Om att motverka fördomar

Bra! En utmaning till alla idag. Hör ni något det minsta rasistiskt eller främlingsfientligt vid era julbord, ställ er upp och protestera högljutt. Julen är en tid när även rasister söker förståelse för sin rasism och försöker sprida sin mission. Det ska vi inte ge dem minsta tillfälle till.

Resultatet kommer bli att ni slipper höra skiten mala på och att när ni är med så håller rasisterna tyst. Det kan bli en trevligt tillställning istället!
 
Sammanfattning för den som tycker engelskan är jobbig:

För att motverka rasismen och de negativa följder den får för de som drabbas, behöver vi vända oss inåt och vara villiga till förändring.

Tre saker vi kan göra:

1. Sluta förneka; erkänn för dig själv att du har olika fördomar om andra människor. Fördomar bär vi alla på i vårt omedvetna. Vi gör omedvetna kopplingar mellan vissa människor och vissa egenskaper. Fokusera sen på alla goda exempel, bevisa för dig själv att dina automatiska kopplingar är fel. Tänk steget längre.

2. Möt fördomarna, möt människorna, undersök verkligheten. Försök aktivt att lära känna människor, bygg vänskapsband, bygg broar, lär dig förstå dem. Bli en röst åt dem.

3. Ha modet att säga ifrån, även till dina nära och kära. Ta ansvar, sätt ner foten, acceptera inte rasistiska uttalanden från äldre släktingar etc. Tala om att "så där säger vi inte nuförtiden". Visa dina barn att det inte är acceptabelt, att utvecklingen går framåt. Om vi inte säger ifrån, kan fördomarna vandra vidare mellan generationerna. Förklara för barnen hur viktigt det är att bemöta rasism, vilka fruktansvärda följder rasismen får, hur lång tid det tar att uppnå förändringar, hur svårt men viktigt det är och att du förväntar dig att de blir en del av förändringskraften.
 
Jag har haft förmånen att faktiskt fått bekämpa fördomar åt både ena och andra hållet. Min sämbos vänner från Syrien och Libyen har varit här och igår var vi hem på julbord hos min mamma och hennes man, båda tillhör epitetet sd-röstare som tyvärr hamnat fel...

De (mamma och hennes gubbe) var otroligt nervösa innan - herregud liksom. De är ju muslimer... Vad säger de om vi tar en nubbe? Att vi äter skinka? Går det att kommunicera med dem om de bara pratar arabiska? Måste vi läsa koranen innan maten?

Dock efter ett tag märkte de att min sämbo (särbo/sambo, egenpåhittat ord ;)) och hans vänner både drack en och två och tre nubbar till maten, struntade fullständigt i att vi åt skinka (för övrigt faktiskt det enda med gris på vårt julbord, i övrigt äter vi mest älg), inte ställde sig och hade bön mitt i allt ("det hade ju varit oartigt" tyckte mina vänner) och kommunikationen gick alldeles utmärkt med mig som tolk... Jag vet att min mamma, utöver min sämbo som hon tycker oerhört bra om, aldrig träffat en muslim förut, och jag vet vilka fördomar hon har om dem, skulle nog kalla det islamofobi, och det känns SÅ SKÖNT att ha visat henne att merparten av människor från mellanöstern (nåja, det var fyra stycken, knappast alla men representerat av båda könen, för en person som innan aldrig pratat med någon från andra kulturer blir fyra personer ändå ganska mycket) faktiskt är som vi (det är ju stor skillnad på muslimer beroende på var de är ifrån, men ofta tycker jag islamofobin rör just människor från menaregionen). Och när vi gick sa både hon och hennes man att det var den trevligaste julaftonen de hade haft på länge....

När vi åkte hem svängde vi förbi kyrkan där min kusin skulle sjunga på julbönen. Mina vänner har aldrig varit i en kyrka, inte ens min sämbo, de har än mindre varit på en kristen gudstjänst (knappt jag heller faktiskt) men de tyckte det var fantastiskt vackert och sången, opera, var fantastisk trots att de aldrig lyssnat förr och deras facebook konton gick varma när de kom hem med videos och kort från kyrkan och det traditionella svenska julbordet de hade fått vara med om...

Jag är himla glad för min jul som verkligen bevisat det som är viktigt för mig när det kommer till helger och traditioner - chansen att vara med sina nära och kära och acceptera varandra som den man är... I vårt förhållande är det självklart att man delar varandras traditioner, jag firade ramadan i somras (fast det var lite jobbigt faktiskt för mig som är van att dricka och äta när jag kan) och min sämbo firar jul, påsk etc med mig... Vi dödar varandras fördomar en efter en, åt båda håll :love:
 
Ni är brobyggare. Underbart. :love:
Ja, jag är framförallt oerhört tacksam att kunna ge de värderingarna, att alla är lika värda, till mina barn. De har extrema rasister på sin fars sida - när vi gick isär och när det sedan blev ett förhållande med min nuvarande fick jag till och med mail på facebook att han kommer slå ihjäl mig, tvinga mig att bära slöja etc, han skulle, som de flesta män antar jag, aldrig ens drömma om att lägga en hand på en kvinna, och jag har aldrig blivit så väl behandlad av någon karl som med honom, men vi har totalt olika syn ändå på många saker. Det är dock ändå skönt att kunna visa för barnen att allt är inte svart eller vitt, att det ändå är okej att ha olika syn på saker om man är från olika ställen i världen och att man kan vara vänner ändå.
 
Om polisen letar efter papperslösa individer som illegalt uppehåller sig i Sverige så anser i alla fall jag att de ska arbeta enligt samma principer som när man letar efter andra personer.
Då européer (eumedborgare) får vistas i landet så bör ju sökandet efter papperslösa riktas mot de människor där sannolikheten är störst att arbetsinsatsen är framgångsrik. Asiatiskt utseende, Slaviskt utseende, afrikanskt eller arabiskt blir då de signaler som per automatik borde trigga en efterfrågan om giltiga papper.
Det är normalt polisiärt arbete.

En annan femma är om man inte anser att vi överhuvudtaget ska kontrollera papper. men då är det ju den frågan man ska ta ställning till.

Och naturligtvis är en papperslös, som individ varken mer eller mindre värd än en som har papper. Båda har samma människovärde. Men båda måste även finna sig i att följa lagar o regler, som vi har inom unionen.
 
Senast igår fick jag ett gäng glåpord kastade på mig då jag gick in och sade emot ett gäng rasister i en facebookgrupp. Det är en grupp för grannsamverkan i mitt lokala samhälle, och på senare tid har det påbörjats en otäck häxjakt på utlandsreggade bilar där. De fotar och hänger ut på fb med varningstexter och uppmaningar att "preja jävlarna av vägen" osv.

När jag påtalade att de omöjligt kan säga att alla utländska bilar som passerar är ute efter att reka inbrott, kallar de mig trångsynt idiot. Det är faktiskt BROTTSFÖREBYGGANDE att hänga ut utländska bilar. Att jag inte fattar det beror på att jag inte haft inbrott.
 
Senast igår fick jag ett gäng glåpord kastade på mig då jag gick in och sade emot ett gäng rasister i en facebookgrupp. Det är en grupp för grannsamverkan i mitt lokala samhälle, och på senare tid har det påbörjats en otäck häxjakt på utlandsreggade bilar där. De fotar och hänger ut på fb med varningstexter och uppmaningar att "preja jävlarna av vägen" osv.

När jag påtalade att de omöjligt kan säga att alla utländska bilar som passerar är ute efter att reka inbrott, kallar de mig trångsynt idiot. Det är faktiskt BROTTSFÖREBYGGANDE att hänga ut utländska bilar. Att jag inte fattar det beror på att jag inte haft inbrott.
att hålla ögonen öppna efter främmande bilar oavsett vad som ståt på reggskyltarna är väl utmärkt.

en viltkamera med mobilanslutning är det inte riktigt legala men mycket effektiva medlet att kolla vem o vilka som färdas på småvägarna,
och om då en ex baltisk bil kör in på en väg där bara någon bor som talat om att de inte ska ha besök, ja då slår ju fällan igen.
 
Senast ändrad:
Allting kan överdrivas in absurdum.

Men en vettig grannsamverkan är verksam när det gäller både att hålla inbrott, stölder o skadegörelse på en lägre nivå samt att hålla koll om någon granne verkligen behöver hjälp.

Man lär sig sina grannars rutiner, man vet på ett ungefär när de åker o jobbar eller åker o handlar. Och dyker det då upp främmande bilar så är de betydligt lättare för både grannsamverkarna eller polisen att göra ngt åt saken.

Vi har här haft en del problem med dieselstölder, inte nu längre.

De flesta "skumma " bilar brukar avvika rätt snart när de tämligen omgående blir uppvaktade och tydligt skuggade av en annan bil när de kör in på byvägarna.

Ett tag var det tom. så att man till fots rekade, men tack vare div tekniska hjälpmedel så fokuserades det på det problemet och det har i stort sett försvunnit det med.

Under den tid som vi hållit på har inbrott o skadegörelse gått ner, samt ett antal gamlingar har sluppit vänta på hjälp timmevis när de ramlat vid soptunnor, vedförråd eller garage, då "grannpatrullen" lagt märke till ngt onormalt o kollat läget.

Att gå till fysiska handgripligheter avråder vi starkt ifrån då en rädd människa med tillgång till ett tillhygge kan utgöra ett verkligt hot, så det får mässingen ta hand om.
 
Får man säga vitlök ?
Får man säga något om rasism utan att någon börjar grina passivt aggressivt om saker som vitlök i ett försök att trivialisera andra människors upplevelser av diskriminering och förtryck?

Tydligen får man inte det.

Alltid dyker det upp någon offerkofta som inte kan hantera en rörelse som inte går ut på att bereda ännu mer plats för deras ego och privilegier. Tycker det är så respektlöst och omoget att komma med sådana där kommentarer när det handlar om andra människors liv och rättigheter.
 
Får man säga något om rasism utan att någon börjar grina passivt aggressivt om saker som vitlök i ett försök att trivialisera andra människors upplevelser av diskriminering och förtryck?

Tydligen får man inte det.

Alltid dyker det upp någon offerkofta som inte kan hantera en rörelse som inte går ut på att bereda ännu mer plats för deras ego och privilegier. Tycker det är så respektlöst och omoget att komma med sådana där kommentarer när det handlar om andra människors liv och rättigheter.

Jag gillar det här inlägget så mycket att jag måste citera det igen. Det är så grymt träffsäkert för det som @PelleP tog sig an att framföra i tråden. Tack @Foinix.
 
Får man säga något om rasism utan att någon börjar grina passivt aggressivt om saker som vitlök i ett försök att trivialisera andra människors upplevelser av diskriminering och förtryck?

Tydligen får man inte det.

Alltid dyker det upp någon offerkofta som inte kan hantera en rörelse som inte går ut på att bereda ännu mer plats för deras ego och privilegier. Tycker det är så respektlöst och omoget att komma med sådana där kommentarer när det handlar om andra människors liv och rättigheter.

Det jag reagerar på är att den så kallade antirasiströrelsen inte kan se andra individer, olika dem själva,som annat än offer.Så är det inte, det är självständiga individer,som du och jag, och skall behandlas med respekt.
Sluta att utplåna er själva ,för att vara till lags, och slå knut på er ,för att hitta ersättningsord för allt som ni anser vara nedsättande,(vilket snart är allt som anses vara kritiskt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp