Ojordade vägguttag

Retina

Trådstartare
Vi har nyligen köpt ett hus byggt -57 där alla uttag är ojordade. Jag har googlat men begriper inte - vad BETYDER det? Jag har förstått att det är säkrare att ha jordade uttag med tanke på personsäkerheten men skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara hur/varför.

Vi har en juicemaskin med en stor kolv, och i förra veckan när jag diskat den och skulle sätta tillbaka den tyckte jag att ytan på den kändes konstig och insåg sedan att den förmodligen var strömförande då det pirrade i fingertopparna. Har detta med det ojordade uttaget att göra? Skulle det kunna hända samma sak i ett jordat uttag?

Besiktningsmannen sade att man inte fick blanda jordade och ojordade uttag i samma rum så skulle man byta uttag fick man göra det i hela rummet. Men hur är det att använda t.ex ett jordat grenuttag i ett ojordad uttag?

Jag läste att det kostade ca 3000 kr att byta uttag till jordade och blev väldigt glad för en kort sekund, tills jag läste att om man behöver dra om elen också så kunde det kosta ca 50 000 kr... Jag antar att det behövs i vårt hus eftersom det är såpass gammalt. Är det en prisbild som stämmer överens mer eran?

EN fråga till: om man drar om elen, hur går det till rent praktiskt? Jag tänker på att vi senaste månaden tapetserat om i köket... Många frågor, tacksam för svar från en nybliven husägare :grin:
 
Vi drog om elen i vårt vardagsrum när vi flyttade in. Ca 10-12 uttag plus all dragning plus knappar och grejer (och arbetet) gick på ca 13 000. Dessvärre handlar det om en hel del borrande i väggar, en del i vårt tak också då vi satte in en ny lampa. Vi passade på medan vi renoverade, ringde in elektrikern när vi bara hade skivor på väggarna, sen satte vi panel när han var klar.
 
Vi drog om elen i vårt vardagsrum när vi flyttade in. Ca 10-12 uttag plus all dragning plus knappar och grejer (och arbetet) gick på ca 13 000. Dessvärre handlar det om en hel del borrande i väggar, en del i vårt tak också då vi satte in en ny lampa. Vi passade på medan vi renoverade, ringde in elektrikern när vi bara hade skivor på väggarna, sen satte vi panel när han var klar.

Tack för svar! Då kanske det är rimligt med 50 000 om det handlar om ett helt hus då. Det var det jag hade på känn angående eldragningen... Vi har en elkabel längst upp mot listen i taket där vi satt tapeten emot. Jag antar att man tar bort den? Det blir fint med en cm glapp mellan tapet och list. :up: Eller kan man lämna kvar den utan att den är ikopplad? Funderar på om man kunde lämna dem och ta bort dem nästa gång det är dags att göra om i köket... Själva kablarna drar man väl i väggarna nu för tiden?
 
Det är klart att ni kan lämna kvar en kabel som inte används, men jag tror ändå det är bättre att ta bort den med en gång, så är det gjort liksom. Om glappet stör kan ni alltid byta ut listen mot en bredare :)
 
Spelar knappast någon roll vad jag betalar, det är ju upp till elektriker och hur stor yta huset är på.

Tänkte att det väl borde finnas ett cirkapris på en genomgång av en elektriker som ska göra en allmän koll och bedömning av elen i en bostad? Var det så himla dumt tänkt?

Det är klart att ni kan lämna kvar en kabel som inte används, men jag tror ändå det är bättre att ta bort den med en gång, så är det gjort liksom. Om glappet stör kan ni alltid byta ut listen mot en bredare :)

Saken är den att kablarna även går ner till uttagen så vi har tapetserat över dem såsom de gjort när de tapetserade första gången... Så tar vi bort dem finns det nog inte så mycket annat att göra än att tapetsera om. :banghead:
 
Det är ju privata näringsidkare, vem menar du skulle kräva enhetlig prissättning för en byggnad? Både timpris och yta varierar ju.

Det jag var ute efter var en UNGEFÄRLIG prisbild, om det generellt brukar kosta en tusenlapp eller 10 000 kr att ta hem en elektriker som kollar läget och ger råd om framtida åtgärder i ett normalstort hus. Jag vet inte vad de gör eller hur lång tid som behövs när de gör en sådan el-koll så jag har ingen aning. Men jag tror vi lägger ner det här nu, tack ändå.
 
Det jag var ute efter var en UNGEFÄRLIG prisbild, om det generellt brukar kosta en tusenlapp eller 10 000 kr att ta hem en elektriker som kollar läget och ger råd om framtida åtgärder i ett normalstort hus. Jag vet inte vad de gör eller hur lång tid som behövs när de gör en sådan el-koll så jag har ingen aning. Men jag tror vi lägger ner det här nu, tack ändå.

Våra elektriker kostar mellan 530 kr och 1700 kr/timme, inte ens det ger en vägledning eftersom ingen vet hur långt tid respektive hantverkare beräknar för en genomgång.
 
Att installera jordfelsbrytare tillför mycket mer till säkerheten än vad skyddsjordning av eluttagen gör.
Och det är en pryl man sätter vid mätartavla/proppar, så betydligt enklare och billigare.
De flesta apparater vi använder i dag är dubbelisolerade och då spelar det inte ens roll om uttagen är jordade.

Jordfelsbrytare mäter strömmen som kommer in och går ut i ledningarna. Om summan inte stämmer så att något försvinner fel väg så bryter den elen. Snabbare och vid mindre mängder än propparna.
 
Som tillägg till vad @MiaMia skriver. Om all eller det mesta av eldragningen är från -58 och inte renoverats, och du dessutom misstänker att inte allt fungerar som det ska, så är det nog dags att göra en fullständig omdragning av elen. Gamla elkablar håller inte hur länge som helst. Då kan man passa på att jorda elen om man vill, dvs dra fram en jordkabel tillsammans med fasledarna.

Elkablarna löper i väggen i rör. Med lite tur är rören i väggarna tillräckligt rymliga för att de nya kablarna kan dras i dem och då behöver man inte göra ingrepp i ytskikten. Ofta vill man dock komplettera med fler uttag, men det går att dra fram elkablar utanpå väggen för detta om man vill.

För att ta reda på vad arbetet skulle kosta tar ni kontakt med en (eller helst flera) elektriker som får titta på husets byggnadsritningar samt gör platsbesök hemma hos er och som sen får komma med offert. Ni betalar ingenting för hembesöket.

Vi har köpt ett hus från -68 som alltså blir 50 år nästa år och vi planerar att låta dra om all el inom kort. Dels för att det börjar bli dags åldersmässigt och dels för att tidigare ägare har varit och gjort egna eldragningar utan att veta vad de håller på med = livsfarligt!
 
Att installera jordfelsbrytare tillför mycket mer till säkerheten än vad skyddsjordning av eluttagen gör.
Och det är en pryl man sätter vid mätartavla/proppar, så betydligt enklare och billigare.
De flesta apparater vi använder i dag är dubbelisolerade och då spelar det inte ens roll om uttagen är jordade.

Jordfelsbrytare mäter strömmen som kommer in och går ut i ledningarna. Om summan inte stämmer så att något försvinner fel väg så bryter den elen. Snabbare och vid mindre mängder än propparna.

Tack! Ska kolla upp detta! :)

Som tillägg till vad @MiaMia skriver. Om all eller det mesta av eldragningen är från -58 och inte renoverats, och du dessutom misstänker att inte allt fungerar som det ska, så är det nog dags att göra en fullständig omdragning av elen. Gamla elkablar håller inte hur länge som helst. Då kan man passa på att jorda elen om man vill, dvs dra fram en jordkabel tillsammans med fasledarna.

Elkablarna löper i väggen i rör. Med lite tur är rören i väggarna tillräckligt rymliga för att de nya kablarna kan dras i dem och då behöver man inte göra ingrepp i ytskikten. Ofta vill man dock komplettera med fler uttag, men det går att dra fram elkablar utanpå väggen för detta om man vill.

För att ta reda på vad arbetet skulle kosta tar ni kontakt med en (eller helst flera) elektriker som får titta på husets byggnadsritningar samt gör platsbesök hemma hos er och som sen får komma med offert. Ni betalar ingenting för hembesöket.

Vi har köpt ett hus från -68 som alltså blir 50 år nästa år och vi planerar att låta dra om all el inom kort. Dels för att det börjar bli dags åldersmässigt och dels för att tidigare ägare har varit och gjort egna eldragningar utan att veta vad de håller på med = livsfarligt!

Fast här verkar det som att kablarna ligger utanpå väggen eftersom de går under liften i taket och ner till varje uttag? Eller går det rör i väggarna också? Eller ja det är ju klart, de går väl genom väggen någonstans och in till nästa rum. :confused: Absolut noll koll på detta...

Jag vet inte om jag misstänker att något är fel, har ingen aning om vad som orsakade att det pirrade i juicekolven, det kan ju vara fel på maskinen också. Men klart man blir nojig när det är ett gammalt hus med gamla ledningar. :o

Tror inte elen är dragen av någon som inte vet vad den pysslar med då allt annat i huset är ordentligt gjort. :) Mycket nu - skulle bytt tak och satt i jordvärme och bytt ut all el...

Min elektriker säger att det är ok att ha både jordat och ojordat, om man har jordfelsbrytare. Så jag byter mina kuloledningar lite pö om pö.

Verkar med andra ord vara delade åsikter om det där också då, precis som med allt annat i hela världen. :p
 
Tack! Ska kolla upp detta! :)



Fast här verkar det som att kablarna ligger utanpå väggen eftersom de går under liften i taket och ner till varje uttag? Eller går det rör i väggarna också? Eller ja det är ju klart, de går väl genom väggen någonstans och in till nästa rum. :confused: Absolut noll koll på detta...

Jag vet inte om jag misstänker att något är fel, har ingen aning om vad som orsakade att det pirrade i juicekolven, det kan ju vara fel på maskinen också. Men klart man blir nojig när det är ett gammalt hus med gamla ledningar. :o

Tror inte elen är dragen av någon som inte vet vad den pysslar med då allt annat i huset är ordentligt gjort. :) Mycket nu - skulle bytt tak och satt i jordvärme och bytt ut all el...



Verkar med andra ord vara delade åsikter om det där också då, precis som med allt annat i hela världen. :p
Förlåt, jag läste slarvigt och missade att all el var utanpåliggande. I så fall skulle jag renovera elen rum för rum allt eftersom jag renoverade/gjorde om i respektive rum. Och då passa på att fräsa spår för rör i väggarna så att jag slapp ha det utanpå.

Men först och främst - installera jordfelsbrytare. Det är snabbt gjort och kostar inte mycket.
 
Det jag var ute efter var en UNGEFÄRLIG prisbild, om det generellt brukar kosta en tusenlapp eller 10 000 kr att ta hem en elektriker som kollar läget och ger råd om framtida åtgärder i ett normalstort hus. Jag vet inte vad de gör eller hur lång tid som behövs när de gör en sådan el-koll så jag har ingen aning. Men jag tror vi lägger ner det här nu, tack ändå.
Lyssna runt lite med folk i området som kanske har haft en elektriker ute. Har du haft andra hantverkare hemma kan säkert dessa ha koll på traktens elektriker. Får du tips så kolla upp så denne har allt man behöver så att säga för att jobba inom branschen. Ring denne och ställ frågan om pris. Hen borde kunna ge dig ett ok pris. Och sätt upp brandvarnare och brandsläckare samt ev brandstege vid behov på strategiska platser om det inte är gjort så kanske du kan slappna av lite mer i väntan på koll :D jag sover mycket bättre om nätterna med släckare, stege och varnare. Sen är jag lite yrkesskadad och noterar sånt, studerar utrymningsvägar etc med.
 
Prioritera tillsammans med elektriker.
En del skall kanske kopplas ur omedelbart, en del byggs om och annat kan vara kvar med tanke att bytas varteftersom.

Köket är vel ett sådant ställe där det är lämpligt att börja byta ut tillsammans med nya kabelstammar för kommande ombyggnad.
Ni kommer säkert att vilja göra om och renovera här och var - så ta med elen varteftersom då. Dra om all el först och sen inse att när ni renoverar så är den nya elen ivägen och behöver ändå flyttas - verkar lite fånigt.
 
Vi bytte elen i vårt hus förra året. Från utanpåliggande till utanpåliggande eftersom vi tycker om att renovera tidstypiskt. Vår el var så pass gammal att den var tyginlindad och låg i metallrör. När man tog i sladdarna smulades de sönder... Byte av all el i vårt hus på 150 kvm gick på 150 000. Men då ingick också golvvärme i tre rum, något som blir ganska dyrt. Vi bor i Stockholmsområdet.
 
Vi har ett 50-talshus och när vi totalrenoverade köket dömde elektrikern ut elen i hela huset. Det var mycket som var konstigt och knasigt. Så vi drog ny el (i befintliga rör), satte nya uttag och ny elcentral. Gick på under 20k för 90kvm (det var exklusive kök och badrum).Tror vi betalade ca 7k för elen i köket, men då gjorde vi allt förarbete själva i samband med renoveringen.

Eftersom ni har andra förutsättningar kan prisbilden bli en helt annat. Bäst är om en elektriker kommer och tittar. I ett så pass gammalt hus är det verkligen att rekomendera att göra en ordentlig genomgång av elen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp