Oliksidighet

Fiorano

Trådstartare
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?

Jag har ridit så mkt hästar av raser som backar av handen om man har lite mer än sträckt tygel. Och såna som reser sig. Så jag fastnar sällan i drag om jag inte menar att ta igenom ngt. Får själv ont av att rida i tryck pga skador. Effektivt för att lära sig låta bli. ;)

Men jag har sämre teknik i vänster, blir mindre precis och långsammare i den och är högerhänt.
Jag har också andra skador i kroppen(nacken främst) och en vänster höft som är extremt överrörlig. De sakerna gör också att min vänster bör vara sämre.

Om jag inte går till kiro regelbundet blir jag låst så mitt bäcken vill sitta i höger varv. Nu får jag behandling ofta iom pojkvän som är kiro för ekipage.
Så jag får all hjälp man kan få i form av behandling och träningråd.
Sen bör jag jobba mer själv med det..
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?

Det beror lite på var man är svag... I skulderpartiet, bålen eller höften. Eller olika kombinationer av dom. Detta tillsammans med vilket håll hästen är roterade, höger eller vänster kommer att påverka vilka symptom som dyker upp.

Det går inte att rakt av säga att bara för att man är högerhänt är man svag i bålen på vänster sidan (vilket iof nog är det vanligaste) utan man påverkas även av tidigare erfarenheter, träning, vardagshållning och skador. Vilket ger olika neuromuskulära svagheter.
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?

Min oliksidighet yttrar sig som din gör gällande handen, fastnar i högertygeln och vänsterhanden kan leva sitt eget liv. Jag är också högerhänt och det är även min starka sida. Vänstersidan är också den sidan som kommit att bli den "dåliga sidan" när det rör min MS, framförallt benet kan vara svagare och även om problemen med händerna är mer liksidiga gällande sjukdomen så är vänster avgjort sämre. Så det är ju verkligen något jag måste ha i åtanke vid ridning, speciellt med tanke på att det lär bli värre.
 
En del upplever jag knappt vet om att de har en vänsterhand som högerhänta. Då blur de lätt starka i höger och vänster fladdrar runt/glappar etc.

Sen kan man ha andra svagheter/låsningar/skelettala avvikelser/inlärda rörelsemönster som ger en hård hand/en glapp/etc.

Kul tråd iaf för nörd som mig!
 
Jag har skolios som var av sådan grad att jag korsettbehandlades i 6 år, idag är själva skoliosen inte så framträdande men förutom en mindre kvarvarande snedhet av ryggen har jag ytterligare ett par andra konstruktionsfel som bidrar till en sned kropp - som utgångsläge.
Jag är högerhänt.

Hm, jag tror jag fastnar mer i höger och framförallt på hästar som är något styvare. Jag har lite problem med högeraxeln och märker direkt om jag har ridit på någon lite stelare/starkare häst att jag nog suttit och tjuvhållit med högerhanden för jag får ont direkt. Rider jag lätta och mer liksidiga hästar så rider nog även jag själv bättre och lurar inte mig själv till att sitta och fastna (:cautious::mad:) för då får jag inte ont alls.
 
Min sjukgymnast beskrev en ganska enkel grej för att visa att trots att man är högerhänt (och fotad) är man ofta starkare i andra sidan.
Tänk dig att du ska kasta spjut. Eller sparka en boll.
Som högerhänt, eller fotad, är du mer teknisk och rörlig i höger hand/fot och använder den till "finliret" medan vänster sidan stabiliserar, skapar kraften som sedan används för att acnelera och skjuta bollen eller kasta spjutet med den tekniska högersidan.

Med det sagt så fastnar jag trots min högerhänthet lättare i höger hand ;) men höger skänkel är mycket mer teknisk, korrekt och kan "finlira" mycket mer än vänster skänkel :P
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?
Jag är högerhänt och starkare i högersidan. Jag har kontakt med en sjukgymnast som förklarat att jag är spänd i kroppen = beredd på att försvara mig= skjuter fram högersidan/min starka sida och att jag därför är lite ojämn.

Jag har också provat på en övning som gick ut på att jag låg på golvet och skulle känna hur golvet tog emot mig vilket inte var helt jämnt.
 
Jag har ramlat av och brutit bäckenet för ett par år sedan, slarvade lite med rehaben efter det. Jag är högerhänt och väldigt orörlig i bäckenet men VÄLDIGT rörlig i ryggen, ingen bra kombo. Jag fastnar stenhårt i vänster tygel, vinklar armbågen och håller så hästen går ställd till vänster i båda varv... Jag vet ju om det här men när jag försöker rätta mig blir det glappt istället. Det som har funkat bäst för mig är att rida som om jag satt i höger varv (för där går det ju mycket bättre eftersom jag har ett stöd i vänster hand som jag inte alls får till i höger hand) i vänster varv men grundproblemet är ju att jag inte är liksidig. Ska till sjukgymnast nu så ska bli kul att få reda ut det här och bli bättre i kroppen!
 
Jag är vänsterhänt och vänsterfotad (kan typ inte träffa en stillaliggande fotboll med högerfoten). Min högra sida är svagare för jag gör allting med vänster. Mina volter åt höger blir ägg och om jag inte passar mig går hästen svagt motställd med högerbogen fram i höger varv. Alla hästar jag rider fattar bättre galopp till vänster. Önskar att det funnes program som bara går i vänstervarv för då hade vi garanterat vunnit. :D

Som tur är har jag en tränare som är extremt bra på att bryta ner olika sits- och ridövningar i mikroskopiskt små och därför överkomliga delar, så sedan jag började rida för henne för två år sedan har jag blivit så mycket bättre (eller mindre dålig :)). Att lägga ner båda händerna i manen med en tygelbit som en kort "brygga" över mankammen har fått mig att bli medveten om vad händerna gör och därigenom känna vad armbågen och torson gör och även sittbenen. Om vänsterhanden smygande börjar leda inåt känner högerhanden det direkt eftersom den inte kan följa med genom hästens hals.
 
Min sjukgymnast beskrev en ganska enkel grej för att visa att trots att man är högerhänt (och fotad) är man ofta starkare i andra sidan.
Tänk dig att du ska kasta spjut. Eller sparka en boll.
Som högerhänt, eller fotad, är du mer teknisk och rörlig i höger hand/fot och använder den till "finliret" medan vänster sidan stabiliserar, skapar kraften som sedan används för att acnelera och skjuta bollen eller kasta spjutet med den tekniska högersidan.

Med det sagt så fastnar jag trots min högerhänthet lättare i höger hand ;) men höger skänkel är mycket mer teknisk, korrekt och kan "finlira" mycket mer än vänster skänkel :P

Tyckte jag kände igen resonemanget. Såg först sedan att det var du som skrev. :angel:

Till @Fiorano Jag är typ så rak en person kan bli i kroppen, möjligen yttepytte mindre rörlig i höger höft (men sjukgymnasten hävdar att det är bara jag som märker det, för jag är så pass kroppsmedveten). Det hjälper mig dock inte i ridningen, där envisas jag ändå med att rida bättre i höger varv än i vänster. Förutom i galoppen, där är det tvärt om. :rofl:

Jag är dessutom dubbelhänt, dvs kan skriva med både vänster och höger hand, det går fortare med höger men blir snyggare med vänster. Försöker ofta variera vilken hand jag gör vad med, så jag inte blir för ensidig.
 
Jag är egentligen både höger- och vänsterhänt (inte i den bemärkelsen att jag kan göra allt med båda händerna, utan att jag gör vissa saker med höger och andra med vänster), men med en klar övervikt på vänster (ca. 70/30%). Vänster är definitivt min starka sida/mitt starka varv i ridningen. "Dessvärre" är H.Hs starka sida också vänster - så vi har samma svaga dito. Vilket gör att vi ibland får kämpa lite extra. Men skam den som ger sig!
 
Jag är högerhänt och högerfotad.

Men är nog svag i mittpartiet på kroppen då jag ofta faller över på vänstersidan. Högerskänkeln lever sitt eget lilla liv ibland pga att jag då sitter snett.
Brukar nog mest hålla i vänster tygel. Kanske även därför jag kasar över på den sidan..

Har länge skullat köpa en pilatesboll men har inte gjort det än. Finns väldigt bra sitsövningar för att stärka kroppen att göra på en sån.
 
Vill bara dela med mig ett väldigt enkelt knep att få mer upp finmotorik och koll på sin "andra" hand. Gör allt på mobilen med vänster om du är högerhänt. Eftersom vi har uppe mobilen flera gånger om dagen så träningen blir av :up:
 
Vill bara dela med mig ett väldigt enkelt knep att få mer upp finmotorik och koll på sin "andra" hand. Gör allt på mobilen med vänster om du är högerhänt. Eftersom vi har uppe mobilen flera gånger om dagen så träningen blir av :up:
Det ska jag börja med! Är slav under min mobil tyvärr...
 
  • Gilla
Reactions: AW
Min vänstersida är ur funktion och fungerar väldigt lite när den känner för det. Signalerna går liksom inte fram, ingen känsel där heller så ja det är ju svårt för mig att märka annat än på hästen om det har fungerat.
Så jag rider 90% med höger sida av kroppen.
Men enligt hela personer så är tydligen mina hästar tämligen liksidiga ändå.
Helt liksidiga blir de ju inte tyvärr.
 
Intressant tråd :)
Var nyligen på en sits-kurs: sitter mer på vänster, vrider ut höger fot och vinklar oftast bäckenet lite mer på sittknölarna. Är stabil i bålen men svag i skuldrorna, speciellt höger som roterar framåt.
Detta gör att hästen oftast tappar ut högerbogen. Är förövrigt högerhänt.

Har lättast för höger varv i ridningen.
Islänningen har jag svårt att få i vänster galopp ute, pga bogen på vift. I vänstervarv glappar höger tygel och vänster blir lätt stum och dragig i ledande position.
Ponnyn får jag ofta kommentaren "på dubbla spår" på dressyrtävling. Och jag upplever att han ofta går med vänster bak lite utanför.

Sen kursen har jag börjat tänka på att sitta lika mkt på båda sidor och vinkla bäckenet så man sitter på alla 3 punkter. Märker skillnad i ridningen. Avsuttet försöker jag tänka på att inte vinkla ut och ställa fram höger foten när jag står. Har även börjat träna upp skuldrorna. Blir spännande att se hur det påverkar ridningen på längre sikt:)
 
Jag har tidigare varit välgymnastiserad och ganska rak men sen tiden körde ihop sig har snedheten blivit allt värre. Höger höft är framåt som att jag sitter och gasar och vänster är vriden åt andra hållet. Har svårt att vrida ut benet på vänster sida efter att ha trillat av några gånger med buller och bång i tjugoårsåldern. Händerna är också ojämna. Har svårt att strama upp vänster och rida upp honom på yttertygeln i högervarv, men det kan ha med höften att göra också. Dessutom tappar jag allt som oftast fram högeraxeln. Men men, jag är ju medveten om det här så då har jag någonstans att börja..
 
Jag är högerhänt, men har jobbat flera år inom trädgårdsbranschen och för att inte bli snedbelastad lärde jag mig fort att kunna räfsa, luka ogräs, klippa häck etc med både höger och vänster hand. Däremot märker jag att jag fortfarande har svårare för att vrida mig åt vänster, så det tränar jag på.

Mina fötter är ett större problem, mina anklar är väldigt orörliga, det är nåt tok efter alla mina år som jag gått på tå när jag var liten. Så jag står helst på tå även i stigbyglarna, vilket till slut blir att jag håller balansen i höger tygel som då dansar ut.

Som jag skrev i andra tråden har yoga hjälpt mig att bli en bättre ryttare, min kroppskontroll har blivit så mycket bättre. Tyvärr har inte mina anklar blivit mer rörliga av det, men jag fortsätter träna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en fundering som jag tänkte undersöka lite här på Buke! Är era hästar oliksidiga? Hur? Är någon sida "stelare" (svårställd...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: flashlight
·
B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 749
Utrustning Nej, jag menar inte vända det upp o ned ;) Utan att lägga leden på andra hållet, dvs ha vänster bettring på höger sida. Har ni testat...
Svar
13
· Visningar
2 626
Senast: Deimion
·
E
Hästvård Min häst är som de flesta andra hästar sned. Starkare i ena sidan. Jag är lite dålig på att avgöra vart felet sitter och tänkte att ni...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Mumin69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp