Olämpliga kommentarer, överreagerar jag ?

Jag tänker att det är nog både lättare o bättre att gå generellt i en dialog med chefen. Inte gå in på vad du sa, vem sa, hur de sades, känslor etc. Utan fråga mer i vilken policy som företaget har o hur de jobbar med den här typen av frågor. Lyft det högre...lämna person-nivån.
Hurdå? Ska hon alltså inte tala om varken vem som sa det eller vad han sade? Vad finns isåfall kvar att berätta?
 
Om du upplevde det obehagligt och kränkande så SKA du gå till chefen.

Oavsett vad samtalet handlade om så ska man alltid göra det!
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.
 
Tycker du definitivt ska ta upp det med din chef. Det är ett helt oacceptabelt beteende på en arbetsplats (för den delen någon annanstans än i gubbens egna hem då). Jag blir faktiskt besviken på den där O som inte sade ifrån till X. Tycker det gör honom delvis medskyldig som inte tar ställning mot sådant skitsnack. :mad: Det är viktigt att alla män(niskor) med bra värderingar tar ställning emot unkna värderingar när de luftas.
 
Jag tänker att det är nog både lättare o bättre att gå generellt i en dialog med chefen. Inte gå in på vad du sa, vem sa, hur de sades, känslor etc. Utan fråga mer i vilken policy som företaget har o hur de jobbar med den här typen av frågor. Lyft det högre...lämna person-nivån.

Fast vad policyn uttalat är vet jag, har dock aldrig behövt ta upp något med en chef, så hur reaktionen blir då vet jag inte. Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Men du har en poäng, tänker nog inte börja med att gå in på exakt vad som sas, om han inte frågar.
 
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.

Man behöver inte bli personligt kränkt... Har man ett samtal som upplevs som obehagligt eller om man hör något man upplever som det så ska man ta upp det med sin ansvariga chef.
 
Tycker du definitivt ska ta upp det med din chef. Det är ett helt oacceptabelt beteende på en arbetsplats (för den delen någon annanstans än i gubbens egna hem då). Jag blir faktiskt besviken på den där O som inte sade ifrån till X. Tycker det gör honom delvis medskyldig som inte tar ställning mot sådant skitsnack. :mad: Det är viktigt att alla män(niskor) med bra värderingar tar ställning emot unkna värderingar när de luftas.

Jag håller med, men det kan vara svårt ibland också. Jag har själv missat att markera i viktiga situationer för att jag liksom blivit så jävla.. ställd.
 
Fast vad policyn uttalat är vet jag, har dock aldrig behövt ta upp något med en chef, så hur reaktionen blir då vet jag inte. Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Men du har en poäng, tänker nog inte börja med att gå in på exakt vad som sas, om han inte frågar.

Jag kan tycka att det är högst relevant att chefen får veta exakt vad som sagts, då jag tycker det är väldigt allvarliga saker han sa.
 
Jag håller med, men det kan vara svårt ibland också. Jag har själv missat att markera i viktiga situationer för att jag liksom blivit så jävla.. ställd.

Jo, det är sant. I den bästa av världar är man förberedd och kan markera. Jag bara tror att denna gubbe vågar komma med sådana kommentarer då ingen man någonsin sagt ifrån till honom, utan låtit honom hållas, under alla de år han har hjälpt till att bygga upp hela industrin. :meh: Sådana som han lyssnar nog bara på andra mäns åsikter.
 
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.

Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.

Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.

X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.

X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.

X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...

Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.
Blir snabbare i käften... slänga käft är ett vedertaget uttryck. Säg kanske, "tja inte fn får du några bullar av någon när du snackar sådan djvl skit" . Lycka till. Leta upp hans skåp och pissa på det.

Fasen det är ett sommarjobb. Snart slut. Släpp och gå vidare.
 
"X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga."
Jag skulle vilja vrida detta till ett hot, helt klart!
 
"X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga."
Jag skulle vilja vrida detta till ett hot, helt klart!

Det där kände jag också; att koppla ihop en fysisk underlägsenhet med att den fysiskt underlägsne är enklare att kontrollera låter verkligen (enligt mig) som att personen vill ha en fysisk kontroll över kvinnor, riktigt jävla obehagligt.
 
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.

Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.

Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.

X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.

X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.

X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...

Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.

Vilken gris.
Jag hade munhuggit honom direkt där och då.
Prata med chefen du om det känns bättre för dig.
 
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.

Jag vet väl inte om jag känner mig kränkt pga. min person. Han känner inte mig och eftersom det var en person jag knappt sett förut kan inte avgöra om han "skojade", sånt är inget man skojar om enligt mig.
Jag tror ju knappast att han skulle ha sagt så till en ordinarie som jobbar där, oavsett kön.
 
Vilken gris.
Jag hade munhuggit honom direkt där och då.
Prata med chefen du om det känns bättre för dig.
Jo absolut, tycker också att det är bättre att markera direkt om någon säger något olämpligt. Men den här gången blev jag så förvånad, så just då kom jag inte på något att säga...
Att prata med chefen efteråt känns ju på ett sätt som när man gick till fröken när man var liten när någon vart dum mot en.
 
Fast vad policyn uttalat är vet jag, har dock aldrig behövt ta upp något med en chef, så hur reaktionen blir då vet jag inte. Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Men du har en poäng, tänker nog inte börja med att gå in på exakt vad som sas, om han inte frågar.
Jag tycker att du ska återge så exakt du kan vad han sa. Det finns ingen anledning att inte göra det. Ju mer exakt du är, desto större chans att chefen agerar på ett bra sätt.
 
Jo absolut, tycker också att det är bättre att markera direkt om någon säger något olämpligt. Men den här gången blev jag så förvånad, så just då kom jag inte på något att säga...
Att prata med chefen efteråt känns ju på ett sätt som när man gick till fröken när man var liten när någon vart dum mot en.
Nej, inte känna så. Det är en arbetsmiljöfråga.
Du går till chefen för att det är han som har ansvaret för att du har en god arbetsmiljö att vistas i.

Man ska inte behöva ta striderna själv för att freda sig, det är därför det finns lagstiftning om det.
Nedsättande skämt om det kön man tillhör är sexuella trakasserier - detta var ju inte ens skämt utan tom på allvar. Det är den som blir utsatt som avgör om beteendet är ovälkommet - och det är mycket tydligt att det var så för dig.

Med tanke på denna persons attityder så väger orden ingenting om du själv säger ifrån, eftersom han inte anser att du är värd att lyssna på eller ens vara på arbetsplatsen.
Så bättre då att en chef får ta diskussionen om hans beteende på arbetsplatsen och klargöra vad arbetsgivaren tycker om det.

Dessutom är det till hjälp för andra i framtiden att det blir officiellt, lär ju inte vara bara du som drabbas av denna person. Men utan info kan arbetsgivaren inte göra något aktivt åt saken.
Din chef har ju nästan sagt rent ut att han vill få reda på om något sker, kanske för att han vill kunna ta tag i saker som han anar förekommer?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 297
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 753
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp