Okända härstamning

Dolce

Trådstartare
Hej!
Detta med okänd härstamning...blir det okänd härstamning på hästen om hingsten inte är godkänd?
Skulle ni köpa en häst med okänd härstamning?
Tack för svar ! :)
 
Hej!
Detta med okänd härstamning...blir det okänd härstamning på hästen om hingsten inte är godkänd?
Skulle ni köpa en häst med okänd härstamning?
Tack för svar ! :)

Inte nödvändigtvis. Man kan regga en häst E: icke godkänd hingst med stam också.

Ja, det skulle jag, men om möjligt försöka kolla upp bakåt för att inte råka på några obehagliga överraskning.
Min egna Herr Häst har officiellt okänd stam, men jag vet vem hans mamma är och rasen på hans pappa samt hela hans historia.
 
Beror ju lite på hur gammal hästen är. Ett föl vill man ju gärna veta vad det kan bli. En äldre häst bedömer man mer efter den individen, tävlingsresultat osv. På ponnysidan (speciellt hoppning) spelar härstamningen ingen roll för värdet - se bara på de placerade svenska ryttarna i ponnytälingarna i Wierden idag. De är inte mindre attraktiva för att de saknar härstamning.
 
Jag skulle inte köpa en häst med okänd härstamning. Inte heller en oregistrerad häst. Min ras blir inget värd och kan inte tävla om den inte är registrerad med känd stam. Jag skulle aldrig någonsin avla på ett sto, oavsett ras, som inte hade känd stamtavla och är registrerad. Det finns så mycket hästar här i världen så att ta fram ytterligare "oäktingar" känns onödigt.
 
Handlar det om en äldre valack/ blivande valack inga problem, resultatet är ju framför ögonen.

Sto eller yngre vill jag ha stam på för att jag är intresserad av avel och yngre blir för mycket chansning.
 
Det finns så mycket hästar här i världen så att ta fram ytterligare "oäktingar" känns onödigt.
Det är sant, men samtidigt så var ju alla hästar oäktingar från början. Det är ju en relativt modern grej att alla hästar har pass och ens är reggade någonstans.

Jag har ett sto med okänd stam som jag betäckt nu med en godkänd hingst. Jag har haft stoet ett tag och jag anser att hon platsar i aveln även om jag inte riktigt vet vad som ligger bakom. Hennes temperament är väldigt bra och så är också hennes ridbarhet. Jag tänker avla en tanthäst till mig själv, men jag vet att avkomman kommer att bli lättsåld eftersom temperamentet på både hingst och sto är utmärkt ifall den dagen kommer då jag måste sälja.

Jag är inte så orolig över att avkomman kommer att få en halv stam i passet. Jag tänker meritera den med tävlingar mm när det är dags, eftersom jag tycker att det är kul, inte för att det gör någonting på BLUP.
 
Vid ridhäst - så är (för mej) stammen inte särskilt intressant utan bara individen. Sen tävlar jag inga svåra klasser utan det svåraste är väl typ medelsvår dressyr eller strax däröver som är min ambition, resten av grenar lätta klasser.
Sen tycker jag stamtavlor är jätteintressant plus det är ju en fördel om man genom stammen kan se/få lite bättre förutsättningar för sin gren kanske, men okänd stam är helt ok för mej.

Vid avel- skulle inte köpa okänd stam.
 
Skulle lätt kunna köpa häst utan stam. Gillar jag den och den har det jag är ute efter så skiter jag i stammen. Men skulle jag vilja avla så får den allt ha lite meriter
 
Vuxen häst där jag ser individen, absolut. Där spelar inte stammen någon roll för mig utan det är individen som är viktig. Däremot skulle jag aldrig avla på en häst utan stam. Inget vet vad som kan komma fram och individens trevliga sidor behöver inte nedärvas alls. Risken är så stor ändå att man inte får den avkomma man önskar att jag ser det som självklart att göra sitt yttersta för att få fram en bra individ genom att veta vad som finns bakåt och kunna avgöra om det iallafall teoretiskt kan bli en bra avkomma. Det kan man inte om man bara har två individer.
 
Det blir okänd härstamning om licenserna för hingsten inte är betalda. Det kan hända även med godkända hingstar om uppfödaren inte har betalat avgifterna för hingsten.

Jag skulle inte ha några problem med att köpa en häst med okänd stam om individen var den rätta. Jag skulle inte heller ha några problem med att avla på ett sto utan stam om hon var en god individ och jag gjorde ett noggrannt hingstval.
 
Då shettis skulle bli min nästa häst så nej, jag skulle inte köpa utan stam. Utan stam får man inte delta i shetlandssällskapets aktiviteter eller på utställning vilket jag vill kunna göra. Vill även ha möjlighet att avla fram ett godkänt föl då jag vill ha ett sto.
 
Ja det skulle jag, och har gjort, sålänge det är en trevlig häst. Har en idag som är reggad med okänd stam som jag hoppas kunna visa på treårs och ev betäcka i framtiden, trevligaste häst jag mött.
 
Det är sant, men samtidigt så var ju alla hästar oäktingar från början. Det är ju en relativt modern grej att alla hästar har pass och ens är reggade någonstans.

*Jag* tycker inte om att ta fram hästar med oregistrerade/föräldrar utan härstamning. Självklart var alla hästar oäktingar från början men det innebär ju inte att det automatiskt måste komma till ännu fler.
Nu är jag intresserad av avel och gillar att kunna följa min hästs stamtavla bakåt. Just min häst har stamtavla som jag kan följa ända till 1724. Inte i alla led men bak till 1800-talet är det väldigt väldokumenterat. Sedan blir det lite glesare såklart. Och det är sjukt roligt att följa! :) 300 år av släktingar att nörda ner sig i. :heart

Alla är olika men jag har noll intresse av att köpa en häst efter föräldrar som inte är registrerade/har stamtavla.
 
Jag skulle aldrig köpa ett föl med okänd stam då jag inte vet hur den utvecklas och även om man inte tjänar något på hästavel (till skillnad mot blandrasavel på hund) så vill jag inte stödja att man korsar hejvilt (läs: raser som inte är tillåtna att korsa enl. avelsföreningar).

Så, när jag tänker avel och/eller raser, så nej. Korsningar är inget jag skulle hålla på med på något sätt. Ska man köpa en specifik ras så SKA den ha känd stam så långt bak rasen kräver, minst.

Om jag däremot tävlade en speciell gren och inte höll på med avel så skulle jag verkligen inte ha något problem med vad hästen har för stam eller snarare avsaknaden av densamma. Då är det individen som räknas. Dock skulle den vara vuxen.
 
Hej!
Detta med okänd härstamning...blir det okänd härstamning på hästen om hingsten inte är godkänd?
Det beror på...
Dels beror det på hur du har tänkt registrera hästen. Det går att registrera häst med härstamning oavsett om det är en korsning eller renrasig, om man antingen har en korrekt redovisad betäckning och/eller DNA-typar hästen mot sina föräldrar. Det går att köpa betäckningsrapporter för nära nog alla hästdjur som inte är kastrerade. http://svehast.se/avel/information-till-hingsthallare/
Sen är det olika regelverk för olika raser, vissa rasers moderdöreningar kräver att alla avkommor till två föräldrar som finns i stamboken ska kunna registreras (stambokföras) som renrasiga med fulla rättigheter. Jag är osäker på exakt vilka raser som omfattas av detta, men vet att det går bra att använda vilka hingstar man vill inom shetlandsaveln, förutsatt att betäckningsrapportering sköts som det ska.
Skulle ni köpa en häst med okänd härstamning?
Tack för svar ! :)
Det beror också på... Vad man ska ha hästen till.
Jag skulle kunna köpa en ridhäst till barnen utan att känna till dess härstamning, om den är så gammal att det går att avgöra dess egenskaper. Dvs, vuxen, inriden och utbildad. (fast jag vill helst att den ska vara född i Sverige...)
Jag skulle inte köpa en häst som är avsedd för avel utan att känna till dess härstamning.

(och för sakens skull, då det förekommer många missförstånd - eftersom jag pysslar med shetlandsavel - en a-ponny utan härstamning kan aldrig vara en shetlandsponny, även om det ser ut som en sådan. Definitionen på shetlandsponny är en ponny som har minst 3 leds härstamning och som är införd i SSS eller någon annan stambok som är erkänd av moderföreningen. Det går aldrig att "tillverka" en shetlandsponny, för stamboken är sluten.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen är nu till salu. Samtliga hästar har bra härstamning och är efter mycket bra...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Time Lord
·
Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Rosett
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 289
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp