Bukefalos 28 år!

Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men bara för att någon tränar med tankar från AR behöver väl inte det betyda att denne kastar allt annat i sjön?

Kanske så att AR har hjälpt dessa ryttare att hitta ännu en pusselbit till sin ridförståelse. Det behöver ju inte betyda att alla ryttare som tillämpar AR i sin ridning följer boken slaviskt? Eller?

Vaddå piff o puff, förresten... Piaff kan ju se mycket olika ut ur andra ridstilar oxå... Det är inte bara i AR som vi kan diskutera sånt. Jag tycker nämligen inte jag ser så många fantastiska piaffer ens när jag tittar på världskuppen :crazy: och där om något borde ju superfina piaffer dyka upp. Jag tycker inte ens att alla Kyras piaffer är fantastiska - kolla på bilden på framsidan på hennes bok! Bara där! Hur ska den piaffen någonsin komma upp till levade? Hästen har ju tyngden på framdelen! (åter igen: stänger ögonen och håller armarna för huvudet). Så i vanlig ridning är det ofta "piff o puff" som dyker upp oxå - så det skulle förvåna mig mycket om helt plötsligt om alla elever i en hel ridstil visar sig göra perfekta piaffer. Men jag antar att vi alla har olika ideér om vad den perfekta piaffen är.

Alla försök framåt är välförtjänta av beröm! Sen om det inte ser ut som podhajski (stavning - orkar inte googla) eller guereniere, eller baucher eller osv måste vi alla kunna leva med.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Missförstå mig rätt, jag menar inget illa - men trots allt är Bent ett av "huvudnamnen" inom AR, och många här inne tränar ju för elever till honom, för honom eller har t o m själva genomgått riddarprovet. (Eller är det proven, i plural?)

Då får man väl ändå anta att han är den som kommit längst inom just den grenen av AR, även om inte alla som hämtar inspiration från AR är hänförda av honom. Eftersom många uppenbarligen reagerat på ditt inlägg om att AR och tävlingsdressyr har samma kriterier - och Bent, den som kommit längst, faktiskt inte uppvisar tävlingsmässiga rörelser - så är det väl inte så märkligt att folk tycker det blir lite märkligt?

Axel> den tävlingsryttare som jag tänker på, och som det brukar refereras till är gift/sambo med en tränare som ett slag var poppis inom AR-världen (vet inte alls om han själv räknar sig till ARvärlden, eller om de som rider för honom gör det längre). Tävlingsryttaren var först och främst tävlingsryttare, släppte inte tävlingsbiten helt, utan kompletterade med ARfilosifi. Precis som Kookaburra skriver - hämtat inspiration.

Edit till BigganL: läste nyss att du menade att de döms efter samma kriterier! Missförstånd helt enkelt, mao! NÅgra av oss upplevde att du menade att man tränar för att nå exakt samma mål, bara att vägarna skiljer sig åt. Och då blev det konstigt för några av oss- iom att den som kommit längst - Bent - är en bit ifrån tävlingskriterierna. :idea:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

och mig får det att skratta.... Hur mycket än jag läser i tråden så hittar jag ingen som sagt detta. Vart fick du det ifrån??:laugh:

Så som flera av oss tolkad har du menat att AR fått Dressyrryttare att rida bättre, det skall var bra dåliga Dressyrryttare då
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Edit till BigganL: läste nyss att du menade att de döms efter samma kriterier! Missförstånd helt enkelt, mao! NÅgra av oss upplevde att du menade att man tränar för att nå exakt samma mål, bara att vägarna skiljer sig åt. Och då blev det konstigt för några av oss- iom att den som kommit längst - Bent - är en bit ifrån tävlingskriterierna. :idea:

Lite såhär 2 dagar efter kvällen före. Så är det här jag började diskussionen

För ja det skall vara samma kriterier som man bedömmer inom AR och TR och ändå ser det inte likadant ut :confused:

Jag tolkar det som om man inte har förstått hur Tävlingsreglerna ser ut Eftersom man inte ens är i närheten av de termer man slänger sig med

Svarar på ditt första inlägg ang vems forum det är. Det står klassisk - då passar jag tex in här, fio ( jugnet) alla som rider för PK Borba PK och CC osv CS för den delen osv
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Kanske så att AR har hjälpt dessa ryttare att hitta ännu en pusselbit till sin ridförståelse. Det behöver ju inte betyda att alla ryttare som tillämpar AR i sin ridning följer boken slaviskt? Eller?

Så kan det ju vara

Kom också på igår att du ju håller med mig det jag skrev ang stången att man inte kan rida hästen fram till handen med den. Någonstans i all text skrev du att du använde kapsonen när du ville det

Och det tänker jag ge dig en :bow: för. Att du rider medvetet med redskapen och kan använda dem individuellt

Jag vill också påpeka ang Tävling mått på Kunskap. Jag håller med dig där, en del domare verkar inte ha koll på TR heller.:angel:
MEN att kunna rida en rörelse enligt TR Det är kunskap. Jag brukar försöka diskutera utifrån fysiologiskt perspektiv, men där tycker jag TR är en fysiologisk mall. Men sedan är det så att många Dressyrryttare är långt ifrån TR men det är en annan diskussion

NU skall jag försöka hitta en bild på framsidan till Kyras bok
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Menade inte att andra inte har här att göra, hoppas det inte tolkades så? Ibland tycker jag bara att det blir lite väl hätskt mot dem som rider "ren" AR (om nu det finns, och om det finns sådana ryttare?), och att diskussionerna ofta går ut på att visa hur fel "de" har. Det tycker jag är tråkigt, eftersom forumet en gång i tiden uppstod för just AR-folkets skull, eftersom det fanns ett glapp gentemot dressyrforumet (där både du och Fio också skulle kunna höra hemma väl?).
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Menade inte att andra inte har här att göra, hoppas det inte tolkades så? Ibland tycker jag bara att det blir lite väl hätskt mot dem som rider "ren" AR (om nu det finns, och om det finns sådana ryttare?), och att diskussionerna ofta går ut på att visa hur fel "de" har. Det tycker jag är tråkigt, eftersom forumet en gång i tiden uppstod för just AR-folkets skull, eftersom det fanns ett glapp gentemot dressyrforumet (där både du och Fio också skulle kunna höra hemma väl?).

Men av dem som var här då finns inte många kvar?

En tid var det här forumet det enda där man diskuterade "ridning" och där det fanns kunniga som var intresserade av att diskutera. Sen har det varit en lång tid med tråkig stämning.

Kanske är det bättre nu?
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

jag tycker inte heller att det finns någon anledning att jaga AR'are härifrån.
Jag brukar också protestera då.
Men det tycker jag inte har hänt här

Tråden handlar om stången - om det går att putta fram nosen med den

Om någon påstår något som strider mot fysikens lagar tycker jag det är naturligt att den blir ifrågasatt helt oavsett om den rider AR eller inte.

Sedan är det bara att inse att en del har en väldigt possitiv bild av sin egen ridning, och vill fortsätta med det och struntar därmed högaktningsfullt i fysikens lagar, andras uppfattning, andra auktoriteter än den speciellt utvalda som säger rätt saker dvs stryker medhårs

Det är väldigt långt ifrån diskussion och utveckling tycker jag

Den dag då Gunnar byter namn från diskussionsforum till socialt forum - då håller jag med om att det går lika bra med Selleri

Tills dess då är jag med och diskuterar ifrån ett fysiskt och fysiologiskt perspektiv

jag är en diskussionsvilde - jag hör inte hemma någonstans (vare sig här eller på Dressyr) - för jag är inte på någon annans sida än hästens
dvs jag är inte för eller emot vare sig AR eller ngt annat - jag är för en hästvänlig ridning
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men av dem som var här då finns inte många kvar?

En tid var det här forumet det enda där man diskuterade "ridning" och där det fanns kunniga som var intresserade av att diskutera. Sen har det varit en lång tid med tråkig stämning.

Kanske är det bättre nu?

de som lämnat och som har sagt något till mig har sagt att det inte är diskussionerna som gjort att de lämnat - utan personangreppen. Att vissa inte kan diskutera utan att gå ned på personnivå - och det ger ju en Urrk stämning.

Just den klicken som vill diskutera den trivs ju inte här, och de var många med utbildning inte bråkstakar som inte klarade att hålla sig till ämnet utan går på personnivå

Jag tycker inte stämningen är bra. Även om det just nu är lugnt

Jag tror det är grupper som vill olika saker med detta forum - och här råder polsk riksdag tyvärr.

Men skall lägga till att moderatorerna gör vad de kan, jag vill bara att de gör mera, så att de kan komma tillbaka.

det kanske de inte gör men då kunde det åtminstonde vara en en handfull aktiva samtidigt

jag vill ha tillbaka dig bla :love: Vi tycker inte alltid lika men gjorde man det så skulle det ju inte bli en diskussion
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

***Knapplån***

Nej, tyvärr gick det åt skogen med även den här tråden.
Jag stänger den nu och kommer att rensa när jag får tid (ska snart åka iväg till jobbet).

I den nålade tråden överst på Klassisk Ridkonst skriver Gunnar så här:

I detta forum diskuterar vi klassisk ridKONST

--------------------------------------------------------------------------------

Inte tävlingsdressyr.

Om man anser att de som rider akademisk ridkonst, barockridning och liknande icke tävlingsridning är helt fel ute och att de tongivande tränarna inom denna ridkonst inte vet vad de pratar om så anser jag att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av klassisk ridkonst.
Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Dressyr, Ridning eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom klassisk ridkonst. Men om man anser att klassisk ridkonst som helhet är fel ute så är detta forum fel plats.


Det finns de som menar att stånganvändning är en avart, men därigen ifrågasätts även BB:s filosofi. Detta är ingenting man löser genom personliga påhopp på AR-anhängare i ett diskussionsforum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp