"Olyckor"- hur går man tillväga eg?

finapina

Trådstartare
Nu kommer 2 konstiga frågor kanske. Jag har funderat hur man riktigt bär sig åt om hästen rullat fast i boxen ? Eller om den går över bommen i transporten? Om du är ensam eller har flera med dig? Hjälp!
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Fastrullad häst kan man ofta dra loss med sopkvast till exempel.

Går hästen över bommen och du inte får loss själv är det lämpligt att ringa räddningstjänsten, dvs 112. De brukar ha koll på vilken veterinär som är närmast osv.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Fastrullad häst kan man ofta dra loss med sopkvast till exempel.

Går hästen över bommen och du inte får loss själv är det lämpligt att ringa räddningstjänsten, dvs 112. De brukar ha koll på vilken veterinär som är närmast osv.

Med sopkvast? Hur då???Nyfiken...Hur länge klarar en häst att ligga fastrullad?
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Beror på hur den ligger men man vänder runt med tag om ena bakbenet, vänder den rätt alltså. Hade en ponny förut som tom rullade fast mot ridhussargen...

Inte jättelänge iaf, exakt tid lär ju bero på övrigt skick och stressnivå.

I transporten är det bra med bommar som går att fälla från utsidan så hästen "ramlar" ner.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

En bra frågeställning. Men det där är hur svårt att svara på som helst. Handlar så mycket om att agera snabbt och rätt. Något som är svårt att göra utan utbildning, träning och erfarenhet.

I en del stall är boxväggarna byggda så att skruvar man bara bort några skruvar och muttrar så kan man på halva minuten montera bort en boxvägg och frigöra hästen. Men för det krävs att man har tillgång till rätt verktyg och att man har tittat på hur boxväggen ser ut så man har en "lösning" i huvudet klar långt innan en olycka inträffar (handlar om både förutseende, fantasi och träning).

Vad gör man om hästen fastnar med käken i täckeshängaren? Fram med det stora spettet eller den stora kofoten och ryck loss täckeshängaren från boxväggen. Men återigen så skallverktygen vara lätt tillgängliga. Det kan vara bra att ha ett "brandskåp" innanför stalldörren med kniv, kofot, järnspett, brandsläckare och fast nyckel av rätt storlek för att montera ner boxväggar med. Har sett några stall som faktiskt har det...

Sen handlar det om hur man hanterar utrustning med. För några dagar sedan kom en tjej springande i panik. Hon hade lastat hästen men strax efter lastning hade hästen kört ner huvudet under bommen. Sen när hon fick upp huvudet så hade hästen "stroppen" bakom nacken. Och gissa vilken hake som att fast i hästens grimma? Hästen slet så för att komma loss så det fanns inte en chans att lösa ut haken på grimman. Och den fasta haken satt i bommen på trailern. Men tack och lov så kunde jag rycka upp sprintarna så att bommen frigjordes och med det hästen. Går inte den ena saken att få loss så kanske den andra saken går att lossa. I det här fallet bommen i transporten. Den här tjejen lärde sig vilken hake som man skall sätta i grimman och vilken hake som skall sitta i trailern den hårda vägen. Som tur var så blev hästen inte skadad.

Återigen så handlade det om förutseende, kunskap och erfarenhet. Man får helt enkelt ta sig tiden och titta på hur stallet ser ut, hur trailern ser ut mm. Tänka ut lite scenarior som kan hända och fundera lite på hur man bäst löser dem om olyckan är framme. Och säkert kommer man på då vilka verktyg man kan behöva för att lösa uppgiften om man är ensam och var desa verktyg skall förvaras. Man får vara lite "brandman" själv. Och som brandman väntar man inte på att olycka skall inträffa. Man använder tiden till att träna på att lösa problemen och hitta olika lösningar om en olycka skulle uppstå...
 
Senast ändrad:
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Håller med Bowman om att man får ha kolla innan på hur allt funkar och var man har redskap.

Jag har snudd på alltid en kniv i närheten. Och ALLTID vid lastning eller uppbindning. Just för att kunna skära loss om något går fel.

Man gör gott i att träna hästen så att den inte får panik vid tryck/drag. Sånt går att träna dem att sluta bli oroliga för och sluta panikdra och istället bara vänta.
Men givetvis KAN det gå fel. Det ska man alltid veta.

Innan man lastar gör man sig bekant med transporten och ser till att man vet hur bommar, dörrar, rampar etc funkar.
Och man håller koll på hästens huvud så att den inte kommer under bom etc.

Att lära sig hur man ska agera i krissituationer gör man nog bara genom erfarenhet. Och när man kan läsa hästar bra nog att inte råka hamna i vägen själv.

En häst som rullat fast beror helt på hur den ligger vad man bör göra. Och också på hur hästen är trygg med människor då den ligger fast så. En del kan panika så att man kan åka på rejält med skador om man går nära utan att veta var man är mindre i riskzon.
De som jag tränat att ligga i trickträning brukar vara så trygga även i fastrullat läge att man kan gå fram och justera deras kropp även i lägen man inte bör stå i.
Men andra är jag otroligt försiktig med, speciellt om jag är själv och kanske inte kan få hjälp om jag skulle skadas.
Ett rep runt rätt kroppsdel kan hjälpa även då man är själv och på tungt halvblod. Annars dra i svans, dra i ben, trycka till ben, dra i huvud och sen svans och sen huvud etc etc och gradvis kunna rubba dem ngt.
En starkt planka kan man också ibland kila ner ena bak med om den inte når marken och därför inte kommer upp. Man kan också lyckas rubba bakdelen ut från ev vägg etc.

Man ska tänka på att ett flyktdjur som sitter fast kan bli mycket farligt om det råkar i panik. Det är stora djur, med långa lemmar och mycket styrka!

Över bommen är även det olika. Det beror på hur den hänger, på hästen etc.
En del har ju liksom helt hoppat fram och står på skallen med bakbenen upp. Att rädda något sånt vete fasen hur jag skulle göra. Det har jag aldrig varit med om.
Jag har bara hört om det och då har hästarna ramlat ut genom skötardörr, bom gått att lösa från utsidan etc.

Lasttränar man korrekt och låter invänjningen av transport och åka ta tid och kör bra(lugnt, mjukt inga hastiga acc eller broms eller svängar) minimerar man riskerna.
De flesta som får de här problemen har struntat i något av ovan.

Så för mig är det absolut viktigaste det man gör INNAN, för att minimera risk för olycka öht.
När det väl skiter sig är handlingskraftighet, försiktighet, riskmedvetenhet, förmåga att läsa häst och snabbhet viktigt.
Sånt lär man sig med erfarenhet.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Än bättre än snabbutlösning på grimskaftet är en riktigt vass kniv, lätt att nå, alltid.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

En fastrullad häst är lätt att ta loss själv om du bara håller dig helt lugn hästen är i ett så utsatt läge så känner den bara att du är lugn och självsäker att detta fixar jag stryker den lite över pannan och sen pratar lugnt med den så lämnar de över helt och man kan hålla på hur mkt man vill. Kommer man åt är det en fördel att knäppa loss ev täcke först ofta om de försökt en stund har de spjärnat åt ordentligt och kan hindra deras rörelsefrihet. Sen tar man två linor/långa grimskaft och lägger dem på bortersta benparet (alltså bortersta fram resp bakben) i karleden och backar bak så långt man kan ifrån hästen är det trångt så stå alltid mitt för magen den kommer rulla runt med raka ben hästen förstår oftast snabbt vad som är på gång när man börjar dra och hjälper till. Samtliga hästar (vilket är många) jag dragit runt har haft fullkomlig koll på att man är där man är och inte en häst har någonsin ens nuddat mig trots att de flyger upp på benen när de väl blir fria.

Vad gäller bommen i transporten så är det samma regel nummer ett var lugn och inge hästen lugn de värsta olyckorna händer ofta pga hysteriska ägare som smittar av sig till hästarna i sådana situationer och allt blir 10 ggr värre. Är det fällbar bom så fäller man naturligtvis bommen och problemet är löst.
Vid fast bom och hästen fortfarande hänger uppe på bommen och alltså inte slagit runt över bommen och man har möjlighet att stanna där det är något så när lugnt så kopplar man i en longerlina och slänger ut den bakåt kopplar loss hästen (obs aldrig lilla dörren öppen det inbjuder till att ta sig framåt) öppnar baklemmen/bommar bakåt och om möjligt flyttar mellanväggen åt sidan, INGEN människa i släpen hästen kan ramla eller slå runt där inne sen uppmanar man den genom linan att ta sig bakåt ofta kan de ta sig ner själv iom att de får utrymme att gå bakåt med bakbenen ut på lämmen, stå dock aldrig för nära risken finns att hästen tappar balansen och slår runt baklänges så att man inte hamnar ivägen.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Du har fått många svar... Och håller med i spec Gylles beskrivning, även om jag själv bara använder en lina vid tillbakadragandet av fastrullade hästar, och sätter då det runt bortre bak i karleden. De flesta hästar oavsett hur mkt de vevat innan man kommer brukar sluta veva med benen när man kommer och ska hjälpa dem.

Att hästen hoppat över bommen har jag själv råkat ut för när jag körde ner en 4åring alldeles själv till Kungsbacka.. Nu hade jag sån tur att det var en kylinge där man kan dra upp sprintarna (inne i transporten) och då halkade bommen ner och hästen landade på fötterna igen efter att ha hängt i ljumsken med huvvet mellan frambenen i fönstret. Väl på fötter igen bara att backa tillbaka i släpet och sätta fast bommen igen.
Behövde aldrig öppna nånting på släpet.
Sen att det var en egen uppfödning som man var van vid hjälpte ju såklart till..
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Att lära sig hur man ska agera i krissituationer gör man genom erfarenhet. Det är rikigt. Men mycket av den erfarenheten skaffar man sig faktiskt genom att öva. Genom träning och utbildning.

HLR-utbildning är en typiskt exempel på det. HLR är inget man lär sig genom erfarenhet. Det är något man måste kunna när det händer. Man skaffar sig heller inte erfarenhet av att utrymma hus genom erfarenhet av att det brinner. Man skaffar sig erfarenhet genom övning.

Hästmänniskor är i allmänhet världsmästare på att öva. Öva med hästarna i dressyr, hoppning eller vad det kan var. Men ärligt hur bra år man på att öva nödsituationer? Har någon någonsin övat på utrymma ett stall eller ett ridhus? Hur många har tänkt något på var man skall göra av hästarna om stallet skulle börja brinna? Man får ju även tänka på att brandbilar skall komma fram. De kommer kanske ligga brandslangar som blockerar vägen för transporter och annat och som hästarna vägrar gå över. För att inte tala om ljudet från brandbilar som är igång (annars funkar inte pumparna till brandvattnet), blinkande ljs och sirener.

Tror de flesta här har en vana från arbetsplatser där man lägger en eller ett par dagar varje år på olycksfalls och/eler brandövningar. Varför inte lägga in liknande övningar i stallet och ridhuset ett par gånger om året? Man behöver inte direkt leka "brandkår". Det kanske räcker med att man tillsammans går runt och diskuterar igenom lösningar för några tänkbara scenarior. Man kanske skall testa hur lätt det är att lösa ut hakar under belastning och skära av grimskaft med de knivar som finns i stallet. Och varför inte titta lite på hur boxvägar med mera ser ut?

I ett stall jag var i idag så bestod fronten på varje box av en hel väg med gångjärn (jo, det fanns en "dörr" i väggen). Man kunde lätt öppna hela väggen för att mocka ut hela boxen. Men tänk vad det underlättar även i en nödsituation om man är medveten om den möjligheten och om man har övat det!

Erfarenhet skaffar man sig genom övning. Inom räddningstjänsten har ett skiftlag kanske 300 larm under ett år. Över tvåhundra av dem är falsklarm eller liknande där ingen eller mycket liten åtgärd behöver utföras. Mycket få larm är verkligt svåra utryckningar. Så hur skaffar man sig erfarenhet om larmen är så få? Man övar ständigt. Övningarna ger erfarenhet. Jag har arbetat med räddningstjänst i tjugo år. Jag växte upp på gård med kor och hästar. Men aldrig övade vi djurolycksfall på gården. Vi på övade det inom räddningstjästen fast vi inte hade några djur där. Men en utryckning kunde ta en halvtimme innan vi var på plats och kunde börja göra något. Och hände en olycka där människor var inblandade så fick djurolycksfallet vänta.

Så ut och öva lite i stallet. Det kanske räcker med en tankeövning om hur man skall lösa ett visst problem. Man står då betydligt starkare när de händer något och kan då dessutom agera fort. Men det är om man övat...
 
Senast ändrad:
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Intressant hur du alltid kapar trådar och börjar ha föreläsning om något helt annat än vad tråden handlar om blir lite tröttsamt i längden iom att det nästan alltid är samma ämnen du börjar tjata om i alla trådar oavsett ursprungsämne.

Dock verkar du även här ha lika udda erfarenheter som i de flesta andra ämnen. Jag vet faktiskt inte ett enda stall som inte har en evakueringsplan helt klar vid händelse av brand.
Alla större anläggningar i "städer" som har automatlarm direktkopplade till brandkåren har haft regelbundna övningar med brandkåren, mkt också för att brandkåren skall få öva sig i att hantera hästar och på samma gång får hästarna träffa brandmän i full utrustning något de flesta reagerar på första gången. Dessa ställen är de där sannolikheten att brandkåren är på plats så tidigt att de blir en del av evakueringen. Bor man som de flesta av oss en bit ut på landet där det tar tid innan brandkåren hinner dit så är sannolikheten = noll att dessa ingår i evakueringen eller att man plockar ut hästar med brandbilar på gården. Är inte hästarna redan ute på den tid det tar för brandkåren att komma så är det redan försent att rädda dem då har de dött av röken redan innan.

HLR lärs för övrigt ut i grundskolan som en obligatorisk kurs tror det är i 7e klass, för övrigt är det ju något som det anordnas kurser i med jämna mellanrum i de flesta föreningar. Om någon känner sig osäker på sin kunskap idag är det ju dessutom bara att göra en snabb sökning på nätet så hittar man snabbt instruktionsvideor som uppdaterar kunskapen om man glömt något.

Och nej att agera i krissituationer är inget du läser dig till även om naturligtvis kunskap gör dig självsäkrare men hur olika människor fungerar i krissituationer är inget någon vet förrän de väl står i en sådan situation, vissa blir totalt blockerade och handlingsförlamade, vissa får panik och blir helt irrationella medans andra blir coollugna och slår på autopiloten och bara gör det som skall göras lugnt och metodiskt. Och att säga vilken typ olika människor är innan de satts i situationen är helt omöjligt så bara genom att uppleva krissituationer och veta hur man hanterar det så kan man gå vidare och utvecklas för att göra det bättre nästa gång.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Om du var rädningstjänstutbildad Gylle så visste du hur många människor som normalt agerar, hur många som får panik och hur många som inte gör något. Och om du var rädningstjänstutbildad Gylle så visste du hur detta förhållande förändrades genom träning. Träning, alltså övning inte läsning...

Vilken typ av människa man är kan förändras genom träning och utbildning. Det vet man idag varför man trycker på exemplvis HLR utbildning skolorna. Och därför kräver även lagen om skydd mot olycka att man har en plan för vad som kan hända vid en brand eller lycka om man bedriver en verksamhet.

Man släcker inte eld med vatten. Man börjar släcka eld med papper och penna innan elden ens börjat. Du som är från Skåne och förmodligen känner till HippHipp från räddningsskolan i Revinge samt Helsingborgs Brandförsvar borde känna till det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Jag vet inte varför du adresserade den där föreläsningen till mig.

Jag tyckte jag tydligt skrev att det man gör innan för att förebygga olyckor och att innan bekanta sig med allt man använder, stall, trailer etc är ett måste.

Självklart har man utrymningsplan. Självklart har jag ihop med brankår övat sånt.

Och självklart har jag som problemlösare fått utbildning i hantering av krissituationer under mina år som lärling.
Ingen är väl så dum att man ger sig in i det här yrket outbildad om farorna man kan råka ut för. Riskmedvetenhet är a och o.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Kliv ner från dina höga hästar där du tror att du är den enda i denna värld som har utbildning och kunskap.
Om du missat det är vi flera i samhället som har mer utbildning i kris och krishantering än vad den utbildningen innehåller som du hävdar är så allsmäktig.
Och tvärtemot dig så vet vi som är utbildade hur svårt det är att påverka hur människor reagerar i kris hur mkt de än vet vad de borde göra eller inte genom sin kunskap.

HLR i skolan är inget nytt det ingick i kursplanen redan när jag gick i 7an för vad är det nu bör väl vara 26 år sedan om jag räknade rätt ..........

Vilken bit att jag inte vet någon som inte har en evakueringsplan är det du har svårt att förstå eftersom du försöker tramsa med komediprogram och liknande ? Väx upp och inse att du nog inte har en särskilt representativ bild av hästvärlden, hur mkt du än vill påstå att du är en "infiltratör" för att sätta dit alla dessa som du påstår oseriösa stallägare, skulle det trots de stora kunskaps luckor du visar i de område du påstår att du jobbar med vara sant så kanske det är dags att inse att du rör dig just bland oseriösa och det är knappast en representativ bild du får den vägen för majoriteten tillhör inte den biten.
/Gylle SSK med specialblock i kris/krishantering, akutmedicin och räddning............
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Om du var rädningstjänstutbildad Gylle så visste du hur många människor som normalt agerar, hur många som får panik och hur många som inte gör något. Och om du var rädningstjänstutbildad Gylle så visste du hur detta förhållande förändrades genom träning. Träning, alltså övning inte läsning...

Vilken typ av människa man är kan förändras genom träning och utbildning. Det vet man idag varför man trycker på exemplvis HLR utbildning skolorna. Och därför kräver även lagen om skydd mot olycka att man har en plan för vad som kan hända vid en brand eller lycka om man bedriver en verksamhet.

Man släcker inte eld med vatten. Man börjar släcka eld med papper och penna innan elden ens börjat. Du som är från Skåne och förmodligen känner till HippHipp från räddningsskolan i Revinge samt Helsingborgs Brandförsvar borde känna till det.

Nu är jag inte Gylle MEN NEJ du kan aldrig veta hur en människa reagerar på en skarp situation OAVSETT hur mkt personen tränat på "räddningssituationer"..

Inte ens samma person reagerar likadant på snarlika situationer. Saker som hur man är relaterad till en situation avgör mycket.
tex . Trafikolycka, man är först på plats och känner inte den skadade = troligt att man behandlar den situationen på ett annat sätt än om man upptäcker att den som är i olyckan är en vän eller släkting. Detta kan du aldrig "träna" bort.

Du skriver att man ska demolera hela stall vid ev fastrullning eller flytta hela mellanväggar i fall av brand. Jo i de stall som har det så kanske det är den bästa lösningen men de stall är FÅ. I övrigt håller jag då med Tuaphua, de flesta större stall har oftast nära kontakt med räddningstjänsten i form av övningar. De mindre är de som INTE har det..

När du bygger nytt stall ingår även utrymningsvägar en del i ritningen, därför måste stall över en viss storlek ha 2 st utgångar, ifall av brand så man har två (eller fler) utgångar...
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Har alltid en vass kniv med i handskfacket när jag kör hästar. De flesta bommar går att panikutlösa numera, men man vet aldrig hur en häst kan ställa till det och fastna, på de mest oförutsedda sätt!
Att kunna skära loss den kan vara skillnaden mellan liv och död ... men man måste hela tiden tänka på sin egen säkerhet- panikslaget sparkande hovar är livsfarliga!
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Håller med Gylle i allt.

Det märks när folk har kunskap o erfarenhet.

Jag försöker dock att FÖREBYGGA olyckor.

Jag har ribbor på boxväggar o dörrar vilket gör att de får fäste o kommer upp.

Det fattades ribbor på en kort vägg brevid boxdörren o då låg min stora fast 2 ggr. 800 kg. Vi gjorde som Gylle. linor runt de undre benen o hästen var lugn för att vi var lugna.

i transport är snabb bomutlösning utifrån en bra o billigt investering.

Om man inte har det så är det skitviktigt att skötardörren hålls stängd o att man får hästen att tänka bakåt- öppna lilla luckan. Knäpp loss fort som attan o stäng. annars- ring brandkåren. Man kan försöka lossa bommen i ena änden så åker den nog, beroende av konstruktion.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Jag har varit med om häst som hängt mellan bom och fönsterruta då den hoppat över, huvudet rätt ner.. Jag fick panik, in genom framdörren medan en annan person öppnade baklämmen. Jag löste ut panikhaken, stängde dörren och sprang runt till baksidan. Efter lite rummel kom hästen ut, helt oskadd, ett litet skärsår på benet som han sparkat ut fönsterrutan med bara. Hästen fick inga men, åkte gärna transport igen, men jag är fortfarande osäker då hästar ska ut och åka...
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

När olyckan är framme och pulsen rusar skyhögt så är det bra att sedan tidigare ha klart för sig vad man skall göra i olika situationer.

När jag går omkring i stallet och grejar och jag har tanken fri, så brukar jag roa mig med att tänka ut olika scenario, och lösningar på dessa.
Tex i händelse av brand, olycka med häst eller människa inblandad.

När så olyckan är framme så står man inte helt handfallen och måste komma på en lösning på rak arm, utan då har du de lösningar du redan tänkt ut i bakhuvudet och kan jobba snabbare.
 
Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?

Herre gud.. Jag har inte alltid hållit med gylle om allt här i världen hen
tenderar ibland att vara ganska kontroversiell ;)

Men när det gäller hästhantering och hästvård tror jag det är få som har mer kunskap och erfarenhet och som villigt delar med sig av den. Jag har aldrig läst eller fått ett dåligt råd av gylle, en guldgruva att ha så lättillgänglig på ett forum.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp