Olika veterinärutlåtanden, vad ska jag göra?

Greenstripe

Trådstartare
min häst opererades för en Griffelbensfraktur för 7 veckor sedan. En "flisa" ur griffelbenet opererades bort. Än idag är han varm och svullen i området och enl rtg bilder ser det ut att fortfarande vara aktivt/ en inflammation/ infektion i skelettet vid frakturområdet. Opererande veterinär säger vänta ut det, det är en läkningsprocess som tar tid. Med risken att griffelbenet växer ihop med skenbenet och ger en stum knäled och ev kronisk hälta till följd. Två andra kirurger säger operera bort 2/3 av griffelbenet, allt som är skadat. Med trolig prognos att kunna börja skritta uppsuttet om 6 veckor.
Det är nu 3 månader sedan han skadade sig och jag har varit på klinik 6 gånger..

Hur kommer det sig att kirurgerna ger så olika uttalanden? Hade ni valt att operera igen?
 
Nu kan vi ju bara spekulera här eftersom ingen sett hästen eller jag är inte veterinär men om det hade varit min häst så hade jag litat på dom två som gett samma utlåtande. Om två gett samma uttalade så beror det troligtvis på mer erfarenhet? Om du är osäker be om en till second apinion hos en annan vet.
Frågan är, varför tvekar du på ännu en op om hästen inte blivit bra av den förra? Pengar? Konvalecent? Om det ökar chansen att hästen blir bra varför tveka?
 
Nu kan vi ju bara spekulera här eftersom ingen sett hästen eller jag är inte veterinär men om det hade varit min häst så hade jag litat på dom två som gett samma utlåtande. Om två gett samma uttalade så beror det troligtvis på mer erfarenhet? Om du är osäker be om en till second apinion hos en annan vet.
Frågan är, varför tvekar du på ännu en op om hästen inte blivit bra av den förra? Pengar? Konvalecent? Om det ökar chansen att hästen blir bra varför tveka?

För att veterinären som opererade inte tycker att han ska opereras igen, tycker operationen var lyckad.. Men jag känner att det är bättre att operera eftersom chansen att han blir bra markant ökar.
 
För att veterinären som opererade inte tycker att han ska opereras igen, tycker operationen var lyckad.. Men jag känner att det är bättre att operera eftersom chansen att han blir bra markant ökar.
Hur vet du att din häst blir bättre fortare av att göra en ny operation? Det kan ju fortfarande bli (nya)komplikationer (där griffelben och skenben växer samman fast högre upp). Ju längre upp mot carpus man kommer ju större är risken för komplikationer vid en ev sammanväxt.
Det är ju dessutom ytterligare en risk att söva och väcka upp igen.
Sen kan ju aktiviteten i och omkring griffelbenet avta vilken dag som helst?

Gör du något för att hjälpa kroppen på traven? Kyler/antiinflammatorisk gel?

Förra sommaren fick min häst en lätt smäll på ett griffelben. Även fast svullnaden var minimal så tog det fem veckor innan hon var ohalt och benhinnan inte längre var reaktiv. Och det av en liten touch.
Hon har även ett fastväxt griffelben sedan en tidigare op och i hennes fall finns inget stumt knä.
 
Hur vet du att din häst blir bättre fortare av att göra en ny operation? Det kan ju fortfarande bli (nya)komplikationer (där griffelben och skenben växer samman fast högre upp). Ju längre upp mot carpus man kommer ju större är risken för komplikationer vid en ev sammanväxt.
Det är ju dessutom ytterligare en risk att söva och väcka upp igen.
Sen kan ju aktiviteten i och omkring griffelbenet avta vilken dag som helst?

Gör du något för att hjälpa kroppen på traven? Kyler/antiinflammatorisk gel?

Förra sommaren fick min häst en lätt smäll på ett griffelben. Även fast svullnaden var minimal så tog det fem veckor innan hon var ohalt och benhinnan inte längre var reaktiv. Och det av en liten touch.
Hon har även ett fastväxt griffelben sedan en tidigare op och i hennes fall finns inget stumt knä.

Det vet jag såklart inte, vilket är anledningen att jag tvekar.. De två som förespråkade en till operation trodde på 6 v vila/ promenader efter den och sedan kunna börja rida. Det kändes som en bättre prognos än ett år. Men jag är också medveten om riskerna med operation.
Men skönt att höra att din har fastvuxet griffelben utan hälta, det ger ju hopp :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Någon som har erfarenhet av Griffelbensfrakturer? Min häst opererades för drygt 6 veckor sedan och vid senaste besöket på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Mysan90
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 903
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 360
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp