Öka vikten?

Mia_R

Trådstartare
Jag har en hund som skulle behöva gå upp lite i vikt, han är i tunnaste laget men har varit lite knepig med maten sedan han kom hem. Även om han äter bra nu så måste jag stå och övervaka så han äter upp och ingen annan tar den. Lämnar jag rummet följer han efter.

Nu har jag efter lite tester av olika foder hittat ett svindyrt som han gärna äter och de får köttben ute som äts med god aptit. Helst fortsätter jag med samma foder till alla tre och ger honom lite mer, men funkar det med att hälla lite olja på maten eller kan jag dryga ut med något aptitligt som ökar vikten?
 
Jag skulle inte ge vegetabiliska oljor för att försöka öka vikten på en hund - hellre då fetare typer av animalier (tex fetare färskfoder, mer energitätt torrfoder osv) :)
 
Jag skulle inte ge vegetabiliska oljor för att försöka öka vikten på en hund - hellre då fetare typer av animalier (tex fetare färskfoder, mer energitätt torrfoder osv) :)
Varför? Det ökar energin i fodret på ett enkelt sätt och hunden kan tillgodogöra sig det.
 
Jag har en tik som har svårt att hålla vikten och hon började gå upp i vikt när jag börjde ge henne ett mer energirikt foder vilket i mitt fall är ett färskfoder som innehåller mer fett.
Ibland tillsätter jag även ister eller kycklingfett vilket också uppskattas väldigt mycket och det gav jag även till min f.d. hund som hade svårt med vikten och som åt torrisar. :)
 
Jag har en tik som har svårt att hålla vikten och hon började gå upp i vikt när jag börjde ge henne ett mer energirikt foder vilket i mitt fall är ett färskfoder som innehåller mer fett.
Ibland tillsätter jag även ister eller kycklingfett vilket också uppskattas väldigt mycket och det gav jag även till min f.d. hund som hade svårt med vikten och som åt torrisar. :)
Vilket färskfoder ger du? =)
 
Dom flesta vegetabiliska fetter/oljor innehåller mer omega 6 än omega 3, vilket kan överdoseras - animaliska oljor innehåller mest omega 3, vilket är bättre för hund :)
Linfröolja innehåller ungefär dubbelt så mycket omega 3 jämfört med fiskoljor. Linfröolja är enkelt att odla ekologiskt och linfrön växer i Sverige. Den är giftfriare än fiskoljan.
Fiskoljor av stora fiskar innehåller stora mängder gifter. Flest gifter finns stora fiskar som är toppkonsumenter och befinner sig högst upp i näringskedjan.

Ur ekologisk synpunkt är det heller inte bra att fiska ut våra fiskevatten för att utvinna fiskolja. Jag läste att det går åt ca 100 kg fisk för att tillverka 1 liter fiskolja.

Kroppen kan ta upp animalisk omega 3 effektivare än vegetabilisk omega 3, det är sant, men eftersom det finns dubbelt så mycket omega 3 i linfröolja så kanske det inte har någon betydelse. Det är olika för varje individ och kroppen kan också anpassa sig att ta upp mer.

Inte bara omega 3 är bra för päls och hud. Det finns olika typer av omega 6 och det som finns i linfröolja ska vara väldigt bra både för hud och hjärta/kärl om man söker på studier i pub med. De flesta studierna är på människor, men det finns någon på hund också. De flesta studierna är på linfrön, men det finns på linfröolja också.

Våra hundar får mycket finare päls av linfröolja än av fiskoljor.

Rapsolja ska också vara mycket bra för t ex eksemhud (både att äta och smörja med), men den har jag själv inte testat på hund.

Om man absolut vill ha animalisk olja så är krilllolja bäst eftersom den är längst ned i näringskedjan och giftfriast. Dock är den jättedyr och jag har inte sett att den finns speciellt för hund, men man kan köpa den som är för människor också om man vill.

Jag googlade och hittade krillolja för 60 kapslar för 175 kr och det var lite billigare än jag sett förut. Dock många gånger dyrare än t ex Bifood linfrolja som du får för ca 30 kr (250 ml) på nätet eller i affären.
 
Senast ändrad:
Linfröolja innehåller ungefär dubbelt så mycket omega 3 jämfört med fiskoljor. Linfröolja är enkelt att odla ekologiskt och linfrön växer i Sverige. Den är giftfriare än fiskoljan.
Fiskoljor av stora fiskar innehåller stora mängder gifter. Flest gifter finns stora fiskar som är toppkonsumenter och befinner sig högst upp i näringskedjan.

Ur ekologisk synpunkt är det heller inte bra att fiska ut våra fiskevatten för att utvinna fiskolja. Jag läste att det går åt ca 100 kg fisk för att tillverka 1 liter fiskolja.

Kroppen kan ta upp animalisk omega 3 effektivare än vegetabilisk omega 3, det är sant, men eftersom det finns dubbelt så mycket omega 3 i linfröolja så kanske det inte har någon betydelse. Det är olika för varje individ och kroppen kan också anpassa sig att ta upp mer.

Inte bara omega 3 är bra för päls och hud. Det finns olika typer av omega 6 och det som finns i linfröolja ska vara väldigt bra både för hud och hjärta/kärl om man söker på studier i pub med. De flesta studierna är på människor, men det finns någon på hund också. De flesta studierna är på linfrön, men det finns på linfröolja också.

Våra hundar får mycket finare päls av linfröolja än av fiskoljor.

Rapsolja ska också vara mycket bra för t ex eksemhud (både att äta och smörja med), men den har jag själv inte testat på hund.

Om man absolut vill ha animalisk olja så är krilllolja bäst eftersom den är längst ned i näringskedjan och giftfriast. Dock är den jättedyr och jag har inte sett att den finns speciellt för hund, men man kan köpa den som är för människor också om man vill.

Jag googlade och hittade krillolja för 60 kapslar för 175 kr och det var lite billigare än jag sett förut. Dock många gånger dyrare än t ex Bifood linfrolja som du får för ca 30 kr (250 ml) på nätet eller i affären.
Krillolja skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa med tanke på miljöpåverkan, det får bli raps eller linfröolja. :)
 
Men vad har det med fett att göra?



Det var det här jag tänkte på
https://en.wikipedia.org/wiki/Biomagnification
Fetter från mjölkkossor, och slaktdjur lär inte innehålla särskilt mycket anrikade gifter, dels för att de är i första ledet i näringskedjan, dels för att de inte lever särskilt länge, och dels för att de är ämnade för konsumtion av däggdjur som människor med ett livsspann upp till hundra år.

En annan aspekt är vilken typ av fett som hunden föredrar. Mina hundar har älskat animaliskt fett, och har valt det framför vegetabiliskt alla gånger. Och något annat är väl inte att vänta sig av en köttätare. Det är inte samma fetter som är nyttiga för hundar och människor eller hästar.

Om jag hade en hund som behövde gödas skulle jag hälla smält osaltat smör på maten eller ge hunden smör i en skiva, ge fet ost som träningsgodis och fettranden på skinkan eller entrecoten förutsatt att hunden inte har några matallergier.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 646
Senast: Badger
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 617
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp