Oljefläck och stank, hur få bort?

smedsussie

Trådstartare
Vänder mig till det allvetande Bukeoraklet och hoppas på snabb hjälp!

Sambon hade lagt en dunk med motorolja i bagageutrymmet på bilen. Denna har läckt ut en del olja på bagagerumsmattan som nu har en stor fläck och stinker.

Hur får jag bort detta på snabbast och bästa sätt?

Tack på förhand!
 
Kattsand?
Annars så finns det väl speciella medel till just olja men var man får tag på dom vet jag inte kanske brandkåren vet?
 
Vänder mig till det allvetande Bukeoraklet och hoppas på snabb hjälp!

Sambon hade lagt en dunk med motorolja i bagageutrymmet på bilen. Denna har läckt ut en del olja på bagagerumsmattan som nu har en stor fläck och stinker.

Hur får jag bort detta på snabbast och bästa sätt?

Tack på förhand!

Tidningspapper suger upp en del om det är oljigt. Det är nog bara att vänta tills det luktar mindre. Ev en bilrekond som tvättar mattan.
 
@Snowball
Kattsand var för sent för, då det troligen läckt någon timme och sugit in i mattan.

@athena_arabians
Tyvärr hade oljan redan sugit in i mattan. Rekondverkstad hinns tyvärr inte med, då vi reser bort på måndag morgon...

@Lovisaleonora
Om jag bara står ut med oljestanken i 60 mil, så har sambon lovat att vi ska uppsöka någon bilskrot och köpa en annan matta.

@Pudlan
Mattan ligger för vädring utomhus. Hoppas bara att det inte kommer någon regnskur i helgen så den blir våt. Då hinner den inte torka till måndag morgon.

Har vräkt på ättika och hoppas att det hjälper mot oljestanken...

Tack alla för svar!

mvh
smedsussie
 
I mina bagage har jag för övrigt ovanpå mattan dels en stor plastpåse (i lilla bilen) eller en presenning (stora bilen) och ovanpå det oftast en handduk, vilket gör att eventuellt spill sällan hinner ner till själva mattan :idea:
 
I mina bagage har jag för övrigt ovanpå mattan dels en stor plastpåse (i lilla bilen) eller en presenning (stora bilen) och ovanpå det oftast en handduk, vilket gör att eventuellt spill sällan hinner ner till själva mattan :idea:

Jo, det är ju en bra idé!
Sambon har gummimatta i skuffen på sin bil, men han glömde ta med oljan när han körde hem. Så då tog vi min bil eftersom den skulle tankas och då läckte eländet...

Och köra på semester i hans bil är inget alternativ, saknar AC och ska helst inte köras utanför det lokala bussnätet...
 
När vi nu är inne på spilla grejor i bilen så har jag även en filt i baksätet vilket jag var väldigt glad över då jag en dag lite hastigt slängde in en kasse med bla filmjölk i baksätet. När jag kommer hem är filmjölkspaketen mosad och har läckt men bara på filten :)
 
Jag fick bort kattkiss med den tillhörande doften i bilen med sätestvätt (tror jag att det heter. En sån man sprayar på skum och gnuggar in med en typ rotborste) och en spray för att ta bort dålig lukt. Båda köpta på ok/q8. Vet inte hur det fungerar på olja men det var iallafall effektivt då :) tre behandlingar sen var doften helt borta
 
Testa Yocoair doftborttagare, finns som spray och går att köpa på t.ex. Clas Ohlson. Räddade mitt hem när det blev totalt nerkissat av en kompis fertila hankatt som jag skulle vara kattvakt till, det tog bort all lukt. Kan lämna vita märken då det består av ett vitt pulver löst i vatten, men ska ni ändå byta mattan sen så spelar det ju ingen roll.
 
Hej allihop!
Jag tror att den värsta stanken är borta med hjälp av ättikan. Det feta från oljan har förhoppningsvis sugits upp i ett par tygtrasor, men för säkerhets skull har jag lagt en billig fleecepläd över för att skydda vår packning under semesterresan.

Och i värsta fall köper vi en annan matta på nån bilskrot...
 
Ett tips: Jag köpte en rulle gummimatta på biltema och en bladkniv när jag köpte ny bil. Vet att vi är grisiga av oss. Skar till mattan så den sitter perfekt i skuffen, slipper oroa mig över spill :) Bara att dra ut och skölja av.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 988
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 617
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 621
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp