Olämpliga kommentarer, överreagerar jag ?

Jag vet väl inte om jag känner mig kränkt pga. min person. Han känner inte mig och eftersom det var en person jag knappt sett förut kan inte avgöra om han "skojade", sånt är inget man skojar om enligt mig.
Jag tror ju knappast att han skulle ha sagt så till en ordinarie som jobbar där, oavsett kön.
Nej, det var inte riktat till dig, utan ett svar på "om du upplevde det personligt och kränkande". Min poäng är att det där behöver uppmärksammas oavsett hur du personligen tog det.
 
Jag är allt annat än lättkränkt men hade jag varit i din situation så hade X knappt hunnit lämna rummet innan min chef visste vad X sagt...
Nu har vi en ganska "öppen" organisation och ett inte allt för stort företag, men som sagt nej X hade verkligen inte fått gå "obemärkt" förbi... Inte ens om det va så att det är en som jobbar på ett företag där jag jobbar... Alltså är ju väktare och kan därmed jobba på andras företag och egentligen inte ens va inblandad i deras policy, men min chef skulle ändå få höra det och i såna fall göra vad han ville med infot. Förhoppningsvis tar han upp det med kontaktpersonen på företaget i ett sådant läge. Är ju inte ensam kvinnlig väktare på företaget tex.
 
Nej, inte känna så. Det är en arbetsmiljöfråga.
Du går till chefen för att det är han som har ansvaret för att du har en god arbetsmiljö att vistas i.
Man ska inte behöva ta striderna själv för att freda sig, det är därför det finns lagstiftning om det.
Nedsättande skämt om det kön man tillhör är sexuella trakasserier
Så bättre då att en chef får ta diskussionen om hans beteende på arbetsplatsen och klargöra vad arbetsgivaren tycker om det.
Precis så. Om nån häver ur sig nåt i andra sammanhang kan det vara bra att bita ifrån - men det här var på en arbetsplats.
 
Jag hade nog bokat in ett möte med chefen och sagt att "jag vill prata med dig om en sak" så att chefen vet redan från början att du har något viktigt på hjärtat. Sedan se till att ni får vara själva i ett rum och helt enkelt berätta vad X sa och hur det får dig att känna på din arbetsplats. Sedan flyter samtalet nog på där ifrån.

Jävla gubbhelvete.

Jag ångrade mig. Du behöver inte alls säga hur det får dig att känna. Jag hade nog bara berättat vad som sagts och påtala hur allvarligt jag anser att det är.
 
Även om det är ett sommarjobb som snart är slut bör det påtalas om inte för din egen skull så för alla andra som kan komma att drabbas av gubbfan. Det är inte roligt att jobba med ett sexistiskt pucko oavsett om man är man eller kvinna och eftersom du ändå slutar om en vecka så behöver du ju inte oroa dig för dålig stämning heller.

Jag misstänker att hans åsikter även är obekväma för många av hans manliga kollegor men alla har inte ryggrad att säga ifrån.
 
Även om det är ett sommarjobb som snart är slut bör det påtalas om inte för din egen skull så för alla andra som kan komma att drabbas av gubbfan.
Exakt. Jag tycker det han sa var så urbota korkat att jag förmodligen hade gapflabbat honom rakt upp i ansiktet och bett honom krypa tillbaka under stenen han kom ifrån. Men - det är jag. Är ålderstigen, har jobbat här länge och har pondus på arbetsplatsen. Men så är det alla unga, nyanställda, vikarierna. Inte fan ska de behöva ha en arbetsmiljö där sådant får passera. De kanske har mer att förlora på att säga ifrån.

Eftersom TS arbetsplats dessutom har en värdegrund och chefen uppmanat henne att säga ifrån så tycker jag i princip rentav att det är hennes skyldighet att agera.
 
Uppdatering:
Jag pratade först med den ordinarie som var där igår när X kom in, han var förstående och tyckte att vi skulle ta upp det med chefen. Jag trodde ju dock att han skulle veta vem X var, men den ordinarie visste inte heller namnet på gubben. Han trodde att det var någon från en inhyrd firma.

Jag och andra sommarjobbaren gick iaf och pratade med sektionschefen sen. Han tyckte det var bra att vi sa till och sa att sånt är inte acceptabelt osv. Han undrade ju såklart vem X var och skulle försöka luska i det.

Känns iaf bra att ha sagt till, även om det kanske inte leder till något
 
Uppdatering:
Jag pratade först med den ordinarie som var där igår när X kom in, han var förstående och tyckte att vi skulle ta upp det med chefen. Jag trodde ju dock att han skulle veta vem X var, men den ordinarie visste inte heller namnet på gubben. Han trodde att det var någon från en inhyrd firma.

Jag och andra sommarjobbaren gick iaf och pratade med sektionschefen sen. Han tyckte det var bra att vi sa till och sa att sånt är inte acceptabelt osv. Han undrade ju såklart vem X var och skulle försöka luska i det.

Känns iaf bra att ha sagt till, även om det kanske inte leder till något

Är X inhyrd lär X inte va kvar länge till ... :p
 
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.

Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.

Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.

X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.

X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.

X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...

Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.

Ha ha ha

Komik på hög nivå.

Ta det med en klackspark.
 
Ha ha ha

Komik på hög nivå.

Ta det med en klackspark.
Men för helvete nej. Vad trött jag blir.

Det gubbslemmet sa var varken roligt, lättsamt eller lätt att avfärda. Det ska vara nolltolerans mot den typen av beteende oavsett var i samhället det förekommer och inte minst på arbetsplatser. SLUTA säg åt (unga) kvinnor att ta obehagliga mäns övertramp med en klackspark. Det ska markeras mot gubbhelvetena, de ska ta ansvar för sina åsikter och hur de uttrycker sig och omgivningen ska SLUTA släta över deras beteende.
 
Men för helvete nej. Vad trött jag blir.

Det gubbslemmet sa var varken roligt, lättsamt eller lätt att avfärda. Det ska vara nolltolerans mot den typen av beteende oavsett var i samhället det förekommer och inte minst på arbetsplatser. SLUTA säg åt (unga) kvinnor att ta obehagliga mäns övertramp med en klackspark. Det ska markeras mot gubbhelvetena, de ska ta ansvar för sina åsikter och hur de uttrycker sig och omgivningen ska SLUTA släta över deras beteende.
Personen du svarar försöker desperat trolla alla trådar han hittar, när folk tröttnat i andra trådar går han vidare till nästa. Just sayin'.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 774
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp