Olika vinklar vid kotan, hållbarhet?

Anastacia

Trådstartare
Kikar lite på en häst som har olika vinklar på sina framkotor.
Det ser ut som att den skulle kunna ha haft bockhov som ung och som då inte behandlats.
Det är inte jättestor skillnad, men vet man om det så ser man det.
Kan man på något sätt sia om hållbarheten på en sådan vinkel?
Hästen som sådan är helt underbar, har visserligen varit halt en gång på detta ben men veterinär fann inget trots röngen och den blev sedan snabbt bra så varför den blivit halt vet man inte (efter hagvila en period) men inga problem senare.
Skulle ni köpa en sådan häst?
Vi ska använda den hobbyridning, dressyr och hoppning blandat men mest dressyr.
Gillar den vansinnigt mycket men är orolig just för benet.
 
Hur ser hovarna ut? Är de lika i form och höjd? Kolla bakifrån så ser du om den ena hoven är högre i trakten eller om de är lika. Är de olika så skulle jag inte köpt. De blir så om de inte belastar frambenen lika mycket, dvs något är fel.
Olika vinkel i framkotor låter ju som att hovarna är olika?
Vet att man säger att hästar kan ha olika stora framhovar utan att något är fel, men oftast är det något som är fel enl min erfarenhet.
 
Jag skulle diskutera frågan med en kunnig veterinär, och röntga för att kolla artros. Det beror ju mycket på hur gammal hästen är, hur den används, hur länge sedan den var skadad och vad den kostar. Om det är en vuxen häst som använts på det vis du vill använda den och inte haft mer än en (utläkt) hälta och ligger rimligt i pris för vad du får, så kanske.

Å andra sidan finns det ju gott om hästar med de användningsområdena du är ute efter.
 
Jag skulle diskutera frågan med en kunnig veterinär, och röntga för att kolla artros. Det beror ju mycket på hur gammal hästen är, hur den används, hur länge sedan den var skadad och vad den kostar. Om det är en vuxen häst som använts på det vis du vill använda den och inte haft mer än en (utläkt) hälta och ligger rimligt i pris för vad du får, så kanske.

Å andra sidan finns det ju gott om hästar med de användningsområdena du är ute efter.
Den är åtta år.
Det är över ett år sedan skadan, den röngades då utan några fynd.
Behandlades och blev bra direkt.
Den ligger i pris som andra i dens utbildningsklass så inget konstigt i övrigt.
 
Om hovarna ser lika ut, men vinkeln ändå är olika tror jag att det skulle kunna bero på att den inte belastar jämnt. Alltså att den står "över" det ena benet lite mer än det andra. Om man lutar sig lite mot sin hästs bog så ser man ju att det bortre benets kota liksom sjunker ner lite mer när den tar mer vikt.
OM det är så att den avlastar så kan man ju undra varför den gör det.. Jag har två hästar som visat sig ha bogledsinflammation trots att de av andra veterinärer bedömts vara friska. Rörelsestörningen var verkligen minimal.
Jag skulle defintivt velat ha ut min duktiga veterinär och min duktiga hovis för att kolla innan jag bestämde mig för en sån häst.
 
Ang något olika storlek på hovar i sig så finns det forskning på det som är kopplat till att hästar precis som människor, tenderar att vara ”vänster eller högerhänta ” . Föl och unghästar som betar, utifrån det , sträcker fram det ena benet hellre än det andra och belastar då olika .

TS: om hästen är assymetrisk i sin benställning fram och ska användas till det du vill, hade jag aldrig chansat. Det är inte värt det. Verkligen A och O vid hästköp är att inte köpa på sig synliga exteriöra avvikelser .
Eftersom de dessutom bär så mycket på just framdelen hade jag aldrig vågat köpa på mig en sån individ om jag velat använda den till det du redovisar.

Tråkigt svar men tyvärr .
 
Tack för svar.
Ni säger egentligen det som min hjärna säger.
Hjärtat skriker köp. Hjärnan tänker det ni säger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vette tusan om jag lägger tråden rätt här nu, men den får väl flyttas annars.. Jag skulle vilja veta lite hur DU hade resonerat och...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: Michayla
·
Hästvård Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men tkr det är svårare att se på riktiga hästar än på de tecknade...
Svar
1
· Visningar
1 266
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 883
Senast: frittan
·
Hästvård En häst som vävt under sina första 7 levnadsår och slutar efter kastrering. Den har fått en pålagring på ena frambenet som kan ha...
Svar
10
· Visningar
5 033
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp