Olämpliga kommentarer, överreagerar jag ?

Elektronen

Trådstartare
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.

Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.

Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.

X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.

X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.

X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...

Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.
 
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.

Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.

Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.

X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.

X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.

X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...

Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.

Ja det skall du absolut göra.
Oavsett kön så uttrycker man sig inte kränkande åt något håll på en arbetsplats. (Ja inte annars heller framförallt inte på en blandad arbetsplats)
 
Men hur börjar man ett sånt samtal med chefen? konstig fråga kanske, ska man dra upp att X sa si och så osv...

Har inte haft så mycket kontakt med chefen, men tycker att han är vettig.
 
Men hur börjar man ett sånt samtal med chefen? konstig fråga kanske, ska man dra upp att X sa si och så osv...

Har inte haft så mycket kontakt med chefen, men tycker att han är vettig.

Jag hade nog bokat in ett möte med chefen och sagt att "jag vill prata med dig om en sak" så att chefen vet redan från början att du har något viktigt på hjärtat. Sedan se till att ni får vara själva i ett rum och helt enkelt berätta vad X sa och hur det får dig att känna på din arbetsplats. Sedan flyter samtalet nog på där ifrån.

Jävla gubbhelvete.
 
Jo jag har väl tänkt föreslå för den andra som sommarjobbar att hon får följa med om hon vill, skulle kännas lite lättare för mig tror jag.

Stå på dig. Jag tror jag talar för hela Buke och alla andra vettiga människor när jag säger att du absolut inte överreagerar. Det kommer inte din chef heller tycka. Att en kollega säger att du ska vara tacksam som får jobba på ett ställe gör att du är kvinna - det är väldigt allvarligt.
 
"Hej, jag/vi var med om något som inte var ok igår. X kom in till oss och sa väldigt sexistiska och nervärderande saker om kvinnor" och beskriv sedan vad han sa. Var koncis och saklig (även om du skulle vilja skrika att X är ett jävla kukhuvud).

Ja jag tycker alltid att det är svårt hur man ska börja, till saken hör att jag vet inte vad X heter, tror jag vet vilken avdelning han jobbar på. Det är ett stort företag med ca 500 anställda.
Men ja att försöka vara koncis och saklig är en bra strategi.
 
Ja jag tycker alltid att det är svårt hur man ska börja, till saken hör att jag vet inte vad X heter, tror jag vet vilken avdelning han jobbar på. Det är ett stort företag med ca 500 anställda.
Men ja att försöka vara koncis och saklig är en bra strategi.

"Tyvärr blev jag åhörare till ett samtal som jag tror kan vara lite besvärande för den här arbetsplatsen, jag och Carina satt med Olof när Leif kom in och vräkte ur sig en inställning som hör hemma på 1800-talet. Jag känner mig illa berörd och vill gärna prata om värderingarna på arbetsplatsen."
 
Jag blev utsatt för sexism av en äldre gubbe på en arbetsintervju en gång, och var jätteledsen efteråt när jag pratade med mamma. Hon sa "Tänk såhär - dom dör snart" :D

Ja så tänker jag också, dem dör snart som tur är, eller försvinner iaf från arbetslivet
 
Men hur börjar man ett sånt samtal med chefen? konstig fråga kanske, ska man dra upp att X sa si och så osv...

Har inte haft så mycket kontakt med chefen, men tycker att han är vettig.
Sägs som det är, det är väldigt oftast lättast att säga precis så som det är.
Gjorde jag när jag var inne hos chefen och berättade om de sexuella trakasserierna jag råkat ut för på arbetsplatsen, han tog tag i det direkt, men hade jag inte varit ärlig så kanske det fortlöpt ändå. Jag sa vad jag tyckte och tänkte, hade nog förvisso gjort det med den där X också, sagt va ja tyckte och stått på mig. Vissa strider tar man, vissa inte. Gå du till din chef och berätta vad som hänt, så är inte bollen hos dig längre. Lycka till. :up:
 
Prata med chefen och om den inte gör något åt saken så bör det finnas ett skyddsombud på arbetsplatsen.

Vad dem gör åt det, vet jag inte, pratar med gubben antar jag. Arbetsplasten har en "värdegrund" som dem så fint kallar det och chefen sa första dagen att vi ska berätta om det sker något som inte är okej, sen vad dem gör vet jag inte.
Jag gör min sista vecka nästa vecka, men pratar jag med chefen har jag iaf markerat att det inte är okej.
 
Jösses. Trodde inte att så grava stollar förekommer på arbetsplatser idag. Förmodligen har jag bara varit lyckligt förskonad, dels med arbetsplatser och organisationer med generellt vettiga värderingar och fräsch luft, dels de senaste åren på påtagligt kvinnodominerade arbetsplatser.
Jag tycker inte det är en överreaktion att prata med chefen.
 
Jag tänker att det är nog både lättare o bättre att gå generellt i en dialog med chefen. Inte gå in på vad du sa, vem sa, hur de sades, känslor etc. Utan fråga mer i vilken policy som företaget har o hur de jobbar med den här typen av frågor. Lyft det högre...lämna person-nivån.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 783
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp