Olika sorters Lusern

Ace

Trådstartare
Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny.

Vilket lusern använder ni och varför?
De som finns tillgängliga här är brogaarden Lucerne mix, krafft (även "pure" utan melass :D tyvärr endast pellets) , spannex och equsana alfa omega. Erfarenheter av dessa, bra, dåligt? Jag har inget emot en kvot med lite mer energi i eftersom pållen min är svårfödd men det ska ändå främst ge tillskott av protein.

Jag har en lite svårfödd (dock med bra aptit) pålle sedan tre år tillbaka och en ny som verkar mer benägen att lägga på sig men som behöver bygga muskler. Min spinkiga krabat har en känslig mage och jag vill göra allt för mer tuggtid till honom = lusernhack hellre än pellets.

En liten bonusfråga, en bekant till mig med stor hästkunskap (av slaget "samlat på sig genom livet" snarare än forskningsrön) sa att det är bra att ge lite betfor för att hjälpa matsmältningen om man fodrar mycket hösilage, stämmer det? Varför?
 
Om du vill ha protein kan jag rekommendera Complett lusernpellets... Det är inte äkta lusern utan någon gräsmjöl-tjosanhejsan... 160smrp. Vanlig är 105, Hippo Alfa 135...
I lööööve.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag använder Alfa omegan du pratar om, den skulle vara lite "fetare" än deras lucern.
Min häst gillar den, tar betydligt längre tid att äta upp krafft fodret nu jämför med förut =)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Vi använder Vilomix lusernpellets som är helt utan tillsatser. Har tjockisar så vill inte addera olja eller socker eller liknande i onödan. Vill blöta tillsammans med övrig blöt mat för att vlanda ut tillskott i så därför pellets.

Betfibrer är bra för magen, de goda bakterierna i grovtarmen käkar gärna pektin så det ligger lite sanning i det. Jag har dock haft bäst effekt av att ge typ 250 g linfrökaka. Båda hästarna blev bättre i magen av att öka från 50 g, speciellt den ena som är som en ballong hela grässäsongen märks direkt skillnad när vi testade att öka o minska några omgångar.
 
Om du vill öka tuggtiden men ändå få i hästen ordentligt med protein så borde du kunna blanda ner lucernhack i uppblötta lusernpellets.

Jag ger lusernhack (Equisana Lucerne) tillsammans med kraftfodret för att han ska tugga maten ordentligt, och så ger jag en gröt på lusernpellets (Svenska Foder) tillsammans med foderjäst och magnesium, som proteintillskott efter arbete.
 
Om du vill ha protein kan jag rekommendera Complett lusernpellets... Det är inte äkta lusern utan någon gräsmjöl-tjosanhejsan... 160smrp. Vanlig är 105, Hippo Alfa 135...
I lööööve.

Fast den analysen (medeltal för 2006) är ju väldigt gammal, som de bara kör på med, vet en som lämnade in prov på Complett lusernpellets (som inte är lusern), visade helt andra värden, vet dock inte värdena, hon gjorde det i fjol!
 
Jag använder den melassfri som innan hette vitafor (eller heter den fortfarande så?).

Det är den ändå melassfri som jag vet finns inom rimligt avstånd till ett bra pris.
Måste ha melassfri då min ena häst blir dålig i magen och blir rädd för sin egna skugga av melass.

Blir även pellets då mina ändå har fri tillgång på hö och det är lättare att glömma mineraler i pellets än hackat.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag ger Equsana lusernhack. Det är den enda melassfria som finns att köpa här. Nöjd med den, hästarna gillar den. Innehåller linfröolja. Den innehåller dock GMO sojaolja också, så om du vill ge större mängder hade jag kompletterat med ren lusern i form av pellets.

Ren hack finns vad jag vet inte att köpa, den blir nog för dammig.

Betfiber är alltid bra att ge! Melassfri sådan.
 
Jag ger Equsana lusernhack. Det är den enda melassfria som finns att köpa här. Nöjd med den, hästarna gillar den. Innehåller linfröolja. Den innehåller dock GMO sojaolja också, så om du vill ge större mängder hade jag kompletterat med ren lusern i form av pellets.

Ren hack finns vad jag vet inte att köpa, den blir nog för dammig.

Betfiber är alltid bra att ge! Melassfri sådan.

Jag har inte heller hittat ren hack men då tänkte jag att olja kanske var bättre än melass. Inga större mängder har behövts tidigare i alla fall
 
Jag ger just nu både melassfri lucernpellets från Svenska foder och Equsana Alfa Omega. Jag har inte så mycket av pelletsen kvar och då grovfodermängden minskats i hagen så kommer jag övergå helt till hacket just för tuggandets skull. Jag ger även Speedibeet, för att få i ponnyn lite mineraler.
 
Jag kör Complett (= spannex) pga smakligare enligt herr häst som behöver mkt mat. Om analysen nu stämmer är den mer proteinrik än övriga märken. Pållehäst håller sig väldigt fin på denna ialla fall sedan flera år tillbaka. Byter inte!
 
Jag kör Complett (= spannex) pga smakligare enligt herr häst som behöver mkt mat. Om analysen nu stämmer är den mer proteinrik än övriga märken. Pållehäst håller sig väldigt fin på denna ialla fall sedan flera år tillbaka. Byter inte!
Jag håller med dig, sååååå himla bra! 160smrp 10Mj är det , dunder!
 
Jag håller med dig, sååååå himla bra! 160smrp 10Mj är det , dunder!
Jag förstår inte hur de kan få fortsätta sälja den pelletsen med de värdena, som man förmodligen bara kan få optimala år, det är medelvärden från 2006 (enligt producentens hemsida)! Vet en som lämnade på analys av deras pellets i fjol eller förfjol, stämde inte alls! Tyvärr vet jag dock inte vilka värden de kom fram till att det var! Men skulle vara intressant om fler gjorde det!
 
Varje gång jag läser rubriken "Olika sorters Lusern" tänker jag mig en diskussion om växten lusern och dom olika sorterna blå, gul och humle eller om någon ny lusern blivit vanlig i landet.
 
Varje gång jag läser rubriken "Olika sorters Lusern" tänker jag mig en diskussion om växten lusern och dom olika sorterna blå, gul och humle eller om någon ny lusern blivit vanlig i landet.

Så insatt är inte hästägare utan sidointresse/allergisk häst :D

Erkänner helt att jag har noll koll på Vilomix lusernpellets. Jag vill ha ett rent fodermedel att blanda själv o mig spelar det ingen roll om det är äkta lusern eller bara finbladigt gräs med högre proteinnivå. Eller spelar det någon roll jag inte känner till?? :) @Korven
 
Så insatt är inte hästägare utan sidointresse/allergisk häst :D

Erkänner helt att jag har noll koll på Vilomix lusernpellets. Jag vill ha ett rent fodermedel att blanda själv o mig spelar det ingen roll om det är äkta lusern eller bara finbladigt gräs med högre proteinnivå. Eller spelar det någon roll jag inte känner till?? :) @Korven
Jag blev ju skadad när ny vall skulle sås hemma för första gången och laddade ner en frökatalog :cautious:.

Den mest påtagliga skillnaden är kalcium som inte blir lika högt i gräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp