar jag inte och nu knuffade jag undan henne från både oss och maten vi mutade/distraherade med. Hur skulle ni bemöta sparkar från en sån liten?
 
Än så länge hade jag mest ignorerat men jag tycker inte det är fel att knuffa bort henne om hon gör så, att sätta gränser utan att bli hård mot henne. Så länge hon inte testar att hugga eller sparka er eller hotar hade jag ignorerat eller gjort som du gör, knuffat bort. Jag brukar befästa nej väldigt tidigt men så pratar jag väldigt mycket med mina djur, så nej och stöta bort eller ignorera beror lite på situation.
 
Jag har ju fått ta över unghästar folk köpt som ohanterade och som skrämt ägarna. Den första var en 2-årig blandning av NewForest-Lippizzaner som högg folk, en jättesmart och jätterolig häst som lärt sig att attackera för att slippa bli hanterad. Vi gjorde allt ihop, sov ihop, skogspromenader med henne lös så hon fick leka hund, badade tillsammans och hittade på allsköns upptåg tillsammans med. Hon märkte att människor kunde vara kul typer att vara tillsammans med och jag lärde henne en hel massa onödigt och eftersom det var Lippizzanern som tog över så blev det cirkushäst av henne om man ville. En trygg individ som senare hamnade på ridskola och som ungarna älskade och det var ömsesidigt så man behöver inte göra speciellt mycket mer än att ha kul tillsammans för det är väl det hästägandet ska gå ut på? Eller?

Jag har fortsatt i samma stil, tar hästarna med en klackspark men busar och retas gärna med dom om dom vill göra detsamma, det är dom som bestämmer takten och jag bara hänger på. Alla hästar jag haft eller haft hand om har fått friheten att under kontrollerade former springa fritt i skog och mark och alla har kommit på inkallning, bara att vissla på dom så kom dom. (Ja Fantomen visslade ju på sin så varför inte?) :D Alla utan undantag har blivit trygga individer som hellre velat vara med sina tvåbenta kompisar än sina fyrbenta som dom ju är med största delen på dygnet.

 
Än så länge får vi inte på grimman och att verka hovar (på ett "bra" sätt) är inte att tänka på än.
Men vi har gjort stora framsteg, igår fick jag borsta över mannen och klia ända upp i pannluggen utan att hon brydde sig!

En fråga till, Det har visat sig att hon är väldigt kittlig under magen. Hon lägger öronen och går undan. Givetvis låter jag bli att hålla på där under just nu, Vill bygga upp förtroendet först. Men igår råkade sambon komma åt på fel ställe, öronen åkte bak och det small en bakhov i väggen. Sparkar accepterar jag inte och nu knuffade jag undan henne från både oss och maten vi mutade/distraherade med. Hur skulle ni bemöta sparkar från en sån liten?
Ang inte få på grimman: när du bestämmer dig för att det är dags för grimma så tveka inte utan den ska bara på.
Har man försökt och misslyckats är det ännu svårare nästa gång och fölet lär sig att den kan komma undan.
Än så länge är de små och då kan man trä på den även om de stegrar eller sprattlar runt ;) blir svårare när den är äldre (och högre) om man väntar för länge eller om man tidigare tvekat och "gett upp" för att det "inte gick".
 
Jag snor ihop ett grimskaft till grimma. Lägg det långt ner på halsen i ögla medans kliande pågår. Anlägg tryck, dvs fölungen inser att den "sitter fast". Få stopp på busen som troligtvis backar in i ett hörn. Dra upp öglan en bit. Gör ögla runt nosryggen men utan tryck. Fortfarande är det den första öglan som håller fast. Gör en knop så den sitter kvar medans du övar klart eller byt till en riktig grimma.
 
Jag brukar lära dom att "gå i koppel" som en hund, skitsmidigt när man vill ha dom med sig utan att behöva trassla med grimma i hagen och bara lägga ett grimskaft runt halsen på dom istället,,,,,eller ett balsnöre om man har det i fickan.

Jag har fått många kommentarer om att hästen kan smita om den bara har halsband och koppel som en hund, kan man inte stoppa den med det så kan man definitivt inte stoppa den med varken grimma eller träns för har 600 kilo envist djur bestämt sig så går dom oavsett vad dom sitter fast med.

Även kossor och tjurar kan man lära gå i koppel fast folk brukar gå en omväg om man kommer med ett ton tjur i koppel på skogspromenad. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
4 989
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp